JAMES UPSHALL

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Eliminator »

Kan me zo voorstellen dat, laten we zeggen 'iemand uit het Noorden van het land', de boel ook nog wel zodanig zou kunnen bewerken dat het nog netjes aansluit ook.
Een "goede soepele trek!" is één, maar kan me zo voorstellen dat het oog ook wat wil.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door smoking-rob »

Zeker waar Eli, dit is nog maar een try-out plus dit mondstuk moet ook weer worden gebruikt op de pijp waar ie vandaan komt.
Dan moet het dus een geheel nieuw mondstuk gaan worden voor deze pijp, die wél goed aansluit.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Voor de Upshall-liefhebbers: de zoon van Kenneth Barnes is jaren stilte opeens opgedoken op een Amerikaans forum: http://pipesmagazine.com/forums/topic/i ... f-buisness

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dr. Watson »

Nog nooit een James Upshall gehad maar lijkt mij een uitstekend merk.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Interessant. Bedankt voor het delen Dukdalf
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Het is bijzonder om te zien dat veel informatie over een bepaald merk zich vooral op fora openbaart. Het door Dukdalf gelinkte topic op het forum van pipesmagazine is daar een prachtig voorbeeld van. Ken Barnes en andere ingewijden bij JU halen daar herinneringen op. Dit levert een schat aan (soms nog onbekende) informatie op. Niet alleen over JU, maar ook Charatan en andere merken worden genoemd.

Echt een aanrader voor liefhebbers van Britse pijpen in het algemeen en JU in het bijzonder. Ook het vervaardigen van de pijpen krijgt veel aandacht. Ik kan hier in mijn enthousiasme wel een samenvatting gaan tikken, maar het hele topic is een lust om te lezen. Doen dus ;)

Dukdalf, nogmaals dank voor het delen.

Linkje
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Ik volg het ook nog steeds vanaf het puntje van mijn stoel. De laatste bijdrage over 'briar czar' Otto Braun bijvoorbeeld, ik had wel eens verhalen over de man gehoord maar nooit zo uit de eerste hand.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Arno »

Inderdaad een geweldige topic!
Afbeelding

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door gewoon ik »

Bedankt, ik heb nu last van pkz!
prachtig topic dat wel.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Asmodeus »

Heel leuk om zulke pijpmakersanekdotes uit de eerste hand te lezen. Mooie thread !

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door rivulus »

Heel interessant! Bedankt voor de link...
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Freark »

Dukdalf schreef:Ik volg het ook nog steeds vanaf het puntje van mijn stoel. De laatste bijdrage over 'briar czar' Otto Braun bijvoorbeeld, ik had wel eens verhalen over de man gehoord maar nooit zo uit de eerste hand.
Laten we de verhalen over de avonturen van de heer Braun in de oorlog maar naar het rijk der fabelen verwijzen.
Door de Amerikanen in Noord-Afrika gevangen genomen. Dat zou dan in de eerste helft van 1943 gebeurd moeten zijn. Overgebracht naar de VS en daar tewerk gesteld als schilder in een tabaksfabriek vanwege zijn ervaring met pijpen. Ja, vast. Dan moeten we geloven dat hij kort daarop niet alleen in vrijheid is gesteld, maar ook vanuit de VS naar Zwitserland is kunnen reizen en in 1944 vanuit Zwitserland, wellicht dwars door het slagveld in Frankrijk heen, naar Londen is gelopen (vermoedelijk een kaartje gekocht voor het veer Calais-Dover), waar een Engelsman deze Duitser op het hoogtepunt van de oorlog een godsvermogen leent. Ach ja.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Als de jaartallen kloppen wordt het inderdaad een zeer onwaarschijnlijk verhaal, dus ik vermoed dat meneer Barnes er een jaartje of wat naast zit en misschien ook wel een paar ponden... Dat Braun in Noord-Afrika heeft gezeten tijdens WOII heb ik ooit ook van Rainer Barbi gehoord, die Braun niet kon uitstaan. En dat hij na WOII in het zadel is geholpen door 'meneer Alfred' heeft een Dunhill-man me eens verteld. In hoeverre men daarbij 'liegt in commissie' valt niet meer na te gaan.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door gewoon ik »

Dukdalf nu je hier bent, is het mogelijk om je foto's te herstellen in je interessante post? Bedankt

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Photobucket deed een tijdje geleden weer eens erg moeilijk, ik heb gemerkt dat er wel meer verdwenen is. Ik moet ze opnieuw maken, vrees ik.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door gewoon ik »

Heb je een account op foto emmer? Indien niet is dat de oorzaak.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Een account heb ik wel, het is meer dat die emmer niet horen wil... Ik zal de plaatjes opnieuw schieten, in de loop van de week.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

Zijn er ook gefilterde pijpen van JU? Ik vraag dat omdat op ebay een B-grade wordt aangeboden met een mondstuk dat vermoedelijk niet origineel is (6mm filter en geen JU-logo). Hoewel ik het een mooi model vind met prachtig hout, lijkt een prijs van € 245 mij in dat geval behoorlijk overdreven.

Afbeelding
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Voor zo ver ik weet zijn er nooit Upshalls met filterkamer-vanaf-fabriek geweest. En dan lijkt 245,- voor wat eigenlijk niet meer is dan een losse kop inderdaad wel wat veel, maar aan de andere kant: ze worden niet meer gemaakt en een mooie, grote B kan dat wel waard zijn.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

Ik twijfel dan ook nog sterk, mijn zorg is dat de tige misschien ook is aangepast om het filter ruimte te geven.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door rivulus »

Het kan ook een vegissing van de verkoper zijn. Ik heb een Charles Fairmorn waarvan de flok op 6mm is uitgeboord en waarvan de verkoper (Heinrichs in Keulen) dacht dat het dus een 6mm filterpijp was. Bleek uiteindelijk dat het kanaal niet diep genoeg was en dat met een Savinelli balsafilter of een dr medico papierfilter er in het roer niet meer aansloot.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

De foto's van de verkoper laten alleen maar meer vraagtekens aan het licht komen. Het Tilshead logo had blijkbaar een dubbele slag nodig, dat stempel 'made by hand' vind ik twijfelachtig, de afwerking van de tige lijkt nogal slordig en het mondstuk is vrijwel zeker een vervangend exemplaar. Een mooie pijp, maar voor dit geld moet je een veel betere Upshall in originele staat kunnen vinden.
In de laatste posts op P&T gaat het ook over gradering, maar ik kan daar nog steeds weinig zinnigs over zeggen. Er zijn P-grades met een veel mooiere grain dan B-grades, ik heb een reusachtige G gehad waar volgens mij niks aan te verbeteren viel, mijn favoriete pijp is een EX die geen enkele vorm van grain laat zien. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat die gradering wel veel invloed heeft op de vraagprijs, maar als ik een Upshall zou willen kopen bekeek ik ze allemaal.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

Gradering vind ik eigenlijk minder belangrijk dan mijn subjectieve beoordeling, de grain van deze pijp vind ik gewoon mooi. Dat gezegd hebbend wil ik zo'n pijp wel origineel hebben, zeker voor zo'n prijs. Jammer, maar helaas.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Zelf heb ik een erg kleine JU met ruimte voor een 6 mm filter, Dukdalf weet denk ik wel welke ik bedoel. Die komt origineel over en volgens mij heb ik op meerdere plekken gelezen dat die 6 mm vaker gemaakt werden (...).

De pijp in kwestie ziet er uit als eentje van letterlijk 'het oude stempel', dus te dateren tussen 1978 en ongeveer 1982. Ik heb een E-grade uit die tijd en het is duidelijk dat de stempel op zowel de tige als het mondstuk wat minder prominent en diep zijn dan op de pijpen van na 1982 toen er een nieuw stempelmachientje kwam. Op de foto's van de aanbieder op eBay is moeilijk te zien of er een stempel op het mondstuk staat. Bij mijn e grade is het stempel in ieder geval oppervlakkig en het wit uit het logo ontbreekt waardoor je er vrij snel overheen kijkt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

En eigenlijk wil je daarme dan zeggen dat deze pijp - mits het mondstuk origineel is - toch zijn geld waard is? Misschien is Ken in dat geval de cutter geweest....
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Nee, ik wil slechts zeggen dat het mondstuk ook origineel kan zijn. De prijs is imo te hoog. Was het er 1 uit de periode 82-89 en het mondstuk was zeker weten origineel, dan zou de prijs misschien wat meer gerechtvaardigd zijn. Hij zou dan ook een andere gradatie hebben gehad denk ik. Deze kop heeft (vooral aan de linkerzijde) een steeds vager wordende grain naar de ketelrand toe. Ik heb een b uit een latere periode, en die heeft een vrij constante 'flame grain' rondom.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

Duidelijk, dank je.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door L.deJong »

Bij een pijpenshop, ga niet zeggen welke, kwam ik een James Upshall tegen (prijs 116 euro).
Ik heb er naar gekeken, maar het gekke is dat het lijkt dat deze James Upshall niet gebeitst is.
Iets wat ik gek vind want er is geen enkele James Upshall in deze doffe houtkleur, kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door The_Undertaker »

L.deJong schreef:Bij een pijpenshop, ga niet zeggen welke, kwam ik een James Upshall tegen (prijs 116 euro).
Ik heb er naar gekeken, maar het gekke is dat het lijkt dat deze James Upshall niet gebeitst is.
Iets wat ik gek vind want er is geen enkele James Upshall in deze doffe houtkleur, kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Ik denk dat op z'n minst een foto zou helpen :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

L.deJong schreef:...kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Ik denk het wel.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie