Muziek maken

Naast het pijproken natuurlijk ...
Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 29 okt 2010 21:21

Jawel, mederokers. Morgen (zaterdag dus) ga ik naar Oostendorp in Wezep om de nieuwe Yamaha Tyros 4 te bekijken en te beluisteren. Heb al een offerte binnen voor de inruil voor mijn Tyros 2. Ben eigenlijk al overtuigd dat dit (Tyros4) hem gaat worden. Dit is echt het beste keyboard ter wereld om thuis op te spelen, hoewel andere merken (Roland, Korg, e.a.) misschien beter op de bühne presteren. Yamaha maakt zijn vlaggenschip dan ook niet voor die markt, maar echt voor de thuismarkt. Erg slim, want die markt is veel groter in vergelijking met de markt voor optredens.

Spannend hoor, morgen een dagje genieten. :lol:

Kynikos

Berichtdoor Kynikos » 29 okt 2010 23:04

Is het bij een keyboard niet altijd dat de toetsen nogal 'terugveren'? Ik zat een tijdje terug op de digitale piano van een vriend te kloten, die ook allerlei effecten en weet ik het wat heeft, maar het mooie daaraan vond ik dat de toetsen dat zware gevoel van een echte piano hebben. Bij een keyboard is dat niet zo, toch?

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 30 okt 2010 00:37

Kynikos schreef:Is het bij een keyboard niet altijd dat de toetsen nogal 'terugveren'? Ik zat een tijdje terug op de digitale piano van een vriend te kloten, die ook allerlei effecten en weet ik het wat heeft, maar het mooie daaraan vond ik dat de toetsen dat zware gevoel van een echte piano hebben. Bij een keyboard is dat niet zo, toch?

Inderdaad, een piano heeft "gewogen toetsen", die veren terug. Ik ben een keyboard gewend en die heeft dat niet zo sterk. Wel een klein beetje. Voor mij is piano dus een heel vreemd gevoel en hoewel de toetsen op dezelfde plaats zitten, kan ik nauwelijks piano spelen. Voor mij een erg vreemd gevoel van weerstand.
De toetsen van een keyboard spelen dus veel lichter, vergelijk het maar met een elektronisch orgel.

Wat de moderne keyboards wel hebben is aanslaggevoeligheid (instelbaar zelfs) en dat geeft de dynamiek bij zacht of harder aanslaan van de toetsen. Ook hebben de topmodellen, zoals de Tyros 3 en 4 een aftertouch op de toetsen, bij instrumenten waar dat nodig is. Je kunt een toets dan indrukken en met je vinger(s) heen en weer bewegen zodat er een klein vibrato in de toon komt. Erg levensecht bij gitaar, bijvoorbeeld.

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 30 okt 2010 12:11

Kynikos schreef:Is het bij een keyboard niet altijd dat de toetsen nogal 'terugveren'? Ik zat een tijdje terug op de digitale piano van een vriend te kloten, die ook allerlei effecten en weet ik het wat heeft, maar het mooie daaraan vond ik dat de toetsen dat zware gevoel van een echte piano hebben. Bij een keyboard is dat niet zo, toch?

Je hebt ook keyboards met verzwaarde toetsen zodat ze "echt" aanvoelen. Mijn MIDI-invoer keyboard heeft half verzwaarde toetsen. Best of both worlds om het zo maar te zeggen :)
Afbeelding

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 30 okt 2010 17:15

Zo, net terug van muziekwinkel Oostendorp in Wezep. De Tyros 4 gehoord, bespeeld en gezien. Ben totaal weggevaagd van de geluidskwaliteit, wát een prachtige machine.
Hij is besteld (joepie). Nu afwachten hoeveel Yamaha er per zending afstuurt, dat bepaalt de levertijd voor mij want er zijn er al heel veel in bestelling. Hopelijk eind november, maar zeker voor de kerstdagen.
Mijn Tyros 2 werd destijds precies op mijn verjaardag (22 december) geleverd. Ik ken weinig mooiere verjaardagscadeau's. Dus ik hoop op uiterlijk die datum.

Bommel

Berichtdoor Bommel » 30 okt 2010 17:28

Winslow Collector schreef:Zo, net terug van muziekwinkel Oostendorp in Wezep. De Tyros 4 gehoord, bespeeld en gezien. Ben totaal weggevaagd van de geluidskwaliteit, wát een prachtige machine.
Hij is besteld (joepie). Nu afwachten hoeveel Yamaha er per zending afstuurt, dat bepaalt de levertijd voor mij want er zijn er al heel veel in bestelling. Hopelijk eind november, maar zeker voor de kerstdagen.
Mijn Tyros 2 werd destijds precies op mijn verjaardag (22 december) geleverd. Ik ken weinig mooiere verjaardagscadeau's. Dus ik hoop op uiterlijk die datum.

Tijd genoeg dus om dromerig pijpen te roken.
Maar gefeliciteerd met de bestelling en we horen tzt wel een demo op dit forum.
Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Berichtdoor Gypscoprotheres » 30 dec 2010 09:41

Paasei schreef:
Gypscoprotheres schreef:Ik zing in een deathmetalband :) Is geen instrument, maar wel muziek maken. Daarnaast heb ik ook nog een aantal mondharmonica's waar ik zo af en toe op speel (blues). Ik heb ook een kazoo, voor de lol..

Ik zag een paar mooie instrumenten voorbij komen :D

Komt mijn schoonbroertje hier net fier binnen met een exemplaar van de nog uit te komen CD die ze vorig weekend hebben opgenomen met zijn nieuwe band Slow Puncture... En wàt hangt er rond zijn lijf? Toch wel een T-shirt van Houwitser zeker !

Hij meent je al wel eens te hebben ontmoet, trouwens. Carl Oostvogels, of in zijn vorig bandje Witness the end beter bekend als 'Charly Vaseline'.

Wanneer we een echt exemplaar hebben zal ik wel es een nummertje youtuben.

En dit las ik nu net pas! (heb eerder dit jaar per ongeluk geklikt op "Alles als gelezen markeren")

Leuk om te lezen. :D
Afbeelding

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 30 dec 2010 12:17

Schreef ik enkele posts hierboven, dat mijn Tyros 2 destijds (4 jaar geleden) op mijn verjaardag geleverd werd... vorige week was het weer raak. Wederom op mijn verjaardag mocht ik 22 december "het beest" (de Yamaha Tyros 4) op gaan halen bij Muziekcentrum Oostendorp in Wezep.

Ik was 's avonds weer thuis en om ongeveer 19.00 uur stond het keyboard gereed. Ik ging tegen 04.30 uur pas naar bed, zo werd ik in beslag genomen van de geluidskwaliteit van dit keyboard.

En beste PRF-muzikanten: het is inderdaad een elektronisch instrument, geen acoustische schoonheid waar jullie je mee bezig houden. Maar het benadert de werkelijkheid wel heel erg dicht. Wát een effecten tijdens het spelen, wat een mooie samples van de geluiden. Zelfs de koren/koortjes van menselijke stemmen klinken eindelijk niet meer elektronisch. Piano's, gitaren, orgels, blaasinstrumenten zijn voortreffelijk. De drumkits (in de begeleidingen en natuurlijk zelf te bespelen om een eigen begeleiding te maken) zijn topkwaliteit.
Algemeen: van heel "klein" gehouden fragiele klarinet of acoustische gitaar tot bombastisch orkest of bigband, het klinkt allemaal super.

Groet van een zeer tevreden prutser op een fantastisch instrument.

Voor de nieuwsgierigen: YouTube maar eens op "Tyros 4" met "demo" en beluister het spul. Bij voorkeur met goede speakers op de computer of hoofdtelefoon. Peter Baartmans, Michel Voncken en Marco Riedijk zijn de 3 topdemonstrateurs en van hen zijn genoeg filmpjes te vinden.

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 30 dec 2010 12:26

Klinkt goed :P Veel plezier ermee!!

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 30 dec 2010 21:35

Mijn vader was zeer muzikaal, onze twee dochters zijn dat ook. (doen er niets meer mee, hopelijk komt dat later terug, wij hebben daarvoor de basis gelegd)

Helaas ben ik a-muzikaal. Ik kon zelfs geen maat houden toen ik als jochie naar dansles ging. Gelukkig heb ik geen last van jaloezie (een eigenschap die veel mensen danig in de weg kan zitten gedurende het leven)
Wanneer wij vroeger als gezin ergens binnenstapte en mijn vader zag een piano staan, dan nam hij daar plaats achter en begon te spelen.
Ik had er dan een gevoel bij wat jaloers genoemd wordt en dat heb ik nog steeds. Ik zou zo graag een instrument bespelen.
Ik geloof dat de natuur je daarvoor compenseert. (pijproken?)

drfretboard

Berichtdoor drfretboard » 30 dec 2010 21:41

:?:

Je hebt geen jaloezie maar toch wel...? :-T

Vroeger had ik pianoles (nooit m'n best voor gedaan behalve op iets van 2 boogie woogie stukjes). Ik werd tot tranen toe bewogen als de leraar uitbrak in improvisatie. Frappant, dat ik dit later (op gitaar) tot mijn focus heb gemaakt.

Jaloers word ik -denk ik- niet meer op andere muzikanten, maar ik krijg wel steeds meer respect voor mensen die iets unieks weten te brengen.

Zo luister ik de laatste tijd met stijgende verbazing/waardering naar Aaron Neville.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 30 dec 2010 21:49

Nooit last van jaloezie, dat is op jonge leeftijd vakkundig door de geachte familie om zeep geholpen (iets waarvoor ik ze nu nog dankbaar voor ben)

Muziek, ja dat gemis/het niet in staat zijn schijnbaar moeiteloos iets prachtigs te produceren, laat zich nog het best omschrijven als een vorm van jaloezie. (kan er prima mee leven hoor)

endevos

Berichtdoor endevos » 30 dec 2010 22:12

robvoorburg schreef:Mijn vader was zeer muzikaal, onze twee dochters zijn dat ook. (doen er niets meer mee, hopelijk komt dat later terug, wij hebben daarvoor de basis gelegd)

Helaas ben ik a-muzikaal. Ik kon zelfs geen maat houden toen ik als jochie naar dansles ging. Gelukkig heb ik geen last van jaloezie (een eigenschap die veel mensen danig in de weg kan zitten gedurende het leven)
Wanneer wij vroeger als gezin ergens binnenstapte en mijn vader zag een piano staan, dan nam hij daar plaats achter en begon te spelen.
Ik had er dan een gevoel bij wat jaloers genoemd wordt en dat heb ik nog steeds. Ik zou zo graag een instrument bespelen.
Ik geloof dat de natuur je daarvoor compenseert. (pijproken?)

Het zou er ook aan kunnen liggen dat je gewoon nog een instrument moet vinden dat je ligt.
Ik dacht vroeger dat ik muziek (ja gewoon muziek in het algemeen) niet aan mij besteed was,
totdat ik de blues en de rock ontdekte, en in de gaten kreeg dat het niet de muziek was die niet aan mij besteed was, maar de popmuziek.
Ik sta nu voor echt alle muziek open behalve popmuziek, ik heb dit wel aantal keren geprobeerd, maar steeds met negatieve resultaten. :P

Het gaat er dus volgens mij om dat je dus gewoon een klik moet voelen met die muziek/ dat muziekinstrument.

PS ik speel zelf geen instrument (niet echt, wel beetje rondzooien met bluesharpje :P).
Ik ben in het algemeen dan ook geen "maker" maar een toeschouwer, ik lees bijvoorbeeld liever dan ik schrijf, ik luister liever dan ik speel, ed.
"Schrijvers schrijven, lezers lezen." van Mulisch
Ik ben dus een lezer. :wink:

mvg nicholai

Winslow Collector

Berichtdoor Winslow Collector » 30 dec 2010 23:40

Ongeveer 99,9999% van de mensen die een instrument bespelen kunnen dat beter dan ik. Ik voel daar ook geen jaloezie bij, maar (zoals Drfretboard een beetje aangeeft) eerder bewondering.

Daarbij is muziek eigenlijk de enige kunstvorm/creativiteitsvorm die mij tot tranen kan bewegen. Bij andere kunstvormen heb ik dat absoluut niet.
Ik ben ook iemand die heel bewust naar muziek kan luisteren, liefst als ik alleen thuis ben met de stereo een paar tandjes harder, en anders afgesloten van de omgeving, hoofdtelefoon op, op de bank liggen, ogen dicht en genieten.

Als ik dan met een vrij simpele melodie (lekker suf maar toepasselijk de laatste dagen: Stille Nacht en Mary's Boy Child) door de kwaliteit van het nieuwe instrument mijn moeder tot tranen van ontroering kan bewegen, vind ik dat toch wel mooi. Dat iemand, iemand anders kan raken met een vorm van creativiteit.

endevos

Berichtdoor endevos » 31 dec 2010 08:21

Aye, I fully agree with you mate.
Ik rommel ook wat aan met mijn mondharmonica en ik heb niet eens de intentie om er goed in te worden,
zoals WinslowCollector al aangaf gaat het eigenlijk enkel en alleen om het plezier dat je erbij voelt.
Laatst gewijzigd door endevos op 31 dec 2010 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Berichtdoor Gypscoprotheres » 31 dec 2010 08:29

Ook ik heb een aantal mondharmonica's waar ik een beetje bluesgeluid uit kan krijgen, maar nog niet echt geweldig. Ik doe dit ook voor mezelf.
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 31 dec 2010 09:48

Winslow Collector schreef:Daarbij is muziek eigenlijk de enige kunstvorm/creativiteitsvorm die mij tot tranen kan bewegen. Bij andere kunstvormen heb ik dat absoluut niet.
Ik ben ook iemand die heel bewust naar muziek kan luisteren, liefst als ik alleen thuis ben met de stereo een paar tandjes harder, en anders afgesloten van de omgeving, hoofdtelefoon op, op de bank liggen, ogen dicht en genieten.

Yup, ook bij mij de enige kunstvorm die me tot tranen kan bewegen. Gisteren hoorde ik "Who Wants To live Forever" van Queen en dat is echt een nummer die ik op de een of andere manier opzet bij heftige gebeurtenissen: toen ik van het overlijden van mijn vader naar huis reed, toen ik naar huis reed toen ik mijn ex voor het laatst had gezien. Dan zit ik op het werk dat nummer te luisteren en krijg je toch weer een brok in de keel.

Winslow Collector schreef:Als ik dan met een vrij simpele melodie (lekker suf maar toepasselijk de laatste dagen: Stille Nacht en Mary's Boy Child) door de kwaliteit van het nieuwe instrument mijn moeder tot tranen van ontroering kan bewegen, vind ik dat toch wel mooi. Dat iemand, iemand anders kan raken met een vorm van creativiteit.

Erg mooi :) Ik heb maar eenmaal gehad dat ik iemand tot tranen kon roeren en dat was met zang. Ik zat in de auto "Don't You Cry" van Kamelot te zingen voor mijn toenmalige vriendin en die hield het niet droog ^^

endevos

Berichtdoor endevos » 31 dec 2010 10:31

Arno schreef:Erg mooi :) Ik heb maar eenmaal gehad dat ik iemand tot tranen kon roeren en dat was met zang. Ik zat in de auto "Don't You Cry" van Kamelot te zingen voor mijn toenmalige vriendin en die hield het niet droog ^^

Toch geen tranen van het lachen, hoop ik. :wink:

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 31 dec 2010 10:34

Ik realiseerde me dit inkoppertje te laat :P Nee, van ontroering :wink:

endevos

Berichtdoor endevos » 31 dec 2010 10:39

Moest ik zingen niemand zou doorhebben dat het zingen is.
Ik heb nogal een monotone stem :lol: :lol:.

Alhoewel ik al eenmaal opmerking gehad heb dat ik nog goed blues zing.
Laat die opmerking nu juist gegeven zijn op die enige zeldzame keer dat iemand mij eens heeft horen zingen. :P

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 31 dec 2010 11:31

Arno schreef:Gisteren hoorde ik "Who Wants To live Forever" van Queen en dat is echt een nummer die ik op de een of andere manier opzet bij heftige gebeurtenissen

Een prachtig nummer idd, maar dat zijn er zo veel van Queen, tijdens zijn mooie loopbaan heeft Freddie me vaak kippenvel bezorgt, vooral live, en na zijn dood vaker emotionele reactie's, o.a. met dit nummer, prachtig !

Ben in '92 naar het Freddie Mercury tribute geweest in Wembley daar lieten ze beelden van Freddie zien op de schermen die opgenomen waren de laatste periode van z'n leven, een heel heftig moment op een toch al emotionele dag, als ik die beelden terug zie lopen de rillingen weer over m'n lijf.
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 31 dec 2010 11:51

Eliminator schreef:Ben in '92 naar het Freddie Mercury tribute geweest in Wembley daar lieten ze beelden van Freddie zien op de schermen die opgenomen waren de laatste periode van z'n leven, een heel heftig moment op een toch al emotionele dag, als ik die beelden terug zie lopen de rillingen weer over m'n lijf.

Ben je daar geweest?? :shock: Wauwwwww!!
Ik heb het toen allemaal opgenomen op video en later heb ik de DVD ervan gekocht. Het was voor mij de eerste maal dat ik live-beelden zag van een van mijn toenmalige favo bands, Metallica. In die tijd had je nog geen YouTube he? :wink: Queen is een beetje mijn.. Tsja hoe zeg je het.. Ik zeg altijd "Mother Queen", zo'n gevoel. Muziek die ik al erg lang ken en waar ik altijd op terugkom.

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 31 dec 2010 13:36

Nu trouwens "Innuendo" op de radio op max. volume 8)

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 01 jan 2011 02:13

@ Arno,

yep, daar ben ik geweest, heb er wel m'n huwelijksreis voor in moeten leveren, maar daar waren we het beide over eens, we moesten hier bij zijn,.... later waren we het over minder dingen eens overigens want ben inmiddels gelukkig en hertrouwd :D

Na Queen vier keer met Freddie te hebben gezien had ik hier alles voor over gehad om bij te zijn, deze gedenkdag hoorde ik bij !

En YES, idd, 4 x met Freddie, later nog wel een keer met Paul Rodgers, maar da's anders, de reden dat ik er zo vroeg bij was kwam omdat m'n ouders me vanaf jongs af aan al mee sleepte naar concerten.
En daar ben ik nog steeds blij mee, heeft me een aantal optredens meegegeven die ik anders nooit meer in had kunnen halen.

AC/DC (m'n allereerste) met Bon Scott, Stevie Ray, Iron Maiden nog met Paul diAnno (support van KISS, kun je het je nu nog voorstellen), Metallica nog met Cliff Burton in Zwolle, vele optredens die nooit meer overkunnen,.... nog steeds heel erg blij mee !
Afbeelding

metaltommy

Berichtdoor metaltommy » 01 jan 2011 12:11

Metallica nog met Cliff Burton
:shock: :shock: :shock: cool!

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 01 jan 2011 14:59

Eliminator schreef:@ Arno,

En YES, idd, 4 x met Freddie, later nog wel een keer met Paul Rodgers, maar da's anders, de reden dat ik er zo vroeg bij was kwam omdat m'n ouders me vanaf jongs af aan al mee sleepte naar concerten.
En daar ben ik nog steeds blij mee, heeft me een aantal optredens meegegeven die ik anders nooit meer in had kunnen halen.

AC/DC (m'n allereerste) met Bon Scott, Stevie Ray, Iron Maiden nog met Paul diAnno (support van KISS, kun je het je nu nog voorstellen), Metallica nog met Cliff Burton in Zwolle, vele optredens die nooit meer overkunnen,.... nog steeds heel erg blij mee !

:shock: :shock: :shock: !!!! Wowzers!!! Dat zijn echt een HOOP legendarische concerten!!! Het enige wat ik heb van die jaren zijn bootlegs..

sandermulder

Berichtdoor sandermulder » 26 jan 2011 22:57

Ik speel klassieke muziek vanuit de barokperiode en dan het liefst Bach.
Toen ik zes jaar was ben ik (uit eigen willetje!) op muziekles (orgel) gegaan en op speelse wijze dit instrument leren spelen.
Inmiddels staat hier in mn werkkamer een prachtige digitale Johannus (Rembrandt 3090) waar ik graag en vaak achter zit.
Heb zojuist van Herr Bach zn Passacaglia weer es doorgespeeld (voor de kenners onder ons: BWV 582) en zit nu heerlijk even te genieten van een gevuld piepeke met een lekkere Remi Martin VSOP erbij :D
Groet,
Sander

drfretboard

Berichtdoor drfretboard » 26 jan 2011 23:00

sandermulder schreef:Ik speel klassieke muziek vanuit de barokperiode en dan het liefst Bach.
Toen ik zes jaar was ben ik (uit eigen willetje!) op muziekles (orgel) gegaan en op speelse wijze dit instrument leren spelen.
Inmiddels staat hier in mn werkkamer een prachtige digitale Johannus (Rembrandt 3090) waar ik graag en vaak achter zit.
Heb zojuist van Herr Bach zn Passacaglia weer es doorgespeeld (voor de kenners onder ons: BWV 582) en zit nu heerlijk even te genieten van een gevuld piepeke met een lekkere Remi Martin VSOP erbij :D

Sander, bekijk voor de lol ook even deze site van m'n vader:
http://www.heyligers-orgels.nl/

Hij is van oudsher orgelmonteur.

sandermulder

Berichtdoor sandermulder » 26 jan 2011 23:28

drfretboard schreef: Sander, bekijk voor de lol ook even deze site van m'n vader:http://www.heyligers-orgels.nl/
Hij is van oudsher orgelmonteur.

Een mooi vak, ik kan niet anders zeggen. Je moet er ook echt van houden daar het vooral een voorliefde is, althans, zo wel bij mij.
Mooie instrumenten zitten daarbij hoor, vooral die drieklaviers (zwart-wit foto) met Edition Peeters: Bach op de lessenaar!
Groet,

Sander

Luys
Moderator

Re: Muziek maken

Berichtdoor Luys » 09 jul 2011 14:37

Nou dan ik ook maar (typisch dat ik me hier niet eerder heb laten zien...):

Als kind zijnde was ik al verzot op muziek (luisteren vooral) en besloot dat ik zelf ook maar eens wat moest gaan spelen... Keyboards/synthesizers is altijd 'mijn ding' geweest... De muziekwinkel in mijn toendertijd woonplaats had een klein leslokaaltje waar ze orgelles gaven, dus daar heb ik me aangemeld.

Scoorde hoge cijfers, begreep de achterliggende theorie ook goed (vond wiskunde ook altijd wel leuk, heeft er wellicht iets mee te maken>). Voor thuis een keyboard aangeschaft.

Inmiddels is het keyboard verdwenen en vervangen door een Akai AX-73 (altijd binnen gestaan; niet van een oud vrouwtje geweest maar wel van een studio). Later is daar een CME UF80 bijgekomen. Da's een MIDI master keyboard met 88 gewogen toetsen. Beiden hangen aan een PC waarop ik vooral Reason gebruik. Daar heb ik dan weer een prachtige set samples bij van diverse piano's en vleugels. In combinatie met de UF80 met z'n gewogen toetsen speelt dat heel lekker, en klinkt verdomd goed!

Echt goed in spelen ben ik niet (meer?)... Ben vooral een 'MIDIoot' zoals een werknemer (geweldige blues gitarist, ben z'n naam vergeten) van die muziekwinkel wist te vertellen...

Liep daar regelmatig binnen; dan hadden ze weer een ouwe Moog synth, of een antiek buizengeval of modulaire synth waar ik mee mocht pielen. Geweldig was dat!

Misschien schaf ik ooit Omnisphere nog weleens aan. Prachtig synth softwarepakket; zie filmpjes op Youtube!
Pijproker des forums

Terug naar “Andere hobbies”