Thee

Naast het pijproken natuurlijk ...
Joey Peters

Thee

Berichtdoor Joey Peters » 12 apr 2009 23:09

Zo, lekker een kopje thee, wie zegt daartegen nee?

Biologische thee is duurder maar is meestal wel krachtiger van smaak. Mijn favoriet is groene thee met citroen en afslank munt thee.

Drinken jullie ook wel eens of vaak thee?

pim123
Erelid - oprichter des forum

Berichtdoor pim123 » 12 apr 2009 23:27

Sorry, zelden

Vier Heeren Baai

Berichtdoor Vier Heeren Baai » 12 apr 2009 23:54

Elke ochtend op het werk, voor dat de bel gaat, drink ik een kopje thee.

Het is inmiddels een gewoonte.

4HB

stoffel

Berichtdoor stoffel » 28 mei 2009 23:02

een lekker tasje zwarte thee met citroen en wat honing doet wonderen!

Hanske

Berichtdoor Hanske » 01 jun 2009 18:05

Jasmijn met groene thee zonder suiker/honing....

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 01 jun 2009 18:33

Jasmijn thee is inderdaad ook erg lekker. Ken je die pearls jasmijn thee?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

dr. Watson

Berichtdoor dr. Watson » 02 jun 2009 06:33

De thee van Twining's vind ik erg goed. Met name Prince of Wales, Lapsang Sausung en eigenlijk vele andere ervan.

stoffel

Berichtdoor stoffel » 02 jun 2009 16:52

twinnings is kwaliteit, lipton is zo comercieel dat ze volgens mij restjes gebruiken, er zit ook tegenwoordig altijd maar minder en minder thee in, beter is los, dan kan je zelf doseren, betaal je niet evenveel voor minder gevulde zakjes. Ik vind appelsien thee enz meestal wat flauwtjes, commerciele bullshit.

antonius

Berichtdoor antonius » 02 jun 2009 19:27

Zoals de engelsen zeggen:thea is like a dogs nose,you never nows where it has been:
Zelden dat ik thee drink duss ( sorry :lol: :lol: )

Hanske

Berichtdoor Hanske » 06 jun 2009 18:53

Joey Peters schreef:Jasmijn thee is inderdaad ook erg lekker. Ken je die pearls jasmijn thee?

die heb ik volgens mij ook eens geprobeerd...lekker. maar het lekkerst blijft zelf jasmijnbloesem en groene thee bij een reform winkel kopen en dan gewoon in de theepot doen... lekker;-)

Victor Baarn

Berichtdoor Victor Baarn » 06 jun 2009 22:34

Op het werk drink ik regelmatig theen (nooit koffie). Maak dan gebruik van heet water en losse thee in een soort thee-ei. Haal mn thee bij een koffie- en theehuis. Meestal Twinnings.

stoffel

Berichtdoor stoffel » 06 jun 2009 23:18

losse theen zijn echt de beste, ik drink gunpowder en darjeeling thee van twinnings, de gunpowder was een miskoop, smaakt eerder grasachtig.

Victor Baarn

Berichtdoor Victor Baarn » 06 jun 2009 23:35

Die gunpowder, dat is groene thee? Heb ik namelijk ook staan. Smaakt inderdaad beetje grasachtig. Vooral kort laten trekken is de tip!

stoffel

Berichtdoor stoffel » 06 jun 2009 23:40

zal ik eens proberen, meestal laat ik alles er in liggen tot ik een zwart papje heb :) hoe straffer hoe beter, althans dat telt voor zwarte thee

GeneralTrue

Berichtdoor GeneralTrue » 22 aug 2009 18:49

geef mij maar sterke zwarten koffie

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 18 jan 2010 16:47

Naar aanleiding van een ander draadje dit nog maar eens even omhoog schoppen. Ik ben ondertussen al weer een paar jaar ook helemaal in de chinese thee: niet de woeste smaakvarianten zoals jasmijn of lapsang souchon, maar de subtielere varianten zoals de verschillende meer en minder gefermenteerde Oolongs en Puerh thee.

Gong Fu Cha anyone?

Groet, Janneman

brambr

Berichtdoor brambr » 18 jan 2010 17:12

zijn er eigenlijk tips op bepaalde theesoorten te combineren met een bepaalde tabak of is dat gewoon een kwestie van "try and error" ?

PS: ik heb het niet zo voor de groene thee varianten. Vooral door ene gunpowder green tea (en die blijft maar in de kast staan ...)
Ik drink dus voornamelijk zwarte theeën.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 18 jan 2010 17:51

Ik merk in elk geval dat ik Latakia lekkerder vind met koffie of bier dan met thee. 's avonds zet ik nog wel eens een grote pot earl grey die ik dan met suiker drink (normaal gebruik ik geen suiker in thee) en dat smaakt me wel bij mijn Neptune en bij andere zoetere tabakken.

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 18 jan 2010 19:29

Is Oolong niet die übergesundes getränk? Is hij ook lekker?

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 18 jan 2010 19:58

He he he, nee, als het gezond zou zijn zou ik het vermoedelijk niet lekker vinden 8)
Onze normale zwarte thee is gefermenteerd, een soort van edel-rottings proces. Oolong is thee die minder gefermenteerd is, je komt bijna groene oolong tegen, maar ook bijna zwarte. Hij zit er dus in smaak tussen groene en zwarte thee in. Hij is doorgaans zachter van smaak dan onze zwarte thee, maar ook wat ingewikkelder van smaak. Een beetje vergelijkbaar met de meer luxe soorten tabak zeg maar, zoals de Edition 2000 waar wij beiden mee bezig zijn.

Groet, janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 03 apr 2010 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel

Berichtdoor marcel » 19 jan 2010 03:50

Over het algemeen vind ik thee een goede combinatie met een pijp. Ik heb een voorkeur voor groene, witte, oolong and phu'er tee.
Zie Wikipedia voor meer informatie over de verschillende soorten thee. Naar mijn mening is de Engelse versie meer compleet dan de Nederlandse versie, bij deze dus de Engelse link.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tea

brambr schreef:zijn er eigenlijk tips op bepaalde theesoorten te combineren met een bepaalde tabak of is dat gewoon een kwestie van "try and error" ?

PS: ik heb het niet zo voor de groene thee varianten. Vooral door ene gunpowder green tea (en die blijft maar in de kast staan ...)
Ik drink dus voornamelijk zwarte theeën.

Oolong thee en phu'er thee is naar mijn mening een perfecte combinatie met pijp zeker met Latakia mixtures. Matcha/Konacha (die gunpowder green tea) heb ik nog nooit gedronken tijdens het pijproken, maar als ik het zou doen waarschijnlijk een zoete tabak.

Matcha en Konacha zijn beide thee in poedervorm, maar Macha is de betere variant, die gebruikt wordt tijdens de thee ceremonie. Daarnaast wordt het gebruikt voor ijs en sweets, chocolade bedekt met macha is een interessante combinatie. Konacha is de groene thee die je in een sushi restaurant krijgt. Volgens mij zit het ook in theezakjes met Japanse groene thee (althans de variant die ik in Singapore in de meeste kantoor keukens vind). Eenvoudig gezegd Konacha wordt gemaakt van de restjes die overblijven bij het maken van de betere thee. Matcha wordt gemaakt van speciaal geselecteerde en geprepareerde theeblaadjes. http://en.wikipedia.org/wiki/Matcha. De smaak van Matcha is erg verschillend en afhankelijk van de kwaliteit. Matcha is trouwens een goede combinatie met Japanse sweets.

Recentelijk een top grade green tea (in losse blaadjes vorm) uit Japan gekregen en ook deze kan ik waarderen met een pijp. Ik zou de groene thee zeker niet afschrijven.

janneman schreef:He he he, nee, als het gezond zou zijn zou ik het vermoedelijk niet lekker vinden 8)

Dat is het mooie van thee het smaakt prima en sommige varianten zijn ook nog gezond voor je. Groene thee is goed voor je hart en Phu'er thee voor je cholesterol. E.e.a. bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.

Groet
Marcel

PS Janneman voor 工夫茶道. Als je ooit naar Singapore komt ben je hierbij uitgenodigd. Ik weet een goed thee huis, met een uitstekende keuze (helaas non-smoking).

stoffel

Berichtdoor stoffel » 03 apr 2010 19:46

kent iemand "yerba maté" ?

ik ben op zoek naar zo'n traditionele drinkbeker en de thee
Afbeelding
heil Donar god van de donder!

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 03 apr 2010 19:58

http://www.teekiste.com/zubehoer/mat.html
Ik heb daar wel eens wat theekommen besteld, geen problemen gehad. Ik zou daar geen dure speciale dingen kopen, als je iets bijzonders wilt zijn er doorgaans wel betere zaken.

Groet, Janneman

Paasei

Berichtdoor Paasei » 03 apr 2010 20:13

Ik vond de manier waarop mijn Chinese collega's (in een vorig bedrijf) oolong dronken, wel origineel, en best wel lekker :
Groot glas heet water, 1 - 2 soms 3 theelepels oolong erin, roeren en laten rusten.
Zodra de thee op de bodem lag, kon er gedronken worden (filteren? waarom?). Soms lieten ze 'm zelfs koud worden. Hetzelfde portie thee werd trouwens nog es een tweede keer, en soms zelfs een derde keer opnieuw overgoten met heet water.
Volgens een vd vrouwelijke Chinezen, bleek oolong ook nog te helpen bij het proberen vermageren...
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

stoffel

Berichtdoor stoffel » 03 apr 2010 23:04

dit is zuidamerikaans, een overblijfsel van de indiaanse cultuur. een plant famillie van de linde, opwekkend, consentratie verhogend en even populair als koffie bij ons, alleen vind ik maar een verkoper in nederland, maar die heeft niet de originele bekers :roll:

men doet gemalen blad in de tas, hier giet men iedere keer nieuw warm water op, door middel van een metalen rietje met een filter aan het uiteinde zuig je de thee dan op.

het zou tallloze gezonde eigenschappen hebben.

dankje wel voor de link janneman!, dit is het dichtste bij dat ik ze vind, misschien dat er in een stad in vlaanderen of nederland wel ergens een zuid amerikaans winkeltje is waar men het verkoopt, alleen heb ik nog niets gevonden tot nu toe
heil Donar god van de donder!

Kynikos

Berichtdoor Kynikos » 03 apr 2010 23:11

Ik kom die maté en bijbehorende spulletjes meestal wel tegen bij koffie en thee speciaal zaken. Zoals de Simon Lévelt keten en dergelijke. Vaak wel een beperkte keuze, maar het is er in ieder geval wel.

Vandaahl
Contacteer:

Berichtdoor Vandaahl » 04 apr 2010 10:08

Tea, Earl Grey, Hot ... (voor de 'Trekkies' onder ons :wink: )
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Turin

Berichtdoor Turin » 04 apr 2010 21:40

Bij de vrijwillige brandweer zeggen we altijd, thee is voor zieke hoeren. :oops:

Sorry ik vond het te grappig

nee voor mij geen thee al is het beter te doen dan koffie (Nederlanders drinken vieze slappe zooi,

Earl grey en dan trekken tot hij bijna koud is zonder melk en suiker is wel te doen.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

boyenne

Berichtdoor boyenne » 09 apr 2010 14:46

Oh, toch wel interessante topic over een niet zo interessant onderwerp; thee.

Ik houd vooral van Earl Grey.

ECHTER.

Verassend genoeg is Kamillethee erg lekker bij de pijp. Probeer maar eens uit! Met honing.
boyenne Afbeelding

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 09 apr 2010 15:49

Zal ik doen vanavond.

Kreeg laatst een proefpakketje lipton jaipur sinaasappel. Erg lekker. Maar een heel klein beetje chemisch ook...

Terug naar “Andere hobbies”