JAMES UPSHALL

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

The_Undertaker schreef:Ik denk dat op z'n minst een foto zou helpen :lol:
Dat denk ik ook...

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door L.deJong »

The_Undertaker schreef:
L.deJong schreef:Bij een pijpenshop, ga niet zeggen welke, kwam ik een James Upshall tegen (prijs 116 euro).
Ik heb er naar gekeken, maar het gekke is dat het lijkt dat deze James Upshall niet gebeitst is.
Iets wat ik gek vind want er is geen enkele James Upshall in deze doffe houtkleur, kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Ik denk dat op z'n minst een foto zou helpen :lol:
Ik vond het een beetje gek om in de winkel eens uitgebreid foto's te gaan maken.
Dus eerlijk gezegd niet aan gedacht, zal er de volgende keer als ik er weer ben eens een fototje van maken.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Nogal ego-tripperige schrijver maar wel wat leuke info, ook over Charatan:

http://pipesmagazine.com/forums/topic/g ... ken-barnes

Gebruikersavatar
nicobakker
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 okt 2017 14:51
Locatie: Pijnacker

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door nicobakker »

Afbeelding


Afbeelding

geachte heer ribbon, kunt u mij zeggen de welke dit is?

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Hallo Nico,

Ben ik nu ineens een Upshall kenner? ;)

Zo te zien een typische p-grade sitter waarbij de Charatan invloeden nog goed te zien zijn. Aan het stempel te zien schat ik dat ie in ieder geval van halverwege de jaren 80 of jonger is.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door robvoorburg »

Een onderschat merk, de pijpen die ik hiervan had waren
van hoogwaardige afwerking en hadden rookeigenschappen
die overeen kwamen met Winslows en indertijd redelijk van
prijs.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Sidekickelvis »

Ribbon schreef:Hallo Nico,

Ben ik nu ineens een Upshall kenner? ;)
Je weet er meer van dan ik dus.... JA
Zo te zien een typische p-grade sitter waarbij de Charatan invloeden nog goed te zien zijn. Aan het stempel te zien schat ik dat ie in ieder geval van halverwege de jaren 80 of jonger is.Dat bedoel ik dus....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef:Een onderschat merk, de pijpen die ik hiervan had waren
van hoogwaardige afwerking en hadden rookeigenschappen
die overeen kwamen met Winslows en indertijd redelijk van
prijs.
Wat mij betreft een uitstekende prijs/ kwaliteitsverhouding. Dikke wanden, stevig foutloos hout en mooi gevoel voor grain. Goed te zien aan de E-grade die ik van je kreeg. Hij wordt nog regelmatig gerookt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Ribbon schreef:Dikke wanden, stevig foutloos hout en mooi gevoel voor grain.
Zo is het maar net, Ribbon. Barry Jones for President! :wink:

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Meester W »

Ruim een maand geleden van onze Heer Dukdalf een prachtige J U lovat P grade overgenomen
Gemaakt eind jaren negentig

Prachtige pijp,werkelijk als nieuw met een sierlijke grain

Maar.....in al die 50 jaren die achter mij liggen had ik nog nooit zo’n “ gevecht” met een nieuwe of estate pijp mee gemaakt
Geen enkele tabak smaakte. Zelfs aan gedacht hem te verkopen ( aan Ribbon uiteraard :D )
Tot dat ik er vorige week enigszins ten einde raad Dark Strong van Heinrichs in ging stoken...

De clickerdeclack is er ! Een voortreffelijke combinatie. Ik zit de Upshall nu naar toenemende tevredenheid te roken

De moraal van dit verhaal is -zoals ik toch behoorde te weten- dat je nooit moet opgeven. Elke pijp een eigen tabak

Ergo,ik ben een tevreden mens

Nogmaals dank aan Jan!

En Robin,doe ik hem ooit weg dan is hij voor jou

Beste groet,

Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Goed om te horen. :)

Upshalls staan er wel om bekend dat het lang duurt voor ze ingerookt zijn. Maar eenmaal op smaak zijn het vrienden voor het leven.

De gemiddelde grootte van Upshalls is ook niet mis. Dat vind ik persoonlijk nogal een nadeel omdat ik het liefst kleinere pijpen rook. Ik heb een aantal grotere Upshalls en koop er nu alleen nog maar kleinere bij. Het zou zonde zijn als ze ongerookt in de kast blijven staan.

Veel plezier ermee. Ik zie hem vast nog wel eens voorbij komen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Fijn om te horen dat je de klik gevonden hebt, Willem. Nog vele jaren gewenst!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Via een Amerikaans forum is me ter ore gekomen dat Ken Barnes zijn oude ambacht weer heeft opgepakt. Ken Barnes was in de leer bij Charatan en betrokken bij de oprichting van James Upshall.

Zijn pijpen zullen verkrijgbaar zijn via Scandpipes. Een eigen website is ook in de maak. Ik ben echter bang dat de prijzen niet voor de poes zullen zijn. Opvallend is dat er bij zijn nieuwe pijpen ook wat Scandinavische invloeden te zien zijn.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Rist
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2016 13:15

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Rist »

Ik heb al een tijdje lang contact met Ken Barnes, een heel vriendelijke man met een encyclopedische (insider) kennis met alles wat betreft Charatan maar ook andere klassieke Engelse merken. Ik kan het nog altijd niet geloven, maar voor mijn graduatie heeft Ken voor mij zijn allereerste complete pijp gemaakt als een prototype zodat hij wat feedback van mij kon krijgen alvorens hij ze commercieel ging aanbieden. Het is echt een prachtige groep 3-4 billiard in de klassieke Engelse stijl. Interessant weetje: hij zaagt de vorm van de pijp uit met een gigantische tafelzaag net zoals mr. Charatan Barry Jones heeft aangeleerd om de ideale grain in de blok te vinden.
Hierbij een foto:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Huub »

Hallo Rist ( ? )

Gefeliciteerd met deze nieuwe James Upshall.

Het is werkelijk een " beauty "

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Ribbon schreef: 30 nov 2018 21:58 Ik ben echter bang dat de prijzen niet voor de poes zullen zijn.
Op Scandpipes staan er nog twee, beide meer dan vijfhonderd euro. Prachtige pijpen, maar die prijzen zijn inderdaad geen kattepis...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Erg mooi Rist.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Ribbon »

Als Upshall adept had ik nog 1 pijp die ontbrak in mijn bescheiden collectie van dit merk; een prince. Jarenlang zocht ik me suf en slechts af en toe vond een (te) dure estate op een schimmige website. Tot ik een jaar geleden een prince vond op Marktplaats ('of all places'). De pijp zag er flink gebruikt uit, maar de prijs was laag, dus ik waagde het erop.

Eenmaal ontvangen was de teleurstelling groot. Het mondstuk was niet origineel, iets wat helaas niet te zien was op de foto's bij de advertentie. Ik had eindelijk een Upshall prince, een uit de beginperiode zelfs, maar de vreugde was beperkt.

Ik besloot de pijp in de kast te leggen en me te bezinnen wat ik ermee wilde doen. Nu wist ik dat Ken Barnes weer actief was als pijpenmaker (zie o.a. hierboven), en ik begon voorzichtig te dromen over een door hem gemaakt nieuw mondstuk. Het bleef lange tijd echter bij dromen. De prijzen waarvoor zijn pijpen worden verkocht deden me vrezen voor een hoge kosten, als hij uberhaupt al te porren was voor dit soort opdrachtjes. Wederom liet ik het rusten.

Tot die snikhete avond in de tuin van de buurman afgelopen zomer, alwaar samen met Arno en hem het een en ander genuttigd werd. Arno vertelde me contact te hebben gehad met Ken en over zijn emailadres te beschikken. Onder het motto 'wie niet waagt...' stuurde ik Ken een mail. Wat vervolgens gebeurde overtrof mijn stoutste verwachtingen. Ken bleek zeer enthousiast en wilde me graag helpen. Onder de voorwaarde dat hij de gehele pijp voor me op mocht knappen wilde hij met liefde een nieuw mondstuk voor me maken. Hij beschikte nog steeds over hetzelfde eboniet waar het origineel van gemaakt werd. Ik kon de buigingsgraad en de breedte van het bit kiezen, zelfs of de rand van het mondstuk gelijk met het zilveren ringetje moest lopen of niet. Ken bleek zeer enthousiast over de pijp. Vele mails gingen over en weer...

Twee weken geleden kwam de pijp (dankzij PostNL met een bijzondere omweg) in mijn bezit en het resultaat is perfect. Een van die zeldzame momenten in het leven dat alles precies loopt zoals je hoopt; mijn meest gewilde pijp met een persoonlijke signatuur van de maker in het originele materiaal. Het kan dit keer gewoon echt niet beter. :)

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Paasei »

Mooi verhaal, en schitterend resultaat !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Wowbagger »

Prachtig!

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door The_Undertaker »

Mooi dat je toch de stoute schoenen hebt aangetrokken :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Dukdalf »

Het kost me enige moeite om het zeggen want ik ben stikjaloers, maar als mede-adept van Upshall: van harte gefeliciteerd met deze schitterende prince.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Eliminator »

Leuk, gefeliciteerd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Rob »

Schitterende pijp, mooi verhaal!

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door MaartenS »

Ziet er weer netjes uit... de Pijp

veel rook plezier ermee.

M.v.Gr MaartenS
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Meester W »

Zie het nu pas. In 1 woord prachtig. Ik begrijp dat dit de kleine wondertjes zijn !

Gr
W
I wasn’t born to follow..

Johan86
Berichten: 423
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: JAMES UPSHALL

Bericht door Johan86 »

Prachtig

Plaats reactie