Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door colourpipe »

Hallo beste mederokers,

In januari heb ik vol enthousiasme na lang wikken en wegen voor mij de duurste pijp ooit gekocht Want 226 euro vind ik nog al wat! ....was helemaal wild van het gedurfde model.
De sandblast purisme pur 3 van Vauen. Je moet maar ff googelen voor een afbeelding
Zo enthousiast als ik de eerste week was van het model en de vormgeving. Zo'n desillusie na drie maanden!! Prachtige pijp maar een miskoop voor mijzelf. Misschien voor gewone baai prima maar voor mixture voor mij althans een rampenpijp! Misschien toch door de kleine opening en waarschijnlijk door de dikwandigheid daarom ook zo'n snelle verbranding. Maar het allerergste was : het verschrikkelijke natte roken. Wat ik ook probeerde , hoe ik hem ook stopte . Zelfs filterkristallen gebruikt, ( wat ik nooit doe )maar na een tijdje prettig roken kwam er ineens een golf van overgebleven natte bittere nicotine. En niet één keer maar na een paar trekjes zat ik op een gegeven moment al op een nieuwe bittere waterval te wachten. En maar "porren" na een paar trekjes met een raggertje ( pipe cleanertje ..) door het mondstukje om maar enigszins de illusie voor mezelf op te houden dat het waarschijnlijk de aard van de pijp is en ik dit gewoon moet accepteren ... maar ...ik begon na 20 jaar pijproken bijna aan mezelf te twijfelen of ik iets verkeerd deed. Moest ik deze pijp anders stoppen? Lag het aan mijn tabak? Bewaarde ik het wel goed? Had ik dat toch de Carbonversie moeten kopen van bijna 600 euro? ( nog in geen 600 jaar trouwens...) Deed die het dan niet? Goed... In het begin bij het inroken gebeurt dit wel vaker maar na 3 maanden verwacht je toch verbetering. Verschillende merken filters gebruikt ,zelfs de originele daarvoor bestemde Vauen filters. Natuurlijk kun soms last hebben van wat vocht. Met een gebogen vaak iets meer als een rechte.Maar dit is voor mij onacceptabel. Misschien heeft iemand met dezelfde pijp hier dezelfde ervaring of totaal geen last van? Maar voor mij geen beste koop , zelfs de slechtste koop tot nu toe. Waarschijnlijk ligt het aan mij maar..... Een van laatste aankopen en de beste Pijpen echter is voor mij de Hilson gigant 188. Alles smaakt in deze pijp! Het is een rechte met filter.mooie grote kop en ideaal voor mixture. Totaal geen last van nat roken.Conclusie : de Vauen en ik gaan niet samen. Ook mijn filters die ik vaak 2 keer gebruik nadat ze weer mooi droog zijn geeft geen verandering aan smaak of nat roken bij zowel mij nieuwe hilson als al mijn andere pijpen.
Deze Hilsonpijp maakt de teleurstelling van de Vauen enigszins goed. Misschien ben ik de enige met deze "ietwat "negatieve ervaring trouwens :)) Maar de relatie die ik toch voor de rest van mijn leven wou aangaan met mijn "Purretje" heb ik na drie maanden toch met pijn in mijn rokershart verbroken.... Ondanks het behoorlijke blok hout blijft het een prachtige kwaliteitspijp! Geweldig mooi gemaakt en een juweel om naar te kijken! De Vauen zou voor mij misschien nog 1 keer goede functie kunnen hebben...... Gezien de fantastische kwaliteit hout van de Vauen zou ik me waarschijnlijk een hele zomeravond hieraan kunnen verwarmen bij de vuurkorf, genietend van mijn nieuwe Hilsonpijp... :lol:
Laatst gewijzigd door colourpipe op 26 apr 2014 11:20, 6 keer totaal gewijzigd.
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door The_Undertaker »

Volgens mij heb ik Winslow Collector wel eens met zo'n stuk rookhout in het gezicht gezien. Wellicht kun je hem even naar zijn ervaringen vragen, want volgens mij had hij wel schik van die pijp..
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door colourpipe »

The_Undertaker schreef:Volgens mij heb ik Winslow Collector wel eens met zo'n stuk rookhout in het gezicht gezien. Wellicht kun je hem even naar zijn ervaringen vragen, want volgens mij had hij wel schik van die pijp..
Ja, dat klopt W.C. heeft hem ook. Weliswaar de Carbon versie en die is er zeer tevreden over. Maar ja, wat de een niet lust.... :D
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door Eliminator »

Voor zover ik weet is WC de enige, van het forum dan uiteraard, die zo'n pijp heeft en ik heb van hem idd geen vervelende dingen over deze pijp gehoord dus twijfel of je verder nog ervaringen van mensen zult horen hier.
Ik hoop het overigens wel want ben zelf ook wel nieuwsgierig, vind het een hele fraaie en gewaagde pijp !
Erg vervelend om te lezen, zeker bij een pijp uit deze prijsgroep, voor een enkeling een meevallertje, voor de meeste van ons toch een serieuze uitgave.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door Deadl0ck »

Zoek je op google informatie over je pijp... kom je hier terecht. Vervelend hoor....

Ondertussen zijn er nog 2 nieuwe purisme eigenaren op het forum trouwens. :P
Groet, Mark

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door rivulus »

Ik heb er ook nog even mee in handen gestaan, maar net iets te extreem voor mij. De rechtshandige asymmetrische DB jaarpijp 2015 is zo ver als ik ga. :D

Ik vond die PUR 3 in de verte wel wat van de Quix hebben. (Van bovenaf gezien dan)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door L.deJong »

Ik zie dit topic voor het eerst, geinige pijp :D
Alleen wat Rivulus ook al zegt: 'iets te veel van het goeie'.
Ben ondanks dat wel benieuwd hoe de pijp rookt!
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door Deadl0ck »

Deadl0ck schreef: 13 jun 2016 20:33 Zoek je op google informatie over je pijp... kom je hier terecht. Vervelend hoor....

Ondertussen zijn er nog 2 nieuwe purisme eigenaren op het forum trouwens. :P


Zoek je op google naar een zaak die nog zo'n ding te koop heeft om te weten wat de prijs tegenwoordig doet...

kom je weer hier terecht. :roll: :mrgreen: Maar zo weet ik wel weer hoe lang ik de pijp ongeveer had. Bijna 2 jaar, en aan de datum te zien, was het mijn Schimmel forum aankoop van 2016.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Vauen purisme PUR3 sandblast ....." Desillusie"

Bericht door Sidekickelvis »

Deadl0ck schreef: 28 mar 2018 20:38 Bijna 2 jaar, en aan de datum te zien, was het mijn Schimmel forum aankoop van 2016.
Dat wist ik dan nog wel. Niet het jaar maar wel dat je hem te Zutphen tijdens de meet had gekocht.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie