Zelf smaak toevoegen aan tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
sebdhaese
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2017 13:46
Locatie: Machelen B

Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door sebdhaese »

Ik heb hier en daar op internet gelezen over mensen die hun tabak wat "bijkruiden". Op youtube iemand die zijn vanille tabak nog wat meer smaak geeft met enkele druppels vanille extract: https://youtu.be/x53a_iGfmzY (Heeft ook whiskey tabak gemaakt) Andere zeiden hun tabak te benevelen met een mix van suikerwater, rum en smaak extracten (naar smaak). Sommige bewaarde tabak met vanillestokken of kaneelstokken in de pot. Ook vond ik iemand dat droge kruiden bij zijn tabak mengde (munt, lavendel, tijm).

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat waren de resultaten?

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door Stoker »

toevallig heb ik er net van de week een gesprek over gehad in de tabak winkel de oude leeuw ..
hun blijken sinds kort flesjes met smaakjes stof te verkopen ..
ze hadden onder andere vanilla , cherry, choclate

www.smoks.pl
(de site die op mijn meegeven foldertje staat.)

als je dus een naturel tabak een smaakje wil geven zou je dat kunnen gebruiken ..
ook toepas baar natuurlijk op zelf gekweekte tabak.
ik ben wel erg benieuwd of iemand die sprays al eens heeft gebruikt en wat zijn/haar bevindingen zijn ..

ik zal in ieder geval wel wat ervan kopen van de zomer en me eigen gekweekte tabak er een mee besprayen en dan zal ik het laten weten wat ik ervan vind ..
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door roocker »

Smaken verschillen uiteraard , maar om zelf met bovengenoemde middelen te gaan experimenteren lijkt me nogal wat . Het lijkt me meer een commerciële zet van de betreffende leverancier . Hoe hooggewaardeerd zijn de tabaksmelangeurs ? Hun werk zou "zomaar" overbodig worden.... :oops: Het edele kruid verneuken met dergelijk spul is bij mij uitgesloten , sluit niet uit dat het werkt maar iets zegt me zoiets van zonde...

Net een klodder kersenjam in de baai gooien en je hebt voortrekker cherry bijvoorbeeld 8) .

Evengoed benieuwd naar dergelijke tests , en of ik het gruwelijk bij het verkeerde eind heb ?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door robvoorburg »

roocker schreef:Smaken verschillen uiteraard , maar om zelf met bovengenoemde middelen te gaan experimenteren lijkt me nogal wat . Het lijkt me meer een commerciële zet van de betreffende leverancier . Hoe hooggewaardeerd zijn de tabaksmelangeurs ? Hun werk zou "zomaar" overbodig worden.... :oops: Het edele kruid verneuken met dergelijk spul is bij mij uitgesloten , sluit niet uit dat het werkt maar iets zegt me zoiets van zonde...

Net een klodder kersenjam in de baai gooien en je hebt voortrekker cherry bijvoorbeeld 8) .

Evengoed benieuwd naar dergelijke tests , en of ik het gruwelijk bij het verkeerde eind heb ?
Eensch, je rookt een eindproduct, er nog iets aan
toevoegen lijkt mij snel teveel worden.

sebdhaese
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2017 13:46
Locatie: Machelen B

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door sebdhaese »

Je moet natuurlijk wel van aromatics houden, anders vind je het vanzelfsprekend niet goed. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Als je op restaurant gaat, mag je toch ook een beetje peper en zout toevoegen of misschien wat mayonaise vragen voor bij de frietjes. Het gaat hem niet om de smaak van de tabak te verstoppen, maar om hem aan te passen aan je eigen smaak. Het interesseert mij vooral omdat er in Europa zoveel minder aromatics te vinden zijn dan in de USA.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door Stoker »

robvoorburg schreef:
roocker schreef:Smaken verschillen uiteraard , maar om zelf met bovengenoemde middelen te gaan experimenteren lijkt me nogal wat . Het lijkt me meer een commerciële zet van de betreffende leverancier . Hoe hooggewaardeerd zijn de tabaksmelangeurs ? Hun werk zou "zomaar" overbodig worden.... :oops: Het edele kruid verneuken met dergelijk spul is bij mij uitgesloten , sluit niet uit dat het werkt maar iets zegt me zoiets van zonde...

Net een klodder kersenjam in de baai gooien en je hebt voortrekker cherry bijvoorbeeld 8) .

Evengoed benieuwd naar dergelijke tests , en of ik het gruwelijk bij het verkeerde eind heb ?
Eensch, je rookt een eindproduct, er nog iets aan
toevoegen lijkt mij snel teveel worden.

ik zal het ook niet aan gekochte producten toevoegen maar wel aan me eigen gekweekte tabak .
ik houd namelijk niet van de echte tabak smaak of geur sinds ik gestopt ben met roken.
daarom rook ik ook alleen maar aromatics eigenlijk.
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door Eliminator »

Denk niet dat hier een absoluut goed of fout te noemen is.

Als je er mee wilt experimenteren moet je dat uiteraard gewoon doen, het kan meevallen, het kan tegenvallen.
Net zoals restjes tabak bij elkaar knallen, in het verleden best wel eens gedaan, soms beviel dat, vaak ook niet.

Toch neig ik zelf meer naar de 'niet doen' kant, simpelweg omdat ik denk dat tabaksblender een vak is, iemand die weet waar die mee bezig is en het beste uit een tabak, of combinatie's van vele meestal, weet te halen.

Dus bij een aromatic die je koopt zou IK het zeker niet doen, als je toch de stoute schoenen wilt aantrekken zou ik eerder aanraden op zoek te gaan naar (vrijwel) pure tabakken.
Elke tabak word lastiger te vinden dus deze pure vast en zeker ook, maar ik heb voor een forumlid bij Van Dalen (Rotterdam) wel eens pure Latakia en pure Perique gekocht.
Dat zal voor Virginia en Burley ook vast moeten lukken. Kan me voorstellen dat als je daarmee aan de slag gaat minder snel de fout in gaat en geuren en smaken gaat mengen die het niet goed doen samen.

Andere materie, maar eigenlijk van gelijke aard, ik ben een tijdje bezig geweest zelf een baardolie te ontwikkelen, de basis stelt niets voor.
Juist het combineren van etheriese olieen is wat het moeilijk maakt,... en dat komt eigenlijk heel dicht bij het toevoegen van smaken aan tabak.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Zelf smaak toevoegen aan tabak

Bericht door Deadl0ck »

Och, als het food grade smaakstoffen zijn zal het wel loslopen.

Heb het in WW nog zien gebeuren, mensen die verschillende tabakken vermengen en oproken. Dat is ingrijpender dan een smaakstofje toevoegen in mijn optiek. Een smaakje toevoegen is niks anders dan een sausje bij de patat, wat peper op je vlees, wat kruiden in je water. Of natuurlijk, zelf je vape vloeistof op smaak brengen. Het basis product blijft hetzelfde, je past de smaak alleen aan.

Zelf tabakken gaan mengen is de verhouding van het basis product omver gooien, Luister naar Arno die verteld over hoe de Flatlander flake tot stand is gekomen en je word er bewust van hoe nauw een paar procent meer of minder van iets kan luisteren.

Qua smaken, ik heb er zelf ook wel eens over zitten denken. Wat mij tegen houd is de geconcentreerde vorm van de smaakstoffen veelal. Zo lagen er een paar meetings geleden smaak pakketjes op de tafels, oorspronkelijk bedoeld voor sigaretten en shag, maar werkte ook prima met een neutrale virginia tabak heb ik gemerkt met een watermeloen smaakje. Cripz Flavour, heette dat. Nooit meer weer gezien na die tijd overigens.
Groet, Mark

Plaats reactie