Fotografie topic

Naast het pijproken natuurlijk ...
Mme Bommel

Re: Fotografie topic

Berichtdoor Mme Bommel » 21 aug 2016 19:16

Prachtig massis
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 26 aug 2016 23:23

Vraagje aan de dames/heren fotografen.

Ik ben geen fotograaf, zal het ook nooit worden, kom mijn leven prima door met een 'direct click' toestelletje waar weinig tot niets aan in te stellen valt.
Sterker, met de komst van de mobiele telefoon en de jaarlijks beter wordende camera héb ik niet eens een fototoestel meer.

Voldoet 'negen van de tien keer' prima,........ op die ene keer na, vaak is dat wat later op de dag, binnen, ofwel 'te weinig licht'.

Nou ga ik binnenkort een tripje maken die je niet 'zo maar' even over doet (waarover later meer), een tripje waar ook vast en zeker binnen foto's genomen worden, beelden die dus te kort gaan doen.

En dan nu (finally) mijn vraag, welke compact camera raden de mensen met verstand van fotografie mij aan.

Geen toestellen van vele honderden euro's, na deze trip verdwijnt hij waarschijnlijk in de kast waar ook nog een digitale filmcamera ligt te verstoffen,....

Laten we het houden op ergens 150, max (!) 200 euro.

Ik realiseer me daar niet het allerbeste voor te kopen, maar dat zoek ik dan ook niet,.... 'een prima camera 'die ook binnen leuke foto's maakt' zoek ik'.

Heb alleen geen flauw idee waar ik dan op moet letten, dus: HELP :mrgreen:
Afbeelding

MilleLuci
Contacteer:

Berichtdoor MilleLuci » 27 aug 2016 06:32

Panasonic Lumix! Tripje.......... :mrgreen:
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

teunis

Berichtdoor teunis » 27 aug 2016 08:37

Wat is er mis met die digitale camera die ligt te verstoffen?
Dat lijkt mij toch een prima apparaat voor deze trip!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 27 aug 2016 18:47

Is een filmcamera en zoek een fotocamera, daarnaast zou het fijn zijn als ie in de kontzak paste, dat gaat met die filmcamera niet lukken.
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 28 aug 2016 21:54

Ik vind het moeilijk om iets aan te raden. Zeker als het 'voor één keer' is, dan zou ik misschien toch aanraden om vooral te gebruiken wat je nu ook hebt, in dit geval je telefoon dus. Ik weet niet of er voor 150 euro veel beter valt te halen, de camera's en telefoons kunnen tegenwoordig al heel wat, om echt verder te komen kost vrees ik aanzienlijk meer.
Misschien even experimenteren met de instellingen van je telefoon, misschien zijn er binnen betere foto's te maken dan je nu eruit haalt (maar ik gebruik mijn telefoon vrijwel nooit voor foto's en kan me dus goed vergissen).

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 28 aug 2016 22:40

Dank voor de reacties so far, ook via PB, ik vraag te veel voor mijn budget merk ik, ook duidelijk natuurlijk.
Ik wist het onderste uit de kan niet te kunnen vragen, had wel gehoopt op een bovengemiddeld budget cameraatje, zeker als je nét even weet waar op te letten.
Ik kijk rustig even rond en anders hou ik het wellicht op mijn gsm en vertrouw ik op de camera van mijn reispartner.
Afbeelding

teunis

Berichtdoor teunis » 28 aug 2016 22:45

Eliminator schreef:Is een filmcamera en zoek een fotocamera, daarnaast zou het fijn zijn als ie in de kontzak paste, dat gaat met die filmcamera niet lukken.

Excuus, ik heb in haast of zo over "film" heen gelezen. :oops:

Ik kom net terug uit Portugal, waar mijn zoon is getrouwd met een Portugese, en daarvan zijn erg veel foto's met de telefoon gemaakt. Ik moet zeggen dat de officiële fotograaf wel hele goede apparatuur moet hebben om betere foto's te maken. Het advies van Janneman is zo slecht nog niet.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

rivulus

Berichtdoor rivulus » 28 aug 2016 22:46

Lenen of huren ?
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

L.deJong
Contacteer:

Berichtdoor L.deJong » 31 aug 2016 12:38

We kunnen natuurlijk de GSM aanraden, maar dan moeten we wel weten welke phone Eli heeft.
En het belangrijkste of deze Phone ook goede pics kan schieten
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

smoorder
Dichter des Forum

Berichtdoor smoorder » 31 aug 2016 13:40

De Nikon Coolpix - in basismodus mikken en afdrukken, maar in complicatiemodus met een hoop mogelijkheden .
werkt deftig en is gebruiksvriendelijk, redelijk robuust, ligt goed in de hand ...
de A300 bvb zit voor 150 € in je achterzak, letterlijk, met 20 theoretische megapixels voor 't geval dat je je foto's wil laten vergroten tot een meter in 't vierkant
'n ideale camera - maar ongetwijfeld zijn er honderd gelijkaardige van andere merken - om gewoon bij de hand te hebben.

H.

dinck

Berichtdoor dinck » 31 aug 2016 15:15

Of een tweedehandse, hier bijvoorbeeld een Coolpix s9700 met een veel betere - en lichtsterkere - lens dan de a300 en maar een jaar oud. Gangbare nieuwprijs in 2015 was € 250,- nu wordt er € 130,- voor gevraagd en misschien kun je er nog een of twe tientjes vanaf halen. Weliswaar geen 20 megapixels maar 16, maar zoiets wordt meer dan goed gemaakt door de betere lens.

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 31 aug 2016 15:25

dinck schreef:Of een tweedehandse, hier bijvoorbeeld een Coolpix s9700 met een veel betere - en lichtsterkere - lens dan de a300 en maar een jaar oud. Gangbare nieuwprijs in 2015 was € 250,- nu wordt er € 130,- voor gevraagd en misschien kun je er nog een of twe tientjes vanaf halen. Weliswaar geen 20 megapixels maar 16, maar zoiets wordt meer dan goed gemaakt door de betere lens.

Eens boven de 12 of pak nog 15MegaPixels zie je het verschil toch niet meer in een camera met zo'n kleine sensor. Kan je beter voor eentje met wat minder pixels gaan en een betere lens heeft.
Precies zoals je link dus:-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

dinck

Berichtdoor dinck » 31 aug 2016 15:32

En dan heb ik ook nog een vraagje voor de experts.

Ik heb net een tweedehandse Canon EOS 450 gekocht met de standaard 18 - 55 mm lens. Die lens is wel redelijk, maar beter kan natuurlijk altijd, de vraag is dan hoeveel beter nog zinnig is en hoeveel geld ik er voor over heb, maar dat is van later zorg. Als erg goede all-roundlens heb ik mijn zinnen gezet op een behoorlijk dure Canon 15 - 85 mm, ebay en marktplaats afspeurend naar betaalbare tweedehandsjes.

Maar eerst zou ik willen weten welk type lens ik het best kan gebruiken om echt goede foto's van mijn pijpen (en details daarvan) te maken. Welke brandpuntsafstanden en diafragmawaarden komen daarvoor het best in aanmerking? Liefst zou ik met dezelfde lens ook foto's willen maken van mijn platenspelers en onderdelen daarvan.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 31 aug 2016 15:48

Doorgaans zijn de lenzen met als grootste diafragma-opening F2.8 al wat beter van kwaliteit, in vergelijking met de standaard kitlenzen (die meestal bij f4.5 beginnen). Dit verhaal gaat natuurlijk niet echt op bij de extremere telezooms.

Je zou kunnen kijken in de specs van de betreffende lens, wat de minimale scherpstelafstand is. Aan de hand daarvan kun je enigszins beoordelen hoe goed je de details kunt vastleggen. Een macro-lens, of een lens met een macro-stand zou ideaal zijn, maar aan de andere kant kun je bij het inzoomen/croppen ook best wel wat bereiken wanneer de lens van goede kwaliteit is.

Welke lens is het precies die je op het oog hebt?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 31 aug 2016 15:51

Ik ben geen expert, maar naar wat ik weet is het stukken makkelijker om een mooie, vervormingsvrije foto van een pijp te maken vanop een degelijke afstand met een 200mm dan van vlakbij met een 50mm.

Zelf maak ik m'n foto's van pijpen tegenwoordig met mijn Canon 55-250mm f4.0/5.6 STM IS, en die voldoet prima. Ik zou graag een net wat lichtere lens hebben omdat die toch nog wat beter zijn qua kwaliteit,(f2.8 ofzo) maar dat is simpelweg niet betaalbaar voor het gebruik dat ik eruit haal. Dus investeer ik liever in een statief en werk ik met langere sluitertijden. Voor "normaal gebruik" heb ik de standaard 18-55 STM kitlens.

Naar wat ik weet van de standaard canon lenzen zijn ze de laatste jaren véél beter geworden.
De eerdere modellen, zijnde de 18–55mm f/3.5–5.6 II en de 18–55mm f/3.5–5.6 IS zijn behoorlijk ondermaats naar huidige standaarden.
De geupgrade 18–55mm f/3.5–5.6 IS II en de 18–55mm f/3.5–5.6 USM zijn een aardige verbetering ten opzichte van dat origineel.
De nieuwste variant, de 18–55mm f/3.5–5.6 IS STM, is voornamelijk nog een stuk beter qua focussnelheid en geluidsproductie (hij is geruisloos).

De vraag is dus welke 18-55 je hebt. Als dat de II of de IS is, dan is upgraden zeker zinvol.
Als dat de IS II is of de STM, dan maakt dat al een stuk minder verschil.
Een mooie instaplens voor niet té veel geld is de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, in bulkvariant te vinden voor €330: http://www.cameranu.nl/nl/p269384/canon ... ctief-bulk

je hebt nét wat minder breedhoek bereik dan met de 15-85, maar een stuk meer telebereik. De 15-85 is afgaand op de reviews een stuk scherper dan de oude 18-135, maar de nieuwe 18-135 STM is ook een stuk scherper dan de oude.
Afgaand op DXO mark (https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/ ... 95_967_895) is de 15-85 nog nét wat scherper, maar of je daarvoor het dubbel wil betalen?

Bovendien zal je met een 18-135mm lens ook een wat beter macroresultaat hebben dan met de 15-85, ondanks dat de minimale brandpuntsafstand wat groter zal zijn.

Om een idee van macro te geven, deze is gemaakt met mijn 50-250mm IS STM op max bereik. Nadien door Digital Photo Professional gehaald en wat bijgekropt en de raw verwerkt. Afbeelding geexporteerd op JPEG quality 9 en 2700x1800px groot:

Afbeelding

(en ja ik weet het, 't scherptepunt ligt niet perfect. Ik moest me haasten jammer genoeg :( )

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 31 aug 2016 16:08

Persoonlijk denk ik dat de meeste van de lenzen van onder de 400 euro, met dergelijk zoombereik, niet echt een veel betere beeldkwaliteit leveren dan de kitlens (afgezien van het extra zoombereik).

De meeste f2.8 lenzen zijn vaak gewoon van betere kwaliteit die niet slechts met mindere lichtomstandigheden overweg kan, maar ook gewoon een aanzienlijke betere beeldkwaliteit hebben wanneer het gaat om dingen als scherpte, vignettering, en chromatische aberratie.

Maar goed, de meeste f2.8 lenzen gaan vaak ook al hard richting de 800-1000 euro minimaal, tenzij het een lens is met een vast brandpunt.

Dat gezegd hebbende, is mogelijk de 'nifty fifty' (50mm vast brandpunt, vaak f1.4 of f1.8 ) geen goede optie voor je? Volgens mij is de minimale scherpstelafstand heel acceptabel (maar dit zou je ff moeten nakijken) en de scherpte is voor de prijs ongeëvenaard.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

dinck

Berichtdoor dinck » 31 aug 2016 16:22

Er zit een 18–55mm f/3.5–5.6 II op, toch niet goed genoeg opgelet bij de koop.

Ik dacht in eerste instantie aan een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM eigenlijk liever (vanwege de f2.8) maar die is veel duurder en is 55mm wel goed voor wat ik wil? De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is echt buiten mijn financieel bereik. In ieder geval zijn het de veel betere all-roundlenzen.

De EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM lijkt wel verstandiger, maar is zo nieuw dat een 15-85 tweedehands voor weinig meer is te krijgen.

Maar nu weet ik dat ik voor de pijpfotografie toch maar beter moet kijken naar langere brandpuntsafstanden, die 55-200 ook maar in de gaten houden.

Ahrg, en dan nu weer een 50mm lens? Wat doe je me aan, UT? ZOu het dan niet beter zijn naar een 150mm vaste lens te kijken?

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 31 aug 2016 16:23

The_Undertaker schreef:Persoonlijk denk ik dat de meeste van de lenzen van onder de 400 euro, met dergelijk zoombereik, niet echt een veel betere beeldkwaliteit leveren dan de kitlens (afgezien van het extra zoombereik).

Mee eens als we over eenzelfde generatie spreken. De beeldkwaliteit van een eerste generatie kitlens vs een laatste generatie kitlens verschilt toch wel behoorlijk.

The_Undertaker schreef:De meeste f2.8 lenzen zijn vaak gewoon van betere kwaliteit die niet slechts met mindere lichtomstandigheden overweg kan, maar ook gewoon een aanzienlijke betere beeldkwaliteit hebben wanneer het gaat om dingen als scherpte, vignettering, en chromatische aberratie.

Maar goed, de meeste f2.8 lenzen gaan vaak ook al hard richting de 800-1000 euro minimaal, tenzij het een lens is met een vast brandpunt.

True en idd, de prijs houdt mij tegen voorlopig.

The_Undertaker schreef:Dat gezegd hebbende, is mogelijk de 'nifty fifty' (50mm vast brandpunt, vaak f1.4 of f1.8) geen goede optie voor je? Volgens mij is de minimale scherpstelafstand heel acceptabel (maar dit zou je ff moeten nakijken) en de scherpte is voor de prijs ongeëvenaard.

Die staat hier ook nog op het verlanglijstje inderdaad, omdat ik zoveel goeds hoor over het hebben van een 50mm met goed diafragma.
(edit: link weggehaald, was naar een EF mount lens ipv een EF-S)

@Dinck: vooral ivm lensvervorming is een langere afstand met zoom gemakkelijker om goede foto's van een pijp te maken, maar mits juiste verlichting kan dat met een 50mm ook prima hoor...
Ook hier geldt dat de fotograaf belangrijker is dan de camera ;-)

Maar dit soort foto's lukt mij veel makkelijker met de 250mm dan met de 50mm...
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 31 aug 2016 16:30

dinck schreef:Er zit een 18–55mm f/3.5–5.6 II op, toch niet goed genoeg opgelet bij de koop.

Ik dacht in eerste instantie aan een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM eigenlijk liever (vanwege de f2.8) maar die is veel duurder en is 55mm wel goed voor wat ik wil? De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is echt buiten mijn financieel bereik. In ieder geval zijn het de veel betere all-roundlenzen.

De EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM lijkt wel verstandiger, maar is zo nieuw dat een 15-85 tweedehands voor weinig meer is te krijgen.

Maar nu weet ik dat ik voor de pijpfotografie toch maar beter moet kijken naar langere brandpuntsafstanden, die 55-200 ook maar in de gaten houden.

Ahrg, en dan nu weer een 50mm lens? Wat doe je me aan, UT? ZOu het dan niet beter zijn naar een 150mm vaste lens te kijken?

Een langere brandpuntsafstand helpt je niks als je niet dichtbij genoeg kunt scherpstellen. Dat is wel echt een dingetje om op te letten. Eventueel kun je kijken of een lens geschikt is voor macro. Hoe gedetailleerd wil je gaan? Ik bedoel, een pijp volledig in beeld zal het probleem niet zo zijn, de welkbekende Sasieni-dots fullscreen in beeld kan een puntje zijn....

Zal overigens voor jullie vermaak een dezer dagen even de 50mm op mijn Nikon D7000 klikken en eens wat pogen te demonstreren van de mogelijkheden van zo'n stukje glas. Voordeel van die vaste brandpuntslenzen is ook dat je weinig last hebt van vervorming, iets wat bij praktisch alle zoom-lenzen wel een issue is. Mogelijk speelt dit ook wanneer je een pijp in je volledige beeld wil hebben.

dinck

Berichtdoor dinck » 31 aug 2016 16:39

Nog wat gevonden: de Canon EF 100mm f/2.8 USM met Macro-functionaliteit en tweedehands rond de € 300,- of de Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM (voor Canon op dit moment niet tweedehands gevonden).

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 31 aug 2016 22:11

dinck schreef:Of een tweedehandse, hier bijvoorbeeld een Coolpix s9700 met een veel betere - en lichtsterkere - lens dan de a300 en maar een jaar oud. Gangbare nieuwprijs in 2015 was € 250,- nu wordt er € 130,- voor gevraagd en misschien kun je er nog een of twe tientjes vanaf halen. Weliswaar geen 20 megapixels maar 16, maar zoiets wordt meer dan goed gemaakt door de betere lens.

Kijk, dat is info waar ik wat mee kan, heb zelf geen verstand van lenzen, maar 'dit' beter dan 'dat', zeker als we praten over lichtsterkte (dan praten we over belangrijk bij het maken van foto binnen neem ik aan) zijn duwtjes de goede kant op.
En dit tweedehandsje valt binnen budget, zal er eens een mailtje aan wagen.
Afbeelding

dinck

Berichtdoor dinck » 01 sep 2016 00:28

Ha, goed dat je er wat aan hebt. Misschien omdat ik zelf geen expert ben houd ik het liever wat practisch en ik weet toevallig dat de lens erg belangrijk is. Bovendien ben ik een voorstander van tweedehands omdat het veel geld scheelt, of omdat je voor een bepaald budget meer kwaliteit krijgt.

En ja, vooral binnenopnames zullen er beter gaan uitzien.

dinck

Berichtdoor dinck » 01 sep 2016 12:10

Ach, wat is het toch moeilijk, de keuze van een goede lens. Ik merk bij mijzelf - niet alleen op lenzengebied - de neiging om voor 'beter' te gaan, en wel steeds beter of liever nog het beste. Maar daar is zoveel geld mee gemoeid als het om lenzen gaat dat ik toch een stapje terug moet doen. Ik ben nu eenmaal geen fotograaf, zelfs geen hobbyfotograaf en heb in de afgelopen 35 jaar hooguit 50 foto's gemaakt en daar zal, afgezien van het fotograferen van pijpen en van spullen die ik zou willen verkopen, waarschijnlijk geen verandering in komen.

Massis, jouw pijpfoto's vind ik prachtig, precies wat ik zelf ook zou willen kunnen doen. Ik denk dat ik daarom maar die Canon 55-250mm f4.0/5.6 STM IS zal kopen (ik denk dat € 141,- wel een erg goede prijs is) en een lichtbox ga maken. Een statief heb ik ook, dankzij Paul WC, en met de belichting kan ik nog experimentern.

Verder houd ik het voorlopig maar bij de meegeleverde standaardlens, hoewel niet echt indrukwekkend moet het maar goed genoeg zijn.

Dank jullie voor de informatie en het meedenken.

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 01 sep 2016 13:04

dinck schreef:Ach, wat is het toch moeilijk, de keuze van een goede lens. Ik merk bij mijzelf - niet alleen op lenzengebied - de neiging om voor 'beter' te gaan, en wel steeds beter of liever nog het beste. Maar daar is zoveel geld mee gemoeid als het om lenzen gaat dat ik toch een stapje terug moet doen. Ik ben nu eenmaal geen fotograaf, zelfs geen hobbyfotograaf en heb in de afgelopen 35 jaar hooguit 50 foto's gemaakt en daar zal, afgezien van het fotograferen van pijpen en van spullen die ik zou willen verkopen, waarschijnlijk geen verandering in komen.

Massis, jouw pijpfoto's vind ik prachtig, precies wat ik zelf ook zou willen kunnen doen. Ik denk dat ik daarom maar die Canon 55-250mm f4.0/5.6 STM IS zal kopen (ik denk dat € 141,- wel een erg goede prijs is) en een lichtbox ga maken. Een statief heb ik ook, dankzij Paul WC, en met de belichting kan ik nog experimentern.

Verder houd ik het voorlopig maar bij de meegeleverde standaardlens, hoewel niet echt indrukwekkend moet het maar goed genoeg zijn.

Dank jullie voor de informatie en het meedenken.

Dank voor de pluim, al ben ik zelf nog vérre van tevreden over mijn huidige foto's. Als ik ze een maand later terugzie vind ik sommigen ronduit slecht.

En ik maak véél foto's. Weinig fotografisch, vooral veel "kiekjes", maar de voorbije 10 jaar heb ik toch wel 10.000 foto's gemaakt van vanalles en nog wat. Die van Girona op de vorige pagina is volgens mij een van de betere tot nu toe, dus dat wil wat zeggen.
Ik heb altijd elke kans gegrepen om met spiegelreflexen te werken (ik vind't gewoon heel leuk om te doen), maar pas nu ik er zelf eentje gekocht heb wil ik echt dat de kwaliteit van mijn foto's omhoog gaat...

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 01 sep 2016 13:17

Gelukkig kan je met een RAW file gemakkelijk veel leuks doen. Zoals bij deze foto die ik maakte aan de kliffen van Rupit & Pruit in Spanje van de zomer. De eerste is de fletse foto zoals hij uit RAW komt met autoprocessing van de camera.
Voor de tweede foto heb ik met de RAW file 2 versies gemaakt: eentje die de lucht het beste weergeeft (highlights naar omlaag, schaduwen wat donkerder, ..) en eentje die de grond het beste weergeeft (kleursaturatie iets omhoog, schaduwen wat lichter, highlights terug normaal) en deze vervolgens samengevoegd tot 1 afbeelding die de realiteit benadert:

Afbeelding

Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 01 sep 2016 13:29

En zo rolt de fotograaf vandaag de dag, mooi gedaan :) Ben blij dat ik mijn camera kan voorprogrammeren om een aantal opnames achter elkaar te maken met ieder een verschillende belichtingstijd.

Massis
Administrator
Contacteer:

Berichtdoor Massis » 01 sep 2016 13:47

The_Undertaker schreef:En zo rolt de fotograaf vandaag de dag, mooi gedaan :) Ben blij dat ik mijn camera kan voorprogrammeren om een aantal opnames achter elkaar te maken met ieder een verschillende belichtingstijd.

Jup, de mijne heeft ook een AEB "automatic exposure bracketing" functie. Maar dan moet je met een statief werken, of héél stabiele handen hebben en nadien de foto's uitlijnen. Vaak gaan de resultaten naar mijn smaak dan ook te extreem richting HDR (al ligt dat aan de editor, niet aan de foto's).
Met 1 goede foto in RAW kan je - zoals je ziet - ook al aardig wat bereiken.

While we're at it: heeft er iemand een tip voor een degelijk statief dat:
- niet te duur is (<€100, liever nog <€60)
- een gemiddelde DSLR met "normaal" formaat lens kan dragen (een 600mm F2.0 ga ik niet meteen aanschaffen :lol: )
- minstens 1m50 hoog kan
- stevig genoeg is om niet om te waaien of na 3 weken gebogen poten te hebben

Als het kan mag het wat compact & licht, maar dat is ondergeschikt aan functioneel en stevig.

Ik zat te kijken naar een Amazon Basics (https://www.amazon.de/AmazonBasics-60-I ... sic+tripod) of een Hama Star 63, maar geen idee of die dingen langer dan een week meegaan.

rivulus

Berichtdoor rivulus » 01 sep 2016 13:52

Ik heb wat goedkope statieven geprobeerd en uiteindelijk iets goeds gekocht. De hama's van de wereld gaan niet zo lang mee.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 01 sep 2016 15:35

Een goed statief is duur. De goedkopere klasse, ze zijn vaak wat lichter en zullen wat eerder omwaaien, ook het verstellen van de poten gaat wat onhandiger. Ik zou eens kijken naar wat Velbon in de mats heeft voor die prijsklasse. Het statief stabieler maken kun je simpel doen door je tas eraan te hangen (heb zelf altijd een karabijnhaak bij me met dat doel)

Terug naar “Andere hobbies”