Wijn

Naast het pijproken natuurlijk ...
Joey Peters

Wijn

Berichtdoor Joey Peters » 22 dec 2009 21:42

Ja heren, champagne blijft niet uit dit nieuw jaar en kerst.

Zelf wil ik dit onderwerp wat verder bewandelen, en ik heb een proef-set gekocht mousserende wijn. Daar zitten enkele flessen zoete en droge versies bij.

Weet wel niet of hier een pijpje bij gaat. Volgens mij gaat dit goed samen met de Orlik Golden sliced (sinaasappel). Moet het nog proberen.

Groetjes,

Joey
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

pim123
Erelid - oprichter des forum

Berichtdoor pim123 » 23 dec 2009 00:51

Mouserende wijn of Champagne ?

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 23 dec 2009 11:18

Beiden.

Champagne is in principe toch ook wijn? Of niet ? :oops:

AlbertE

Berichtdoor AlbertE » 23 dec 2009 15:35

Joey Peters schreef:Beiden.

Champagne is in principe toch ook wijn? Of niet ? :oops:

Klopt alleen deze is gemaakt in een bepaalde streek (Champagne dus) en heeft bij sommigen een bepaalde status. Zelf vind ik een goede Cava vaak lekkerder dan Champagne.

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 23 dec 2009 15:40

Moet nog eens opzoeken wat dat betekend, cava en brut etc. Maar volgens mij gaat er een wereld voor me open.. Net als met pijproken :lol:

AlbertE

Berichtdoor AlbertE » 23 dec 2009 15:51

Cava is Spaanse belletjeswijn (of eigenlijk uit Catalonie). Spumante is de Italiaanse variant. En zo heeft ieder land zijn eigen naam voor dit soort wijn. Vaak is een goede mouserende wijn uit die landen net zo lekker of (durf ik het te zeggen) zelfs lekkerder dan de duurdere Champagne. DIe komen namelijk uit gebieden die veel beter zijn voor de wijnbouw dan het koude en noordelijke Champagne. Zoals Nicolaas Klei zegt in "Top op de Bodem":
'Champagne is dus magere wijn van onrijpe druiven die met veel koolzuur en veel suiker nog wat smaak heeft.

Mocht je aan de Champagne gaan dan is het handig uit te vinden wat je lekker vind. Je hebt variaties in zoetheid. De meest verkochte Champagne is brut, maar die is wat aan de zure kant (en eigenlijk niet te drinken met nieuwjaar als je ook aan de zoete oliebollen wil). Je kunt dan beter kijken naar een zoetere variant (meer suiker toegevoegd dus) als een sec, demi-sec of doux (de meest zoete).

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 23 dec 2009 15:56

Aha. Ik heb in mijn hele leven slechts 1x champagne gehad, en er staat deze kerst nog een onder de boom. Was er erg over te spreken; heb zelf nog niet zoveel andere mousserende gehad op een enkele rosé en proseco na.

Bedankt voor de informatie! Ik zal eens gaan zoeken. Doux is dat hetzelfde ongeveer als dolcé?

AlbertE

Berichtdoor AlbertE » 23 dec 2009 16:04

Joey Peters schreef:Aha. Ik heb in mijn hele leven slechts 1x champagne gehad, en er staat deze kerst nog een onder de boom. Was er erg over te spreken; heb zelf nog niet zoveel andere mousserende gehad op een enkele rosé en proseco na.

Bedankt voor de informatie! Ik zal eens gaan zoeken. Doux is dat hetzelfde ongeveer als dolcé?

Dolce is italiaans. Die zou dus een aanduiding kunnen zijn op Spumante/Prosecco. Komt ook neer op de zoetere variant van deze wijnen. Ken ze verder niet zo goed (hoewel mijn ouders vroeger best wel veel Aspi Spumante hebben weggedronken).

ben5970
Contacteer:

Berichtdoor ben5970 » 24 dec 2009 12:53

Probeer de spumante van martini maar eens.
Voor mijn een toppertje er staan er alweer 24 in de koelkast.

Groetjes,

Ben :lol:
een tevrede roker is geen onrust stoker

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 25 dec 2009 22:26

Zal ik zeker doen!

De champagne van Rouderai viel tegen. Kostte 40 euro. Vandaag hebben we westkaap brut van de aldi gehad; ook droog maar lekkerder als de champagne. Laag ook minder op de maag... De kostte maar 4 euro.

Goede wijn hoeft niet duur te zijn!

Kynikos

Berichtdoor Kynikos » 25 dec 2009 23:47

Ik vind dat gebubbel altijd wel leuk, maar ik kan het niet echt serieus nemen als drank. Het is iets leuks voor een feestelijkheid of tussendoor als frisdrank substituut, maar het is niet iets waar ik zelf veel geld voor zou neertellen. Als ik even niet oplet lurk ik zo m'n glas leeg. Dan drink ik liever whisk(e)y.

Bommel

Berichtdoor Bommel » 26 dec 2009 15:04

[quote="AlbertE"]
'Champagne is dus magere wijn van onrijpe druiven die met veel koolzuur en veel suiker nog wat smaak heeft.quote]

:shock: Hier moet ik toch een beetje ingrijpen heren :lol:

(Champagne of wijnen die op traditionele manier zijn bubbels verkrijgen worden gemaakt van onrijpe druiven.
Je krijgt dan een soort van azijn.)
De druiven worden nl gewoon geplukt als ze heerlijk vol met suikers zitten.
Verwerkt en langdurig opgeslagen in vaten.
De koolzuur komt pas goed op gang als de wijnsap gebotteld is met de druiven pulp.
Door de wijn op de fles te laten rijpen en langzaam te keren krijgt de wijn steeds meer koolzuur door de pulp en het gistingsproces.
Als de fles geheel op zijn kop staat is de wijn in zijn pure vorm klaar voor verwerking.
De hals wordt nl dan bevroren zodat de pulpprop door de koolzuur aan de fles ontsnap.
Het opzoeten van de champagne of de Methode tradionele, gebeurd door toevoeging van een likeur.

Hoe het zit met de Spaanse en Italiaanse look a likes weet ik niet, maar gezien deze methode ontdekt is door moniken zal dit niet veel verschillen.

Proost :lol: :lol:
Afbeelding

pim123
Erelid - oprichter des forum

Berichtdoor pim123 » 26 dec 2009 15:14

Juist...ere wat ere toekomt

AlbertE

Berichtdoor AlbertE » 26 dec 2009 15:38

Mmm...De quote is niet van mij maar komt uit een boek van Nicolaas Klei.

Maar volgende methode champenoise wordt er wel degelijk gist en suiker toegevoegd (ieder merk heeft zijn eigen "geheime recept" hiervoor) om de secundaire gisting op gang te brengen. En druiven vol natuurlijke suikers uit Champagne? Daar durf ik mijn twijfels bij te hebben. Dat gebied is met een gemiddelde jaar temperatuur van amper 10 graden maar net geschikt voor de wijnbouw. :D

Joey Peters

Berichtdoor Joey Peters » 26 dec 2009 16:08

Kynikos schreef:Ik vind dat gebubbel altijd wel leuk, maar ik kan het niet echt serieus nemen als drank. Het is iets leuks voor een feestelijkheid of tussendoor als frisdrank substituut, maar het is niet iets waar ik zelf veel geld voor zou neertellen. Als ik even niet oplet lurk ik zo m'n glas leeg. Dan drink ik liever whisk(e)y.

Het gaat er inderdaad in als frisdrank.

Helaas is sterke drank verboden waar ik woon, ik woon in een woonvorm met andere autisten. Voordat ik daar woonde dronk ik graag whisky. Maar ik dronk het juist vaak te veel (niet snel, maar wel veel). En ja, heel raar maar ik was het best te spreken over Johny Walker black edition...

Leuke informatie Bommel!

Bommel

Berichtdoor Bommel » 28 dec 2009 20:17

AlbertE schreef:Mmm...De quote is niet van mij maar komt uit een boek van Nicolaas Klei.

Maar volgende methode champenoise wordt er wel degelijk gist en suiker toegevoegd (ieder merk heeft zijn eigen "geheime recept" hiervoor) om de secundaire gisting op gang te brengen. En druiven vol natuurlijke suikers uit Champagne? Daar durf ik mijn twijfels bij te hebben. Dat gebied is met een gemiddelde jaar temperatuur van amper 10 graden maar net geschikt voor de wijnbouw. :D

Daarom zijn de bubbel wijnen die gemaakt zijn Methode Tradionele vaak van een betere kwaliteit.
Tipje kijk eens op de site van Bouvet ladubay.
Afbeelding

AlbertE

Berichtdoor AlbertE » 28 dec 2009 21:25

Bommel schreef:
AlbertE schreef:Mmm...De quote is niet van mij maar komt uit een boek van Nicolaas Klei.

Daarom zijn de bubbel wijnen die gemaakt zijn Methode Tradionele vaak van een betere kwaliteit.
Tipje kijk eens op de site van Bouvet ladubay.

Dat maakt dus niet uit. Méthode traditionelle (of classique) is hetzelfde als methode champenoise. Méthode traditionelle is de nieuwe naam van na 1994 voor dezelfde methode (als gevolg van EU regels). Dus ook hier suiker en gist.

annie69
Contacteer:

Berichtdoor annie69 » 02 jan 2010 20:36

Bommel schreef
(Champagne of wijnen die op traditionele manier zijn bubbels verkrijgen worden gemaakt van onrijpe druiven.
Je krijgt dan een soort van azijn.)
De druiven worden nl gewoon geplukt als ze heerlijk vol met suikers zitten.
Verwerkt en langdurig opgeslagen in vaten.
De koolzuur komt pas goed op gang als de wijnsap gebotteld is met de druiven pulp.
Door de wijn op de fles te laten rijpen en langzaam te keren krijgt de wijn steeds meer koolzuur door de pulp en het gistingsproces.
Als de fles geheel op zijn kop staat is de wijn in zijn pure vorm klaar voor verwerking.
De hals wordt nl dan bevroren zodat de pulpprop door de koolzuur aan de fles ontsnap.
Het opzoeten van de champagne of de Methode tradionele, gebeurd door toevoeging van een likeur.

Hoe het zit met de Spaanse en Italiaanse look a likes weet ik niet, maar gezien deze methode ontdekt is door moniken zal dit niet veel verschillen.

Proost :lol: :lol:[/quote]

Zeker eens bij Bernard Massard te grevenmacher in Luxemburg geweest beter uitleggen kan niet (chapeau Bommel)
cava champagne of brut laat ik zoveel mogelijk links liggen krijg er zoveel bijwerkingen van :mrgreen:

Gypscoprotheres
Contacteer:

Wijnen

Berichtdoor Gypscoprotheres » 04 dec 2010 13:27

Eens in de zoveel weken schakel ik over van bier naar wijn. Ik heb een paar rekken staan, waar altijd wel een paar flessen Cabernet Sauvignon in liggen. Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale fles, maar vaak vind ik er meerdere lekker.

Ik houd zelf sowieso niet van zoete wijnen... Dat zoete komt op mij eerder over als zuur...

Op dit moment vind ik sommige duurdere (niet té duur, want het moet wel leuk blijven) wijnen lekker, maar zeker ook wel een paar voordeligere supermarktwijnen. Er ligt natuurlijk veel rommel in de Supermarkt, maar soms heb je zo'n fles waarvan je denkt: "Deze wijn smaakt beter dan die fles van 40 euro!".

Ik heb voornamelijk Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse wijnen liggen, maar ook een paar uit Frankrijk.

Zijn er nog meer liefhebbers? En hoe vinden jullie de combinatie wijn/pijp? (soms vind ik deze wel prettig, maar op andere momenten juist weer niet. Dit zal aan de tabakssoort/wijnsoort-combinatie liggen...)
Afbeelding

Kynikos

Berichtdoor Kynikos » 04 dec 2010 13:39

Als het van druiven gemaakt is en er zit alcohol voldoet het aan mijn criteria. Er zijn wel wat dingen die ik echt vies vind, zoals de allergoedkoopste zoete witte wijnen. Maar als je die maar koud genoeg maakt zijn ze ook wel oraal in te brengen.

Daarnaast heb ik natuurlijk wel enkele voorkeuren. Qua rode wijn hou ik van zwaar, vol en Chileens over het algemeen. Casilero del Diablo Shiraz vind ik bijvoorbeeld een erg fijne wijn. Wat witte wijn betreft hou ik voornamelijk van Elzas. Gewürztraminer en dergelijke. Weinig dingen die lekkerder zijn op een warme dag.

Verder vind ik een rode volle wijn (mits hij niet wrang is) prima samengaan met de meeste aromatics. Vooral de snoeptrommel aromatics, niet zozeer de fruitige. Dingen zoals Mac Baren Vanilla Cream, Neptune en W.O. Larsen Sweet Aromatic gaan voor mij goed samen met een glas wijn.

Bij witte wijn denk ik eerder aan een fijne virginia flake of iets dergelijks.

annie69
Contacteer:

Berichtdoor annie69 » 04 dec 2010 14:40

Een wijntje op zijn tijd vindt ik wel lekker, liefs met een merlot druif
van het merk gallo of drakenkloof.
Als hij maar niet te zoet en zeker niet te droog is.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Berichtdoor Gypscoprotheres » 04 dec 2010 14:55

Ik heb één keer een wijn uit een kerstpakket gekregen en die beviel mij zó goed! Gelukkig waren er veel mensen die geen wijn lustte, dus kreeg ik 7 flessen van deze Chileense wijn. (en ik heb er nu nog 1!)
: Monte Nova (special selection) Central Valley 2001, Cabernet Sauvignon. Heerlijk!

Alleen durf ik de laatste fles niet aan te breken... Die bewaar ik voor een heel speciaal moment!
Afbeelding

Nekker
Administrator

Berichtdoor Nekker » 04 dec 2010 15:04

De lekkerste wijn die ik ooit heb gedronken, was op een boerderij in Italië, toen ik als vakantie door het land al liftend trok van boerderij naar boerderij. In ruil voor mijn overnachting en eten, hielp ik mee op de boerderij. Deze man, of zoals ik hem noemde tot zijn ergernis Gigi, had als buurman een wijn boer. Als vriendendienst ging hij af en toe helpen met de oogst van het jaar, dan kreeg hij manden vol van deze wijn en kon hij zo weer het jaar door komen. Vreemd, nu ik erbij nadenk kan ik me niet herinneren dat ik hem ooit iets anders als wijn heb zien drinken, zelfs tijdens het werken op het land dronk hij wijn tussendoor... :P

Anyway, om het verhaal kort te houden, ik dronk daar elke dag die wijn bij mijn eten. Als er een goden drank bestond was het deze wel, het was als een engeltje dat op je tong piste. Geweldig, gewoon! Bij mijn terugkeer naar België ben ik er per toeval achter gekomen dat de wijn die ik gedronken had van die vriendelijk wijnboer, eigenlijk één van de beste wijnen van Italië is en dat één fles niet onder de honderden euro's weg ging... :P

Voor de gefascineerden onder jullie, een foto van Gigi (je kan je wel voorstellen dat ik daar geweldige tijden heb beleeft, neem ik aan? :P ):

Afbeelding

(Het gaat trouwens niet om de wijn op de foto, degene waar ik het over had was rode)
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Berichtdoor Gypscoprotheres » 04 dec 2010 15:18

Prachtig! Dit lijkt wel de ideale gelegenheid om goed met wijn in aanraking te komen.

Dit is een contact om warm te houden trouwens. ;) En zo nu en dan een homp kaas in ruilen voor een goede fles wijn. :D
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 04 dec 2010 16:29

Wijn combineer ik eerder met een cigaar dan met pijp, eigenlijk.

Mijn favorieten zijn Frans, en helaas niet goedkoop; Saint Emilion en Pommerol staan bovenaan... Zo jong mogelijk kopen om de prijs zo laag mogelijk te houden en dan 10 jaar wegleggen werkt prima. Met wijnen uit e Omgeving van Emilion, zoals Lussac Saint Emilion kun je betaalbaar geluk hebben, en ook dan loont bewaren.

Kynikos

Berichtdoor Kynikos » 04 dec 2010 16:46

Ziet eruit als een prachtvent, Nekker. :D

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 04 dec 2010 16:48

Tijdens een diner die wat langer mag duren dan de doordeweekse schranspartij vind ik een glaasje rode wijn wel lekker, echter m'n verstand van wijnen stopt bij het rood, wit en rosé uit elkaar kunnen houden :D

Bij de pijp gaat mijn voorkeur uit naar een glaasje cognac en in de zomermaande drink ik graag een mixdrankje, vaak met rum of vieux.
Afbeelding

Bommel

Berichtdoor Bommel » 04 dec 2010 20:26

Voor bij de pijp is de combinatie Port en Sherry best wel te doen.
Mits de forumwijnkenners deze dranken, zoals het hoort, ook onder wijn plaatsen.
Maar een leuk glaasje met aardige rode wijn gaat er prima in.
Een Saumur Rouge smaakt mij uitstekend.
Of om eens helemaal gek te doen een rode champagne of methode traditionel van Bouvet Ladubay.
Moet de pijp wel gevuld zijn met een lichte tabak.
Afbeelding

teunis

Berichtdoor teunis » 07 dec 2010 17:32

Ook ik lust wel een glaasje wijn tijdens het roken, maar dan van ananas, appel, peer of als het heel anders mag zijn, van mandarijn. De rode is vooral gemaakt van vlierbessen of pruimen (gaan goed bij zwaardere tabak). In feite maak en drink ik wijn van elke vrucht die er op de markt voorhanden én goedkoop is.
De druif als hofleverancier voor wijn is beslist niet zaligmakend. Het enige criterium is hoe de drank jou bevalt. Goede wijn behoeft geen druif!

Bij de rooksessie drink ik ook graag koffie of whiskey.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Arno
Contacteer:

Berichtdoor Arno » 07 dec 2010 17:40

Geweldig Nekker! :D
Afbeelding

Terug naar “Andere hobbies”