Thee

Naast het pijproken natuurlijk ...
Luys
Moderator

Re: Thee

Berichtdoor Luys » 08 jan 2012 00:30

Kynikos schreef:Klinkt interessant en lekker!

Ik drink de laatste tijd tamelijk ordinaire Chinese gunpowder, met Japanse sencha en Chinese groene thee met jasmijn ter afwisseling. Allemaal losse thee.

Gunpowder is niks mis mee, veel gedronken. Wel opletten dat je hem niet te lang laat trekken, word snel bitter is mijn ervaring (maar sommigen vinden dat juist weer lekker).
Pijproker des forums

Kynikos

Berichtdoor Kynikos » 08 jan 2012 00:33

Luys schreef:
Kynikos schreef:Klinkt interessant en lekker!

Ik drink de laatste tijd tamelijk ordinaire Chinese gunpowder, met Japanse sencha en Chinese groene thee met jasmijn ter afwisseling. Allemaal losse thee.

Gunpowder is niks mis mee, veel gedronken. Wel opletten dat je hem niet te lang laat trekken, word snel bitter is mijn ervaring (maar sommigen vinden dat juist weer lekker).

Vroeger was ik altijd heel voorzichtig met thee laten trekken omdat ik ook niet van die bitterheid hield. Ik heb recentelijk echter een tijd lang sterke zwarte thee gedronken dus daardoor had ik, toen ik weer overging op groene thee, behoefte aan wat stevigers dan de grassige sencha. Lekker bittere gunpower vervult die functie prima. :P Ik vind het fijne, stevige slobberthee.

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 20 feb 2012 20:24

Ik heb onlangs, uit m'n vast theewinkeltje in Antwerpen, weet twee speciale theesoorten gekocht en uitgeprobeerd.
De eerste is een mengeling van Japanse sencha en matcha. Matcha is het felgroene poeder waar ook veel Japanse theeceremonies mee worden gedaan. Puur is het nogal sterk (het is eigenlijke een verpoederde hoogkwaliteits sencha), maar in een mengeling met sencha geeft het wel een extra beetje punch.
Daarnaast ook nog een half gefermenteerde groene thee, ook wel oolong genoemd. Maar deze is ook weer speciaal: de theeparels of knoopjes (opgerolde blaadjes) hebben een zachte melkgeur en wanneer je de thee zet dan ruikt en smaakt hij ook naar zachte melk.
De thee wordt milky ollong genoemd en het is afkomstig van blaadjes die vlak na een sterke en plotse temperatuursdaling worden geoogst. Omwille van die plotse klimaatverandering ontwikkelen de blaadjes een melkachtig aroma.
Wonderbaarlijk toch?

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 20 feb 2012 20:40

Milky Oolong ken ik niet, daar moet ik toch eens naar kijken, klinkt wel goed...

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 20 feb 2012 21:02

janneman schreef:Milky Oolong ken ik niet, daar moet ik toch eens naar kijken, klinkt wel goed...

Is wel iets speciaals,, heeft een vrij weee geur, beetje zoals warme melk geurt vanop afstand. De beste komt uit Taiwan.
Blijkbaar wordt de milky oolong ook nagemaakt, vooral op de Amerikaanse markten, door melkpoeders te mensen met gewone groene thee.

Rob

Berichtdoor Rob » 20 feb 2012 21:14

Uit nieuwsgierigheid heb ik Pu Erh gekocht.
Ruikt en maakt als vis; niet echt mijn ding.
Klopt dat of doe ik iets fout? Hoe kan ik deze thee het beste laten trekken?

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 20 feb 2012 21:19

De Pu'erh die ik heb doet me vooral aan herfst, gevallen bladeren in het bos denken.

Om te beginnen: kleine hoeveelheden maken, geen hele koppen. De Chinese kopjes die hierbij horen zijn doorgaans 30 tot 50 ml; eierdopjes zeg maar... Veel thee in een kopje of potje doen, kokend watererop gieten, 10 seconde trekken, en dan snel overschenken in kopje...

Goeie pu'erh kun je wel heel vaak gebruiken; ik pak doorgaans rond de 6 gram voor een 100 ml potje, en daar kan ik dan 6 tot 15 keer thee van trekken, steeds wat langer laten trekken.

Je hebt pu'erh in heel vele soorten en kwaliteiten, ik denk dat het grootste probleem is om uit te vinden wat goeie thee is op dat gebied.

maboc

Berichtdoor maboc » 20 feb 2012 23:02

pipealicious schreef:Ik heb onlangs, uit m'n vast theewinkeltje in Antwerpen, weet twee speciale theesoorten gekocht en uitgeprobeerd.
De eerste is een mengeling van Japanse sencha en matcha. Matcha is het felgroene poeder waar ook veel Japanse theeceremonies mee worden gedaan. Puur is het nogal sterk (het is eigenlijke een verpoederde hoogkwaliteits sencha), maar in een mengeling met sencha geeft het wel een extra beetje punch.
Daarnaast ook nog een half gefermenteerde groene thee, ook wel oolong genoemd. Maar deze is ook weer speciaal: de theeparels of knoopjes (opgerolde blaadjes) hebben een zachte melkgeur en wanneer je de thee zet dan ruikt en smaakt hij ook naar zachte melk.
De thee wordt milky ollong genoemd en het is afkomstig van blaadjes die vlak na een sterke en plotse temperatuursdaling worden geoogst. Omwille van die plotse klimaatverandering ontwikkelen de blaadjes een melkachtig aroma.
Wonderbaarlijk toch?

Ik vermoed dat dat niet de goedkoopste thee is. Ik stel me zo voor dat deze niet alle jaren kan worden geoogst, want die sterke temperatuursdaling komt niet ieder jaar voor denk ik. Ja of....ieder jaar na de eerste vorst periode plukken.
(nuja...ik heb da ook helemaal geen verstand van thee)
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 03 jul 2012 12:19

Topicje nog eens omhoog schoppen.

Sinds enige tijd ben ik ook nogal een theedrinker (vroeger alleen 's zondags bij het ontbijt).
Na vorig jaar een stevige voorraad zwarte & witte Thee van Sri Lanka (=Ceylon) meegebracht te hebben, bestelde ik vorige week samen met een collega eens wat gekkigheid bij Teatower.com.

Met name de volgende:
'Goddelijke Chocolade': zwarte thee met cacao, amandel, vanille en bloedsinaasappel - 100g à €7.8
Nu, chocolade haal ik er absoluut niet uit. Het is een héél speciale thee (de meesten vinden het stinken) die énorm sterk ruikt. Maar qua smaak is hij best lekker. De bloedsinaasappel is vrij afwezig, de andere ingredienten staan allen ongeveer op hetzelfde niveau.

'Mexicaanse Oase': zwarte thee met citroen, lemongrass, gember, cactusbloemen, aloe vera, sandalwood en rode peper - 100g à €3.9
Heel erg sterke citrusgeur komt er vanaf, een beetje pittig (vast de rode peper). Ik vind hem heerlijk ruiken, en ook qua smaak stelt hij niet teleur. Mocht nog iets feller doorsmaken van mij, maar behoorlijk lekker.

Verder ook nog 2 samples (€1 voor een portie voldoende voor 2 potten thee):
Cactus & Munt en 'de uitnodiging' (groene thee met witte chocolade en abrikoos)
Deze 2 nog niet geprobeerd, maar ik ben wel benieuwd.

Verder heeft Teatower ook gewone soorten thee zat overigens, in totaal ruim 400 soorten thee & infusies!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

pipealicious

Vloeibare Latakia

Berichtdoor pipealicious » 30 sep 2012 12:13

Gisteren weer eens langs mijn vaste theewinkeltje in Antwerpen gelopen en daar weer iets nieuws gekocht ter experimentatie: "Lapsang Souchong"
http://en.wikipedia.org/wiki/Lapsang_souchong
Het is een zeer gefermenteerde zwarte thee die blijkbaar gerookt is boven open dennehouten vuren.
Resultaat: pikzwarte blaadjes een een intense rokerige geur (latakia deja vu?)
Ik heb 'm gisteren geproefd en ik moet zeggen dat er wel meer parallelen met latakia zijn. De thee proeft heel erg romig en zacht, en blijft wat van het rokerige aroma hebben. Ik ga wat experimenteren, maar ik denk dat dit met verse citroen hemels smaakt

Winslow Collector

Re: Vloeibare Latakia

Berichtdoor Winslow Collector » 30 sep 2012 12:28

pipealicious schreef:Gisteren weer eens langs mijn vaste theewinkeltje in Antwerpen gelopen en daar weer iets nieuws gekocht ter experimentatie: "Lapsang Souchong"
http://en.wikipedia.org/wiki/Lapsang_souchong
Het is een zeer gefermenteerde zwarte thee die blijkbaar gerookt is boven open dennehouten vuren.
Resultaat: pikzwarte blaadjes een een intense rokerige geur (latakia deja vu?)
Ik heb 'm gisteren geproefd en ik moet zeggen dat er wel meer parallelen met latakia zijn. De thee proeft heel erg romig en zacht, en blijft wat van het rokerige aroma hebben. Ik ga wat experimenteren, maar ik denk dat dit met verse citroen hemels smaakt

Dit is voor mijn bescheiden thee-ervaring werkelijk het toppertje tot nu toe. Echter: alleen voor herfst en winter.

En wat ik normaal als een persoonlijke heiligschennis beschouw (goede single malt whisky mixen met iets anders) is bij Lapsang thee een uitzondering. Want wanneer het buiten guur en koud is, vind ik het heerlijk om 's avonds een gloeiendhete Lapsang thee te drinken met een scheut (-je?) geturfde single malt, zoals een Lagavulin 16 yo of een Laphroaig, Bowmore of Coal Ila.

Ik vind het daarom helemaal geen straf dat de zomer voorbij is (houd niet zo van die warmte) en dit soort "receptjes" weer van stal komen.

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 30 sep 2012 13:00

Volledig mee eens Winslow. Nu de dagen weer korter worden en de avonden wat kouder, ga ik automatisch meer lezen, krijg ik meer zin in een pijpje en een verwarmend drankje.

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 08 okt 2012 15:54

Ik weet dat het hier in de eerste plaats rond pijpen en tabak draait, maar de theecultuur heeft me toch wel gegrepen de laatste tijd en ik vind dat het perfect bij de pijproker past, zowel qua stijl, traditie als smaakervaring.
Nu heb ik concreet een aantal vragen bij pu-erh thee en de manier van drinken:
1. Er is zgn raw pu-erh die groengrijs van kleur ziet en grasachtig ruikt en amaakt. men beweert dat deze thee het grootste aging potentieel heeft en pas echt goed wordt na een tiental jaren bewaren. Mijn vraag hier: kan men jonge rauwe pu-erh drinken? Zoja vanaf welk jaar shaft men best een bing of cake aan?

2. Er bestaat ook pre-aged pu-erh, die wordt vooraf in schuren reeds voldoende gefermenteerd en heeft een roodbruin tot zwarte kleur. Het voordeel van deze pu-erh zou zijn dat hij al het volle diepe karakter heeft van de voorgenoemde pu-erh die een tienal jaren heeft geaged. Het nadeel zou zijn dat deze nog weinig van smaak verandert na bewaring. Klopt dit? Is de conclusie dat men dus voor de volle diepe smaak gaat zonder een immense geld&tijdsinvestering te doen best voor deze pu-erh gaat?

3. je kan van pu-erh tot meer dan 10 keer thee trekken, met telkens andere smaak belevingen. Hiervoor gebruikt men best de aardenwerken chinese theepotjes waar men in korte tijd kleine hoeveelheden thee mee kan zetten. Is het de bedoeling dat je die brouwsels op een vrij korte tijd afwerkt, of kan men dat allemaal uitsmeren over een dag of 2-3? M.a.w. , hoe lang kan men nog van pu-erh genieten nadat hij voor de eerste keer in water heeft getrokken?

4. Kent iemand een winkel in de benelux waar men die mooie theeceremonie tafeltjes (met opvangbak voor water) en aardewerken potjes&gereedschap kan kopen?
Ik vind het nogal omslachtig om zoiets breekbaars via een webwinkel te bestellen.

jarnogab

Berichtdoor jarnogab » 08 okt 2012 18:40

Ikzelf ben altijd al een theedrinker geweest, zij het dat het dan ging om de Lipton of Pickwick earl grey - en dan nog veel drinken in bepaalde periodes en andere periodes weer niets.

Maar sinds enige tijd hou ik steeds meer van kruideninfusies, deels omdat het mij deugd doet als maag-darmpatiënt (allez, bepaalde kruiden helpen) en deels om mijn avondlessen herborist in de praktijk te kunnen omzetten. Zo gaat een halfuurtje à uurtje na de maaltijd er wel een kamille- , munt- of venkelthee in zodat de spijsvertering prima werkt. Mengen of na een aantal weken overschakelen op een andere spijsverteringsbevorderende thee (dus afwisselend een paar weken munt, dan kamille, etc) zodat de kruiden blijven werken en er geen medicinale gewenning van het lichaam tov die kruiden ontstaan.
Ik oogst de kruiden zelf uit eigen tuin. Of als ik die kruiden niet heb staan, dan ga ik naar de natuurwinkel om de gedroogde kruiden.
De voorraadkast met kruiden voor thee beslaat tijm, munt, citroenmelisse, kamille, brandnetel, rozebottel met hibiscus.
En natuurlijk de obligate thee-eitjes behoren tot dezelfde lade.

Daarnaast heb ik ook nog wat thee aangeschaft van het topmerk Piramide (ook uit de natuurwinkel) voor als het iets sneller moet gaan. Naargelang het tijdstip van de dag varieer ik dan tussen verschillende smaken van deze zakjes.
Groeten,
jarnogab

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 08 okt 2012 19:04

Ik ga hier maar even op in per stukje. Vooropgesteld: mijn ervaring met Pu'erh is beperkt, ik drink dat goedje nu een jaar of 5, bestel zelf in China via engelstalige webwinkels of ebay, en volg daarbij vooral tips en adviezen van mensen die op internet blogs over hun pu'erh ervaringen bijhouden. Ik ben dus geen echte deskundige, maar met een aantal zaken heb ik wel wat ervaring.

pipealicious schreef:Ik weet dat het hier in de eerste plaats rond pijpen en tabak draait, maar de theecultuur heeft me toch wel gegrepen de laatste tijd en ik vind dat het perfect bij de pijproker past, zowel qua stijl, traditie als smaakervaring.
Nu heb ik concreet een aantal vragen bij pu-erh thee en de manier van drinken:
1. Er is zgn raw pu-erh die groengrijs van kleur ziet en grasachtig ruikt en amaakt. men beweert dat deze thee het grootste aging potentieel heeft en pas echt goed wordt na een tiental jaren bewaren. Mijn vraag hier: kan men jonge rauwe pu-erh drinken? Zoja vanaf welk jaar shaft men best een bing of cake aan?

Ik koop doorgaans pu'erh van dit jaar of het jaar daarvoor, en doorgaans is die ook meteen lekker om te drinken. Hij wordt -als het goed is- voller van smaak en wat minder scherp als hij ouder wordt, maar dat is lang niet altijd het geval. Je kunt -soms- ook veel oudere pu'erh kopen, maar die is al snel over de 80 tot 100 dollar per bing (300 tot 400 gram), en van de internet deskundigen krijg ik de indruk dat er nogal veel kaf onder dat dure koren zit. Over het algemeen is men van mening dat ergens eind jaren '90 op het gebied van aged pu'erh een soort van hype heeft plaats gevonden die de prijzen tot in het idiote opdreef, en die voor wat de smaak betreft nergens op slaat. Ik heb hier ondertussen wat 5 jaar oude aangebroken Bing's liggen, en de verschillen zijn voor mijn gevoel nauwelijks te proeven

2. Er bestaat ook pre-aged pu-erh, die wordt vooraf in schuren reeds voldoende gefermenteerd en heeft een roodbruin tot zwarte kleur. Het voordeel van deze pu-erh zou zijn dat hij al het volle diepe karakter heeft van de voorgenoemde pu-erh die een tienal jaren heeft geaged. Het nadeel zou zijn dat deze nog weinig van smaak verandert na bewaring. Klopt dit? Is de conclusie dat men dus voor de volle diepe smaak gaat zonder een immense geld&tijdsinvestering te doen best voor deze pu-erh gaat?
Mijn beperkte ervaring met 'cooked pu'erh is slecht; soms een zure, wat chemische smaak die niets met thee te maken heeft, en in het gunstigste geval vrijwel geen smaak meer. Uiterlijk -de kleur van de bladeren en de thee- lijkt het wel echt oude thee; de thee is bruin, terwijl die van verse pu'erh meestal geel tot oranje is.

3. je kan van pu-erh tot meer dan 10 keer thee trekken, met telkens andere smaak belevingen. Hiervoor gebruikt men best de aardenwerken chinese theepotjes waar men in korte tijd kleine hoeveelheden thee mee kan zetten. Is het de bedoeling dat je die brouwsels op een vrij korte tijd afwerkt, of kan men dat allemaal uitsmeren over een dag of 2-3? M.a.w. , hoe lang kan men nog van pu-erh genieten nadat hij voor de eerste keer in water heeft getrokken?
Ik ga soms nog wel eens door met een sessie op de volgende dag, maar in alle eerlijkheid kom ik dan doorgaans binnen 2 tot 3 keer tot de conclusie dat ik eigenlijk beter gisteren had kunnen ophouden; de thee komt niet meer echt op sterkte.

4. Kent iemand een winkel in de benelux waar men die mooie theeceremonie tafeltjes (met opvangbak voor water) en aardewerken potjes&gereedschap kan kopen?
Ik vind het nogal omslachtig om zoiets breekbaars via een webwinkel te bestellen.
Helaas niet; alle pu'erh spullen die ik hier ooit ben tegengekomen waren van zeer slechte kwaliteit en gigantisch duur. Een -slecht- theetafeltje van bamboe dat in china tussen de 10 en 20 dollar kost werd hier voor 120 euro aangeboden. Hetzelfde geldt voor de potjes (hoewel die ook in china erg duur kunnen zijn, en dat geen garantie hoeft te zijn voor kwaliteit.

Hoewel ik al jaren spullen uit China bestel heb ik pas 1 keer last van breuk gehad (1 kopje stuk van 4, waarde 2 dollar) en is er één keer een hele zending verdwenen (en gewoon opnieuw verzonden door de verkoper). Al is het maar om prijzen en spullen te vergelijken, ik zou je toch willen aanraden om bij de Chinese ebay winkels eens goed rond te kijken. Een paar links:

Op het kistje na een prima startsetje (het kistje dat ik kreeg had een stank die wil je niet weten, gek genoeg hadden de spullen zelf daar na het 'uitkoken met thee' dat je met nieuwe spullen doet helemaal geen last meer van):
http://www.ebay.nl/itm/Travellers-Bamboo-Gongfu-Yixing-Clay-Teaset-8-pcs-/230397123061?pt=US_Tables&hash=item35a4bd19f5

http://stores.ebay.nl/Dragon-Tea-House?_rdc=1
http://stores.ebay.nl/Red-Lantern-Tea?_rdc=1

mijn persoonlijke favoriet is geen ebay winkel, maar yunnan sourcing:
http://www.yunnansourcing.com/store/

Belangrijke tip: koop geen te groot potje: ik gebruik zelf vooral een paar 100 ml potjes, en een potje met 200 ml is groot genoeg voor mij en twee vrienden. De theekommetjes zijn niet voor niets 20 tot 40 ml; dit is geen thee voor grote mokken :shock:

nuttige blogs:
http://half-dipper.blogspot.nl/
http://teamasters.blogspot.nl/
http://www.marshaln.com/

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 09 okt 2012 06:12

Hartelijk dank voor het uitgebreid advies, Janneman.
Ik heb wat samples besteld bij Yunnan Sourcing, we zullen zien hoe het smaakt en hoe de service verloopt.

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 09 okt 2012 09:56

Ik ben tegenwoordig ook een stevige theedrinker sinds een collega en ik teatower.com ontdekt hebben. Momenteel hebben we hier met zijn twee wel 16 verschillende soorten staan, varierend van "rooibos bio" over "mexicaanse oase" (zie mijn vorige post) tot "Nepal Golden Flush FTGFOP1" en zelfs wat "Benifuki 1st flush".
Die laatste is een speciale hybride plant die door 1 japanner gekweekt en geoogst wordt als zwarte thee en normaal €540 per kilo kost (€54 voor 100gr dus). En eigenlijk helemaal niet zo speciaal smaakt.
Het leuke van teatower is dat je tegenwoordig bij elke bestelling 5 samples mag aanduiden die je gratis meegestuurd krijgt (à 7gr per sample). Vandaar dus dat we die benifuki eens wilden testen.

Ik maak er een gewoonte van om bij elke bestelling eens iets geks te bestellen. Vorige keer was dat "goddelijke chocolade" (weeral: zie hoger)
Deze keer was het "Bengaalse godendrank", met stukjes geconfijte banaan & ananas, curcuma en nog wat andere zaken. Niet alleen ruikt het zo zeemzoet dat ik er koppijn van krijg, het is ook gewoon niet te zuipen. Behoorlijke miskoop dus, want tot nog toe hebben we op kantoor nog maar 1 iemand gevonden die hem te drinken vindt.

Veruit mijn favorieten momenteel zijn de mexicaanse oase (stevige opkikker) en Nepal golden flush, een erg lichte en goede zwarte thee.

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 10 okt 2012 17:30

Massis schreef:
Ik maak er een gewoonte van om bij elke bestelling eens iets geks te bestellen. Vorige keer was dat "goddelijke chocolade" (weeral: zie hoger)
Deze keer was het "Bengaalse godendrank", met stukjes geconfijte banaan & ananas, curcuma en nog wat andere zaken. Niet alleen ruikt het zo zeemzoet dat ik er koppijn van krijg, het is ook gewoon niet te zuipen. Behoorlijke miskoop dus, want tot nog toe hebben we op kantoor nog maar 1 iemand gevonden die hem te drinken vindt.

Veruit mijn favorieten momenteel zijn de mexicaanse oase (stevige opkikker) en Nepal golden flush, een erg lichte en goede zwarte thee.

Hmmm, toevallig ook een liefhebber van aromatic pijptabak? :wink:

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 11 okt 2012 16:51

Ja, hoewel ik ook graag eens een english blend of latakia rook.

Mijn favoriete soorten thee zijn nog steeds 2 pure theesoorten hoor. Nl de nepal golden flush zwarte thee en mijn uit sri lanka meegebrachte witte thee 'golden tips' van de blue field tea gardens...

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 16 okt 2012 23:36

Is er misschien iemand die mij een sample Lapsang Souchong wil bezorgen? Ik kan hier een tabakssample tegenover stellen :mrgreen:
Afbeelding

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 17 okt 2012 09:19

Arno schreef:Is er misschien iemand die mij een sample Lapsang Souchong wil bezorgen? Ik kan hier een tabakssample tegenover stellen :mrgreen:

Jij wilt vast gaan proeven met een Lagavulin??? :wink:
Komt in orde, ik stuur je een sample Lapsang.

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 17 okt 2012 14:43

Winslow Collector schreef:
Arno schreef:Is er misschien iemand die mij een sample Lapsang Souchong wil bezorgen? Ik kan hier een tabakssample tegenover stellen :mrgreen:

Dank! Lagavulin is op maar ik heb nog een Ultimate Moine 2006. Daarmee zal het ook wel smaken ;) Wil je er wat voor terug hebben? Heb vrees ik weinig aromatisch wat je nog niet kent.. Latakia sample dan? :mrgreen:
Ehm, heb je al mijn nieuwe adres? (in Olst?)
Afbeelding

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 17 okt 2012 15:27

Arno schreef:

Dank! Lagavulin is op maar ik heb nog een Ultimate Moine 2006. Daarmee zal het ook wel smaken ;) Wil je er wat voor terug hebben? Heb vrees ik weinig aromatisch wat je nog niet kent.. Latakia sample dan? :mrgreen:

Aha, de Moine 2006. Da's een heel goede whisky. Erg jong maar tenminste weer eens zoals whisky hoort te smaken.
Zowel de 5 als de 6 jaar oude edities zijn prima.

Nieuwe adres moet ik even zoeken of ik dat heb, voor het gemak kun je dat het beste even PB'en. Hoef er niets voor terug, geniet straks maar van de Lapsang.

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 17 okt 2012 16:59

Arno schreef:

Aha, de Moine 2006. Da's een heel goede whisky. Erg jong maar tenminste weer eens zoals whisky hoort te smaken.
Zowel de 5 als de 6 jaar oude edities zijn prima.

Nieuwe adres moet ik even zoeken of ik dat heb, voor het gemak kun je dat het beste even PB'en. Hoef er niets voor terug, geniet straks maar van de Lapsang.

Was een tip van Martin. Had een paar slokjes ervan gehad bij hem, heerlijk en niet zo zwaar als de Lagavulin.
Dank voor de thee!!! Zal een PBtje sturen met adresinfo ;)
Afbeelding

Jos

Berichtdoor Jos » 17 okt 2012 18:56

Met droefheid moet ik berichten dat Tante Betje er niet meer is.
In mijn al decennia gebarsten oude theepot gebruikte ik altijd een zogenaamde Tante Betje, een stoffen en uitspoelbaar filter dat men in de pot hangt. Een keer in de paar jaar moest ik Tante Betje vervangen.
Van de week eindelijk een nieuwe theepot gekocht met een standaard passende metalen zeezeef. Naast ook een nieuwe fluitketel is echter de meest dramatische verandering in mijn thee ceremonieel het afscheid van Tante Betje ten faveure van deze nieuwerwetse metalen theezeef.
spuit elf des forumsdoctorate of pipe smoking - Pipe Smoking Universityzwembadpas specialist
correcte zwembadpas met pijp: http://www.youtube.com/watch?v=SgZJkgP90uI
wegens mijn immuniteit op dit forum is het Heren Moderators niet toegestaan mijn berichten te wijzigen of te verwijderen

Wallace

Berichtdoor Wallace » 17 okt 2012 19:01

Ik zeg maar zo: Thee is voor zieke mensen............ :-T
Fijn dat er mensen zijn die ervan kunnen genieten maar het is simpelweg not my cup of tea
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

pipealicious

Berichtdoor pipealicious » 17 okt 2012 22:33

Nog een sample Lapsang Souching nodig Arno?

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 17 okt 2012 23:14

pipealicious schreef:Nog een sample Lapsang Souching nodig Arno?

Dank voor het aanbod maar Winslow Collector is al zo aardig om me een sample te sturen :)
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 17 okt 2012 23:18

Jos schreef:Met droefheid moet ik berichten dat Tante Betje er niet meer is.
In mijn al decennia gebarsten oude theepot gebruikte ik altijd een zogenaamde Tante Betje, een stoffen en uitspoelbaar filter dat men in de pot hangt. Een keer in de paar jaar moest ik Tante Betje vervangen.
Van de week eindelijk een nieuwe theepot gekocht met een standaard passende metalen zeezeef. Naast ook een nieuwe fluitketel is echter de meest dramatische verandering in mijn thee ceremonieel het afscheid van Tante Betje ten faveure van deze nieuwerwetse metalen theezeef.

Noooooit geweten wat een Tante Betje is. Na wat zoekwerk heb ik er nu een beeld bij:

Afbeelding

Werkt een schone fijn gehaakte/gebreide sok ook niet? Ik hou het toch maar bij mijn thee-ei :)
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 18 okt 2012 01:40

:mrgreen: in Jos z'n geval zou ik niet graag gebruik maken van een sok tijdens het thee zetten,.... wetende dat hij die gebruikt voor andere (pijpschoonmakende) doeleinden,..... :wink:
Afbeelding

Terug naar “Andere hobbies”