JAMES UPSHALL

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Tot mijn ontsteltenis zag ik dan dit fantastische merk nog geen eigen topic had. Hier wil ik bij deze wat verandering in brengen. :wink:

James Upshall is het voornaamste merk van de Tilshead Pipe Company. Het bedrijf werd in 1978 opgezet door oud-Charatan medewerkers Barry Jones en Ken Barnes. Barry Jones was jarenlang (tijdens de Lane periode) verantwoordelijk voor het bedenken van de bekende Charatan vormen, o.a. te zien in dit topic: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=6000
In 1975 is Charatan verkocht aan Dunhill. Misschien dat dit aanleiding is geweest voor de heren Jones en Barnes om hun eigen toko op te zetten, al zie ik dit vermoeden nergens echt bevestigd. Wellicht zegt het motto van James Upshall in die tijd genoeg: "the tradition continues". Wie goed naar de Lane-era Charatans en de eerste James Upshall-pijpen kijkt ziet in ieder geval duidelijke overeenkomsten.

James Upshall staat bekend om de zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. In tegenstelling tot sommige Charatans en de meeste Dunhills krijgt men erg veel pijp voor een relatief laag bedrag. Uiteraard heeft Upshall verschillende klassen variërend van het 'seconds' merk Tilshead tot de zeldzame hoogste klasse, de Empire series, maar in vergelijking met soortgelijke klassen van de eerdergenoemde merken is de prijs aanzienlijk lager.

Enfin. Hier wat plaatjes. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf bezit ik momenteel 7 Upshalls waarvan de laatste aanwinst in het daarvoor bestemde topic is te bewonderen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door smoking-rob »

Begrijp ik hier uit dat als er 'Tilshead" aan eén kant, terwijl er James Upshall aan de andere kant staat dit dat geen "seconds" is, maw er bestaat ook een lijn met alleen maar Tilshead als merk wat het dan wel een seconds maakt?
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Klopt. Dit is een voorbeeld van een Tilshead pijp. Verwarrend genoeg inclusief James Upshall mondstuk.

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

Leuk, weer een nieuw pijpmerkentopic! En natuurlijk zeer terecht dat aandacht gegeven wordt aan dit merk.

De ontstaansgeschiedenis kende ik nog niet, ik vond het nogal verrassend dat er geen meneer James Upshall aan te pas is gekomen, waar komt de naam vandaan?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Moonhowler
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:00
Locatie: Barendrecht

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Moonhowler »

Mijn eerst pijp is een James Upshall. En dat is nog steeds mijn favorieten pijp. :D
Rookt echt voortreffelijk.
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)

Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

dinck schreef: De ontstaansgeschiedenis kende ik nog niet, ik vond het nogal verrassend dat er geen meneer James Upshall aan te pas is gekomen, waar komt de naam vandaan?
De grootvader van oprichter Kenneth Barnes heette Kenneth James Upshall-Barnes. Het bedrijf is naar hem vernoemd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Bananabox-Ninja »

Moonhowler schreef:Mijn eerst pijp is een James Upshall. En dat is nog steeds mijn favorieten pijp. :D
Rookt echt voortreffelijk.
Ah nu weet ik weer waar ik dat logo gezien heb.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Moonhowler schreef:Mijn eerst pijp is een James Upshall. En dat is nog steeds mijn favorieten pijp. :D
Rookt echt voortreffelijk.
Zei ik toch... :wink:

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Immler »

Zat er op te wachten, Jan. :D
Afbeelding

Godfrey59

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Godfrey59 »

Alleen de naam al maakt het deftig en real English :)



Godfrey

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Immler schreef:Zat er op te wachten, Jan. :D
Ach ja, voorspelbaarheid is ook een gave :wink: .

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Immler »

Ribbon, heb je nog wat zwart geld liggen?
Upshall
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Haha, tja, deze pijp wordt al minimaal anderhalf jaar op eBay aangeboden. Prachtige grain, maar veel te groot voor mij, en dan laat ik de prijs nog buiten beschouwing.
Dat is trouwens wel een dingetje bij JU. Veel pijpen binnen de hogere grades zijn erg groot qua ketelinhoud. In mijn geval blijft het dus zoeken naar de kleinere exemplaren.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door smoking-rob »

Dit is mijn JU-tje, kleine 20 jaar oud nu. Ik denk dat ik het mondstuk eens laat vervangen door eentje die iets wijder is.
Afbeelding

Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Ribbon schreef:Haha, tja, deze pijp wordt al minimaal anderhalf jaar op eBay aangeboden. Prachtige grain, maar veel te groot voor mij, en dan laat ik de prijs nog buiten beschouwing.
Ik dacht al dat hij me bekend voorkwam. Inderdaad erg mooi, maar zelfs als verklaard liefhebber van het merk kan ik alleen maar lachen om dit soort vraagprijzen. Mijn complimenten voor je inleiding: een goed geschreven en informatief verhaal.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Janno »

Mooi verhaal Ribbon. Dank.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

smoking-rob schreef:Dit is mijn JU-tje, kleine 20 jaar oud nu. Ik denk dat ik het mondstuk eens laat vervangen door eentje die iets wijder is.
Afbeelding

Afbeelding
Interessant exemplaar Rob. Het uiterlijk (vooral de finish) doet vermoeden dat het een Tilshead is, maar ik zie duidelijk het James Upshall stempel in de steel. Welke grade is het?
Dukdalf schreef:
Ribbon schreef:Haha, tja, deze pijp wordt al minimaal anderhalf jaar op eBay aangeboden. Prachtige grain, maar veel te groot voor mij, en dan laat ik de prijs nog buiten beschouwing

Ik dacht al dat hij me bekend voorkwam. Inderdaad erg mooi, maar zelfs als verklaard liefhebber van het merk kan ik alleen maar lachen om dit soort vraagprijzen. Mijn complimenten voor je inleiding: een goed geschreven en informatief verhaal.
Dankje. Ik denk dat jij trouwens ook nog wel wat leuke wetenswaardigheden aan dit topic kan toevoegen. Voel je vooral niet bezwaard ;)

Ik ben trouwens wat meer onderzoek aan het doen m.b.t. mijn laatste aanwinst, de E grade dublin. Hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de prille beginjaren van het bedrijf. In het gouden ringetje staat het volgende gestempeld: 1/20 14K T (in een ruitje) G.F.
14K staat naar ik aanneem voor 14 karaat. Verder zou ik graag weten wat de andere stempeltjes betekenen. Vanaf 1983 zijn ze pas met Les Wood in zee gegaan. Deze pijp is van voor die tijd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Ribbon schreef: Ik denk dat jij trouwens ook nog wel wat leuke wetenswaardigheden aan dit topic kan toevoegen.
Misschien heb ik zelfs wel plaatjes van Barry Jones die koppen draait in zijn werkplaats in Tilshead. In de tekst van het verhaal dat we in 2000 maakten over Engelse pijpmakers staan wel een paar leuke citaten van Jones. Het archief blijkt alleen nog de Franstalige versie te hebben, ik zal ze straks even in het Nederlands terugzetten.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Top, ik ben benieuwd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Onderstaande tekst is eerder gepubliceerd in 'Pipe Magazine' #12 (2000) als deel van een artikel over Engelse pijpmakers. De foto's komen uit hetzelfde artikel en zijn niet al te best omdat ik de originelen niet meer heb.

"We verlaten Londen en rijden naar het westen, tot Stonehenge opdoemt. Daar slaan we rechtsaf Salisbury Plains op, een onafzienbare heide die afgezien van wat schapen en militairen volstrekt uitgestorven lijkt. Na een paar kilometer komen we bij het dorp Tilshead en de gelijknamige pijpenmakerij, geboorteplaats van een de meest gerenommeerde merken ter wereld: James Upshall.

Afbeelding

Barry Jones, pijpenmaker en mede-oprichter van het bedrijf, maakte zijn eerste pijpen voor Charatan, destijds de enige serieuze concurrent van dat andere legendarische Engelse merk Dunhill. Na ongeveer vijftien jaar voor Charatan gewerkt te hebben neemt Barry ontslag. In de zes jaar daarna maakt hij geen enkele pijp totdat hij in 1978 samen met Kennedy Barnes, de zoon van Charatan-directeur Kenneth James Upshall Barnes, de Tilshead Pipe Company opricht. De beste pijpen die het bedrijf maakt worden verkocht onder het merk James Upshall, de pijpen met een miniem defect of een minder fraaie nerf onder de naam Tilshead, een verdeling die tot op heden bestaat. Kennedy Barnes verlaat het vak in 1989, zodat Barry Jones als enige eigenaar overblijft. "Enkele jaren later had ik wat problemen met de bank. Uiteindelijk verslechterde de situatie zo erg dat ik het bedrijf te koop moest zetten." Dan verschijnt Mordechai Ezrati ten tonele, een Israelische zakenman en groot liefhebber van de pijp, de net zijn eerste zes Upshalls heeft toegevoegd aan zijn collectie van 3000 pijpen en zeer onder de indruk is van de kwaliteit. Sinds 1997 is hij eigenaar van de Tilshead Pipe Company: "Ik ben een liefhebber van pijpen die het geluk heeft gehad zijn eigen pijpenmakerij te kunnen kopen. Al mijn vrienden en mijn boekhouder verklaarden me voor gek, maar ik denk dat we in de afgelopen drie jaar hebben laten zien dat het bedrijf alle kans heeft op een mooie toekomst." De meeste Upshalls worden verkocht naar Amerika, Duitsland en Zuid-Afrika. "We doen ons best om een groter afzetgebied te maken," aldus 'Motty' Ezrati, "maar we worden geconfronteerd met een probleem dat veel kleine pijpenmakers hebben: we kunnen maar een beperkte hoeveelheid pijpen maken." In Tilshead legt Barry Jones het uit, terwijl hij een stuk bruyere in de draaibank zet: "Dit is de traditionele manier van pijpmaken en naar mijn mening ook de ware manier. Als je fabrieksmatig geproduceerde pijpen bekijkt zul je zien dat het merendeel slecht gemaakt is. Pijpenmaken is geen kunst, het is een vak wat je moet beoefenen met het streven naar perfectie: dat begint met het kopen van de hoogste kwaliteit bruyere zodat je het beste resultaat kunt behalen." Upshalls en Tilsheads worden uitsluitend van Grieks bruyere gemaakt.

Afbeelding

Motty Ezrati: "We zijn er in geslaagd goede contacten te leggen met de Grieken. Ze weten dat we alleen het allerbeste willen dat ze kunnen bieden en dat we daar ook voor willen betalen." Barry Jones zegt het wat anders: "Ik kan geen slechte pijp maken, dat zou me mateloos dwarszitten. Ik heb geleerd om pijpen te maken met de hoogst mogelijke graad van perfectie en eerlijk gezegd zou ik niet anders kunnen." Desondanks heeft Barry na veertig jaar pijpen maken nog maar drie werkelijk perfecte pijpen gezien, zo zeldzaam zijn ze. "Weet u, soms komen mensen naar me toe met een pijp en de vraag wat ik er van vind. Ze vergeten daarbij nog wel eens dat ik niet als roker naar een pijp kijk maar als ambachtsman en dat maakt me veel kritischer." Dat brengt hem op het verhaal over het bezoek dat hij ooit kreeg van een bus vol niet-rokers. "Ik had me al voorbereid op een uur verbale agressie, maar toen ze uiteindelijk weer vertrokken had bijna de helft een pijp gekocht." Het stoort hem niet dat sommige van zijn pijpen nooit gerookt zullen worden. "Dat zie je ook bij verzamelaars. De meesten van hen kopen een pijp niet om hem te roken, maar omdat ze vinden dat hij het waard is in hun verzameling opgenomen te worden of gewoon omdat ze hem mooi vinden."

Afbeelding

Terwijl we praten neemt de ebauchon waar Barry aan werkt zijn definitieve vorm aan. Hij houdt de kop voorzichtig tegen een schuurmachine totdat de symmetrie en vorm van de ketel zijn goedkeuring kunnen wegdragen. Dan volgt het maken van een passend mondstuk en daarna herhaaldelijk polijsten, beitsen, nogmaals polijsten en uiteindelijk het aanbrengen van de beroemde initialen 'JU'. Barry doet het allemaal grotendeels in zijn eentje, alleen als er veel afwerking moet gebeuren heeft hij een assistent voor halve dagen. Vijf jaar geleden had hij nog vier andere medewerkers, maar sinds de herstart heeft het bedrijf geen extra personeel aangenomen. "Dat is wel een risico," voegt Barry er aan toe, "want als morgen een koe of een schaap voor mijn auto stapt weet ik niet wie me zou moeten vervangen."

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door dinck »

Mooie aanvulling! Dit lezend vraag ik mij af of JU nog steeds een eenmanszaak is, die koe (of dat schaap) zou dan toch een ernstig verlies voor de pijpenmakerij betekenen!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Naar ik weet is de situatie ongewijzigd. En tenzij Jones stiekem een gezel in dienst genomen heeft zal het merk met hem sterven: inmiddels moet hij al aardig richting de zeventig zijn.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Fantastische toevoeging Dukdalf. Erg jammer dat er geen 'apprentice' is. Al was het alleen maar om de 'geest' van het merk in ere te houden.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Ribbon schreef:Fantastische toevoeging Dukdalf. Erg jammer dat er geen 'apprentice' is. Al was het alleen maar om de 'geest' van het merk in ere te houden.
Bedankt, het was me een genoegen. Voor wat betreft die 'geest' van het merk zal die voor mij persoonlijk altijd gevormd worden door de figuur van Barry Jones. Vijftien jaar geleden was hij eigenlijk al een van de laatste van een generatie van grote pijpmakers die het vak nog op de traditionele manier geleerd had en hij is er een meester in. Dan zit je daar de hele dag in je eentje koppen te draaien, in een nogal vervallen schuurtje midden op de hei, je baas stuurt eens in de zes weken een koerier op de oogst op te halen, over prijzen en andere aspecten van de verkoop heb je niks meer te zeggen, maar je maakt wel een van de meest gerespecteerde merken ter wereld. Dat die Ezrati op mij een nogal onsympathieke indruk maakte zal eraan bijgedragen hebben, maar ik voelde toen overwegend medelijden met Jones die overigens zelf ook heel voorzichtige signalen gaf dat hij en meneer Ezrati niet altijd 'eye to eye' zagen. Hoe het nu met de persoonlijke en zakelijke verhouding tussen de beide heren zit weet ik niet, maar met die mooie toekomst is het nooit veel geworden: de marketing van Upshall is nog steeds bijzonder ondoorzichtig, de verkoopkanalen zijn wazig, ze modderen eigenlijk nog altijd op dezelfde manier door. Bill "Ashton" Taylor had het in alle opzichten beter bekeken, maar die had waarschijnlijk ook wat meer zakelijk inzicht dan Jones.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Best wel een triest verhaal moet ik zeggen.
Omdat het zo ondoorzichtig was vroeg ik me af of er niet iemand is opgeleid ondertussen. Ik ging er vanuit dat Barry Jones op zijn minst gepensioneerd was. Dat hij nu nog steeds aan het werk is getuigd alleen maar van een grote liefde voor het vak.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door robvoorburg »

Of vanwege een slechte pensioenvoorziening.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Daar heb je een punt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Dukdalf schreef: Dan zit je daar de hele dag in je eentje koppen te draaien...
De Upshall-pagina van Pipedia opent met het volgende:
All our pipes are individually created by a team of highly skilled artisans, headed by Mr. Barry Jones...
Is dit nou een verzinsel van meneer Ezrati, of is er in de tussentijd echt iets veranderd in Tilshead?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Het eerste, vermoed ik stellig. De frase staat ook al een hele tijd op Pipedia en is gedicteerd door Ezrati. Het is 'marketingspeak': team klinkt beter dan wanneer je toegeeft dat het hele merk staat of valt met de gezondheid van Mr. Jones, toch? Zelf zegt die laatste in mijn verhaal dat er af en toe assistentie is bij het afwerken en dat geloof ik graag. Misschien liggen de zaken inmiddels anders, maar Ezrati daarentegen geloof ik minder snel. De man heeft zeker zijn goede kanten, maar hij maakt af en toe heel vreemde keuzes. Voor het eerder genoemde verhaal bijvoorbeeld vroeg ik elke pijpmaker om een paar modellen voor fotografie, uiteraard te retourneren als de produktie klaar was. Zowel Les Wood als Bill Taylor lieten graag hun werk zien, Taylor drong er zelfs op aan om ze vooral niet te retourneren maar te roken. Bij Ezrati was het draaien en keren, er was niks om te laten zien, zou hij ze echt wel terugkrijgen, de produktie was al zo krap, het zou misschien zelfs de markt bederven, kortom: moeilijk doen. Daarom staan er in het gepubliceerde verhaal wel foto's van compleet afgewerkte Ferndowns en Ashtons, maar nul Upshalls. Met een bereik van bijna een kwart miljoen pijprokers leek en lijkt me dat gewoon dom.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door smoking-rob »

smoking-rob schreef:Dit is mijn JU-tje, kleine 20 jaar oud nu. Ik denk dat ik het mondstuk eens laat vervangen door eentje die iets wijder is.
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb, zeker ook geinspireerd door dit topic, mijn JU eens goed bekeken, besnuffeld etc. want deze pijp vond ik nooit zo geweldig roken: vaak nat en geen goede trek. Dit euvel wordt inderdaad door het mondstuk veroorzaakt, als ik hem verwijder en er aan zuig is de trek maar matig.
Maar.....dit mondstuk van een andere pijp past er ook op en nu is ie stukken beter geworden met een goede soepele trek!

Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Plaats reactie