Eriksen Keystone Pipe System

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Nieuwsgierig geworden door de bevindingen van Godfrey59 (in "Nording System") en omdat het iets tamelijk nieuws is, heb ik het Eriksen Keystone Pipe System eens aan een nader onderzoekje onderworpen. Het is in feite bedoeld als een aanvulling van voornoemde review.
Een paar opmerkingen van algemene aard vooraf, die volgens mij wel van enig belang kunnen zijn:
1) over het algemeen ben ik een "rustige roker", zó rustig zelfs dat het mij nogal eens overkomt dat een pijp, pakweg zo halverwege de rookbeurt, uit gaat. Eventjes zachtjes tampen en dan gelijk de vlam er weer in. Ik zit daar zelf niet zo mee en denk veeleer dat dat een goed teken is. Niet dat ik dus zo'n geweldige pijproker zou zijn, maar het duidt er in ieder geval wel op dat ik in principe niet te snel of te heet of te vochtig rook. Hetzelfde is mij dus ook tijdens mijn testjes met de Keystone pijp overkomen, het is maar dat je het weet...
2) ik rook bijna uitsluitend met filter en dat maakte mijn experiment natuurlijk extra interessant voor mezelf
3) ik heb dit onderzoekje zo eerlijk mogelijk proberen te doen: horloge erbij, telkens hetzelfde aantal (getelde!) steentjes, telkens dezelfde omstandigheden (rustig, 's avonds, tv-programma kijkend), aantekeningen maken en dat soort dingetjes. Maar het blijft natuurlijk mijn persoonlijke onderzoekje (en geen laboratorium onderzoek of zoiets) en het gaat erbij om mijn persoonlijke ervaringen. Ik probeer dus niemand bewust iets aan of af te raden - het is simpelweg een weergave van mijn eigen interesse, ervaringen en gedachten. Het leek me gewoon wel leuk om zoiets eens te doen ofschoon het, achteraf bezien, best nog wel een klusje was. Maar het heeft me wel een beetje van de straat gehouden...
4) voor alle fotootjes geldt: klikken voor groot.
5) er werd telkens één keer per dag getest met de pijp

Eerst maar eens zo'n pijp besteld, met een extra doosje "keystones" (één doosje zit er al bij): helaas had Godfrey ze toen nog niet in zijn assortiment dus heb ik er achteraf gezien eigenlijk teveel voor betaald (ik dacht iets van vierendertig neuro's, inclusief verzendkosten. De steentjes zijn van vulcanische klei, licht, poreus en vooral bedoeld om te absorberen.

Afbeelding

Afbeelding

Het moge duidelijk zijn dat de aansteker er niet bij hoort...!

Voor zover ik weet, zijn de kopjes er in vier modellen: glad en zwart, glad en licht (natural) (zie foto), glad en iets donkerder, donker en "rusticated".

Met deze twee kopjes werd het onderzoekje gedaan:

Afbeelding

Ik heb trouwens nog wel wat rondgebeld voor een extra kopje met telkens in feite nul op het rekest: ze zouden los bijna net zo duur zijn als een compleet nieuw setje... Gelukkig kon Godfrey59 op de recente beurs in Dortmund ("Inter Tabac") een paar kopjes voor mij "op de kop" tikken. Tot dan toe had ik ze ook nog wel op een Engelse site gevonden maar daar kostte één kopje al meer dan € 23,00, exclusief verzendkosten...! Als ik het goed begrepen heb (maar dat zul je zelf even moeten checken), gaat Godfrey er rond de twaalf euro voor vragen....

Voor de eerste rookbeurt heb ik het advies uit het review van Godfrey ter harte genomen en het kunststoffen mondstuk en roer, eerst maar eens goed uitgespoeld onder de warme kraan en dat blijkt een goede raad...

Eerste rookbeurt.
Gedaan met de donkere "rustique" bowl en met een eigen mengseltje (tamelijk grof, hoofdzakelijk Virginia, licht gearomatiseerd).

Afbeelding

Ik heb er precies elf steentjes in gedaan. Geadviseerd wordt 10 à 15 steentjes (niet meer!) dus heb ik maar een soort van middenweg gekozen. Overigens heb ik er bewust voor gekozen om die steentjes hoofdzakelijk in het midden van de S-vorm (het labyrintje) te deponeren om eens te kijken of ik zo het filterende effect van de steentjes kon vergroten, zonder dat dat ten koste van het absorberende effect zou gaan. En dat is mij bijzonder goed bevallen...!
Enfin, de rookbeurt duurde in totaal 45 minuten, hetgeen bepaald langer was dan ik verwachtte omdat de bowls niet echt groot zijn. De tabak was helemaal op, op wat grijze as na.
De steel en het mondstuk bleven gedurende de hele sessie koel en het pannetje (waarop de bowl geklikt wordt) werd na ongeveer 35 minuten lauw. De onderste rand van de ketel werd uiteindelijk wel goed warm. Na ongeveer een kwartiertje was het geheel weer afgekoeld en heb ik de bowl eraf gehaald. De steentjes waren nauwelijks verkleurd en er was ook nauwelijks vocht in het pannetje: een keukenpapiertje om het schoon te vegen, werd nauwelijks vies. Dat gold ook voor de rager die ik door het mondstuk en het roer haalde: die werd pas een beetje vies toen ik hem door het rookgat van de ketel haalde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking heb ik er een nieuwe en ongebruikte rager naast gelegd en dat geldt ook voor de steentjes: de bovenste steentjes zijn de gebruikte!

Tweede rookbeurt:
Daarvoor heb ik de lichte bowl genomen en gewoon dezelfde steentjes uit de vorige sessie opnieuw gebruikt. Deze keer heb ik de bowl, weer voor 2/3e, gevuld met een niet gearomatiseerde blend (My Own Blend; Hajenius; "Regular", samengesteld door Jansen-Quicken Roermond). Voor zover ik dat kan beoordelen: samengesteld uit Virginia, Burley, cavendish.

Afbeelding

Ook deze rooksessie duurde weer circa 45 minuten, waarbij de bowl uiteindelijk goed warm werd maar toch niet echt heet.
Na 15 minuten was het geheel wederom afgekoeld en bleek de pijp alweer helemaal leeg te zijn op wat lichtgrijze as en een paar korreltjes (cavendish?) na.
Deze keer heb ik, omdat het inmiddels de tweede rookbeurt was, er naast een pijpenrager, een wattenstaafje bij gehaald om het pannetje zo goed mogelijk schoon te maken. Tenslotte was er nu al in totaal anderhalf uur mee gerookt. Het linkse hoopje steentjes zijn de (nu dus twee keer) gebruikte steentjes. Ter vergelijking ligt er ook weer een schone rager bij. Wat opviel, was dat een nieuw stukje keukenpapier nu een stuk viezer was nadat ik het pannetje ermee had schoongeveegd. En dan bedoel ik ook echt: schoonvegen... Overigens gold wederom dat de rager eigenlijk pas vies werd toen ik hem door het rookgat haalde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Derde rookbeurt:
Nu maar eens voor een sterk gearomatiseerde tabak gekozen: Original Choice van Mac Baren en bovendien nu toch onderhand maar eens elf nieuwe steentjes in het midden van de pan gedeponeerd. Voor deze rookbeurt had ik weer gekozen voor de donkere, rusticated bowl (kon die andere weer wat langer drogen).

Afbeelding

Deze keer heb ik de bowl maar eens helemaal gevuld. Na 20 minuten werd het pannetje hooguit een beetje lauw en na 25 minuten was de ketel warm maar nog niet heet. Na 45 minuten is het pannetje lauwwarm, de bowl goed warm maar nog steeds goed met de hand vast te houden en na 50 minuten is die nog iets warmer en nog maar nét met de hand vast te houden. Na precies 60 minuten proefde ik plotseling een vreemde smaak: tijd om te stoppen want vermoedelijk - doordat er nog geen fatsoenlijke koollaag is opgebouwd - stond ik op het punt om "hout" te gaan roken...!
Na ruim een kwartier was het geheel weer afgekoeld en bleek de pijp weer helemaal leeggerookt, op wat wit-grijze as na met wat zwarte korreltjes. Vrijwel alle vocht lijkt in de korreltjes, het pannetje (labyrint) is hooguit een beetje vochtig.
Het schoonmaken echter, is nu toch wel een ander verhaal: de steentjes lijken iets viezer en het keukenpapiertje is nu een heel stuk viezer en dat geldt ook voor de rager. De steentjes links zijn gebruikt, de steentjes rechts zijn nieuw. Ter vergelijking ligt er weer een nieuwe rager bij.

Afbeelding

Afbeelding

Vierde rookbeurt.
Weer terug naar de gladde, natural bowl. Deze keer maar eens gekozen voor een baaitabak, Coopvaert, ofschoon ik eigenlijk denk dat het kopje wat aan de kleine kant is voor zo'n baai. Maar goed, het is tenslotte een test.

Afbeelding

De bowl helemaal gevuld, gewoon de steentjes uit de vorige sessie weer in het pannetje gedaan en paffen maar!

Na 30 minuten is het kopje toch wel behoorlijk heet te noemen, het pannetje gewoon licht lauw en de steel en het mondstuk blijven gewoon koel. Ook nu weer, net zoals bij de voorgaande sessies, heb ik geen enkele last van "tongue bite".
Na 37 minuten is de kop echt heet en proef ik plotseling weer die vreemde smaak (zie rookbeurt 3): tijd om te stoppen dus! Het is dus toch wel zaak om, net zoals bij alle houten koppen, beetje bij beetje een koollaagje op te bouwen en ze gewoon fatsoenlijk in te roken.
Na circa 15 minuten is alles weer afgekoeld en blijkt er heel weinig vocht in het pannetje te zijn. De bowl is weer helemaal leeggerookt, op wat lichtgrijze en donkergrijze as na en een paar korreltjes. Er is weinig vervuiling van de steentjes zichtbaar (het bovenste hoopje).
De pijpenrager bleef ook weer vrij schoon en werd pas weer wat viezer toen ik hem door het rookgat van de kop haalde. Na dus weer twee rookbeurten heb ik er een wattenstaafje bij gehaald. Het stukje keukenpapier werd nu ook weer wat viezer.

Afbeelding

Tijdens alle rookbeurten heb ik erop gelet om de pijp hoofdzakelijk stevig tussen mijn tanden geklemd te houden, gewoon om eens te kijken hoe dat mondstuk zich houdt. Het is namelijk relatief zacht en ik moet zeggen dat ik dat als bijzonder comfortabel ervaar.
Enigszins tot mijn verbazing constateerde ik, na vier rooksessies en ruim drie uur paffen met de pijp hoofdzakelijk stevig tussen mijn tanden (die zijn trouwens nog allemaal van mezelf...), dat er in feite zo goed als geen bijtsporen zijn waar te nemen: een meevaller, wat mij betreft.

Poging tot een slotconclusie.

Persoonlijk kan ik, als filterroker, niet anders zeggen dan dat deze pijp en dit systeem mij tot nu toe erg goed is bevallen. Als je de steentjes wat meer in het midden concentreert, versterkt dat volgens mij het filterende effect terwijl het absorberende effect van de steentjes, niet nadelig wordt beïnvloed. De pijp rookt koel en droog en is bijzonder prettig tussen de tanden te klemmen door het ietwat zachte (veel zachter dan bijvoorbeeld eboniet) mondstuk.
Het gaat hier om een systeempijp en uiteraard dringt zich de vergelijking met de Falcon op, dat moge duidelijk zijn. Die heb ik ook (de standaardversie) en die was twee keer zo duur. Persoonlijk vind ik zo'n Falcon wel wat mooier ogen en, misschien belangrijker, zit er wat meer hout aan de koppen (ketels) waardoor die in principe koeler blijven. Zelf pakte ik de Keystone als vanzelf altijd bij het pannetje vast en is de ketel zelf bij het roken van de baai, tegen het einde van de rooksessie pas echt heet geworden. Ikzelf heb dat niet als bezwaarlijk ervaren omdat de rook gewoon koel en droog bleef. Het inlegringetje bij de Falcon, absorbeert duidelijk veel minder vocht en is derhalve ook veel sneller verzadigd. Verder vind ik de Keystone beslist koeler roken dan mijn Falcon en als ik eens een wat vochtigere tabak rook, zal ik zeker kiezen voor de eerstgenoemde.

Misschien mijn belangrijkste conclusie is wel, dat ik Keystone pijp geschikt acht voor zowel filterrokers als niet-filterrokers: ik, als filterroker, heb in ieder geval geen last gehad van bijten op de tong en ik heb ook geen smaakverandering kunnen constateren door het gebruik van de steentjes. Je zou nog wat kunnen variëren met de hoeveelheid gebruikte steentjes en met hoe je ze verdeelt (concentreren in het midden of wat meer gelijkmatig verdelen). Rook je wat heter en/of vochtiger, al dan niet door de soort tabak die je gebruikt, dan zou je het gebruik van de (hoeveelheid van de) steentjes kunnen aanpassen, lijkt me.
Daarom lijkt me het systeem ook heel geschikt voor een beginnende pijproker, niet in de laatste plaats omdat je je er niet direct een buil aan kunt vallen. Volgens mij (gelieve zelf te checken!) kun je de pijp nergens zo goedkoop krijgen als bij Godfrey (€ 25 euro voor een setje?): ik heb in ieder geval geen lagere prijs kunnen vinden.
De losse onderdelen zouden in principe ook verkrijgbaar moeten zijn: op dit moment in ieder geval in het buitenland en daar kosten zowel het mondstukje als het roer, slechts een paar euro.
Toch zou ik, wat dat betreft, niet onvermeld willen laten dat ik zo'n maïspijpje van Missouri Meerschaum, minstens net zo'n aanrader vind voor een beginneling, misschien nog wel meer (want goedkoper). Alleen hebben die maar een beperkte levensduur en vind ik persoonlijk zo'n Keystone toch wel wat mooier ogen.

Het is een stevige pijp die je niet zomaar stuk krijgt. De ring van de bowl (om hem in het roer te klikken) schijnt een half duimse ring te zijn en als je erop let dat je een rode versie koopt (in de betere materialen zaken) dan heb je de hittebestendige, zo heb ik me laten vertellen. Uiteraard zou dat pas nodig zijn, mocht zo'n ring kaduuk gaan. Omdat ik de pijp nog niet zolang heb, kan ik dus geen zinnig woord zeggen over of dat ooit nodig mocht blijken. Het pannetje zelf wordt in ieder geval niet warmer dan lauw.

Ik vind het - en dat ben ik met Godfrey eens - een no nonsense pijp en een pijp waarbij je waar voor je geld krijgt en die doet wat hij moet doen. Omdat hij zo stevig c.q. weinig kwetsbaar is, lijkt het me ook nog eens een aardige "werkpijp", voor in de garage, in de tuin, in de werkplaats en noem maar op. Dit temeer omdat je hem stevig tussen je tanden kunt klemmen vanwege het relatief zachte mondstuk.
Met een extra kopje en een extra doosje keystones, heb je dan in feite twee pijpen voor minder dan vier tientjes en dat lijkt me niet verkeerd, in relatie tot het gebodene. Maar natuurlijk kun je voor ongeveer zo'n bedrag bij onze eigen "annie69" (puffaway) en "Godfrey59" ook twee goede, gebruikte pijpen kopen van betrouwbare collega pijprokers, ongetwijfeld. Als beginner is het echter vaak wat lastig om wat droger te roken en dat gaat bij de Keystone pijp volgens mij dan weer relatief makkelijker dan met een "gewone" pijp.

Omdat het nou niet bepaald enorme koppen zijn, lijkt het me wel van belang om ze toch rustig in te roken en er een koollaagje in op te bouwen en het goed uitspoelen van de kunststof delen, vóór het eerste gebruik, zou ik ook aanraden want nieuw en ongebruikt ruiken die inderdaad wat kunststof-achtig.


Nou ja, ik hoop maar dat ik de een of de ander heb kunnen plezieren met mijn kleine test en ook dat voor die mensen die wat minder geld willen of kunnen besteden aan een nieuwe pijp, er weer een extra deurtje is open gegaan. De pijp en het systeem is mij in ieder geval goed bevallen, ik kan er niks anders van bakken!
Een beperking van mijn onderzoekje is natuurlijk wel dat we het hebben over vier rookbeurten, niet meer. Misschien dat ik naderhand, als ik de pijp (en de koppen) wat langer in gebruik heb, er nog wat meer over kan vertellen, wie weet...


Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Deadl0ck »

Fijne review, denk dat ik er ook eens eentje ga proberen, zo duur zijn ze niet, maar...
The Fonz schreef: dat ik in principe niet te snel of te heet of te vochtig rook.
The Fonz schreef: nog maar nét met de hand vast te houden.
verbaas ik mij een beetje over en is voor mijn gevoel een beetje tegenstrijdig. Ik heb hier op't forum geleerd dat de pijp comfortabel in de hand te houden moet zijn, anders is deze te warm, en recentelijk de tip gehad dat de pijp tegen de neusvleugel te houden een goede representatie geeft of de kop te warm is.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Hoi Mark,

bedankt voor je commentaar.

Bedenk echter dat ik de pijp op dat moment met baaitabak aan het roken was en dat is niet echt een aanrader voor een relatief kleine pijpenkop. Op dit moment denk ik dat een gewone of wat grovere mixture of een flake geschikter zijn. Een flake heb ik echter nog niet uitgeprobeerd in die pijp...

Bovendien is er - by far! - nog geen koollaagje opgebouwd in de ketel en dat maakt, voor zover ik dat tot nog toe met al mijn andere pijpen heb ervaren, wel degelijk wat verschil uit.

Eerlijk gezegd, waren de rookduur van de sessies langer dan ik verwacht had en viel mij persoonlijk de buitentemperatuur van de bowls erg mee, zeker gelet op het feit dat er nog geen deugdelijk koollaagje opgebouwd was.


Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

heerenpijp

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door heerenpijp »

kijk, daar kun je dus wat mee,
nog een paar testjes erbij, en dan hebben we een echte forumtester in huis.
ik had al het idee dit systeem eens te proberen,
en e.e.a. (hartelijk dank voor de best wel nauwkeurige test)
zal me niet tegenhouden, integendeel.
Het nadeel van systeem pijpen is dat er
soms wat extra geriemel omheen zit met onderhoud,
maar dat lijkt in dit geval mee te vallen.
en droog en koel roken blijft altijd een streven,
ik kan me voorstellen dat een niet ervaren roker hier veel voordeel
van kan hebben, maar zelf blijf ik dus ook nieuwsgierig.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Dank je Heerenpijp, fijn te horen dat je er wat mee kunt. Het is altijd leuk als het, behalve voor mezelf, ook voor anderen zinvol is geweest.

Achteraf, en nog nadenkend over de reactie van Deadlock, realiseer ik me nog wel een paar dingetjes.
Misschien had ik wat duidelijker moeten maken dat de pijp, vanwege de beperkte inhoud van de ketel, volgens mij niet echt geschikt is voor een baaitabak, ofschoon de netto inhoud volgens mij groter is dan bij bijvoorbeeld de standaard Falconkoppen. Veel verschil zal daar overigens wel niet in zitten. Daarom had ik er waarschijnlijk ook gewoon geen baai in moeten testen maar een andere tabak, bijvoorbeeld een flake, dat was wellicht beter geweest. Maar ja, dat kan natuurlijk altijd nog.

Als een pijp om wat voor reden dan ook, heet dreigt te worden, dan leg je hem natuurlijk simpelweg even aan de kant, laat hem wat afkoelen en rook je hem vervolgens verder. Dat heb ik, bij het testen van de pijp met Coopvaert, niet gedaan. Ik wilde gewoon per sé uitvogelen, hoe lang nu zo'n vulling meegaat als het om baaitabak gaat en dat is als pijproker, natuurlijk niet het handigste om te doen. Misschien was ik wat dat betreft, iets te zeer gefocust op het "onder gelijke omstandigheden testen". Interessant is dan weer wel dat bleek dat baaitabak inderdaad veel harder en sneller gloeit dan menig andere soort mixture (37 minuten of 60 minuten - dat is nogal een verschil!). Dan komt er normaal gesproken dus ook meer vocht vrij en dat blijken die elf steentjes vrij moeiteloos te absorberen. Dat is op zich dan weer wel een interessante constatering.

Verder heb ik misschien ook niet uitdrukkelijk genoeg vermeld dat het mondstukje goed sluit maar dus gewoon van het roer af gehaald kan worden. Dat is makkelijk met schoonmaken en misschien ook wel handig bij eventueel transport. Overigens bleek het setje dat ik besteld heb, gewoon door de brievenbus te passen en hoefde dus ook niet als pakketpost verzonden te worden. en dat scheelt toch alweer ettelijke euro's (als ik me goed herinner, was dat iets van € 2,70 of zo, in plaats van € 6,95!).

Nou ja, en zo zal er ongetwijfeld nog wel meer op te merken en/of aan te vullen zijn op het testje. Het kan zo maar zijn dat me nog meer dingetjes te binnen schieten maar die kunnen er altijd nog wel bijkomen via dit draadje. Aardig zou wellicht zijn als anderen hun ervaringen eraan vastknopen om zo een steeds vollediger idee te krijgen van deze pijp.

Nogmaals dank voor je reactie!

Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Bommel »

Ik denk dat je deze systeem pijp op je eigen manier kundig heb getest.
Echter denk ik, net als je zelf al in je eerste betoog aangaf, voor de beginner een Corncob een goede pijp is.
Daar in meenemende dat vaak een starter stevig aan de pijp lurkt en dus ook de knuisten brand als mede de tong.
Des al niet te min vind ik je proeven met deze pijp en daarmee je verslag naar waarheid waardig.
Ik zal zeker in Heukelum, mits Godfrey ze mee neemt, deze pijp grondig serieus aanschouwen.
Dank voor deze beproeving. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Deadl0ck »

The Fonz schreef:Hoi Mark,

bedankt voor je commentaar.

Bedenk echter dat ik de pijp op dat moment met baaitabak aan het roken was en dat is niet echt een aanrader voor een relatief kleine pijpenkop. Op dit moment denk ik dat een gewone of wat grovere mixture of een flake geschikter zijn. Een flake heb ik echter nog niet uitgeprobeerd in die pijp...

Bovendien is er - by far! - nog geen koollaagje opgebouwd in de ketel en dat maakt, voor zover ik dat tot nog toe met al mijn andere pijpen heb ervaren, wel degelijk wat verschil uit.

Eerlijk gezegd, waren de rookduur van de sessies langer dan ik verwacht had en viel mij persoonlijk de buitentemperatuur van de bowls erg mee, zeker gelet op het feit dat er nog geen deugdelijk koollaagje opgebouwd was.


Groetjes,

The Fonz
Ahh, had over de baai heen gelezen! Zelf eigenlijk geen ervaring mee dus hou ik nu mijn grote mond. Hahaha! En ik ben eigenlijk niet bekend met blank hout inroken, dus heb dat verschil ook nooit echt mee gekregen.
Groet, Mark

kiske

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door kiske »

Ik wil je complrmenteren met je weergave. De pijpen zeggen mij niet veel, maar dat doet op geen enkele wijze iets af aan de.grondigheid en duidelijkheid van dit verslag. Dank voor deze fijne review!

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Janno »

Hetzelfde als Kiske. De pijpen spreken me niet aan, maar ik ben onder de indruk van deze review. Merci!
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Dank je wel allemaal, voor de complimenten!

Bommel, Heer van Stand, met groot verstand:
ik aanvaard in dank,
Uw opmerkingen, galant en charmant...
(tja, we gaan weer richting Sinterklaas, nietwaar...?)

Beste Mark, hoezo "grote mond"? Helemaal niet! Juist door allerlei opmerkingen en vragen, kan zo'n beschrijving hooguit wat vollediger en dus beter worden! Waar ik voorheen werkte, waren nogal wat mensen die dan van "mutual support" spraken, wederzijdse ondersteuning. Door elkaar (op een positieve en constructieve manier) te bevragen, te becommentariëren en te bekritiseren, ondersteun je elkaar en maak je elkaar "beter" en effectiever...

En zo heb je mij wederom op een onvolkomenheid in mijn beschrijving gebracht - dank daarvoor! Het is op de fotootjes waarschijnlijk ook niet goed te zien maar de bowls zijn aan de binnenkant weliswaar bestreken (?) met een flinterdun, zwart laagje maar dat staat in geen vergelijking tot de inrook pasta die je vaak in "gewone" pijpen aantreft. Rustig inroken, vind ikzelf derhalve wel aan te raden en in mijn kleine test heb ik dat eigenlijk niet gedaan. Ik verwacht dan ook dat de rookeigenschappen van de pijpenkoppen gaandeweg nog wat zullen verbeteren.

Beste Kiske, ik kan me voorstellen dat deze pijpen je niet veel zeggen wanneer ik, vol bewondering en ontzag, jouw zo ongeveer wekelijks groeiende collectie van schitterende pijpen bekijk...! En ook nog in een nieuwe pijpenrek van eenzame schoonheid!
De Eriksen Keystone pijp komt bij mijzelf dan ook echt niet in de plaats van mijn pijpen van Big Ben, Savinelli, Chacom, Stanwell, etcetera, die vind ikzelf ook mooier! Maar ik ben wel van mening dat het, zeker met een extra bowl, een handige en alleraardigste pijp is "voor erbij", voor "onderweg" en/of voor "in de garage, tuin, werkplaats, etcetera". Hij is gewoon niet duur, doet wat hij moet doen (droog en koel roken) en lijkt me redelijk onverwoestbaar. Ik ben niet van plan om het uit te gaan proberen maar volgens mij kun je er zelfs op gaan zitten zonder dat hij stuk gaat... Edoch - en dat vind ikzelf ook - er zijn natuurlijk bepaald echt wel mooiere en chiquere pijpen...

In ieder geval: dank allemaal voor de commentaren!


Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Gradje »

Leuk leesvoer, zo'n uitgebreide review; dank je wel!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door janneman »

Ha, mooi werk Fonz! Altijd mooi als dit soort 'vernieuwelingen' zoals dit systeem door meerdere mensen gerookt en besproken worden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door PhilipV »

Heb eindelijk wat tijd gehad om je bespreking te lezen Fonz. Mooi en grondig gedaan, gefeliciteerd!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Arclaud »

Chapeau voor deze doorgedreven recensie. =D>
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Iedereen bedankt voor jullie complimenten!

Het was, al met al, best nog wel een klusje, zeker met al die fotootjes en zo, maar wel leuk om te doen.

Ik rook mijn "Keystone" inmiddels elke week wel een paar keer en ik kan niet anders zeggen dan dat hij me steeds beter bevalt. In die zin was het dus ook zeker voor mezelf, zeer de moeite waard!

Met vriendelijke groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Godfrey59

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Godfrey59 »

Voor bovenstaande pijp zijn momenteel nog maar 4 verschillende koppen leverbaar . Vandaar ook dat ik het een leuk idee van Massis vond om voor de Eriksen pijp bowls te gaan maken, wat volgens hem niet al te moeilijk is. Op die manier is elk model kop maakbaar volgens mij ? Ik kom daar graag tzt op terug . Vooralsnog kan ik mij bij het revieuw van Fonz aansluiten en rook ik hem een paar keer per week met veel plezier 8)

Godfrey

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Massis gaat koppen voor de Keystone pijp maken? Yes! Ik ben in ieder geval alvast geïnteresseerd!

Omdat er niet met schroefdraad wordt gewerkt, kan ik me voorstellen dat het voor een goede pijpenmaker (en we hebben er nogal wat op ons forum...!) wellicht niet zo heel moeilijk is om bowls te maken voor dit systeem. Maar ja, je moet het dan nog maar wel eventjes kunnen en doen. Het lijkt me in ieder geval een goed idee!

Inmiddels zijn we alweer een maandje verder en ik kan niet anders zeggen dan dat de pijp mij steeds beter bevalt. Ook hier geldt waarschijnlijk dat het inroken van de ketels wel degelijk aan te raden is. Ik rook hem in ieder geval iedere week een paar keer.
Na een rookbeurt met een niet-gearomatiseerde of nauwelijks gearomatiseerde tabak doe ik de steentjes altijd in een tissue, vouw het geheel op en laat het zaakje een etmaal drogen. Vocht en rommel blijken dan (uiteraard) grotendeels door de tissue te zijn opgenomen. Vervolgens gebruik ik de steentjes gewoon nog een keer en daar heb ik tot nu toe geen enkel probleem bij ondervonden. De steentjes doen dan nog steeds hun absorberende werk. Na zo'n tweede rookbeurt gooi ik ze dan weg. Ik heb nog niet uitgeprobeerd of ze eventueel ook nog een derde keer te gebruiken zijn en dat ben ik eigenlijk ook niet van plan, simpelweg omdat me dat dan toch een beetje te ver gaat...
Misschien moet ik er nog even bij vermelden dat ik de steentjes nu niet meer tel - ook dat gaat me een beetje te ver. Ik doe ze voorzichtig in het pannetje, in die zin dat ik er telkens zo'n beetje op gok dat ik pakweg tussen de tien à vijftien steentjes zit. Het doosje dat bij zo'n setje zit, is in ieder geval nog lang niet op.

Verder is me tot nog toe in meer algemene zin vooral opgevallen dat ik het pijpje moeiteloos iedere keer echt helemaal leeg rook. Ook wat dat betreft, werkt het systeem dus goed.

In principe zou je een paar van die steentjes ook gewoon in een "normale" pijp kunnen doen, voordat je hem met tabak vult. Voor zover ik dat tot nog toe heb kunnen nagaan, zijn ze smaak neutraal en absorberen ze alleen maar. Het zou misschien interessant zijn om dat ook nog eens uit te proberen. Ik rook zelf echter bijna altijd met filter dus ik heb daar zelf eenvoudigweg nog geen behoefte aan gehad en het dus ook nog niet uitgeprobeerd. Iemand anders misschien...?

Enfin, voor het moment ben ik in ieder geval nieuwsgierig naar eventuele nieuwe bowls. Het "heerlijk avondje" is tenslotte nog niet gekomen maar wel in aantocht! Ik zie mezelf al zitten: zo'n Keystone pijp, een paar bowls, wat tabak en een stukje keukenpapier en ik ben "klaar" voor de rest van de avond...


Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Godfrey59

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Godfrey59 »

PRF prototype primeur :)
Aan het testen dit prototype Eriksen korte nosewarmer met dubbelwandige clay inzet ala calabash model. Past ook op ieder andere Eriksen basis deze clay bowls . Moet voor het einde van dit jaar in productie zijn .

Godfrey

Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door rivulus »

Lego voor pijprokers...
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Godfrey59 »

Godfrey59 schreef:PRF prototype primeur :)
Aan het testen dit prototype Eriksen korte nosewarmer met dubbelwandige clay inzet ala calabash model. Past ook op ieder andere Eriksen basis deze clay bowls . Moet voor het einde van dit jaar in productie zijn .

Godfrey

Afbeelding

3 stuks verschillende ter beschikking 1 stuks zoals op de foto in gebakken klei zoals een kleipijp , 1 stuks geglazuurd porselein aan de buitenzijde
zoals een Zenith pijp , en 1 stuks van Chamotte materiaal zoals de Mr Brog Chamotte . Zoals het er nu uit ziet gaat de voorkeur uit naar de geglazuurde versie . Deze is wat makkelijker schoon te houden aan de buitenzijde en wat harder qua materiaal terwijl ik geen verschil merk met roken en vochtopname . De beide andere soorten kunnen ook niet in kleur gemaakt worden en de geglazuurde wel wat uiteindelijk weer een volgende stap is . Voorlopig zal het alleen in wit zijn dan .

Godfrey

Gebruikersavatar
BartVQ
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 jun 2013 11:06

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door BartVQ »

Zelf rook ik nog vrij zelden (om verschillende redenen), maar ik heb toch een Eriksen gekocht bij Godfrey.
Dit omdat ik meestal een Falcon gebruik en het verschil wel eens wou weten.

Wel, de Falcon heeft -voor mij als gelegenheidsroker- een "reserveplaats" gekregen.
Dit systeem werkt prima : de Keystone rookt inderdaad droog.
Ook lijkt ze een minder scherpe smaak af te geven vergeleken met de Falcon.
Waar ik aan dacht om eventueel te veranderen, wordt nu dus gerealiseerd : een kortere versie :-?
Zeker om tijdens buitenklusjes te gebruiken zal die korte uitvoering mij nog meer bevallen.

Echt een aanrader voor zijn prijs wat mij betreft !

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Massis »

The Fonz schreef:Massis gaat koppen voor de Keystone pijp maken? Yes! Ik ben in ieder geval alvast geïnteresseerd!
Correctie: ik wil wat experimenteren ermee, vanwege een voorraad kleine bruyereblokken die ik nog heb liggen :-)

Wat dat gaat geven zien we dan nadien wel...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2015 23:43
Locatie: Guttecoven (Sittard-Geleen)

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Ruud »

Gisteren pijpje aangekomen. Daar ik buitenroker ben, gekocht voor de wintermaanden.
Pijpje rookt prima. Ben een snelle roker en ketel wordt niet te heet. Je kan er niets aan fout doen. Steentjes doen goed hun werk.
Een rager met citroensap door de pijp halen en je hebt een fris pijpje.
De Bent versie staat op mijn verlanglijstje voor sint of kerst of als hij er nog niet Is volgend jaar voor mijn verjaardag. Ideaal pijpje voor de beginner, snelle, en buitenroker voor de wintermaanden.
Leuk om kado te krijgen of te geven.
2015-11-04 13.40.10.jpg
CameraZOOM-20151104134159601.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Oei Massis,

dan heb ik de post van Godfrey blijkbaar niet goed begrepen... Sorry!

Laat ik het derhalve dan zó zeggen: ik ben heel nieuwsgierig naar je experimenten en wens je er alle succes mee...! Als je ons op de hoogte zou kunnen houden van eventuele ontwikkelingen c.q. vorderingen, dan zou ik dat helemaal niet erg vinden...


Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Massis »

dat sowieso :-) met plezier. Maar het zal vermoedelijk pas voor na nieuwjaar zijn.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door smoorder »

met interesse gelezen , Fonz,
bedankt voor de gedetailleerde beschrijving en de update.
Gezien ik een overtuigd Falcon-adept ben,
heb ik er ook een oog op laten vallen.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door The Fonz »

Smoorder, fijn dat je de review interessant vond. We proberen elkaar natuurlijk constant te informeren aangaande allerlei zaken die met onze pijprook hobby te maken hebben en het is dan erg leuk als mede-forumleden dat interessant vinden en waarderen!

Ruud en BartVQ: leuk dat jullie dit toch wel enigszins bijzondere pijpje ook zo kunnen waarderen.

BartVQ, mij is dus eigenlijk hetzelfde overkomen. Ik heb een gewone, standaard Falcon en op zich is daar niks mis mee (ik heb hem tenslotte niet voor niets gekocht!). Maar ook bij mij is die eigenlijk wat meer naar de reservebank verwezen want ik rook hem nog maar zelden omdat het Keystone systeem naar mijn mening gewoon beter of misschien zelfs wel veel beter werkt (ook al vind ik - nogmaals - de Falcon wel wat chiquer ogen). Dat tabak bij de Keystone pijp wat minder scherp lijkt te smaken, ervaar ik inmiddels ook wel eens. Volgens mij valt dat te verklaren door het feit dat de inlay ring bij de Falcon uitsluitend vocht absorbeert en geen enkele filterende werking heeft, terwijl de keystones in de Eriksen pijp niet alleen heel goed vocht absorberen maar ook een enigszins filterende werking hebben (zeker als je de steentjes wat meer exact in het midden van het pannetje deponeert - zie mijn review). De aangezogen tabaksrook moet tenslotte toch door het "labyrintje" en, min of meer, tussen die steentjes door zogezegd.

Enfin, mede met het oog op de prijs, blijf ik het persoonlijk toch echt een ontdekking en een aanrader vinden en al helemaal voor de beginnende pijprokers.

In ieder geval: veel plezier ermee!


Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
BartVQ
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 jun 2013 11:06

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door BartVQ »

The Fonz schreef: Dat tabak bij de Keystone pijp wat minder scherp lijkt te smaken, ervaar ik inmiddels ook wel eens. Volgens mij valt dat te verklaren door het feit dat de inlay ring bij de Falcon uitsluitend vocht absorbeert en geen enkele filterende werking heeft, terwijl de keystones in de Eriksen pijp niet alleen heel goed vocht absorberen maar ook een enigszins filterende werking hebben (zeker als je de steentjes wat meer exact in het midden van het pannetje deponeert - zie mijn review). De aangezogen tabaksrook moet tenslotte toch door het "labyrintje" en, min of meer, tussen die steentjes door zogezegd.
Dat kan een goeie verklaring zijn Fonz.
Ik leg die steentjes zoals je beschreven had, en dat werkt inderdaad prima.
De Keystone-pijpen zijn (zeker voor hun prijs) een prima ontwerp voor mij.
Ik ga er nog eentje bestellen binnenkort.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door Tobias Tobit »

Ik heb vorige week een nieuwe pijp besteld bij the Danish Pipeshop. Als geschenk kreeg ik een zakje keystones. Echter heb ik geen Eriksen pijp. Is het de bedoeling dat we deze kattebakkorrels voortaan in alle pijpen gaan gooien?
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Eriksen Keystone Pipe System

Bericht door TommyLF »

Geen korrels in mijn pijpjes, hahaha wel mooi stukkie leeswerk hierboven, ik hou het gewoon bij Bruyere pijpen... ;-)

Grtz Tommy
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Plaats reactie