Fotografie topic

Naast het pijproken natuurlijk ...
Immler

Re: Fotografie topic

Berichtdoor Immler » 06 apr 2015 21:18

Afbeelding
Opname vanuit de oude Bruynzeel fabriek in Zaandam.
Afbeelding

Smokomang

Berichtdoor Smokomang » 06 apr 2015 21:28

Immler schreef:Afbeelding

The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 06 apr 2015 21:31

Fraaie foto van zo'n trieste aanblik.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 07 apr 2015 09:39

Fraai!

Immler

Berichtdoor Immler » 07 apr 2015 18:44

Heb net het bestand verstuurd voor een print op 100 x 75 cm, geborsteld aluminium.
Dankzij een Groupon actie nu betaalbaar.
Afbeelding

MaartenS

Berichtdoor MaartenS » 07 apr 2015 18:51

Immler schreef:Afbeelding

Zo te zien, heeft Bruynzeel zijn eigen glazen ingegooid... :mrgreen:
IK ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor hoe U dat interpreteert.

Als je verlichting wilt, zoek dan niet in het licht, maar in het donker
Ik zag het licht. En het ging meteen weer uit........

"I write differently from what I speak, I speak differently from what I think,
I think differently from the way I ought to think, and so it all proceeds into deepest darkness."

pijpliefhebberrobin

Berichtdoor pijpliefhebberrobin » 01 jul 2015 08:47

Afbeelding

Op de Posbank.
The eagle flies alone!

heerenpijp

Berichtdoor heerenpijp » 07 jul 2015 12:03

Immler schreef:Opname vanuit de oude Bruynzeel fabriek in Zaandam.

wow, ik zou er zo naar toe willen,
er een dagdeeltje rondstruinen en wachten
hoe het licht veranderd gedurende de tijd.

mooie foto, en mooie plek dus

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 12 jul 2016 22:15

Vanavond eens wat kiekjes geschoten met de slimme telefoon. Volgende keer toch eens de normale camera meenemen (maarja, je komt dan thuis, en die normale camera heb je niet in de broekzak natuurlijk).

Afbeelding

Afbeelding

Op dat soort momenten ben ik een bijzonder tevreden mens :D Het zijn de kleine dingen in het leven ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Holmes

Berichtdoor Holmes » 14 jul 2016 20:27

Foto genomen met mijne smartphone
Afbeelding
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 17 jul 2016 10:25

Zo te zien red zo'n slimme telefoon zich tegenwoordig heel aardig Undertaker, heel fraai! Net als die van Holmes trouwens. Over het algemeen denk ik dat sommige van die slimme ver-praters het prima doen als altijd-bij-je camera.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 17 jul 2016 11:42

janneman schreef:Zo te zien red zo'n slimme telefoon zich tegenwoordig heel aardig Undertaker, heel fraai! Net als die van Holmes trouwens. Over het algemeen denk ik dat sommige van die slimme ver-praters het prima doen als altijd-bij-je camera.

Naar mijn mening zit er wel wat teveel ruis in. Op zich een leuke kiek om even naar te kijken en alles, maar voor een grote afdruk of iets dergelijks is het niet afdoende. Maar het is inderdaad prima voor een 'altijd-bij-je', om soms bepaalde situaties even vast te leggen of ter illustratie van een gesprek. Toch is het tijd om eens wat vaker de niet-altijd-bij-je camera mee te nemen :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

teunis

Berichtdoor teunis » 17 jul 2016 23:36

Ik meen dat het Paul Huf was die altijd een rits-rats-klik cameraatje bij zich had,
waarmee zijn meest spraakmakende foto's zijn genomen.
De slimme telefoon doet daar qua mogelijkheden niet voor onder.
Het juiste moment, het juiste onderwerp en dan doet een dure camera het niet beter.
Als je alles rustig in scene kunt zetten, is een uitgebreide camera natuurlijk wel beter.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

teunis

Berichtdoor teunis » 18 jul 2016 23:18

Afbeelding

Gemaakt met de telefoon. Lijkt mij toch een aardige foto.....

teunis

Berichtdoor teunis » 18 jul 2016 23:27

Afbeelding

Eveneens met de phone.

teunis

Berichtdoor teunis » 18 jul 2016 23:32

Afbeelding

En ook deze van een zelf gekweekte orchidee.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 20 jul 2016 02:46

Die zien er ook goed uit Teunis, al is zo'n nevelfoto natuurlijk wel foetelen; die zien er met elke camera goed uit :D
Prachtig venusschoentje trouwens!

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 20 jul 2016 12:04

teunis schreef:Ik meen dat het Paul Huf was die altijd een rits-rats-klik cameraatje bij zich had,
Het juiste moment, het juiste onderwerp en dan doet een dure camera het niet beter.
Als je alles rustig in scene kunt zetten, is een uitgebreide camera natuurlijk wel beter.

Het ligt er ook vooral aan wat het doel is of waar de camera (zij het telefoon, spiegelreflex, of wegwerp) voor gebruikt word. Een landschap om vervolgens op groot formaat aan de muur te hangen, die leg je nooit goed genoeg vast met een mobieltje/wegwerp-camera. Tenzij je een bepaald effect wil zien in je opname, dan kan het goed zijn dat het niet zoveel uitmaakt. Zo heb je bijvoorbeeld mensen die met hun spiegelreflex zonder lens fotograferen, maar met een zogeheten pinhole-afdekplaatje. Heel artistiek natuurlijk, maar je krijgt niet die haarscherpe landschapsopname.

Het belangrijkste is in ieder geval de limieten van je apparaatje kennen, en weten hoe deze te gebruiken.

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 20 jul 2016 14:01

In mijn geval de limieten van de gebruiker :P
Afbeelding

teunis

Berichtdoor teunis » 20 jul 2016 22:57

The_Undertaker schreef:
teunis schreef:Ik meen dat het Paul Huf was die altijd een rits-rats-klik cameraatje bij zich had,

Het ligt er ook vooral aan wat het doel is of waar de camera (zij het telefoon, spiegelreflex, of wegwerp) voor gebruikt word. Een landschap om vervolgens op groot formaat aan de muur te hangen, die leg je nooit goed genoeg vast met een mobieltje/wegwerp-camera. Tenzij je een bepaald effect wil zien in je opname, dan kan het goed zijn dat het niet zoveel uitmaakt. Zo heb je bijvoorbeeld mensen die met hun spiegelreflex zonder lens fotograferen, maar met een zogeheten pinhole-afdekplaatje. Heel artistiek natuurlijk, maar je krijgt niet die haarscherpe landschapsopname.

Het belangrijkste is in ieder geval de limieten van je apparaatje kennen, en weten hoe deze te gebruiken.

Ik weet te weinig van fotografie om met kennis van zaken te spreken, wat dat betreft ben ik het eens met Eli, ook voor mij geldt er de limiet van de gebruiker..
Wel heb ik ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw via Teleac een cursus gedaan, en daar kwam dus mijn verhaal van Huf vandaan. Het sterkte mijn gevoel van eigenwaarde dat zelfs met de simpelste apparatuur sublieme foto's gemaakt konden worden. Destijds ging ik natuurlijk volledig voorbij aan zaken als talent en oog voor de onderwerpen :D
Je zult volledig gelijk hebben voor wat betreft de mogelijkheden en scherpte van de huidige camera's en de daarmee samenhangende maximaal bereikbare vergrotingen. Misschien is het zelfs wel zo dat, net als met computers, de gemiddelde gebruiker maar 30 of 40% van de beschikbare capaciteit benut.
Als ik mijn foto's, genomen met de telefoon (13 picksels per iets), bekijk op het scherm van de 17,4 inch laptop, dan gaat dat prima. En vermoedelijk is dit ook zo voor een leuk deel van de bevolking. Ik verbeeld mijzelf dan nog dat ik iets meer oog heb voor een onderwerp of een compositie, wat natuurlijk niet zo is, maar gun mij die waanvoorstelling maar. :lol:

Nog maar eens een "telefoto":

Afbeelding

Elfenbankjes in de sneeuw.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 20 jul 2016 23:47

teunis schreef:Wel heb ik ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw via Teleac een cursus gedaan, en daar kwam dus mijn verhaal van Huf vandaan. Het sterkte mijn gevoel van eigenwaarde dat zelfs met de simpelste apparatuur sublieme foto's gemaakt konden worden.

Dat is een hardnekkig verhaal wat ik vaker voorbij hoor komen. Vaak in de vorm van "Een goede fotograaf maakt met ieder willekeurig (brak) toestel de perfecte foto". Dat is natuurlijk complete onzin, het heeft alles te maken met de omstandigheden (licht, donker, noem maar op).

Een van mijn vorige werkgevers wilde dat wij als hoofdkantoor van de onderneming het voortouw namen om ons als werknemer netjes met onze bakkes in het smoelenboek te zetten, en daarom moest ik omdat fotografie een hobby van me was maar even gauw een kiekje van iedereen maken met het toestel wat het bedrijf in de kast had liggen. Instapmodel spiegelreflex. Toen ik dat beleefd weigerde en aangaf dat ik een dag later mijn eigen camera wel even mee zou nemen, kreeg ik enigszins hautain een verhaal van bovenstaande strekking te horen. (Dat is ook waar mijn ontzettende jeuk bij het horen van een dergelijke uitspraak vandaan komt :mrgreen: ). Volgende dag mijn eigen camera meegenomen en het verschil gedemonstreerd. Met brakke lichtomstandigheden presteerde die namelijk gewoon vele malen beter. Het is nog altijd een Nikon uit de consumentenlijn, dus niet uit de professionele lijn, maar wel de op dat moment hoogst haalbare in de consumentenlijn.

Alles is afhankelijk van het doel, en de (licht) omstandigheden. Met mijn camera kan ik in een of andere grot (tijdje terug nog gedaan) met een hoge ISO-waarde (de snelheid waarmee het licht op de 'film' danwel beeldsensor geabsorbeerd wordt) nog een relatief goede foto schieten van hetgene dat uitgelicht werd. Dat kun je met het klikklak-wegwerpcameraatje, of een 'point-and-shoot'camera of je telefoon wel vergeten.

Nu moet ik wel zeggen dat ik Janneman op meetings dikwijls met een relatief simpel ogend (maar volgens mij stiekem relatief geavanceerd) toestel de prachtigste foto's zie schieten. Het is een samenspel van zowel de fotograaf als de gebruikte apparatuur. Aan mensen die gewoon een kiekkastje willen hebben adviseer ik vaak een 'point-and-shoot' digitale camera of hooguit een bridge-camera (de brug tussen 'point and shoot' en spiegelreflex). Aangezien de 'automaat' van de meeste spiegelreflexen in mijn ervaring vaak onder de maat is in vergelijking met de point and shoot. Van een spiegelreflexgebruiker wordt volgens mij vaak door de fabrikant al verwacht dat deze over enige fotografische kennis beschikt. Maar dat is mijn ervaring, wellicht zijn andere spiegelreflex-automaat-gebruikers een andere mening toegedaan ;)

Ter illustratie van het verhaal over de automaatstand, vorig jaar was ik op Castlefest bij een vuurshow, die rond middernacht gehouden werd. Afgezien van wat (donkere) blauwe lampen was er geen belichting, en het was natuurlijk stikdonker. De vriendin die besloot om haar spiegelreflexcamera mee te nemen kon eigenlijk enkel met de automaatstand overweg, met als gevolg dat de camera er geen chocola van wist te maken. Daarom drukte ze mij haar (instap)spiegelreflex in de handen met het verzoek om m'n best te doen. Lastig, want donker, relatief weinig licht, een beeldsensor die bij een te hoge ISO-waarde al gauw te veel ruis produceert, en bij een te lage ISO-waarde kun je de sluitertijd niet kort genoeg houden om deze bewegende lieden enigszins scherp (en zichtbaar) vast te leggen, en daarnaast slechts een standaard 'kit-lens'. Het beste resultaat werd uiteindelijk het volgende:
Afbeelding
(Opklikken voor groot. Dit bestand is van Facebook geplukt, het originele onbewerkte ding zonder de Facebook-compressie is nog iets scherper/beter, maar al met al zou je met een betere body en een lichtsterkere lens een heel wat beter resultaat kunnen behalen in deze omstandigheden).

En om nog maar bij de telefoto's te blijven, vanavond even een heel klein ommetje gemaakt op de terugweg vanuit het werk en een kiekje geschoten. Toch eens de echte camera in de kofferbak verstoppen..
Afbeelding

teunis

Berichtdoor teunis » 21 jul 2016 10:30

Oké, fijn, ja, dank je wel. Ik vroeg nog om mij mijn waanvoorstelling te laten, maar nee hoor! Weer een illusie armer :twisted: :lol:

Toch denk ik dat wat Eli zegt, een grote waarheid bevat, namelijk de beperking van de gebruiker. Mij een geavanceerd toestel in handen geven is absoluut geen garantie voor een betere foto, terwijl ik wel iets begrijp van bijvoorbeeld diafragma (van een oud Practica-toestel). Vandaar dat ik voorlopig telefoto's blijf maken en hier posten, om via het commentaar verbeteringen tot stand te brengen; daarna kan ik misschien een beter toestel kopen. Dat is uiteraard afhankelijk van gebleken talent :oops:

De grootste moeite had en heb ik met de compositie en het vinden van bijzondere onderwerpen. Vooral dat laatste is een probleem, veel, heel veel onderwerpen zijn al eens gefotografeerd, en dus pleeg ik plagiaat of is de foto minder bijzonder omdat het al eens op de kiek genomen is.

Voor wat betreft jouw laatste foto: in mijn ogen niets mis mee. Waarom zou je met een beter toestel een betere foto maken?
Ik heb wel een voorbeeld van minder geslaagd:
Afbeelding

De lijnen kloppen niet.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 21 jul 2016 21:50

teunis schreef:Voor wat betreft jouw laatste foto: in mijn ogen niets mis mee. Waarom zou je met een beter toestel een betere foto maken?

Nouja, de foto an sich is niet zoveel mis mee, de compositie is best prima, maar er gaan veel details verloren door de mindere kwaliteit van de camera. Het originele formaat is slechts iets groter dan hierboven weergegeven. Met een fatsoenlijke camera zijn er net even wat meer details vast te leggen, en niet onbelangrijk, meer kleur en van zichzelf uit een beter (groter) bereik tussen het lichtste en het donkerste.

teunis schreef:Ik heb wel een voorbeeld van minder geslaagd:
Afbeelding

De lijnen kloppen niet.

Niet alleen kloppen de lijnen niet, wat te denken van die horizon en de verdeling :mrgreen: :wink:

Wanneer de reguliere camera weer mee op pad is geweest, dan zal ik zeker de resultaten hier eens plaatsen.

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 22 jul 2016 22:13

Ik loop met een Olympus E-M5 te zwaaien, en hoewel het wat klein en ouderwets oogt is dat inderdaad wel wat redelijk serieus spul, als je ermee uit de voeten kan.
De kunst van elke camera, goed of slecht, is weten wat je er wel en niet mee kan. Het klopt echt wel dat Huff en verreweg de meeste serieuze fotografen een 'kleine camera voor altijd bij me' hadden. Maar klein betekende niet 'rits rats klik (point & shoot). Kleine Rollei's, de oorspronkelijke Olympus Pen en later de XA, de kleine Contax G modellen... Stuk voor stuk klein en leek misschien niks, maar kostte evenveel als de gemiddelde spiegelreflex, en de lenzen waren vaak toplenzen voor die tijd. Het probleem is dat je het verschil tussen de ene kleine camera en de andere niet zo aan het ding afziet. En voor een beroeps die in de jaren 60 en 70 nog meestal achter een middenformaat of technische camera kroop was zo'n klein ding dan wel iets om min of meer achteloos over te praten.
De truc van goeie foto's met een slechte(re) camera maken was in elk geval vroeger populair op fotocursussen. Ik heb het zelf wel vaker gedaan, en de meeste mensen die cursussen gaven deden het om een beetje de materiaalgekte te dempen. Kern is weten wat een camera wel of niet kan, en dan precies dat doen wat de camera wel aankan, en dat vooral daarna perfect afwerken. Zelfs uit de meest bezopen camera met borrelglaslens haal je wel een sfeervolle foto als het weer even echt meedoet (mist, dramatische lucht, extreem weer). En als je daar dan een nette vergroting -vooral niet te groot- van maakt, die netjes in passepartout zet en zo presenteert dan verbazen mensen zich dat dat met die camera kon.
De problemen beginnen pas als je de grenzen van wat een camera, film of sensor kan opzoekt. Kennis van zaken kan dan wel wat helpen, maar geen wonderen verrichten. En met voldoende kennis heb je misschien ook nog een paar andere trucjes achter de hand om met een foto die het bekijken waard is thuis te komen. Maar dat zijn inderdaad trucjes, en die zijn maar beperkt inzetbaar. Bewegingsonscherpte van iemand die iets doet kan wel mooi zijn, maar niet voor alle foto's... En dan komt inderdaad het moment waarop brute koopkracht het probleem moet gaan oplossen.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 22 jul 2016 22:23

Bedankt voor de extra toelichting Jan!

teunis

Berichtdoor teunis » 22 jul 2016 23:49

Ja, ook van mij bedankt.
Ook jij zegt in feite dat de beperking van de camera, even de omstandigheden en het talent van de fotograaf buiten beschouwing gelaten, wel degelijk uitmaakt of de foto goed of beter wordt.
Toch kan ik in mijn redenatie dat het goed is om eerst met een telefoon of een beperkte camera te leren om, als er talent blijkt te zijn, naar een uitgebreidere camera te gaan, geen drogreden ontdekken. In mijn beleving gaat het er toch om dat als eerste de compositie, het lijnenspel, het onderwerp en de sfeer van de foto van belang zijn in het leerproces. Zelfs vakantiefoto's zouden goed genoeg zijn hiervoor. Pas later komen de technische zaken als belichting, diafragma, kleurdiepte en -warmte of toucheren om de hoek kijken.
Wij raden iedereen aan om met een opgeknapte pijp of een beginnerssetje en gemakkelijk brandende tabak te leren roken. De Dunhills en ropes komen later wel.
Dat is toch het zelfde?

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 23 jul 2016 08:51

Wat ik vooral bedoel is dat je met elke camera een goeie foto kan maken, mits je je bewust bent van wat de camera wel of niet kan. En met een camera die meer mogelijkheden heeft (let op, ik zeg vrij uitdrukkelijk niet 'beter') kan je onder meer omstandigheden een foto maken dan met een beperktere camera.
Ik ben het wel met Theunis eens als je zegt dat zaken als onderwerp, compositie, sfeer en hoe je iets in beeld brengt meestal zwaarder wegen dan welke camera je gebruikt. Simpel gezegd; als wat er op de foto staat spectaculair genoeg is, dan maakt het niet uit waarmee die foto gemaakt is. En nu net die dingen kun je net zo goed met een simpele camera doen. Die dingen worden namelijk niet vanzelf beter als je een andere camera koopt.
Overigens herken ik ook het gevoel van Undertaker; als je een grote en een kleine camera hebt, dan komt er onherroepelijk een moment waarop je zou willen dat je de grote camera bij je had. Het probleem is niet dat de foto van de kleine camera slecht is, het probleem is dat je weet dat je met de grote camera meer had gekund, of een technisch gavere foto had kunnen maken. Het probleem zit hem vooral in het feit dat je weet hoe het met de andere camera had uitgezien.
Overigens hoort daar -ik vrees dat ik nu wat doordraaf- ook het probleem van 'pixel-peeping- bij, een foto op de computer op 100% bekijken. Dan zie je zaken als ruis en scherpte op een manier die je nooit in een afdruk aan de muur ziet. Het hangt er dus ook vanaf hoe je een foto bekijkt, en nogal wat mensen bekijken een foto alleen op de computer en worden dan verleidt tot puur technisch kijken. Ik ben een groot voorstander van afdrukken, van fotoalbums (tegenwoordig geprinte fotoboeken) en van foto's aan de muur. En gek genoeg maakt de camera en de techniek dan weer veel minder uit.

ps Undertaker en de foto's voor het smoelenboek; ik herken de situatie. Gewoon zeggen dat ik dat niet kan met die camera, en dat ze dan toch echt even meneer Huff of Olaf moeten bellen lost het probleem doorgaans aardig op. Gokje dat die overigens met hun eigen camera onder de arm opduiken...

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 27 jul 2016 15:41

2 weken terug geschoten in Girona voor het slecht weer werd, met mijn nieuwe Canon Eos 750D, mijn eerste spiegelreflex.
Het toestel maakt niet alle verschil, mijn iphone 6 maakt ook nog steeds prima foto's zeker onder het motto "the best camera is the one you have with you", maar de voordelen van een goede spiegelreflex zijn mij toch ook aardig duidelijk hoor :-)

Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

teunis

Berichtdoor teunis » 27 jul 2016 23:50

Mooie foto!
De dreigende sfeer is goed getroffen.

Voor wat betreft de soort camera, ik zeg helemaal niet dat de telefoon net zo goed is als een spiegelreflex. Ik ga er voor mijzelf van uit, dat ik beter eerst met iets eenvoudigs kan leren over onderwerpen, sfeer, lijnenspel of compositie om, als er talent blijkt te zijn, een uitgebreidere camera te kopen waarbij het geleerde met techniek verfijnt kan worden of onder moeilijkere omstandigheden toch een goede foto gemaakt kan worden.
Net zoals ik eerst een 2e hands auto heb gekocht na het examen, daar alle fratsen mee uitgehaald om, later toen er kids kwamen, een nieuwe te kopen en fatsoenlijk (als in verantwoordelijk) te rijden. :D

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 28 jul 2016 19:44

Wow, heel fraai Massis!

Terug naar “Andere hobbies”