Scheren en/of gezichtsbeharing

Naast het pijproken natuurlijk ...
Tobias Tobit

Re: RE: Re: Scheren en/of gezichtsbeharing

Berichtdoor Tobias Tobit » 29 jun 2016 14:13

Wowbagger schreef:
Tobias Tobit schreef:Om te beginnen zou ik voor de zeep en pre-shave aanraden om een setje van Proraso aan te schaffen. Breek je niet gelijk je portemonnee en je hebt producten die bij elkaar passen zelfs vaak in combinatie met een aftershave. Wat betreft scheerkwast kan ik de Semogue aanraden zijn iets duurder dan de naamloze maar ik heb hele dure kwasten die minder presteren dan mijn Semogue 620. Deze zouden niet veel meer dan 15 euro mogen kosten en je hebt gelijk iets goeds in handen. Houdt er wel rekening mee dat de varkensharen borstels een iets langere break-in periode hebben. Je zult hem een keer of 25-30 moeten gebruiken voordat de volledige potentie aan het licht komt. Volgens sommige experts duurt het zelfs nog langer.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Shave-on!

Met de Semogue ben ik het van harte eens. Bekijk ook even hoe je graag scheert. Zelf scheer ik me graag tijdens het douchen en derhalve vind ik een kwast met een kunststof handvat te prefereren boven een kwast met een houten.

Super aanvulling ik dacht er nog aan en vergat het te zeggen. De houten handvatten worden lelijk en gaan scheuren door het vocht. De kunststof gaan veel langer mee.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

L.deJong
Contacteer:

Re: Scheren en/of gezichtsbeharing

Berichtdoor L.deJong » 29 jun 2016 14:17

Wowbagger schreef:
Tobias Tobit schreef:Om te beginnen zou ik voor de zeep en pre-shave aanraden om een setje van Proraso aan te schaffen. Breek je niet gelijk je portemonnee en je hebt producten die bij elkaar passen zelfs vaak in combinatie met een aftershave. Wat betreft scheerkwast kan ik de Semogue aanraden zijn iets duurder dan de naamloze maar ik heb hele dure kwasten die minder presteren dan mijn Semogue 620. Deze zouden niet veel meer dan 15 euro mogen kosten en je hebt gelijk iets goeds in handen. Houdt er wel rekening mee dat de varkensharen borstels een iets langere break-in periode hebben. Je zult hem een keer of 25-30 moeten gebruiken voordat de volledige potentie aan het licht komt. Volgens sommige experts duurt het zelfs nog langer.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Shave-on!

Met de Semogue ben ik het van harte eens. Bekijk ook even hoe je graag scheert. Zelf scheer ik me graag tijdens het douchen en derhalve vind ik een kwast met een kunststof handvat te prefereren boven een kwast met een houten.

Ahaa, er zit dus meer achter dan alleen de soorten haren.
Uit voorgaande ook al begrepen dat kortere haren te prefereren zijn boven die met lange haren, of is dat niet zo?
Hoe dan ook het begint een ware ontdekkingstocht te worden, wat ik wel weet is dat ik het handvat liever iets korter heb.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Tobias Tobit

Berichtdoor Tobias Tobit » 29 jun 2016 14:30

Er is veel verschil in haren en ook de lengte ervan. Er wordt veel gediscussieerd over loft en backbone. Je moet uiteindelijk zelf uitzoeken wat je fijn vindt. De aanbeveling van de Semogue is door de prijs kwaliteit verhouding. Is het niks ben je geen fortuin kwijt. De dassenharen en synthetische kwasten zijn ook goed en leuk om eens proberen. Echter een kwast van dassenhaar van redelijke kwaliteit begint bij 60 euro en de synthetische zo rond de 40. Zoals ik al zei ik heb een kwast van Simpson met de hand gemaakt van de fijnste dassenhaar en toch pak ik vaak de Semogue.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 29 jun 2016 14:43

Precies, het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Over het algemeen is een varkensharen kwast wat stijver en stugger, en kan afhankelijk van de lengte een dassenharen kwast wat zachter zijn. De varkenshaar kwasten van Semogue staan er om bekend dat ze na de break-in periode ook een behoorlijke mate van zachtheid kweken. Zelf heb ik ook een dassenharen kwast van Semogue (een 730HD) en ben daar enorm blij mee, maar ik grijp even zo vaak naar de varkensharen variant (820R).

L.deJong
Contacteer:

Berichtdoor L.deJong » 29 jun 2016 16:18

Zo terug van scheer & Schuim, met een HJM normale dassenharen kwast.
Een proraso preshave en een proraso zeep. Beide sandelhout.
Hij had geen Semogue kwast dus heb ik gekozen voor een normale dassenharen kwast van HJM (dus geen silverspits).
Plastic handvat en qua haren vind ik het een beetje prikken, maar overal erg lekker.
Voor 22,50 kan je niet tobben.
Ik heb er ook een kwast houder bij gedaan zodat ik de kwast kan ophangen, iets wat ik misschien niet nodig heb maar hij raadde mij het aan als je douche vrij vochtig is/blijft.
Iets wat bij mij het geval is.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Tobias Tobit

Berichtdoor Tobias Tobit » 29 jun 2016 16:45

Kwasthouder is een must! Als je je kwast ondersteboven laat drogen loopt het water in de knoop. Hierdoor kan je kwast loskomen uit het handvat. Kans dat het gebeurt is niet groot maar beter voorkomen dan genezen toch? Ook duurt het veel langer voordat je kwast droog is en kan hij gaan stinken als je hem ondersteboven zet. Niet doen dus.

Asmodeus

Berichtdoor Asmodeus » 29 jun 2016 17:32

Zijn er eigenlijk wel genoeg dassen voor al die scheerkwasten ?

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 29 jun 2016 17:38

Asmodeus schreef:Zijn er eigenlijk wel genoeg dassen voor al die scheerkwasten ?

Is de handel in producten met dassenhaar überhaupt toegestaan in Nederland, wegens de beschermde status van de diersoort?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Mikali

Berichtdoor Mikali » 30 jun 2016 06:43

Goede spullen gekocht :D
Effe ter info, de geur die nog in de kwast zit (vermoed ik), gaat er na een paar keer gebruiken vanzelf uit en
maakt plaats voor de heerlijke zeep geur.

Het is een leuke wereld het "natscheren". Veel dingen te ontdekken en te verzamelen :D
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

teunis

Berichtdoor teunis » 30 jun 2016 08:51

Tobias Tobit schreef:Kwasthouder is een must! Als je je kwast ondersteboven laat drogen loopt het water in de knoop. Hierdoor kan je kwast loskomen uit het handvat. Kans dat het gebeurt is niet groot maar beter voorkomen dan genezen toch? Ook duurt het veel langer voordat je kwast droog is en kan hij gaan stinken als je hem ondersteboven zet. Niet doen dus.

:shock: :shock: :shock:

Mijn vader zette altijd de kwast ondersteboven, ik zet mijn kwast altijd ondersteboven, bovendien in een afgesloten laatje, nooit, maar dan ook nog nooit last gehad van stank of losse kwast. Hooguit een enkele losse haar, misschien 5 op jaarbasis. Ik scheer mij gemiddeld 5 van de 7 dagen per week, en gebruik de goedkoopste kwast van de Etos.
Na het scheren spoel ik de waskom en gebruik de kwast om de opstaande randen van de kom schoon te maken. Misschien wordt de kwast daardoor extra gespoeld. Misschien heeft het iets inkorten van de haren enig effect. Misschien heeft de zeep wat invloed. Misschien is het wel het materiaal van de haren zelf.
Wie het weet mag het zeggen, maar alle verhalen volgend in dit topic, denk ik dat ik met mijn no-nonsens, ook wat scheren betreft, er niet slechter af kom dan anderen. Alleen goedkoper.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

dinck

Berichtdoor dinck » 30 jun 2016 12:29

Ach, maar nonsense maakt het leven nu juist zo leuk!

Ik heb zelf niets met scheren en ben op dat gebied dan wel nog consequenter no nonsense: ik scheer mij onder de douche (zonder spiefel) en gebruik Gillette scheergel uit een spuitbus en een Wilkinson Sword krabber waarvan ik de naam altijd vergeet (niet zo handig als ik weer nieuwe mesjes moet kopen). Lotions, balsems en luchtjes gebruik ik niet. Desondanks vond ik het leuk om te lezen hoveel aandacht anderen aan het scheren besteden.

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 30 jun 2016 13:38

teunis schreef:Wie het weet mag het zeggen, maar alle verhalen volgend in dit topic, denk ik dat ik met mijn no-nonsens, ook wat scheren betreft, er niet slechter af kom dan anderen. Alleen goedkoper.

Een Lada brengt je ook van A naar B, maar een degelijke Volvo (of iets dergelijks) doet dat alleen wel wat prettiger. Daar zal 't 'm wel in zitten. Ik kan me indenken dat mensen ook bij het scheren genieten van een extra aangenaam geurtje, een nét wat scherper mesje, een nét wat zachtere kwast, zoals een Winslow ook fraaier is om naar te kijken en van de vormgeving te genieten, dan een corncob. Hoewel smaken daarin ook kunnen verschillen natuurlijk.

Desalniettemin is een no-nonsense geluid soms wel goed om te horen natuurlijk, zorgt er wellicht voor dat we niet doorslaan haha!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

teunis

Berichtdoor teunis » 30 jun 2016 15:21

The_Undertaker schreef:
teunis schreef:Wie het weet mag het zeggen, maar alle verhalen volgend in dit topic, denk ik dat ik met mijn no-nonsens, ook wat scheren betreft, er niet slechter af kom dan anderen. Alleen goedkoper.

Een Lada brengt je ook van A naar B, maar een degelijke Volvo (of iets dergelijks) doet dat alleen wel wat prettiger. Daar zal 't 'm wel in zitten. Ik kan me indenken dat mensen ook bij het scheren genieten van een extra aangenaam geurtje, een nét wat scherper mesje, een nét wat zachtere kwast, zoals een Winslow ook fraaier is om naar te kijken en van de vormgeving te genieten, dan een corncob. Hoewel smaken daarin ook kunnen verschillen natuurlijk.

Desalniettemin is een no-nonsense geluid soms wel goed om te horen natuurlijk, zorgt er wellicht voor dat we niet doorslaan haha!

Ah, definieer "prettiger". Is dat voor jou het zelfde als voor mij?
Dat mij Peugeot 107 mij ook van A naar B brengt, ook cruisecontrol heeft, raampjes open kunnen voor airco :D , de sublieme Franse vering heeft (handig bij drempels), en daarbij 1:22 loopt, vind ik bijzonder prettig. Misschien stiekum wel prettiger dan de 3x duurdere, hoger in wegenbelasting zijnde en minder zuinige 'volvo-achtige' wagens.
Toen ik nog pijp rookte vond ik het bijzonder prettig dat mijn mandjespijp net zo goed rookte als de Winslow. Ja, ik heb ook een Winslow gehad! Ik spreek dus uit persoonlijke ervaring. Bij W.C. een hele lade gezien van die Winslows. Maar weinig pijpen konden mij echt bekoren. Ook "fraaier" of "mooier" of "sublieme vormgeving" is subjectief.
Wat ik altijd jammer vind is, dat als iemand om advies vraagt, heel vaak de duurdere spullen worden aangeraden, alsof het gebruik ervan op voorhand resultaat beloven. Duurder is zeker niet altijd beter. Als duur hetzelfde is als kwaliteit, ja dan koop ik ook duurder. Vaak is dat echter niet zo. de helft van de prijs is de naam. Toyota WAS een kwaliteitsmerk; inmiddels zijn wer miljoenen terug geroepen. VW stond voor degelijkheid, maar er wordt behoorlijk gesjoemeld.
Om op scheren terug te komen, een badger-zilvertip (als ik het goed zeg) kwast kost +/- 200 euro. De kwast die ik heb kost +/- 5 euro. Zeept de badger dan echt 40x beter? Over het inzepen met mijn kwast heb ik geen klachten, hoe meet ik dan dat ik met een badger 40x minder klachten zou hebben? Daarnaast, ik sta alleen in de douche, en na het scheren gaat het spul een lade in. Waarom zou het spul zo duur moeten zijn als het niet x maal beter is? En dan moet ik het met @Dinck eens zijn, het maakt het leven leuk. Althans, voor diegene die gevoelig zijn voor, en nu ga ik weer op tenen staan, uiterlijkheden en ijdelheid.

Tobias Tobit

Berichtdoor Tobias Tobit » 30 jun 2016 16:02

Nee hoor Teunis mijn tenen zijn niet zo lang. Het ging alleen over het verschil tussen de ene en de andere borstel. Als je de goedkoopste pakt die je kunt krijgen hoef je er niet voorzichtig mee om te springen. Je koopt tenslotte gewoon een andere als ie stuk gaat. Als je zoals jij het noemt gevoelig bent voor mooie/dure dingen is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk plezier hebt van je spulletjes. Onderhoud wordt dan dus belangrijker. Ook is het onderdeel van het scheerritueel om je spulletjes op de juiste manier te reinigen en te drogen. Er is dus ook een verschil tussen scheren als hobby of als noodzaak. En je schopt niemand tegen zijn schenen als je net als Dinck gewoon een busje schuim en een wegwerp mesje gebruikt. Het is maar net hoeveel tijd en geld je erin wilt steken. Net als met pijproken is er voor ieder wat wils.

gupper

Berichtdoor gupper » 30 jun 2016 17:19

Mijn vader leerde me met een machine te scheren. Op mijn 20e gebruikte ik een mes van een vriend en hen daarna nooit meer anders gedaan. Met alle winden meegewaaid van een tot en met 4 mesjes daarna teruggegaan naar de Wilkinson Sword met drie mesjes. Best mesje ooit. blijven heel lang scherp. Nu alleen nog verkrijgbaar in wegwerpvariant bij de Kruidvat. Genoeg aan vijf of zes mesjes per jaar. De vaste zeep en kwast nu al weer zo'n 15 jaar ingeruild voor Gilette scheerschuim (action) heerlijk. Het beste spul voor weinig geld. Heb nog wel eens een recentere Gilette geprobeerd met 5 mesjes. Beviel me slecht. Slechte grip, draait lang niet zo controleerbaar en snel stomp (al na een paar weken) Gauw weer terug :-) heb mijn oude kwast nog wel staan en soms denk ik: zal ik? Maar vergulde hand vind ik stinken. En blokken met betere lucht zijn lastiger te krijgen. Dus laat ik het maar.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 30 jun 2016 20:42

De berichten/bijdragen van Teunis zijn van belang voor ons Forum.
Hij heeft het lef zijn kont tegen de krib te gooien, iets dat in
vroeger tijden alleen voorbehouden was een enkeling aan het hof
van een vorst.

Gewoon om zaken te relativeren, niet meer en niet minder.

Derhalve zou ik (in alle ernst) willen voorstellen Teunis te verheffen
in de stand van ons aller

HOFNAR DES FORUMS !

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 30 jun 2016 22:05

robvoorburg schreef:De berichten/bijdragen van Teunis zijn van belang voor ons Forum.
Hij heeft het lef zijn kont tegen de krib te gooien, iets dat in
vroeger tijden alleen voorbehouden was een enkeling aan het hof
van een vorst.

Gewoon om zaken te relativeren, niet meer en niet minder.

Derhalve zou ik (in alle ernst) willen voorstellen Teunis te verheffen
in de stand van ons aller

HOFNAR DES FORUMS !

Hear hear!
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Freark

Berichtdoor Freark » 30 jun 2016 22:20

Op zich vind ik de titel van hofnar niet verkeerd, maar ik zat zelf de laatste tijd, bij het lezen van weer een bijdrage over welk onderwerp dan ook, aan de titel "deskundoloog des forums" te denken.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

teunis

Berichtdoor teunis » 01 jul 2016 09:59

Ho, noch een clown, ik woon vlakbij Duitsland en die maken geen grappen, noch een deskundoloog, ik weet heel veel niet, helaas, but learning all the time.

Als ik al iets ben, behalve mijzelf, dan een honuhkee, en zelfs dat niet geheel en al. Ik ben niet aangeraakt door Dondervogel!

Honuhkee=cheyenne/sioux voor een "tegendraadse". De functie van een tegendraadse is de andere stamleden een spiegel voorhouden en door het tegendraads gedrag vanzelfsprekendheden, rituelen en gebruiken in een ander daglicht te laten zien. Opdat we niet vastroesten of klakkeloos de kudde volgen, maar gaan nadenken over van alles.

Maar alle gekheid op een stokje (waar komt de uitdrukking vandaan, trouwens?) ik verlang geen titel, speciale aandacht of iets van dien aard. Ik steek zelf wel mijn kop boven het maaiveld uit als dat van belang is, daar heb ik geen titel of hulp bij nodig. Het enige wat ik nastreef is dat ik in mijn eigen kleine bescheiden wereldje een positieve invloed heb; de steen in de vijver. De sneeuwbal op de top van de berg. Degene die mensen aanzet tot ZELF nadenken.

Dus, alsjeblieft, GEEN TITEL

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 01 jul 2016 10:30

Teunis de titelloze! Het zou een Asterix kunnen zijn.

teunis

Berichtdoor teunis » 01 jul 2016 10:48

Sidekickelvis schreef:Teunis de titelloze! Het zou een Asterix kunnen zijn.

:D :D :D :D

gupper

Berichtdoor gupper » 01 jul 2016 12:56

Hofnar is geen titel, maar een persoon met de rol of taak aan het hof die jij beschrijft als hohnukee. De spiegel of zoals jij noemt de tegendraadse. Was aan het indiaanse hof dus parallel ontwikkeld. De nar kon het onbenoembare benoemen zonder zijn hoofd te verliezen. Blijkbaar functioneel zo'n titelloze...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 24 aug 2016 18:54

Tijdens de jaren vijftig van de vorige eeuw zag je veel mannen die
"onder de bloempot" werden geknipt/geschoren.
Tel daarbij op de dikke hoornen bril en het plaatje is compleet.

Ik dacht dat zoiets nooit meer terug zou komen vanwege het
lullige ervan.

Inmiddels heb ik tweemaal, verschillende weermannen, op tv
gezien dat het lijkt alsof dit vreselijke lijkt terug te keren.

teunis

Berichtdoor teunis » 24 aug 2016 19:30

Rob, je bent toch oud genoeg om te weten dat alles ronddraait en in een iets gewijzigde vorm weer terugkomt?
De bloemetjesjurk, de wijde pijpen (aan de broek), lang haar, de afrokapsels, de brede revers, de zware hoornen brillen, het kort amerikaans (bloempotkapsel). :D

En om on-topic te blijven: alle gezichtsbeharing in allerlei fantasie-uitvoeringen van tegenwoordig zijn in het verleden ook al eens trending geweest, hoor.

Jos

Berichtdoor Jos » 24 aug 2016 19:52

De mens, het lelijkste schepsel op aarde, kan aan zich prutsen wat hij wil maar hij blijft niet om aan te zien.
spuit elf des forumsdoctorate of pipe smoking - Pipe Smoking Universityzwembadpas specialist
correcte zwembadpas met pijp: http://www.youtube.com/watch?v=SgZJkgP90uI
wegens mijn immuniteit op dit forum is het Heren Moderators niet toegestaan mijn berichten te wijzigen of te verwijderen

L.deJong
Contacteer:

Berichtdoor L.deJong » 24 aug 2016 20:08

Jos schreef:De mens, het lelijkste schepsel op aarde, kan aan zich prutsen wat hij wil maar hij blijft niet om aan te zien.

Misschien dat iemand dit even in dichtvorm kan zetten, vind het namelijk iets voor Jos zijn onderschrift :P
-Robert W. Service

dinck

Berichtdoor dinck » 24 aug 2016 21:02

Al draagt een aap een gouden ring,
het blijft een lelijk ding.

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 24 aug 2016 21:24

Elk mens, van welke spuit dan ook,
kan prutsen wat hij wil, het blijft altijd een spook.

Ons Jos zegt het vaak, maar vergeet nooit, ook hijzelf,
krijgt voor lelijkheid een dikke 11.

- zo iets :mrgreen: :wink:
Afbeelding

L.deJong
Contacteer:

Berichtdoor L.deJong » 24 aug 2016 22:23

Eliminator schreef:Elk mens, van welke spuit dan ook,
kan prutsen wat hij wil, het blijft altijd een spook.

Ons Jos zegt het vaak, maar vergeet nooit, ook hijzelf,
krijgt voor lelijkheid een dikke 11.

- zo iets :mrgreen: :wink:

Die laatste zou ik, als ik zelf spuitelf was, zeker gebruiken als onderschrift :D Goeie Eli!
-Robert W. Service

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 24 aug 2016 23:02

Oke, m'n scheerzeep is bijna op, de mesjes ook en ik wil graag een pre shave olie ofzo. Wie raad wat aan en waar besteld men dat dan? Om ff terug te gaan naar het topic.....

Terug naar “Andere hobbies”