Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Graag wil ik jullie lastig vallen met mijn avontuurlijke reis in de wereld van de tabak.

Ik heb me voor de gek laten houden.
Mij bang laten maken met verhalen en omschrijvingen over "echte mannentabakken", "Het Zwarte Blad", "die oriëntaalse kan te kruidig voor je zijn" en "geen tabak voor de beginnende roker". Te lang heb ik rondgedwaald in de wereld van de aromatische tabakken, met af en toe een flirt met een Engelse tabak. Te vaak heb ik met een blikje Engelse mixture in m'n handen gestaan en dan toch maar kiezen voor een aromatische. Terwijl ik weet dat ik alleen de eerste helft van de bowl lekker vind. Ik ben om en ben gevallen voor The Dark Site :twisted:

Mijn eerste blikje niet aromatisch was de Peterson Old Dublin. "Probeer deze maar eerst. Een lichte tabak, beetje kruidig door de oriëntaalse tabakken en met een beetje latakia".
De geur was niet verkeerd. Wel even wennen, maar zeker niet verkeerd! De tonen van leer, rubber, wierook en kruiden; vrijwel alles wat ik graag terugvind in whisky! Vol turf, pittig, vol en vettig!
En dan de smaak! Bij het aansteken robuust. Het rubber en leer is goed aanwezig. Maar dan: zacht, maar kruidig en met een heel subtiel zoetje. Wow! Deze vind ik zelfs lekkerder dan mijn all time favorites Winslow No.1 en St. Patricks Day 2016! Dit smaakt naar meer...

Veel reviews heb ik op dit forum doorgenomen en uiteindelijk de aromaten links laten liggen.
Nightcap, MOB 759 volgden. En later de Balkan Flake en Squadron Leader van SG, Dunhill's MyMixture 965 en met dank aan smoking-rob de Virginian No.10 van Sobranie. Tot op de bodem heerlijke lekkernijen.
De ene vol en zoetig, waarbij de omgeving zegt dat het niet eens zo verkeerd ruikt. De andere meer in your face, waarbij de omgeving zit af te vragen wiens auto er in de brand staat.

De snoepjes van WO Larsen, Winslow en Mac Baren (en dan vooral de Plumcake!!! Wie heeft deze nog liggen en wil er van af? :wink:) zullen zeker in mijn assortiment blijven. Zo af en toe ben ik wel eens in een snoepbui... En deze tabakken, en dan vooral die van Mac Baren, leren je het te heet en te snel roken wel af. Echter, ik zal nu toch eerder kiezen voor een fijne Engelse! Of een latakia bom zoals Pirate Kake! Die hoop ik toch eens snel ergens tegen te kunnen komen hier! Tips zijn altijd welkom.

Eigenlijk is pijproken net als seks... De ene keer vol brandend rubber en een gillende vrouw, de andere keer lief met zoete praatjes...

Dit geratel had ik natuurlijk ook onder het kopje "Beginnerstabak" kunnen typen, maar het leek mij, als een persoon die voornamelijk een forum-gluurder dan wel forum-lezer is, wel leuk om dit als een eigen stukje te plaatsen.
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Ribbon »

Gaat de goeie kant op ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Janno »

TabaccoPeanutsch schreef:Eigenlijk is pijproken net als seks... De ene keer vol brandend rubber en een gillende vrouw, de andere keer lief met zoete praatjes...
:lol: :lol: :lol:

Prachtig verhaal. Ik heb altijd een paar Engelse mixtures open staan. Gaat nooit vervelen. Fred Hanna, de auteur van The Perfect Smoke, raadt beginners aan om met een Latakia blend te beginnen, eerder dan met een zogenaamde milde tabak die door tabakverkopers vaak wordt aangeraden. De reden: er zit veel smaak aan, zodat je ook als je nog niet zo'n bedreven roker bent toch veel kunt proeven en minder de neiging hebt om hard te trekken en dan de tabak (en je tong) te verbranden.
Maar ja, je moet er wel van houden.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Eliminator »

Mooi verhaal, ik deel die ervaring deels.
Inmiddels van de snoepjes af, maar niet over op de latakia-bommen.
Een lichte latakia kan ik zo af en toe bijzonder waarderen, maar zelf meer overgegaan op de Virginia en Virginia/Perique tabakken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Paasei »

Mooi verhaal, maar Old Dub omschrijven als een tabak 'met een beetje Latakia' is toch wel een understatement.
Akkoord, Pirate Cake en Lancer's Slices bevatten nog meer. Maar Old Dub (en Squadron Leader) mag je wel onder de stevige rekenen.
Plumcake heeft dan weer wat minder latakia, ook Scotch Mixture van SG is een lichtere Latakia.
Als je dan toch om bent naar de naturel, toch zeker ook eens een Va/Per testen...
Koninklijke Eikel Des Forums.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door robvoorburg »

Leuk verhaal, anders dan Old Dublin zou ik beginnen met Red Rapperee
van Rattray's een net iets meer verfijndere latakia.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door wiele »

Herkenbaar verhaal.
Ik begon ook met aromatics, om de omgeving niet al teveel af te schrikken met mijn pijpen.

Maar aangezien ik ook van eerder turfgestookte wiskey houd, maakte ik ook mijn eerste uitstap richting latakia met meteen een stevige: samuel gawith commonwealth mixture. 50% latakia en 50% virginia :shock: .

Naderhand volgden dunhill my mixture 965 en SG squadron leader.

Ik herken je Mac baren verhaal, dat ook mij leerde rustig roken om tongbijt te voorkomen. Het leert je de pijp te beheersen en echt te proeven.

Op dit moment must ik nog zeker een latakiahoudende tabak. Vb lancer's slices van Charles fairmorn is een topper voor mij en ik heb er zo een 700 gr van liggen. Maar ik moet zeggen dat ik nu toch meer en meer terug aromatics hanteer. Ergens lijkt het me dat, nu ik het pijproken meer onder de knie heb, dat ik nu pas, zonder tongbijt, meer de tabak kan proeven.
Latakia is in dat opzicht zachter en dus vergevingsgezinder?
Alleszins dat is mijn beleving.

Raar dus dat men altijd de meer geurige aromatics aanraad die toch wel enige skills nodig hebben om te roken? Anderzijds heb ik wel meer een vol gevoel na het roken bij latakia. Het smaakt romiger.

Als we het dan toch over stevige tabakken zouden gaan hebben die de maag aan het werk zetten om het maar zo te zeggen, denk ik eerder aan burleys of pure virginia. Denk maar aan SG 1792 flake, een pure virginia met een tonkaboon topping. Of Schippers speciaal, een stevige burley die niet iedereen kan waarderen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door robvoorburg »

Veel tabakswinkeliers roken zelf geen pijp, maar praten gewoon
na wat ze van horen zeggen hebben, vandaar dat je als starter
steeds maar weer de winkel uitgaat met een pakje/blikje zoetig-
heid, of baai.

Een uitzondering op het bovenstaande vormde meneer Frits de
Graaff, hij rookte vrijwel uitsluitend latakia en wist waar hij het
over had.

Dat napraten kom je ook tegen wanneer je de diverse sites
van meerschuimen pijp makers leest over het materiaal.
"Ze absorberen vochtigheid fantastisch" , dat klopt, echter na
verloop van tijd (verschilt per pijp) neemt dat af en verdwijnt
ten slotte.

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Bedankt allemaal!
Er komen een aantal mooie tips voor tabak voorbij! Naar de Va/Per tabakken ga ik ook opzoek.
In vrijwel iedere tabak vind ik wel iets wat mij aanspreekt. Alleen heb ik dat helaas nog niet in baaitabakken kunnen vinden.
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:21
Locatie: Veenendaal

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Henry »

wiele schreef:Herkenbaar verhaal.
Ik begon ook met aromatics, om de omgeving niet al teveel af te schrikken met mijn pijpen.

Maar aangezien ik ook van eerder turfgestookte wiskey houd, maakte ik ook mijn eerste uitstap richting latakia met meteen een stevige: samuel gawith commonwealth mixture. 50% latakia en 50% virginia :shock: .

Naderhand volgden dunhill my mixture 965 en SG squadron leader.

Ik herken je Mac baren verhaal, dat ook mij leerde rustig roken om tongbijt te voorkomen. Het leert je de pijp te beheersen en echt te proeven.

Op dit moment must ik nog zeker een latakiahoudende tabak. Vb lancer's slices van Charles fairmorn is een topper voor mij en ik heb er zo een 700 gr van liggen.Maar ik moet zeggen dat ik nu toch meer en meer terug aromatics hanteer. Ergens lijkt het me dat, nu ik het pijproken meer onder de knie heb, dat ik nu pas, zonder tongbijt, meer de tabak kan proeven.
Latakia is in dat opzicht zachter en dus vergevingsgezinder?
Alleszins dat is mijn beleving.

Raar dus dat men altijd de meer geurige aromatics aanraad die toch wel enige skills nodig hebben om te roken? Anderzijds heb ik wel meer een vol gevoel na het roken bij latakia. Het smaakt romiger.

Als we het dan toch over stevige tabakken zouden gaan hebben die de maag aan het werk zetten om het maar zo te zeggen, denk ik eerder aan burleys of pure virginia. Denk maar aan SG 1792 flake, een pure virginia met een tonkaboon topping. Of Schippers speciaal, een stevige burley die niet iedereen kan waarderen.

Grappig om te lezen,
Ik heb een héle hoop soorten tabak geprobeerd. En eigenlijk vind ik ook een hoop lekker! Al wordt ik wel steeds
kieskeuriger maar toch...
Had de aromatics zelfs de rug toe gekeerd om alleen maar heerlijke Vapers en Latakia tabakken te roken.
Maar ook hier heeft een verandering plaatsgevonden... 8) Er staan nu gewoon enkele aro's in m'n rotatie tussen de Virginia's en Latakia's.
Het krijgt zelfs de overhand. :lol:

En waarom... Gewoon, omdat t kan! :wink:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door robvoorburg »

TabaccoPeanutsch schreef:Bedankt allemaal!
Er komen een aantal mooie tips voor tabak voorbij! Naar de Va/Per tabakken ga ik ook opzoek.
In vrijwel iedere tabak vind ik wel iets wat mij aanspreekt. Alleen heb ik dat helaas nog niet in baaitabakken kunnen vinden.
De enige keren dat baaitabak mij enig plezier verschafte is decennia geleden,
ik rookte het toen uit een Goudse pijp, hetgeen acceptabel was, maar nooit
tot enige vorm van genot leidde.
Ik vind/vond het een rechtlijnige, calvinistische tabak, niet iets voor mij.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door polleke »

Ik ( durf) [emoji849]eigenlijk moeilijk te veranderen van tabak ! Waarschijnlijk omdat ik een watje ben ! .... en omdat ik diverse keren voorzichtig vreemd gegaan ben !! [emoji848][emoji12]met een andere tabak en het mij telkens eigenlijk tegenviel ! Te scherp te heftig ! En op advies van een gerenomeerde tabakzaak in Brugge mij zelfs een originele Belgische tabak heb aangekocht die nu nog steeds ergens onder in. Mijn tabakspot rondzwerft ,tot ik ooit bij gebrek aan ( verversing) zo diep in de ( pot)[emoji12]moet kijken dat ik hem nog moet gaan roken ![emoji849][emoji56]vandaar dat ik nu echt eens goed advies van jullie vraag wat een ( watje) als ik na 34 jaar pijproken kan proberen waarbij ik eens niet op mijn bek ga !, zeg maar even netjes[emoji12][emoji56][emoji41][emoji23]

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door polleke »

PS rook nu hoofdzakelijk Kentucky Bird !!

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door polleke »

By The Way ! De Flatlander flake doet hem ook prima ! Maar die koop je niet op elke hoek van de straat he![emoji15]

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door TabaccoPeanutsch »

polleke schreef:By The Way ! De Flatlander flake doet hem ook prima ! Maar die koop je niet op elke hoek van de straat he![emoji15]
Misschien dat de VaPer tabakken een leuke aanvulling zal zijn!
Ik zit met smart te wachten op de tweede bestelronde. Ben erg nieuwsgierig geworden naar de Flatlander Flake!
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door polleke »

Zal moeders eens op strooptocht sturen ! Die heeft meer tijd dan ik [emoji12]maar bedankt alvast[emoji106][emoji41]

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Deadl0ck »

Old Dublin vind ik niet te pruimen (ook niet te roken, om de grapjassen voor te zijn! :mrgreen: ) maar pirate kake vind ik dan weer geweldig.

Zou er bijzonder graag meer van hebben, of iets van gelijkenis, maar het is moeilijk te verkrijgen of altetnatieven zoeken met een beperkt budget en hoge verzendkosten voor een kleine bestelling, dus ben nog steeds op zoek naar het meeliften met een bestelling, of het overnemen van een stuk.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Deadl0ck schreef:...dus ben nog steeds op zoek naar het meeliften met een bestelling, of het overnemen van een stuk.
Daar zit ik ook aan te denken. Budget is ook iets waar ik rekening mee moet houden.
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Eduard »

Als beginnende pijproker ben ik verslingerd geraakt aan de Solani 779, m'n tweede tabaksoort.
De eerste, krultabak van Ootmarsum, steekt er wat flauwtjes bij af.
Rustig roken die Solani en niet te dicht stoppen. Is mijn beginners ervaring, althans.
MVG Eduard

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door robvoorburg »

Klopt de 779 is een aangename tabak waar ietsje latakia inzit,
voldoende om te zien of het iets is dat je aanstaat, later zijn
er voldoende andere tabakken waar er meer van inzit.

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Aangekomen in De Wereld van de Engelse Mixtures

Bericht door Eduard »

robvoorburg schreef:Klopt de 779 is een aangename tabak waar ietsje latakia inzit,
voldoende om te zien of het iets is dat je aanstaat, later zijn
er voldoende andere tabakken waar er meer van inzit.
Dunhill 965?
Eerst even de 779 opmaken, met graagte..
Voor mij in ieder geval geen aroma's en/of gesausde tabakken meer.
Ik werd misselijk van Neptune. Letterlijk.
Wat als voordeel heeft dat het de keuze-stress in tabaksoorten
aanzienlijk vermindert. :)
Ga van het weekend ook weer eens een Baai stoppen, in mn nieuwe Big Ben Commodore
pijp met grote kop. Al doende leert men.
:-?

Plaats reactie