Dampen, vapen, e-roken

Naast het pijproken natuurlijk ...
Basman

Re: Dampen, vapen, e-roken

Berichtdoor Basman » 20 dec 2015 18:30

Zelf zit ook al ruim een jaar aan de damper. Eerst een klein pennetje, maar daar kwam geen smaak of damp uit en verzadigde ook niet. Inmiddels ben ik een paar modellen verder en als ik toen wist wat ik nu weet, dan had ik een hoop van die dampers laten liggen.

Ik heb nu een Kangertech Subtank mini op een Coolfire IV batterij. Hier kun je waanzinnige wolken mee blazen en smaken komen super tot hun recht. Ik zit qua vermogen altijd zo rond de helft van wat hij aankan, want vind dat de smaken het beste eruit komen. Ik ben wel al lang geleden gestopt met tabaksmaken, want dat benaderen ze toch nooit. Ik heb nu wat kerstsmaken, zoals appeltaart en panettone. Mango vind ik ook erg lekker, net als Dark Love. Deze zijn beiden van het huismerk van Zwoofs.

Wil je goed van het dampen kunnen genieten, dan heb je in mijn ogen een goede verdamper nodig. Naast de Kangertech die ik heb, heb je nog een aantal vergelijkbare modellen die allen niet voor elkaar onderdoen. Aspire heeft wat goede, zoals de Atlantis of de nieuwe triton. De Sense Herakles is ook een topper.

Ik vind het een prima vervanging van shag, wat ik dagelijks flink rookte. Om toch aan het verlangen naar tabak te voldoen, rook ik sinds een paar weekjes een pijp. Niet eens dagelijks, maar maximaal een per dag. Dat vind ik een uitstekende combinatie.

Omdat ik gestopt ben met shag en sigaretten is mijn smaak sterk verbeterd, laat dat nou ook bij het roken van een pijp van pas komen. :-?

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 09 feb 2016 19:51

Heb net mijn eerste vape-apparaat ontvangen. Ging door het werk weer steeds meer sigaretten roken en wil daar eigenlijk van af. Het is een Kangertech Evod 2 starterset geworden, 2 x 650Mah batterij met twee Evod 2 clearmizers van 1,6ml met Dual Bottom Coils. Zat een flesje Tabacco E-liquid bij en heb er 3 flesjes bijgekocht. Fennel, Kretek en French pipe. De tabacco gebruik ik om te mixen want de Fennel is me iets te anijzig. De French pipe gaat nergens over en word dus gemixt met Kretek. Voel wel wat druk op de longen maar begin er al aan te wennen. Zal mij benieuwen of ik een volledige vaper word......
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

teunis

Berichtdoor teunis » 15 feb 2016 23:31

Sidekickelvis schreef:Heb net mijn eerste vape-apparaat ontvangen. Ging door het werk weer steeds meer sigaretten roken en wil daar eigenlijk van af. Het is een Kangertech Evod 2 starterset geworden, 2 x 650Mah batterij met twee Evod 2 clearmizers van 1,6ml met Dual Bottom Coils. Zat een flesje Tabacco E-liquid bij en heb er 3 flesjes bijgekocht. Fennel, Kretek en French pipe. De tabacco gebruik ik om te mixen want de Fennel is me iets te anijzig. De French pipe gaat nergens over en word dus gemixt met Kretek. Voel wel wat druk op de longen maar begin er al aan te wennen. Zal mij benieuwen of ik een volledige vaper word......

En, hoe is de eerste week bevallen?
De RY-4 is ook niet slecht, heeft een caramelsmaakje in de tabak.
Vermijd als het kan de Chinese sapjes, vaak hebben die een vervelend scherp randje, zelfs de Dekang of de Hangsen. Voor het zelfde geld (2,50 a 3,00) heb je een goed Europees merk, wat dan bovendien geheel gecontroleerd en gecertificeerd is.
De druk op de longen en de eventuele krabbel in de keel kan een te hoog nicotine-gehalte zijn, of een voor jou verkeerde verhouding PG/VG. Ook kan het zijn dat je te weinig drinkt (vooral water :lol: ); zeker in het begin is een extra liter aan te raden.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 15 feb 2016 23:53

Gaat goed! Ongeveer 1 sigaret per dag, gesloeberd van de baas. Meer lucht door de neus(worstel al jaaaaren met een continu verstopte neus en dat gaat nu veel beter). Vooral de Fennel is zeer goed te doen mits gemixt met een Tobaccosmaak. Nog twee smaken gekocht bij de tobacconist maar die heeft maar weinig verschillende in zijn collectie. Hij gaat er wel meer voeren zei hij. Ben nog aan het kijken wanneer de coils vervangen moeten worden maar dat is nog niet aan de orde volgens mij. Hoe merk je dat eigenlijk? Vape nu meer dan dat ik mijn pijpen rook maar of dat zo blijft??? Het is nog nieuw dus dat zal wel weer wat minder worden. Maar tot nu toe bevalt het goed....

Kan het zijn dat je wat druk op je hoofd voelt? Soort hele lichte hoofdpijn. Kan ook zijn door het meer gebruiken van de Evod dan dat ik vroeger rookte. Krijg waarschijnlijk wat meer Nicotine binnen.Sommige smaken zijn trouwens ronduit goor! American Blend smaakt naar natte gympies, Yegh! Met flink wat Fennel en een beetje Menthol gaat het wel. De menthol ga ik lang hebben trouwens, niet echt lekker dus maar een heel klein beetje in de mix. Eerst maar eens wat opmaken en dan weer wat bestellen/kopen. Fennel(Venkel) is wel een blijvertje iig.

teunis

Berichtdoor teunis » 16 feb 2016 00:21

Wat goed dat je cold turkey bent gestopt met sigaretten!
Vol houden hoor! :D
Wij roken helemaal geen tabak meer. Geen behoefte meer aan. Zeker niet na mijn ervaring van een nicotinerush na 3 maanden van een sigaar. Mijn vrouw heeft zelfs dat niet eens geprobeerd. :lol:

De coils gaan in principe 3 weken mee, althans bij ons. Ook wij hebben dual coils. Wel is het schijnbaar zo, dat hoe donkerder je sapje, hoe eerder de coil op is. Ook de verhouding PG/VG maakt wat uit, hoe meer VG hoe eerder de coil op is. Dat merk je doordat het "hijsen" zwaarder gaat, je minder damp krijgt en soms een vervelend bijsmaakje, alsof er iets verbrandt. Ook lijkt de pen heter te worden.

Ik bestel de sapjes op internet. Vaak heb je wel verzendkosten, maar met een beetje zoeken loopt dat niet al te sterk op, zeker niet als we in 1x veel bestellen. Zwoofs uit Schiedam rekent geen bestelkosten, maar bij hen moet je opassen dat je geen Chinees spul krijgt. Het eigen merk van Zwoofs is gemaakt door Dekang = Chinees.

Wij vinden vooral 'White Dragon', 'totaly Green' en 'Flavourtec' prettige en betaalbare merken. PG/VG op verhouding 50/50, dat gaat nog goed met de coil vinden wij, en een nic van 9 mg. We zijn binnen een half jaar van 18 via 12 naar 9 gegaan en de vrouw zelfs naar 6.

Sinds kort ben ik begonnen zelf sapjes te maken door flesjes flavour te mengen met een base PG50/VG50 met nic 9. Ook met het zelf maken van sapjes kan ik je adviseren mocht je daar interesse in hebben. Zelf coils bouwen ben ik (nog) niet aan begonnen.

Nog een advies: verwacht geen echte tabakssmaken. Er is bijvoorbeeld een sapje te koop wat Classic Virginia heet, maar in de verste verte niet smaakt naar de Virginia uit de pijp. Dat kan ook niet, je krijgt nooit de verbrandigssmaak van tabak gevangen in een sapje. Die wordt verdampt, niet verbrandt.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 19 feb 2016 02:53

Ik weet sinds vandaag precies wat je bedoelde met dat je proeft wanneer de coil vervangen moet worden. Ze zijn dus beide vervangen want de smaak werd minder en een rare smaak van ranzig ei door de smaak die het hoort te zijn. Smaak en dampvorming zijn weer een stuk beter. 9 dagen dus met de eerste coils, dat is wat weinig denk ik maar deze zaten in de clearomizers en de nieuwe komen uit een verpakking. Ff bijhouden hoelang deze set meegaat.

teunis

Berichtdoor teunis » 19 feb 2016 09:26

Ik hoop voor jou dat de nieuwe coils wat langer meegaan, anders wordt het iets kostbaarder dan verwacht.
Alhoewel, dampen is sowieso veel goedkoper dan roken, afhankelijk van de hoeveelheid sap wat je erdoor jaagt :D

Ik damp ongeveer 2,5 ml per dag, dus 4 dagen met een flesje van 3 euro. Tel daar een coil van ongeveer 2,5 euro bij per 3 weken, en de aanschaf van de damper van pak um beet 30 euro ( waar je minstens een jaar mee doet voordat de batterij het begeeft) en zet dat eens af tegen het roken van sigaretten. Zelfs tegenover sigaar of pijproken komt dampen er goed vanaf. Ik denk dat alleen snuiven van tabak de vergelijking aan kan.

Even een tip, naast voldoende drinken, met regelmaat iets met mentol of mint (kauwgom, king of mentol door een sapje) nuttigen voorkomt een smaakblokkering. Het een en ander valt te lezen op http://www.dampforum.nl
Ik ben er lid van, maar post daar niet meer omdat de sfeer nogal scherp is. Info halen doe ik nog wel.

Ik ben benieuwd of en wanneer het gebeurd dat je de smaak van het verbranden van verrotte bladeren niet meer lekker vindt. Zo ging het bij mij althans. Op en gegeven moment vond ik de smaak van de toevoegingen in de tabak nog wel lekker (vanille, caramel, kersen enz) maar de smaak van het verbranden niet meer! Zo'n smaak als de lucht wanneer je de asbak schoon maakt; imo walgelijk!

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 19 feb 2016 15:59

Bij sigaretten heb ik dat al. Smaken me niet meer. Pijptabak is toch anders, vooral lichte Latakia's smaken me nog wel. Is wel al zeker 4 dagen geleden dat ik de tijd had een pijp op te steken.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 22 mei 2016 02:06

Heb naast de pennen nu ook een Kangertech Subox mini met Subtank en een Mephisto RDA. Tweedehandsje van Marktplaats. Beetje subohm wolken blazen... Fijn apparaat en zelfs al wat nieuwe coils gedraaid voor de RDA. Coils zouden langer mee moeten gaan en dat is maar goed ook want ze zijn aardig prijzig. Morgen maar eens een nieuwe coil maken voor de RBA die in de tank past. Scheelt toch weer knaken.

Heb gemerkt dat ik niet goed tegen PG kan dus zo hoog mogelijk VG sapjes gekocht en er zat een 50ml pure VG 0% fles bij de boxmod. Heb nu aardig wat PG sapjes over die evt. te ruil zijn voor andere sapjes. Bij interesse graag een pb.

teunis

Berichtdoor teunis » 23 mei 2016 21:41

Sidekickelvis schreef:Heb naast de pennen nu ook een Kangertech Subox mini met Subtank en een Mephisto RDA. Tweedehandsje van Marktplaats. Beetje subohm wolken blazen... Fijn apparaat en zelfs al wat nieuwe coils gedraaid voor de RDA. Coils zouden langer mee moeten gaan en dat is maar goed ook want ze zijn aardig prijzig. Morgen maar eens een nieuwe coil maken voor de RBA die in de tank past. Scheelt toch weer knaken.

Heb gemerkt dat ik niet goed tegen PG kan dus zo hoog mogelijk VG sapjes gekocht en er zat een 50ml pure VG 0% fles bij de boxmod. Heb nu aardig wat PG sapjes over die evt. te ruil zijn voor andere sapjes. Bij interesse graag een pb.

Subohmen heb ik mij nog niet aan gewaagd, ik ben een echte tootle vaper, max 4,5 volt en 7 watt :lol:
De setups die jij noemt ken ik dan ook niet. Ik heb ego's en een Eleaf Istick 20.
Ook het zelf coilen ligt nog niet op mijn weg. Wel het DIY sapjes maken, met 50/50 PG/VG en 9 nic. Allemaal tabaksmaakjes van Club der Dampfer.
Als je 100% VG gaat dampen, zal je coil wel heel snel vol zitten. Tot 20% 'verdunnen' met wodka of water is dan wel mogelijk. Ook kan je jouw PG sapjes verdunnen met VG. De smaak zal dan teruglopen, maar een paar druppels aroma (dus dat spul om zelf sapjes te maken) erbij kan dit verhelpen. Welke smaakjes je dan erbij kan druppelen is natuurlijk afhankelijk van de sapjes zelf en jouw smaak. Wees voorzichtig met mint/menthol dat is erg sterk spul!
Helaas is Delft net niet om de hoek om eens even te buurten, maar wie weet kunnen we tijdens een meeting iets regelen zodat ik je wat kan helpen als PB geen uitkomst biedt.
Internettip: http://www.dampforum.nu en dan bij DIY e-juices.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 23 mei 2016 23:09

Och, met hulp van Youtube kom je een heel eind. Ik verbrande net mijn coil van de RBA toen ik wilde zien hoeveel volt de mod geeft bij 50 Watt. Dat was 7,5 Volt en een nieuwe coilbuild..... Die ik net in een minuut of vijf realiseerde. Het is redelijk simpel. De coil kwam uit op 1,2 Ohm, net als die van gisteren. Subohm(en net boven 1 ohm) geeft uit de boxmod veel meer smaak en damp. Echte wolken. Wel doe je vanzelf meer Direct Lung vapes. Mouth to Lung geeft veel minder voldoening. Coil is wat minder dan de vorige merk ik nu. Slechte luchtdoorvoer.... Morgen nog eens proberen maar.

De PG is toch echt funest voor mijn keel. en 100%VG dampen met een 50 Watt Boxmod is goed te doen. Zelfs in de pen gaat het redelijk goed. En geen Throathit!

De Mephisto is een RDA, Rebuidable Drip Atomizer, die dus niet in een tank zit maar die je direct op de coil moet "drippen". Bedruipen met E-juice dus. Niet echt handig voor onderweg maar wel makkelijk om diverse smaken uit te proberen zonder een tank te vullen. Als je in Zutphen bent neem ik eea wel mee, kun je ff kijken.

teunis

Berichtdoor teunis » 24 mei 2016 08:49

Heb of ken jij de Kangertech 60 watt dropbox?

Die heeft ook een RDA en een ingebouwd tankje van 7 ml die rechtstreeks dript. Is zelfs een gereguleerde box. Ik zit hier al een tijdje naar te kijken, maar ik probeer die gemuteerde PKZ in toom te houden!

TH is, zover ik weet, afhankelijk van de verhouding PG/VG, van het % nic en de soort Juice. Fruit- en bakerysmaakjes hebben geen TH, alle tabakken wel.
Direct lung heb 1x geprobeerd, en nadat ik weer was bijgekomen van de hoestbui, geconcludeerd dat ik dat maar niet meer moest doen. MTL = goed, DL = niet goed :lol:

Mogelijk ga ik met de nieuw te brouwen sapjes ook meer richting 30/70 en 3% of zelfs 0%, omdat de TH mij ook steeds meer tegenvalt. Daarnaast verwacht ik dat nic-bevattende base steeds zwaarder belast wordt, en dat in heel Europa (muv GB).

Of ik naar Zuthpen kom is onzeker, de thuissituatie is, zoals altijd, alles bepalend. De lijst is nog niet vol. En als hij wel vol is, dan nog kan ik "in de buurt rondhangen" om even een gesprekje aan te knopen! :D

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 24 mei 2016 09:11

De dropbox heeft een flesje in de mod waarin je moet knijpen. Dan komt de e-Juice in de RDA terecht. Het lijkt mij niet erg handig. Ik zou dan voor de Topbox gaan. Een subohm kbox met topfiller nano tank. Dan kan je van bovenaf bij vullen. Niet zoals bij de subtank van onderaf (losdraaien dus). MAX vermogen van 70 watt is meer dan afdoende voor normaal gebruik. Hoger is alleen leuk voor zelfbouwers. Coils zijn gewoon verkrijgbaar in 0.5 (subohm) en 1.2 ohm. 17,95 voor 5 stuks. Het ultieme gebruiksgemak. Vergeet niet om minimaal 2 batterijen mee te bestellen. Kijk wat reviews op YouTube, daar zie je goed de mogelijkheden.

dewitte

Berichtdoor dewitte » 25 mei 2016 21:56

Ik ga een e-sigaret ding spul machien kopen, in de hoop van de shag af te raken.. Welke liquids zijn aanraders? Ik ben op zoek naar natuurlijke tabakssmaken, geen fruit of zoet dus. Mag natuurlijk wel een hintje koffie, chocolade, vanille ofzo hebben. Dewitte ziet het bos tussen de bomen even niet. :D

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 25 mei 2016 22:21

Tabakssmaken zijn het allemaal net niet eigenlijk. De RY4 is met een lichtzoete caramelsmaak en is imho de lekkerste tabakssmaak. Maar dat zegt niet veel. Ben je erbij in Zutphen? Dan heb ik wel wat voor je.

teunis

Berichtdoor teunis » 26 mei 2016 09:51

Klopt. Geen enkele smaak van de sapjes smaakt zoals het origineel. Er bestaan bakery-smaakjes, maar imo kan je een appeltaart nooit exact in een aroma persen. Laatst zag ik zelfs een sapje gemaakt van Canabis, maar er werd wel bij vermeldt dat de THT niet in dit sapje zit. Wel de smaak, niet de roes. Waarom zou je het dan kopen?

Desalniettemin zit er aan de tabakssmaakjes wel een behoorlijke hint van tabak, maar nooit het rokerige. Er wordt Virginia, Perique of Latakia verkocht, maar de pijproker mist dan iets. De Cowboy en de USA-mix benaderen een (filter)sigaret heel behoorlijk. Daarnaast is er een verschil in beleving per merk. Hangsen, Dekang en andere Chinese merken vind ik vaak erg scherp. Ik vind Flavourtec, Valeo en Totally Green de betere merken. Halo (uit de USA) schijnt ook goed te zijn, maar erg duur. Vervolgens maakt de verhouding PG/VG en het nicotinegehalte veel uit in de smaakbeleving. Als laatste, ook de gebruikte clearomiser maakt wat uit, evenals de soort coil (top- of bottomverdamper), de weerstand en het voltage versus watt. Kortom, de RY-4 van het ene merk verschilt iets van het andere merk, en bovendien is de smaak anders per mengverhouding en in jouw set-up weer anders dan in de mijne. Ja, ook dampen is een reis in smaakbelevingsland! :D :D :D

Bomen en bos? ja. Toch is er wel iets over te zeggen. Begin met een eenvoudige pen met rond de vier volt, en een simpele clearomiser met een coil tussen 1,5 en 2,5 ohm. Er is voor minder dan een tientje of drie al een heel leuk beginnerssetje van bijvoorbeeld Kangertech of Eleaf te koop. Voor het gemak zou ik een (dual)bottomcoil nemen, de damp is weliswaar koeler en ietsje minder van smaak, maar je hebt geen gedoe met kantelen om de coil nat te houden en daardoor ook geen sap (is ERG vies) via het dampkanaal in je mond. Koop er gelijk vervangende coils bij, die gaan namelijk tussen 3 en 6 weken mee en moeten dan vervangen worden. Een verbrande smaak en hoge zuigweerstand is een aardige indicator. Als sapje zou ik je de Cowboy of USA-mix aanraden van een Europees merk (die zijn gecertificeerd) , benaderen vrij goed een sigaret. De verhouding zou ik op 50PG/50VG houden met een nicotine 12%. Later kan je van alles veranderen, aanpassen of erbij kopen.

Advies: drink er veel water of zo bij. Damp is iets wezenlijk anders dan rook en is heel droog. Het geeft daardoor het gevoel van een droge mond/keel en soms een raar gevoel in de borst. Veel drinken, zeker in het begin, helpt erg goed. Als je inhaleert, doe dit in het begin voorzichtig, je krijgt absoluut een benauwd gevoel en een grote hoestbui! :lol:
Als laatste: op http://www.dampforum.nu is erg veel info te vinden. De sfeer is nogal kort door de bocht of ronduit vijandig, maar niemand verplicht je op dat forum in discussie te gaan, toch?

P.S.
Nog iets, de nicotineverslaving is met 1 week uit je lijf.
Het nicotinegehalte van 12% in je sapje staat gelijk aan ongeveer 2 a 3 sigaretten per dag, bij normaal dampen (plusminus 3 a 4 ML/p.d.)
De gewoonte om bij koffie, na het eten of in de pauze een sjaggie op te steken blijft veel langer in het hoofd zitten. Daar ga je tegen vechten, niet tegen de nicotine.

Tobias Tobit

Re: RE: Re: Dampen, vapen, e-roken

Berichtdoor Tobias Tobit » 26 mei 2016 11:16

teunis schreef:....

Opvallend dat je dit zegt Teunis. Ik begrijp dat je al behoorlijk lang aan de damper zit. Toch heb je nogsteeds ook nicotine in je sapjes bijgemengt. Volgens je eigen quote zou je dat dus net zo goed weg kunnen laten.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

dinck

Berichtdoor dinck » 26 mei 2016 18:56

teunis schreef:
Advies: drink er veel water of zo bij. Damp is iets wezenlijk anders dan rook en is heel droog. Het geeft daardoor het gevoel van een droge mond/keel en soms een raar gevoel in de borst. Veel drinken, zeker in het begin, helpt erg goed. Als je inhaleert, doe dit in het begin voorzichtig, je krijgt absoluut een benauwd gevoel en een grote hoestbui! :lol:

Poeh, een betere aanbeveling kan ik me nauwelijks indenken! (Er is natuurlijk geen ironie-smily, maar denk die er even bij.)

Maar goed, voor mij waren dergelijke verschijnselen reden genoeg om het dampen op te geven, liever dan proberen die verschijnselen door allerlei variabelen te minimaliseren.

teunis

Re: RE: Re: Dampen, vapen, e-roken

Berichtdoor teunis » 26 mei 2016 21:43

Tobias Tobit schreef:
teunis schreef:....

Opvallend dat je dit zegt Teunis. Ik begrijp dat je al behoorlijk lang aan de damper zit. Toch heb je nogsteeds ook nicotine in je sapjes bijgemengt. Volgens je eigen quote zou je dat dus net zo goed weg kunnen laten.

Ja, dat zou inderdaad zomaar kunnen. Ik heb echter al een tijd geleden meteen 2,5 liter base gemengd met 12%, en daar is wel eens een litertje 0% bij gegaan. Die grote fles is nu pas, na 8 maanden, bijna op. De volgende base wordt er dus een zonder nicotine.

teunis

Berichtdoor teunis » 26 mei 2016 22:09

dinck schreef:
teunis schreef:

Poeh, een betere aanbeveling kan ik me nauwelijks indenken! (Er is natuurlijk geen ironie-smily, maar denk die er even bij.)

Maar goed, voor mij waren dergelijke verschijnselen reden genoeg om het dampen op te geven, liever dan proberen die verschijnselen door allerlei variabelen te minimaliseren.

Ironisch of gewoon erg zuur?

Het meer drinken om een droge mond te voorkomen is de enige " variabele", en geen 'allerlei'.
Een pijproker die voor de eerste keer inhaleert heeft het ook niet makkelijk, en ongetwijfeld herinner je je vast nog wel de eerste keer dat je een shaggie inhaleerde. En, beviel het?

Ik denk dat het gewoon een eerlijk verhaal is wat ik hierboven vertel, en die heb ik jou ook verteld. Dat het dampen voor jou niet werkt is jammer, en het staat je natuurlijk volledig vrij een tegengeluid te laten horen, maar het is ook niet correct om dampen dan maar proberen de grond in te boren.

dinck

Berichtdoor dinck » 26 mei 2016 22:34

Het spijt me dat je het opvat als de grond in boren, het was echt ironisch bedoeld. Zeg nu zelf, "een raar gevoel in de borst" en "je krijgt absoluut een benauwd gevoel en een grote hoestbui" klinkt niet echt wervend.

Nu je er op ingaat, het inhaleren van een shagje is ook geen pretje maar het went, toch is dat geen reden om dan maar aan iets anders te wennen dat aanvankelijk net zo onaangenaam is. Met variabelen bedoel ik al die zaken als zoektocht naar samenstelling en smaak van de sapjes, drippen of niet, weerstand en vermogen van coils etc. als ik alles moet proberen om (let wel: voor mij) de minst vervelende ervaring te hebben dan haak ik af. Van mij is het een net zo eerlijk verhaal, ik geef alleen mijn eigen hoogstpersoonlijke ervaring als reden waarom het niets voor mij is. Slechte ervaringen zijn toch ook nuttig voor diegenen die dampen willen overwegen?

teunis

Berichtdoor teunis » 27 mei 2016 09:02

@Dinck,
Het spijt mij dat ik wellicht overtrokken heb gereageerd. Mogelijk komt dit omdat sinds ik damp, ik mij zo ontzettend vaak tegen allerlei misvattingen in de Telegraafstijl moet verdedigen (zelfs tijdens de meeting in WW), dat het bijna een natuurlijke reactie is geworden.

Dampen is ontworpen als middel om te stoppen met roken. Het is 2x succesvoller dan alle andere middelen. De pharma- en tabaksindustrie zijn hier niet blij mee, en hebben middels lobbyen de overheid en het door het rijk gesubsidieerde RIVM ervan overtuigd dat dampen ¨gevaarlijker is dan verwacht". Klopt, namelijk 5% schadelijker dan de verwachtte 0%. De sigaret staat dan op 100% schadelijk. Nogmaals, het is waterdamp wat je inhaleert tezamen met een smaakstof uit de voedingsindustrie eventueel met toegevoegd nicotine.
groot-Brittannië heeft het dampen verwelkomt, en er zijn tientallen Britse onderzoeken die het RIVM op z'n minst nuanceren. De waarheid ligt in het midden.

Omdat voor minstens 10% van de de ruim 70.000 dampers in Nederland het dampen zo leuk is dat ze er niet mee willen stoppen (getuige het aantal leden van het dampforum), maar dit als hobby willen doorzetten, en dit fenomeen ook in de rest van de wereld optreedt, heeft de dampindustrie allerlei set-ups gemaakt. Het is te vergelijken met de zoektocht van de juiste pijp bij een tabak, en de zoektocht naar de favo-tabaksmaak. De één is tevreden met een mandjespijp, de ander met een Winslow. De ene roker is tevreden met Troost slices, de ander heeft 10 tabakken open staan van BIBO tot Semois. Zo kan een damper tevreden zijn met een Ego-pen en de ander pas met een 150 watt subohm apparaat; in allerlei settings qua volt, watt en ohm. De damper kan ook één smaakje dampen of tientallen smaakjes hebben. Dampen is in een kleine 10 jaar tijd uitgegroeid tot een volwaardig fenomeen, en tijdens de zoektocht heb ik mij verbaast over mijn eigen naïviteit voor wat betreft het door mij verwachtte simplisme in dezen.

Toen ik begon te roken op 12 jarige leeftijd, heeft niemand mij verteld dat het niet fijn was. Uit stoerheid ben ik ermee door gegaan. Al rokende wen je aan het benauwde gevoel in de longen en de keelpijn als je eens een sigaretje meer rookt op een feestje. Dat bijvoorbeeld je tanden door roken naar de kl***en kunnen gaan, dat je een behoorlijk verhoogd risico loopt op kanker, dat je veel meer vitaminen moet slikken omdat de opname daarvan is gestremd, je hart- en vaatziekten kunt krijgen en nog tal van andere nadelen, dát heeft niemand mij destijds verteld. Zou misschien ook geen nut hebben gehad, het was immers stoer om te roken.
Dampen is niet stoer. Dampen is een middel om te stoppen met roken. Je kunt het echter ook als hobby gebruiken. Er zijn grote voordelen ten opzichte van roken, er kleven ook een paar nadelen aan. Daar zijn dampers eerlijk over. Het inhaleren went. Het meer moeten drinken ook. Een heel klein percentage kan niet tegen PG en dampt noodgedwongen VG met het verhoogde coilverbruik van dien. Dat je lichaam moet herstellen van het tabakgebruik met voorbijgaande klachten is lastig. Het feit dat je de ene rare gewoonte vervangt voor een veel minder schadelijke andere rare gewoonte went ook wel.

Afijn, een heel verhaal, je begrijpt de bedoeling ervan zeker wel, ik ben een beetje frustratie kwijt over de onwetendheid van niet dampers die er wel een mening over hebben!

En daar bedoel ik niet jou mee, jij hebt het immers geprobeerd, dat het niet is bevallen is jammer.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 27 mei 2016 16:58

Zware kost?

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 27 mei 2016 17:20

Sidekickelvis schreef:Zware kost?

Lijkt me niet toch? Geen schokkende onderwerpen, slechts twee discussiërende heren.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

dewitte

Berichtdoor dewitte » 27 mei 2016 20:55

Vandaag mijn eerste dag aan het vapen. Heb een ego one v2 gekocht. Ik wou het toch nog wat simpel houden. Vandaag nog maar 2 shags gepaft tegenover ongeveer 25-30 op een dag. Het is best leuk en de smaak valt best mee. Hopelijk kan ik hier de shag mee laten en op termijn enkel nog pijproken.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 27 mei 2016 23:28

dewitte schreef:Vandaag mijn eerste dag aan het vapen. Heb een ego one v2 gekocht. Ik wou het toch nog wat simpel houden. Vandaag nog maar 2 shags gepaft tegenover ongeveer 25-30 op een dag. Het is best leuk en de smaak valt best mee. Hopelijk kan ik hier de shag mee laten en op termijn enkel nog pijproken.

Shit, wou je net mijn Evods aanbieden.....

teunis

Berichtdoor teunis » 29 mei 2016 09:13

dewitte schreef:Vandaag mijn eerste dag aan het vapen. Heb een ego one v2 gekocht. Ik wou het toch nog wat simpel houden. Vandaag nog maar 2 shags gepaft tegenover ongeveer 25-30 op een dag. Het is best leuk en de smaak valt best mee. Hopelijk kan ik hier de shag mee laten en op termijn enkel nog pijproken.

Geweldig!
Vol houden, hoor.
Ik kan het niet genoeg benadrukken, blijf veel drinken. Bovendien helpt veel drinken ook nog eens tegen het "hongergevoel", als je stopt met roken. Iets dikker worden gebeurt toch wel, maar vooral omdat je voedsel beter wordt benut. Als je snoepen dan kunt beperken door veel te drinken.....

teunis

Berichtdoor teunis » 30 mei 2016 08:46

The_Undertaker schreef:
Sidekickelvis schreef:Zware kost?

Lijkt me niet toch? Geen schokkende onderwerpen, slechts twee discussiërende heren.

:D Zolang we niet gaan " experimenteren" met de batterijen is het allemaal niet zo 'schokkend'

SKE, ik ben het nu een beetje kwijt, de schouders opgetrokken, diep adem gehaald en tot tien geteld.
Het gaat wel weer.

teunis

Berichtdoor teunis » 01 jun 2016 08:55

En?
Hoe gaat het?
Jammer dat je niet naar de meeting in Zutphen komt/kan komen.
SKE en mogelijk ik zouden je dan misschien verder hebben kunnen helpen..

dewitte

Berichtdoor dewitte » 01 jun 2016 18:00

teunis schreef:

En?
Hoe gaat het?
Jammer dat je niet naar de meeting in Zutphen komt/kan komen.
SKE en mogelijk ik zouden je dan misschien verder hebben kunnen helpen..

Het gaat prima Teunis. Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan. De smaken zijn een pak beter dan verwacht.
Heb nu al 3 dagen geen shag meer gerookt. Mijn longen en mijn chronische sinusitus voelen al een stuk aangenamer.
Zutphen haal ik niet, maar op een volgende meeting zullen we het er nog over hebben. Bedankt Teunis en SKE.

Terug naar “Andere hobbies”