Wat paft de schot ? - deel 2

Naast het pijproken natuurlijk ...
The_Undertaker
Administrator

Re: Wat paft de schot ? - deel 2

Berichtdoor The_Undertaker » 24 sep 2017 00:03

Wowbagger schreef:Vanavond boterkip met bloemkoolpurree, mocht het bevallen zal ik het recept posten.

Boterkip? Wtf?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Eelco
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 24 sep 2017 00:18

Hier in Nijmegen hebben we naast de Albert Heijn een goed goedgesoorteerde groentewinkel en een Amazing Oriental. Daarnaast hebben we in de tuin lekkere verse salie, tijm en rozemarijn. We eten dus heerlijk gevarieerd, met belachelijk veel (verschillende) groenten.

Zondag verse lintpasta met salieboter. Erbij bospeen, courgette en paprika uit de grilpan, en knapperige gemarineerde stukjes tofu.
Maandag paksoi en champignon uit de wok, met vijfkruidenpoeder en een scheutje sojasaus. Kleverige tempeh met sojasaus, stroop en gember. Basmatirijst.
Dinsdag een lekkere grote rösti van aardappel, ui en rozemarijn. Erbij sperziebonen en kikkererwten in een citroenige tomatensaus met verse tijm.
Woensdag een lasagne bolognese, met sojagehakt, venkel, bospeen en groene paprika in een kruidige tomatensaus.
Donderdag een Thai curry met zoete aardappel, wortel, bloemkool en taugé. Erbij basmatirijst.
Vrijdag andijviestamppot - in Duitsland is andijvie nagenoeg onbekend en niet te krijgen. Ik haal nu dus de schade in. Erbij een interessante creatie die ik maar scrambled bloemkoolburger noem.
Vandaag een verjaardagsfeestje. Het was de bedoeling dat de gasten bij zouden dragen aan het buffet. Vooraf even geïnformeerd: er zou al couscoussalade, pastasalade, pompoensoep en stokbrood zijn. Ik heb dus maar voor smeersels gezorgd: hummus en killerknoflookpeterselieyoghurt. Was allemaal erg lekker.

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 24 sep 2017 00:39

Maak jij die Tempeh zelf Eelco ?
Mme vind dat erg lekker en haal het dan ook met enige regelmaat bij de, mijn inziens, beste toko in de ruime omgeving van Rotterdam (Heeze op zuid, nee, geen aandelen :wink: ) en heb wel eens gekeken hoe het zelf te maken.
Daar schijnt een fermentatie proces aan vooraf te gaan die ik eigenlijk niet aandurf.
We kunnen het een mooie naam geven, maar het is en blijft het laten verrotten van eetbare producten, een foutje kan wel eens heel fout aflopen.
Ben erg benieuwd.
Afbeelding

Eelco
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 24 sep 2017 00:54

Nee, de tempeh koop ik gewoon bij de toko. Zo'n blok in plastic, prima kwaliteit. Ik snij de tempeh in reepjes of blokjes en frituur ze goudbruin. Vervolgens giet ik ze af en stoof ze dan ca. 10 minuten in een mengsel van sojasaus (geen ketjap), lekker veel stroop, geraspte verse gember, knoflook en een pepertje (of sambal).

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 24 sep 2017 02:25

Duidelijk (T)
Afbeelding

Bommel

Berichtdoor Bommel » 29 sep 2017 16:49

Enigszins wat aan de vroege kant naar mijn mening maar vanavond staat er zuurkool stamp op het menu.
En zoals het betaamd gaan daar uitgebakken spekjes, enkele gekneusde peperkorrels en een paar jeneverbessen doorheen gehutseld worden.
Uiteraard gaat dit gepaart met een vers gerookte rookworst van de slager en een van de eerste lichting bockbieren.
Afbeelding

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 29 sep 2017 18:35

:lol:
Hier eveneens enige bockbiertjes ingeslagen, ervoor
eveneens iets dat enigszins vooruitloopt op de gure
herfst: hutspot met klapstuk.

Dukdalf

Berichtdoor Dukdalf » 30 sep 2017 16:04

De herfst heeft hier ook al toegeslagen: vanavond slow-cooked knollen uit de oven (selderij, pastinaak, peen, koolrabi en aardappelen) en ook gelijk maar een pan hachee gemaakt voor maandag. Zonder bier, dat drink ik er liever naast :mrgreen: .

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 03 okt 2017 18:11

Zo nu en dan maak ik graag een eenpansgerecht, in de regel naar aanleiding
van een recept.
Vandaag ging het anders, ik had nog tomaten, uien, knoflook, rode peper en
groene paprika liggen en daar moet wat mee gebeuren, dus heb ik er een
paar zaken bij bedacht om zelf eens iets te improviseren, mogelijk nog
aardiger dan met een recept en het resultaat viel me dermate mee, dat ik
het nog eens zal maken.

2 schouderkarbonades;
3 ontvelde tomaten;
1 groene paprika;
1 venkel;
3 rode uien;
3 tenen knoflook;
rode peper;
koffiekop spaghettini;
zout naar smaak;
3 eetlepels crème fraiche.

Karbonades in blokjes snijden en aanbraden in de hapjespan, dan
op de vlamverdeler, op de laagste stand een uurtje laten stoven.
De ontvelde tomaten tot tartaar snijden en de overige spullen
toevoegen.
Ca. 12 à 15 minuten laten stoven, pasta erbij en warm laten worden
en dan van het vuur af de crème fraiche erdoor roeren.

n.b. op zich heb ik niets tegen op pasta in een gerecht, de hoeveelheid
wel, ik gebruik maar een fractie van wat de fabrikant graag zou
willen.

Dukdalf

Berichtdoor Dukdalf » 03 okt 2017 19:22

Vandaag groene linzen, gekookt met tomaten en paprika. Saucijsje erbij.

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 03 okt 2017 20:06

Dukdalf schreef:Vandaag groene linzen, gekookt met tomaten en paprika. Saucijsje erbij.

Lekker hoor.
Hier vandaag ''risotto'' gemaakt, maar dan van zonnebloempitten. Erbij een roerbak van wat courgette met tomaat en champignons, en een gehaktbal.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 03 okt 2017 20:08

Wowbagger schreef:
Dukdalf schreef:Vandaag groene linzen, gekookt met tomaten en paprika. Saucijsje erbij.

Lekker hoor.
Hier vandaag ''risotto'' gemaakt, maar dan van zonnebloempitten. Erbij een roerbak van wat courgette met tomaat en champignons, en een gehaktbal.

zonnebloempitten ipv rijst?
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 03 okt 2017 20:11

Sidekickelvis schreef:
Wowbagger schreef:

Lekker hoor.

Yep. Gaat goed, en is verbazend lekker. Wel een dagje of nachtje weken van tevoren, en een deel haal je door de blender om de romige structuur te krijgen.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 03 okt 2017 20:12

Wowbagger schreef:
Sidekickelvis schreef:
Wowbagger schreef:

Lekker hoor.

Yep. Gaat goed, en is verbazend lekker. Wel een dagje of nachtje weken van tevoren, en een deel haal je door de blender om de romige structuur te krijgen.

Leuk idee.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Chris

Berichtdoor Chris » 03 okt 2017 20:17

Wowbagger schreef:
Sidekickelvis schreef:
Wowbagger schreef:

Lekker hoor.

Mijn vriendin hakselt wel eens bloemkool fijn in de blender. Dan heb je stukjes bloemkool ter grootte van een rijstkorrel die je lekker kunt wokken met alle andere ingrediënten die je wilt gebruiken. Gezond en lekker! Zelfde mondgevoel ook als rijst.

Janno
Contacteer:

Berichtdoor Janno » 04 okt 2017 23:22

Mac and cheese

Afbeelding
De wereld gaat aan vlijt ten onder

Paasei

Berichtdoor Paasei » 05 okt 2017 12:37

De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 06 okt 2017 11:03

Straks de keuken in en hachee maken, o.a. met de inhoud van een
flesje Leffe bruin en een plak kruidkoek.
Erbij rode kool en gekookte piepers.

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 06 okt 2017 13:27

robvoorburg schreef:Straks de keuken in en hachee maken, o.a. met de inhoud van een

Lekker Rob. Zelf heb ik liever hutspot bij de hachee, maar dat is volgens mij ook wel iets dat per regio verschilt.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 06 okt 2017 15:50

Wowbagger schreef:
robvoorburg schreef:Straks de keuken in en hachee maken, o.a. met de inhoud van een

Lekker Rob. Zelf heb ik liever hutspot bij de hachee, maar dat is volgens mij ook wel iets dat per regio verschilt.

Niet bij stilgestaan, leuke combinatie.
Ik hou voldoende over (2e dag nog smaakvoller) om dit
eens te proberen.

NoneNicer

Berichtdoor NoneNicer » 06 okt 2017 17:42

Deze week met de schoonouders de pizzabodems gemaakt van bloemkool weer belegd met verse kazen en een huisgemaakt tomatensausje. Bevalt heel erg goed en levert wat extra groenten op...

Edit: link naar product: https://www.ah.nl/producten/product/wi386308/magioni-bloemkool-pizzabodem

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 06 okt 2017 18:54

Vandaag een gerecht dat in korte tijd een favoriet makkelijk koolhydraatarm maaltje is geworden. Gehakt (150 gram p.p.) in de wok rullen, kruiden naar keuze (aziatisch met wat ketjap, korianderzaad e.d. is wel erg lekker), fijngesneden witte kool (of spits-/ savooie), aan het eind taugeh erbij en goed doorwarmen/ bakken. Vandaag geserveerd met een spiegeleitje en sesamzaad erop. Voor 4 personen 500 gr gehakt, een hele kool en 400 gr taugeh.
Stukje goeie pure chocolade toe.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 06 okt 2017 19:42

Wowbagger schreef:Vandaag een gerecht dat in korte tijd een favoriet makkelijk koolhydraatarm maaltje is geworden. Gehakt (150 gram p.p.) in de wok rullen, kruiden naar keuze (aziatisch met wat ketjap, korianderzaad e.d. is wel erg lekker), fijngesneden witte kool (of spits-/ savooie), aan het eind taugeh erbij en goed doorwarmen/ bakken. Vandaag geserveerd met een spiegeleitje en sesamzaad erop. Voor 4 personen 500 gr gehakt, een hele kool en 400 gr taugeh.

Dat klinkt smaakvol en ik vermoed uit de losse
pols bedacht?

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 06 okt 2017 20:02

robvoorburg schreef:
Wowbagger schreef:Vandaag een gerecht dat in korte tijd een favoriet makkelijk koolhydraatarm maaltje is geworden. Gehakt (150 gram p.p.) in de wok rullen, kruiden naar keuze (aziatisch met wat ketjap, korianderzaad e.d. is wel erg lekker), fijngesneden witte kool (of spits-/ savooie), aan het eind taugeh erbij en goed doorwarmen/ bakken. Vandaag geserveerd met een spiegeleitje en sesamzaad erop. Voor 4 personen 500 gr gehakt, een hele kool en 400 gr taugeh.

pols bedacht?

Min of meer. Heb er wel een recept van in een boek staan, maar het is toch leuker om een eigen draai te geven en eens te varieren. Kan bijvoorbeeld ook prima met gamba's of een stukje zalm en dan net weer even anders kruiden.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 06 okt 2017 20:13

Wowbagger schreef:
robvoorburg schreef:

pols bedacht?

Min of meer. Heb er wel een recept van in een boek staan, maar het is toch leuker om een eigen draai te geven en eens te varieren. Kan bijvoorbeeld ook prima met gamba's of een stukje zalm en dan net weer even anders kruiden.

Dat ben ik met je eens Wilfred, maar daar gaan wel
enige jaren aan vooraf voordat zich dat gevoel ontwikkeld
heeft, het naar je hand zetten van een recept is daar
de bekroning van.

Bommel

Berichtdoor Bommel » 07 okt 2017 00:15

Dit doe ik wel eens met fijn gesneden kipfilet.
Dan wel eerst de filetstukjes in een marinade, scheelt weer olie.
Afbeelding

Bommel

Berichtdoor Bommel » 07 okt 2017 00:22

Vandaag hebben Mme en ik een nieuw recept geprobeerd wat in de bedoelde vorm een fiasco is geworden.
Doel was om cannelloni kokertjes een beetje te koken waar in een mozzarella bolletje als bodem moet dienen en een saus de vulling waarna weer een bolletje mozzarella een dekseltje werd.
Elk kokertje moest gewenteld worden in bloem, geklust ei en paneermeel waarna ze al liggend op bakpapier en bakplaat in de oven zouden moeten.
Een soort Italiaanse kroket.

Maar de voor de Hollandse markt geproduceerde cannelloni schieten spontaan open als ze na 2min uit het water gehaald worden.
Dus is het een cannelasagne geworden.
Was ook lekker.
Afbeelding

Paasei

Berichtdoor Paasei » 07 okt 2017 07:11

Bommel schreef:Vandaag hebben Mme en ik een nieuw recept geprobeerd wat in de bedoelde vorm een fiasco is geworden.
Doel was om cannelloni kokertjes een beetje te koken waar in een mozzarella bolletje als bodem moet dienen en een saus de vulling waarna weer een bolletje mozzarella een dekseltje werd.
Elk kokertje moest gewenteld worden in bloem, geklust ei en paneermeel waarna ze al liggend op bakpapier en bakplaat in de oven zouden moeten.
Een soort Italiaanse kroket.

Maar de voor de Hollandse markt geproduceerde cannelloni schieten spontaan open als ze na 2min uit het water gehaald worden.
Dus is het een cannelasagne geworden.
Was ook lekker.

Als ik die spectaculaire receptenfilmpjes zie op facebook, die altijd perfect werken, vraag ik mij steeds af hoeveel keer het fout is gegaan vooraleer ze het perfecte filmresultaat op facebook gooiden...
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Lonny

Berichtdoor Lonny » 07 okt 2017 18:37

Koken met witte wijn.
Soms doe ik zelfs een beetje
in het eten. :wink:
'Een stil, bescheiden leven geeft meer geluk dan het streven naar succes, onder voortdurende onrust'

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 07 okt 2017 19:34

Lonny schreef:Koken met witte wijn.
Soms doe ik zelfs een beetje
in het eten. :wink:

Terug naar “Andere hobbies”