Motor rijden

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 420
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Motor rijden

Bericht door boyenne » 06 feb 2010 09:41

Beste rokers van de pijp,

Als ik ergens van kan genieten, dan is het wel rijden op de motor. En dan bedoel ik niet met 180km/u naar Italië scheuren, maar op een tourmotor rustig van het landschap genieten. Een kopje koffie in de bergen en misschien wel een pijp erbij. Vervolgens weer inpakken en lekker verder rijden door de bergen. In rust, uiteraard.

Afbeelding

Ik heb overigens mijn rijbewijs nog niet lang en échte tochten heb ik nog niet kunnen maken. Ik heb er wel ervaring mee. In de toekomst wil ik gaan touren. Mijn pijp gaat dan mee. Een pijpetui zal dan goed van pas komen.... deze moet ik nog aanschaffen.

Misschien zijn er nog anderen die motor rijden en hun ervaringen willen delen.

Ik rijd overigens een BMW R75. Boxer. Loopt lekker, goed om te touren, maar ook behendig en het bochtenwerk valt goed te doen.

Groetjes :shock:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 06 feb 2010 13:12

Hoi Boyenne,

Als het betere weer toeslaat gaan we in elk geval eens samen richting Bergheim Niederaussem toeren! Begin maar vast te sparen, ze hebben daar vast wel iets dat je wilt hebben...

Afbeelding

Overigens ben ik wel motorrijder en pijproker, maar die twee gaan bij mij niet zo heel goed samen. Op langere reizen heb ik gemerkt dat ik, als ik 10 of 14 uur in het zadel wil doorbrengen, er verstandig aan doe om elk uur even te stoppen. Maar om serieus verder te komen moeten dat wel korte pauzes zijn. Even een slokje koffie drinken, een paar hapjes eten en een peuk roken, en dan weer verder. Een pijp duurt me dan te lang.
Toen ik zulke reizen maakte met alleen pijpen bij me had ik de neiging om die korte pauzes over te slaan, en dan reed ik zo'n 3 uur achter elkaar (van tankstop naar tankstop). En ergens kwam dan ineens een moment waarop ik stopte en ineens stond te tollen op mijn benen: oververmoeid door te lang en te hard concentreren. Ik kreeg op die manier geen lange dagen gemaakt, en zelfs de kortere dagen werden aan het eind gevaarlijk omdat ik fouten begon te maken. Sigareten mogen dan wel dodelijk zijn, oververmoeid op de motor zitten zonder het te merken is een veel sneller en veel acuter dodelijk risico...

Groet, Oek Janneman

pim123
Erelid - oprichter des forum
Berichten: 301
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 » 06 feb 2010 20:32

Niet echt geschikt voor toeren ....

Afbeelding

125cc, eencylinder , tweetakt ...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 4517
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei » 07 feb 2010 09:30

Laat het weten he, dan rij ik mee !
Welke shop is dat daar?
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 07 feb 2010 14:17

Ha, een hele bende motorduivels die daar gaat neerstijken...
De zaak heet Peter Heinrichs, en ze hebben wel wat...
http://www.peterheinrichs.de/

Groet, Janneman

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel » 09 feb 2010 14:40

Reeds jaren motorrijder, begonnen met Yamaha XV750 en uiteindelijk via een Kawasaki GRT1000 bij Ducati uitgekomen. De laatste 12 jaar is geen ander merk meer in de stal gekomen. Mijn huidige Duc is een Monster, niet altijd de perfect tourmotor, zeker naar mate ikzelf ouder wordt lijkt het of ieder jaar dat zadel harder wordt. :lol:

Afbeelding

Waar een wil is is een weg, heb de nodige lange trips gemaakt met motoren die niet direct in de categorie toerder vallen. In Singapore ben ik een motorrijder tegengekomen die met een Yamaha R1 een rondritje Singapore, Thailand en Laos heeft gedaan. Het meeste respect had ik trouwens voor zijn vriendin die de hele rit achterop zat. Helaas begon mijn vrouw in de gele gids te zoeken naar echtschedings advocaten toen ik voorstelde om hetzelfde te doen met de Duc. Maar met onze Jack Russel Terrier voorop de tank, naar het strand is geen probleem.

Afbeelding

Gr.

Marcel

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel » 09 feb 2010 16:09

wat een droom, motor rijden!
spijtig dat ik nog geen inkomen heb...

ik ben gecharmeerd door vooroorlogse modellen, zoals de bmw r7 series
dnjepr, ural en aanverwanten (o ja het zijn zijspans :) )
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 4517
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei » 09 feb 2010 20:11

Op een ander forum staan deze twee fotos in mijn onderschrift :

Afbeelding Afbeelding
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

antonius
Berichten: 723
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius » 11 feb 2010 20:18

janneman schreef:Ha, een hele bende motorduivels die daar gaat neerstijken...
De zaak heet Peter Heinrichs, en ze hebben wel wat...
http://www.peterheinrichs.de/

Groet, Janneman
Jazeker janneman,ook hier schuilt een motorrijder met een yamaha tdm 850.
Das de ultieme allroad,dus uitstekend om mee te toeren.
Staande twin maar klinkt als een duc alleen blijft deze heel en rammelt niet.
Afbeelding


gr ton

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 11 feb 2010 22:21

Ik heb jaren geleden heel serieus naar Ural, Dnjepper en Yang Chang gekeken, maar als je echt van je motor afhankelijk bent... nee, dat zijn toch meer hobby dingen voor erbij. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik momenteel wel met weemoed denk aan de mogelijkheden van een (aangedreven) zijspan. Eindelijk weer echt winterkamperen... Sneeuw rusend op de tent, kaas en broodjes ontdooien boven een theelichtje... Helaas, zit er niet in met mijn huidige stoomfiets.

Ik heb een soort van opel kadet-motor: niet mooi, niet aansprekend, niks bijzonders. Maar het loopt wel, altijd, en jaar na jaar na jaar...
Afbeelding
Honda NTV 650, mijn 2e al, de eerste is na 120.000 km doorverkocht.

Groet, Janneman

Ps: nog zo'n oude liefde: ik heb ooit twijfelend in een zaka gestaan, beurs in de hand voor een India Enfield. Ook al zo'n levend fossiel. Maar helaas ook geen goed idee als enige motor.

Harmen
Berichten: 450
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen » 12 feb 2010 09:33

Ha, Janneman! Je hebt wel een voorkeur voor "probleem" motoren :P!
Alle merken die je noemt staan wel bekend om hun perikelen, dan is zo'n honda toch wel beter.
Heb zelf gesleuteld aan ural's en dnerp's, daarnaast nog aan jawa's en izh's. Heb een voorkeur voor communistische/socialistische motorfietsen :D.
Helaas nog geen rijbewijs, dus voorlopig alleen nog maar restaureren :( (wat trouwens ook een prima hobby is, misschien maar even een draadje openen :P)!

ps. Enfield is nog erger dan een ural, als je die uit z'n natuurlijke habitat (india) haalt, krijgt hij een humeur als een Engelsman zonder thee :S

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 12 feb 2010 13:17

we dwalen ver af van het pijpgebeuren, maar aangezien dit draadje over motoren gaat...

Ik vind die ouwe knarren schitterend, en in een aantal opzichten zijn ze helemaal niet zo slecht. Die motoren zijnin elk geval nog ontworpen voor echt gebruik, zonder modieuze fratsen die eigenlijk de bruikbaarheid in de weg staan: goeie zithouding, veel onderdelen overbemeten en daardoor onverslijtbaar, en bovenal simpele techniek die goed en gemakkelijk te onderhouden is. De nadelen zijn lagere topsnelheden, meer gewicht en hoger verbruik...

Maar ik ben geen knutselaar, dat ding moet rijden als ik weg moet. En dat is nu net het probleem met alles wat ik mooi vind; ofwel het is nieuw, maar er zijn gewoon fouten in materiaalkeuze of ontwerp gemaakt (al die 'nieuwe oldtimers) waardoor rockers afbreken (Enfield), vliegwielen uitscheuren (Ural Dnjepper) of de later toegevoegde electriek deugd voor geen meter (allemaal). Ofwel het is echt oud, en eigenlijk gewoon versleten, moe en der dagen zat. En in alle gavallen zijn het dingen om op een mooie zondag uit de schuur te trekken, en dan gewoon te kijken wat het die dag wordt: lekker sleutelen of een blokje rijden...

Ik zit met smart te wachten op iemand die een modern simpel honda twinblok (type oude CB 500) in een ouderwets frame lepelt en daar een ouderwets los geveerd breed zadel op schroeft. Als die dan ook nog een kardanas trekt in plaats van een ketting, dan is mijn ideale motor geboren. Zucht.

Groet, treurig jantje.

ps: En een simpel aan- en afkoppelbaar zijspan zou het ding nog sneeuwwaardig maken ook

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel » 12 feb 2010 19:07

ik ken niet veel van motors maar ik maak op uit teksten, en boeken dat ex comunistische zijspans betrouwbaar zijn zolang je zelf kan sleutellen. Ook las ik dat er blijkbaar "goede" en "minder goede" motoren worden gemaakt in oostblokfabrieken, een gaat naar (of ging) naar het leger en eigen volk, de ander diende voor export, weet ik wel niet of ze de goede zelf hielden of uitvoerden :roll:

ik ben gecharmeerd door het feit dat alles vervangbaar is; die dingen zijn niet als wegwerp artikel bedoeld, je kan blijven sleutellen, geen microchips en kliksystemen waardoor enkel de fabriek toegang heeft tot reparaties/modificaties maar echt een fiets van het volk! :)

alleen vrees ik met de toekomst van huidige brandstoffen dat er niet echt meer toekomst is voor ural/dnjepr ... of er zou een versie moeten uitkomen op bio-ethanol. Geen elektrische dat zou pas een afknapper zijn. Een echte zijspan op baterijen, ipv een warme grollen van de motor, het geruisloos zoemen van de baterij, of zo'n stofzuiger geluidje :shock: :lol:
heil Donar god van de donder!

Harmen
Berichten: 450
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen » 12 feb 2010 19:23

Moet eerlijk zeggen dat het sleutelen voor mij het mooiste is hoor :D! Zeker als je er toch nog niet op mag rijden. Heb ural's gezien waar mee nooit wat mis was, als je hem maar laag in de toeren en niet boven de 100 houd.
Maar het blijven fietsen voor de sleutelaar, eigenlijk net een harley zonder een belachelijk prijs kaartje (6)!
Met die benzine valt het ook wel mee, een dorp verder op woont iemand die een klein daihadshu diesel blok in z'n ural frame heeft geschroeft, rijd nu op koolzaad diesel :P!

Ben je helemaal stoer? dan rij je natuurlijk een Simson Awo met 2CV ingewanden (andere liefde van me :P):

Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1084
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder » 12 feb 2010 19:50

hmmm
op éen of andere manier - maar dat zal wel genetisch bepaald zijn zeker -heb ik ook een speelse voorliefde voor wat men in 't frans l' insolite noemt,
het ongebruikelijke dat de pijproker onderscheidt van de doorsnee aardbewoner.
héel sober begonnen met flandria en kreidler, maar weldra stonden er woeste dingen zoals NSU, Jawa, en MZ ( en een Wartburg tweetakt auto...
Klinkt het reeds verdacht in de oren als er bij een motorfiets een quasi complete verzameling steek- en potsleutels als accessoire geleverd wordt ? Alles heeft een doel.
Trouwe dienaars, maar, zoals Jan reeds aanhaalt, zolang je 's morgens je garage opentrekt met de spirit : wat zal het vandaag zijn, sleutelen of rijden ... zolang de motor je hobby is, en niet het rijden op zich ... :)
NSU 200 cc, had geen shims tussen drijfstang en krukas ....
de Jawa, 350 begon na een paar duizend km hevig te razen; hier en daar was men een roulement "vergeten" en zat er een stapeltje rondellen in de plaats
MZ 150 was "redelijk" betrouwbaar, in die zin dat hij wel steeds startte, maar soms 70 en soms 110 reed. Très bizar.
De Wartburg was, mits grondig preventief onderhoud, een zeer goede, sterke en snelle wagen, al had hij wel een onverantwoord stevig drankprobleem.
Een aantal jaren geleden heb ik de knop omgedraaid en de knoop doorgehakt, en zie ! Geen meewarige blikken meer van voorbijgangers ...
hoe feilloos start de Suzuki, hoe zalig spint hij,
hoeveel vreugde verschaft hij mij per liter benzine ...
maar l' insolite heeft nog steeds een plaatsje in mijn hart
S

Henk de Jong
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong » 13 feb 2010 11:57

Als ik een motor zou aanschaffen, en geld zou geen rol spelen, dan zou ik voor zoiets gaan: http://blommotoren.nl/nl/motoren/bonnev ... /overview/
Moderne techniek in een klassiek jasje.

groeten Henk

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 4517
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei » 13 feb 2010 12:38

Triumph rules !
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Harmen
Berichten: 450
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen » 13 feb 2010 19:36

Geweldig die nieuwe Bonneville!
Deze motor heeft moderne injectie, maar die zijn wel weg gewerkt in good old carburateurs :D!

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Motor rijden

Bericht door Rubo » 26 mar 2010 07:56

[quote="boyenne"]Beste rokers van de pijp,

Als ik ergens van kan genieten, dan is het wel rijden op de motor. En dan bedoel ik niet met 180km/u naar Italië scheuren, maar op een tourmotor rustig van het landschap genieten. Een kopje koffie in de bergen en misschien wel een pijp erbij. Vervolgens weer inpakken en lekker verder rijden door de bergen. In rust, uiteraard.


Kan in Belgie ook hoor ! Niets zo goed als op een zonnige lentevoormiddag ergens in mei, in de frisse ochtendkoelte je motor te nemen, en langs zoveel mogelijk rustige wegen richting ardennen te rijden. Onderweg een kopje koffie is niet te versmaden natuurlijk...
Ginder een schilderachtig plekje langs een rivier zoeken, en onder een boom ,in het gras , een goeie pijp te stoppen.
Rustig roken in volledige harmonie met de natuur. Prachtig !!
De wegen in de ardennen zijn trouwens uitermate gechikt om rustig te touren. Zeer mooi landschap!!! Moet je eens doen!
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo » 26 mar 2010 08:03

Harmen schreef:Geweldig die nieuwe Bonneville!
Deze motor heeft moderne injectie, maar die zijn wel weg gewerkt in good old carburateurs :D!
Zo één heb ik: model "america" Bj 2008. Ik wil hem voor niks anders ruilen.
Exact zoals op de foto, maar in't blauw en zonder windscherm
Afbeelding
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi » 26 mar 2010 11:31

Vette motor als ik geld zou hebben en t rijbewijs word t toch wel deze, vind ik de bruutste motor van dit moment.

http://blommotoren.nl/nl/motoren/rocket ... /algemeen/

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo » 26 mar 2010 11:40

De geestekijke orgasmes volgen elkaar in sneltempo op als je hiermee op de baan bent...
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo » 26 mar 2010 13:43

Dit is de mijne. Erachter staat mijn echtgenote hare Kawasaki.
Blij dat de winter achter de rug is. De beestjes hebben zich vrij eenzaam gevoeld in de garage ...


Afbeelding

Afbeelding
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1353
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters » 26 mar 2010 13:55

Mooie fietsen hoor. 8)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres » 26 mar 2010 15:02

Ik wil er ook 1! Zodra ik er geld voor heb, ga ik achter m'n rijbewijs aan! Prachtig! En dan het liefst een Harley ;) (weet het.. Veel onderhoud)
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 26 mar 2010 20:38

Ik vrees dat ik als pekelrijder toch maar beter met wat minder chroom tevreden kan zijn...

Mooi spul Heren, keep'm shiny!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 4517
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei » 19 jun 2010 17:34

Ik heb deze lente nog niet echt veel plezier gehad van mijn motor...

even op een rijtje :
- Begin maart onderhoudJE van 220 Euro (heleboel verduurde darmpjes, remklauwrevisie, remblokken, etc... - logisch ook na 100.000 zelf gereden km) + nieuwe voorband voor 199 Euro

- twee weken later vindt een of andere stomme k***t het niet nodig om de rommel in zijn aanhangwagen goed vast te maken. Balkje van 10x10 cm dik en een meter lang dwars over de autostrade, geen mogelijkheid tot ontwijken, knal... recht kunnen blijven maar voorwiel (alu) in een deuk. 100 euro om het te laten maken op 120 km van waar ik woon (blijkbaar de enige in de wijde omtrek waar dat kan) + 35 euro werkuur voor het de- en monteren bijn mijn garagist.

- Een week na het gemaakt is : spijker in mijn achterband... weer een paar dagen niet kunnen rijden tot er een plug in kan

- exact vier dagen later : linker vorkkeerring lekt. Gevolg van dat balkje? Geen idee, maar kost wel weer tijd en duiten...

Ik denk dat ik in de wafels die ik morgen ga bakken om mijn verjaardag te vieren extra veel drank ga doen :cry:
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 19 jun 2010 19:08

Geen goed begin van een motorjaar inderdaad!

Al met al ben ik toch geneigd te denken dat je met dat balkje goed weg bent gekomen, deuk of geen deuk. En ik zou er wel op gokken dat die keerring daar ook wel bij kan...

Zo'n keerring is -naar mijn ervaring- in elk geval een iets minder urgent probleem, tegen de tijd dat je voorvork blijft stuiteren merk je het wel :shock:

Maar wat van die wafels, en vier dan uitgebreid dat je na dat balkje nog een verjaardag hebt!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 4517
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei » 19 jun 2010 22:03

Dat ik nog veel geluk heb gehad met dat balkje geloof ik best. Direct erna even afgestapt op de pechstrook om te bekomen, dan de deuk in de velg te zien, waarna ik mezelf even doof gevloekt heb in mijn helm.

Het had veel erger kunnen zijn : het balkje had ook schuin kunnen liggen...

Bedankt trouwens om even mijn gezeur te willen aanhoren. Of beter, te willen lezen.
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman » 19 jun 2010 23:03

:D :D :D
Ik heb wel eens een paar uur na middernacht in het stikdonker ergens in de Duitse Eiffel een rondje tegen mijn motor staan schoppen. 8) Af en toe een beetje ergeren is goed voor de bloedsomloop!

Groet, Janneman

Plaats reactie