Thee

Naast het pijproken natuurlijk ...
Wowbagger

Re: Thee

Berichtdoor Wowbagger » 31 jan 2014 11:34

Paasei schreef:Sinds een paar dagen een ouwe liefde opgerakeld : OOLONG thee.
(Ziet er een beetje uit als pure black cavendish, de smaak gaat (bij deze variant dan toch) in de richting van een goeie Va/Per :mrgreen: )

Anyhow, ik brouw 'm zoals een Chinese ex-collega het me heeft geleerd :

Groot drinkglas (liefst van de dikwandige soort)
twee koffielepels thee
net gekookt water erop (van de kook af, 92 - 94 °C is ideaal)
goed roeren
laten trekken, na een tijd zakt alles naar de bodem en kan je drinken (naargelang de temperatuur je verkiest - koud kan ook perfect)

Het mooie aan deze methode is, dat je met die twee koffielepels een hele voormiddag toekomt. Op die twee koffielepels thee gooi je namelijk 3 tot 5 keer opnieuw een kwartliter heet water.
De Chinezen vinden 'm lekker van de eerste keer, maar het derde of vierde brouwsel wordt doorgaans het beste bevonden.

Even een vraag Paasei: wat versta jij onder koffielepels? Ik neem aan gewoon de lepels die tussen een theelepel en een eetlepel inzitten qua formaat?
Heb mijn eerste pak in huis en wil het vanavond eens gaan proberen.

jarnogab

Berichtdoor jarnogab » 31 jan 2014 11:40

Wowbagger schreef:Even een vraag Paasei: wat versta jij onder koffielepels? Ik neem aan gewoon de lepels die tussen een theelepel en een eetlepel inzitten qua formaat?

Mag ik de vrijheid nemen om te antwoorden. Strikt genomen kan er een onderscheid zijn tussen de twee waarbij een theelepel wat ronder van vorm is en een koffielepel meer ovaal (hoewel zelfs dat onderscheid er verre van altijd is). Een theelepel is vaak wat extra versierd met tierlantijntjes.
Bovendien heeft een koffielepel dan een wat dikkere en langere steel.
Maar eigenlijk is dit mierenneuken.

Ik veronderstel dat hier gewoon een verschil in Vlaams en Nederlands opduikt: wat jullie als theelepel benoemen, noemen wij een koffielepel. In beide gevallen gaat het om een kleine lepel waarmee in thee of koffie wordt geroerd.

"echte" theelepel: Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

koffielepel = theelepel
Afbeelding

Bottomline: een klein lepeltje gebruiken om uw losse thee op te scheppen :-)
Groeten,
jarnogab

Paasei

Berichtdoor Paasei » 31 jan 2014 11:48

Wowbagger schreef:Even een vraag Paasei: wat versta jij onder koffielepels? Ik neem aan gewoon de lepels die tussen een theelepel en een eetlepel inzitten qua formaat?

Hm, wat bedoel jij met een theelepel ? :lol:
Mijn lepeltje hier op buro is 4.5csm lang en op het breedste 3 cm...
twee of drie lepels daarvan.
Gewoon even testen wat je lekker vindt, en je dosering desnoods wat aanpassen.
Hou er rekening mee dat het eerste glas best stevig smaakt, tweede en derde met dezelfde blaadjes wordt milder en zoeteer.

Welke heb je gehaald ?

Edit : ik zie nu pas het antwoord van jarnogab... s'ètterend, Gaetan.
:lol:
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

jarnogab

Berichtdoor jarnogab » 31 jan 2014 11:52

Paasei schreef:Edit : ik zie nu pas het antwoord van jarnogab... s'ètterend, Gaetan.

Vrouwtje theelepel vond ik persoonlijk een fijne vondst :-D
Groeten,

jarnogab

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 31 jan 2014 12:07

Haha, schitterend dit zo even te lezen (vraag niet waarom maar ik vind 't mooi, dank Jarnogab)

Maarr..... ik zag laatst op uitzending gemist een stukje over hoe mensen die 'Lipton Green Tea' kochten, een oor aangenaaid worden doordat de thee daarin van waardeloze kwaliteit is, en er dan nog eens 9,3% smaakstof aan toegevoegd word, waardoor die praktisch als kauwgombal smaakt... Maar, daar gingen ze dus bij een theeproever langs, en waren ze ook bij een grote teablender, waar ook een paar proevers aan het 'werk' waren.

Om de thee goed te proeven word dit vanaf een lepel naar binnen geslurpt, om zo zuurstof bij de thee in de bakkes te krijgen omdat je zo de smaak beter zou proeven... Afijn, lang verhaal kort: die lepel was zeker geen theelepeltje zoals hierboven beschreven, maar was ook weer kleiner dan een gewone eetlepel. Een tussenmaatje zeg maar. Zou dat dan de echte 'theelepel' zijn? :sherlock:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 31 jan 2014 12:10

Hmm, ik zit het nog eens te bekijken, en nu lijkt het me alleen dat de lepels bij de teablender iets kleiner zijn dan de eetlepel, maar hou het maar op een miscalculatie zoals bij Paasei's czech en de worstenbroden...

Hier overigens het stuk voor de geïnteresseerden: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/23-01-2014
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Paasei

Berichtdoor Paasei » 31 jan 2014 12:20

The_Undertaker schreef:Haha, schitterend dit zo even te lezen (vraag niet waarom maar ik vind 't mooi, dank Jarnogab)

Maarr..... ik zag laatst op uitzending gemist een stukje over hoe mensen die 'Lipton Green Tea' kochten, een oor aangenaaid worden doordat de thee daarin van waardeloze kwaliteit is, en er dan nog eens 9,3% smaakstof aan toegevoegd word, waardoor die praktisch als kauwgombal smaakt... Maar, daar gingen ze dus bij een theeproever langs, en waren ze ook bij een grote teablender, waar ook een paar proevers aan het 'werk' waren.

Om de thee goed te proeven word dit vanaf een lepel naar binnen geslurpt, om zo zuurstof bij de thee in de bakkes te krijgen omdat je zo de smaak beter zou proeven... Afijn, lang verhaal kort: die lepel was zeker geen theelepeltje zoals hierboven beschreven, maar was ook weer kleiner dan een gewone eetlepel. Een tussenmaatje zeg maar. Zou dat dan de echte 'theelepel' zijn? :sherlock:

Heb het ook gezien, ergens op een Vlaamse zender waar een toxicoloog een zakje van die Lipton ontleedde.
Heel gevaarlijk voor mensen met diabetes dus, die Lipton Green Tea : er zit suiker aan toegevoegd, maar nergens vermeld op het pakje.
edit : kan ook best op keuringsdienst van waarden zijn geweest, inderdaad

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 31 jan 2014 12:27

Zo is 't ook, 9,3% was een smaakstof, voor 't grootste deel bestaande uit suikers. Op het doosje stond gewoon 'flavouring (9,3%)' vermeld... Toch vrees ik dat 't gros van de bevolking zich graag laat naaien, doordat ze liever naar een talentenshow kijken dan dat ze even checken wat voor middelen ze naar binnen werken.... Maar da's weer een hele andere discussie :wink:

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 31 jan 2014 12:43

Paasei schreef:

Hm, wat bedoel jij met een theelepel ? :lol:
Mijn lepeltje hier op buro is 4.5csm lang en op het breedste 3 cm...
twee of drie lepels daarvan.
Gewoon even testen wat je lekker vindt, en je dosering desnoods wat aanpassen.
Hou er rekening mee dat het eerste glas best stevig smaakt, tweede en derde met dezelfde blaadjes wordt milder en zoeteer.

Welke heb je gehaald ?

Edit : ik zie nu pas het antwoord van jarnogab... s'ètterend, Gaetan.

Gaat goed komen, ik zal eens gaan experimenteren!
Bij mij is een theelepel een klein heel klein lepeltje, een beetje zoals die jarnogab poste met Bea erop. Soms noemen mensen een dessertlepel ook wel eens thee- of koffielepel en dat is toch wel wat groter.

Ik heb een pak Formosa Oolong gehaald bij een plaatselijke delicatessenzaak.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 31 jan 2014 15:55

Voor wat betreft de hoeveelheid thee is het denk ik inderdaad een kwestie van op eigen smaak afgaan. Probeer een theelepel, probeer een dag later eens twee lepels, en kijk wat er gebeurd.

Het is overigens ook heel erg afhankelijk van wat voor Oolong je hebt, thee drinken is qua verschillende soorten nog erger dan tabak... Sedert ik thee uit China bestel heb ik ontdekt dat, naarmate de thee beter van kwaliteit is, ik meer thee kan gebruiken zonder dat hij onprettig sterk wordt.

Het herhaaldelijk thee trekken van dezelfde bladeren leert je ook verschillende smaakaspecten van thee herkennen. Nadat ik jaren geleden was over gestapt op thee zonder suiker ontdekte ik dat bij dat vaker trekken op gegeven moment de thee zoeter begon te smaken, ergens tussen de 4 en 8e ronde (het ging hierbij wel om Gong Fu thee met naar verhouding heel veel thee met weinig water, en in het begin kort trekken en later langer trekken). Ik heb er voor dagelijks gebruik van geleerd dat ik minder thee kan gebruiken, en die langer kan laten trekken. En zo kom je op de 'grootvaderthee' die Paasei beschrijft; theebladeren in een glas, en daar de halve dag thee uit drinken.

(Janneman die op dit moment geen Oolong maar Bao Yan Jin Pu'erh drinkt, een Xiaguan 7383 Tuo uit 2009)
Afbeelding

Paasei

Berichtdoor Paasei » 31 jan 2014 16:12

Nee toch, 'grootvader thee' ?

Ik denk dat ik mijn pakje niet uit drink... :wink:

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 31 jan 2014 16:16

:D :D :D
Zo noemt een Chinese dame hier uit de buurt die manier van thee zetten (haar theeglas, dat ze zowat de hele dag bij zich heeft en waar ze op die manier thee uit drinkt, is overigens meer een vaas voor een fors boeket bloemen dan een drinkglas qua maat).

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 31 jan 2014 16:17

Aiai, waar heb ik me nu weer in gestort? Zat in pauze ook al naar potjes te gluren.

Paasei

Berichtdoor Paasei » 05 feb 2014 12:32

janneman schreef::D :D :D
Zo noemt een Chinese dame hier uit de buurt die manier van thee zetten (haar theeglas, dat ze zowat de hele dag bij zich heeft en waar ze op die manier thee uit drinkt, is overigens meer een vaas voor een fors boeket bloemen dan een drinkglas qua maat).

Mijn vast 'glaasje' hier op het werk is een mojito glas van 13 cm hoog en 8 cm doorsnede... daar gaat toch ook al behoorlijk wat in. :mrgreen:

En Wowbagger, hoe bevalt het?

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 05 feb 2014 13:32

Paasei schreef:
janneman schreef::D :D :D

Mijn vast 'glaasje' hier op het werk is een mojito glas van 13 cm hoog en 8 cm doorsnede... daar gaat toch ook al behoorlijk wat in. :mrgreen:

En Wowbagger, hoe bevalt het?

Uitstekend! Ook de vrouwe des huizes is er van gecharmeerd (en dat wil wat zeggen, die drinkt normaal het liefst mierzoete citroenthee). Toen ik haar de eerste kop voorzette was de verwachting een enorm bittere bak maar dat bleek niet het geval. Ook de 2e, 3e en 4e trek zijn lekker op smaak.
Vooralsnog heb ik er alleen nog thuis mee geëxperimenteerd.

Paasei

Berichtdoor Paasei » 05 feb 2014 15:49

Je Formosa oolong is van Taiwanese afkomst. Van wat ik er van ken, zijn die meestal van de lichtgefermenteerde soort, en dus inderdaad niet bitter maar wel bloemig en redelijk licht.
De Chinese Fujian oolong die ik hier heb, is veel verder gefermenteerd, en dus ook een pak donkerder. Zeker de eerste trekking gaat richting bitter zonder echt bitter te zijn. Vandaar mijn vergelijking met een Va/Per tabak.

Timmy

Berichtdoor Timmy » 05 feb 2014 15:52

Beetje off topic, maar ook weer niet; las over gember toevoegen aan de thee.
Gember (verse) is inderdaad een wondermiddel waar je van houdt of niet. Is geweldig voor bloed en spijsvertering. Ben zelf liefhebber van zelfgemaakt gemberbier. Zeer populair in Suriname als frisdrank, bevat geen alcohol. Hier eenvoudig recept, met suikergehalte kun je spelen, houd persoonlijk niet van al te zoet.
http://suricepten.nl/recepten/gemberbier Heerlijk spul.

Mikali

Berichtdoor Mikali » 05 feb 2014 16:08

Ik ben de laatste tijd ook meer thee beginnen drinken, alsook groene thee etc. waar de temperatuur van belang is om een goede smaak te bekomen.
Daarom maar waterkoker aangeschaft met temperatuur instelling, toch iets makkelijker als telkens 10-15 minuten te laten afkoelen :lol:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 05 feb 2014 19:01

Voor Japanse groene thee zet ik vaak gewoon meteen een hele liter water, laat die wat afkoelen en doe hem dan in een thermoskan. Zo kan ik daarna lekker doorpimpelen met telkens vers getrokken thee.

dewitte

Berichtdoor dewitte » 05 feb 2014 19:20

De laatste week, dankzij een tip van Jarno, drink ik veel kamille- en citroenmelisseinfuus. De maag is idd al een pak beter.

jarnogab

Berichtdoor jarnogab » 05 feb 2014 19:28

dewitte schreef:De laatste week, dankzij een tip van Jarno, drink ik veel kamille- en citroenmelisseinfuus. De maag is idd al een pak beter.

Leuk dat te horen! Ook munt is goed. En mengelingen (zoals jij doet) van kamille met melisse of munt zijn ideaal. Als je een zoetje wil, dan kan je er nog
een beetje zoethout aan toevoegen, en dat is ook goed voor de spijsvertering. Maar kamille is het top-kruid.

(Eén noot: hou er rekening mee dat het eventuele medicatie bij felle opstoten niet vervangt. Aan de andere kant stabiliseer je de maag en spijsvertering waardoor overlast sterk beperkt wordt, en medicatie dus fel verminderd wordt.)
Groeten,

jarnogab

Mikali

Berichtdoor Mikali » 06 feb 2014 20:13

Vandaag voor het eerst Oolong (Tiě Guān Yīn) gekocht en net gezet en moet zeggen dat hij zeer goed bevalt.
Mijn eerste indruk, ik rook vis ... :? :roll:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 06 feb 2014 23:14

Ook ik heb vandaag diverse nieuwe thee-en en infusions aangeschaft. De Oolong nu in de pot zitten en ze bevalt me zeer goed. Dit zijn zakjes maar de losse variant zal hier ook wel van aangeschaft worden!
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Timmy

Berichtdoor Timmy » 07 feb 2014 17:22

ook een setje ontvangen, van groothandel voor toko's. Maar effe proberen, gunpowder klink me wel heavy in de oren....
Afbeelding

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 22 sep 2014 17:27

In mijn queeste naar een vervanging voor de cola light die ik doorgaans drink, heb ik zojuist maar eens Mugicha besteld bij teatower. Ben zeer benieuwd!

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 22 sep 2014 19:07

Verstandig, ik vind alle soorten cola bocht.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 22 sep 2014 19:59

robvoorburg schreef:Verstandig, ik vind alle soorten cola bocht.

Inderdaad. Bende.... Een gewone Coca-Cola vind ik wel lekker qua smaak, maar wat een bende...

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 22 sep 2014 20:14

The_Undertaker schreef:
robvoorburg schreef:Verstandig, ik vind alle soorten cola bocht.

Inderdaad. Bende.... Een gewone Coca-Cola vind ik wel lekker qua smaak, maar wat een bende...

Dat is het hem. Ik weet gewoon dat het slecht voor me is, maar ik vind het heerlijk.
Ik had een poosje geleden eens over mugicha gelezen en het schijnt echt een nootachtige smaak te hebben. Wordt zowel warm als koud gedronken in o.a. Japan en Korea. Er worden wat gezonde eigenschappen aan toegedicht, maar daar is het me eerlijkheidshalve niet om te doen. Ik vind water wel lekker zoek voor daarnaast nog iets om lekker van door te kunnen drinken. De meeste theesoorten geven me na een paar kopjes brandend maagzuur, dus nu dit maar eens testen.

Asmodeus

Berichtdoor Asmodeus » 22 sep 2014 20:39

Wowbagger schreef:. De meeste theesoorten geven me na een paar kopjes brandend maagzuur, dus nu dit maar eens testen.

En krijg jij van cola geen brandend maagzuur dan ? Ik drink op warme dagen nog wel eens cola, vaak doet mij dit 's nachts naar de Rennies grijpen, met thee heb ik daar nog nooit last van gehad

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 22 sep 2014 20:45

Asmodeus schreef:
Wowbagger schreef:. De meeste theesoorten geven me na een paar kopjes brandend maagzuur, dus nu dit maar eens testen.

En krijg jij van cola geen brandend maagzuur dan ? Ik drink op warme dagen nog wel eens cola, vaak doet mij dit 's nachts naar de Rennies grijpen, met thee heb ik daar nog nooit last van gehad

Geen last van. Ook niet na 2 liter op een warme vakantiedag.

Terug naar “Andere hobbies”