Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Freark »

Ik weet niet waar dit bericht vandaan komt (zie er niets over op de MM site), maar ik zou het wel een heel ingrijpend besluit van MM vinden om alle goedkope pijpen vanaf $ 4 er uit te gooien voor pijpen die minstens het dubbele moeten kosten. De nieuwe pijpen met vulcanite mondstuk zijn al meer dan $ 15. Is het niet iets wat ze op grotere schaal naast de plastic mondstukken willen introduceren, zoals nu al gebeurd?
Voor mij zou het, als liefhebber van het plastic mondstuk, duidelijk afdoen aan het plezier dat ik van de cobs heb. Gelukkig heb ik net een voorraadje ingeslagen.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Satyr »

Ook bij mij is het mondstuk het enige dat me niet bevalt. Ik klem soms nogal stevig en nu ziet het eruit alsof ik er een meute hongerige bouviers op losgelaten heb.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Freark schreef:Ik weet niet waar dit bericht vandaan komt (zie er niets over op de MM site), maar ik zou het wel een heel ingrijpend besluit van MM vinden om alle goedkope pijpen vanaf $ 4 er uit te gooien voor pijpen die minstens het dubbele moeten kosten. De nieuwe pijpen met vulcanite mondstuk zijn al meer dan $ 15. Is het niet iets wat ze op grotere schaal naast de plastic mondstukken willen introduceren, zoals nu al gebeurd?
Voor mij zou het, als liefhebber van het plastic mondstuk, duidelijk afdoen aan het plezier dat ik van de cobs heb. Gelukkig heb ik net een voorraadje ingeslagen.
Alleen de Cobbit pijpen komen met vulcanite mondstuk . Voor hun overige mondstukken ( de gele plastic) gaan de over op acryl .


Godfrey

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Freark »

Godfrey59 schreef:
Freark schreef:Ik weet niet waar dit bericht vandaan komt (zie er niets over op de MM site), maar ik zou het wel een heel ingrijpend besluit van MM vinden om alle goedkope pijpen vanaf $ 4 er uit te gooien voor pijpen die minstens het dubbele moeten kosten. De nieuwe pijpen met vulcanite mondstuk zijn al meer dan $ 15. Is het niet iets wat ze op grotere schaal naast de plastic mondstukken willen introduceren, zoals nu al gebeurd?
Voor mij zou het, als liefhebber van het plastic mondstuk, duidelijk afdoen aan het plezier dat ik van de cobs heb. Gelukkig heb ik net een voorraadje ingeslagen.
Alleen de Cobbit pijpen komen met vulcanite mondstuk . Voor hun overige mondstukken ( de gele plastic) gaan de over op acryl .


Godfrey
Ik denk dat ik maar rustig afwacht om te zien of MM na 150 jaar inderdaad economische zelfmoord gaat plegen door de plastic bits af te schaffen. In het pipedia artikel over corncobs, voor het laatst bewerkt in 2012, staat ook al "complaints about MM’s plastic bits should be a thing of the past, since every pipe MM makes now comes with an acrylic bit". Nou nee. Broodje aap, dunkt mij. Maar we gaan het wel zien.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Freark schreef:
Godfrey59 schreef:
Freark schreef:Ik weet niet waar dit bericht vandaan komt (zie er niets over op de MM site), maar ik zou het wel een heel ingrijpend besluit van MM vinden om alle goedkope pijpen vanaf $ 4 er uit te gooien voor pijpen die minstens het dubbele moeten kosten. De nieuwe pijpen met vulcanite mondstuk zijn al meer dan $ 15. Is het niet iets wat ze op grotere schaal naast de plastic mondstukken willen introduceren, zoals nu al gebeurd?
Voor mij zou het, als liefhebber van het plastic mondstuk, duidelijk afdoen aan het plezier dat ik van de cobs heb. Gelukkig heb ik net een voorraadje ingeslagen.
Alleen de Cobbit pijpen komen met vulcanite mondstuk . Voor hun overige mondstukken ( de gele plastic) gaan de over op acryl .


Godfrey
Ik denk dat ik maar rustig afwacht om te zien of MM na 150 jaar inderdaad economische zelfmoord gaat plegen door de plastic bits af te schaffen. In het pipedia artikel over corncobs, voor het laatst bewerkt in 2012, staat ook al "complaints about MM’s plastic bits should be a thing of the past, since every pipe MM makes now comes with an acrylic bit". Nou nee. Broodje aap, dunkt mij. Maar we gaan het wel zien.

Klopt . Echter hadden ze nog duizenden en duizenden plastic bits liggen ( made in China) waar ze natuurlijk eerst vanaf willen . Ik heb de acryl mondstukken op de beurs al in de hand gehad . Zien er beter uit ( lees : niet zo goedkoop) maar zijn wel wat geler van kleur . In het begin waren ze eigenlijk ook niet van plastic . Deze vorm bestaat pas sinds 1946 .

Godfrey

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik hoorde van mijn vriend in de US dat Missouri Meerschaum / Aristocob binnenkort met een nieuw type Corn Cob komt in een gelimiteerde oplage, een Reverse Calabash. Zie onderstaande foto.

Fijne dag verder,

Huub

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Huub op 05 mei 2015 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Asmodeus »

Leuk, maar $48 voor een cob [emoji33] ?

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Ribbon »

Dat viel me ook als eerste op Asmodeus.

Het limiteren van oplagen wordt nog al eens ingezet om de prijs flink op te voeren. Dit lijkt me daar een mooi voorbeeld van. Zo te zien wordt er namelijk niet zoveel extra aan materiaalkosten gemaakt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Massis »

érg mooi vind ik persoonlijk, maar inderdaad ook érg prijzig!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Godfrey59

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Godfrey59 »

Leuk idee , en gezien dat je er toch bijna twee maal zoveel materiaal voor nodig hebt ( een cob voor de bowl en een cob voor de RC) valt de prijs wel mee .

Ik ga ze in ieder geval benaderen om er een te bemachtigen :)


Godfrey

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Ribbon »

Godfrey59 schreef:Leuk idee , en gezien dat je er toch bijna twee maal zoveel materiaal voor nodig hebt ( een cob voor de bowl en een cob voor de RC) valt de prijs wel mee
Als ik het rekensommetje goed begrijp betekend dit dat een normale cob dan 24 dollar zou kosten. :-T
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door The_Undertaker »

Naja, er zit natuurlijk ook wat extra arbeid aan in dit geval. Plus het is nieuw, geen corncob die al -tig jaren hetzelfde gemaakt wordt. En ja, een klein beetje limited edition prijsopdrijving ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Huub »

Hallo,

Waar bij een gewone Corn Cob de steel van een stukje slecht hout wordt gemaakt is hier zo te zien ook een geprepareerde maiskolf gebruikt en dat maakt het mijns inziens een stuk duurder.

Ik ben er inmiddels achter dat de pijp is ontworpen door de bekende Amerikaanse pijpenmaker Chris Morgan. De man die ook de zgn. Briar Cigar heeft ontworpen.

Fijne avond verder,

Huub

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Ribbon »

De extra arbeidskosten en het speciale karakter lijken me inderdaad een betere rechtvaardiging van de prijs dan de materiaalkosten. Uiteindelijk is zo'n prijs natuurlijk een vrij relatief begrip.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door meindert »

Een interessant ontwerp deze corncob!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Huub »

Hallo,

Hier een wat betere foto van de nieuwe Corn Cob.
Ze worden in deze uitvoeringen gemaakt en zoals eerder gezegd in een gelimiteerde oplage.

Ze zijn te bestellen via de site van de ontwerper Chris Morgan.


Afbeelding

Godfrey59

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Godfrey59 »

By the way een polished corncob bowl heeft ook onderhoud nodig . Een maal per maand even inwrijven met coconut cream en alle barstjes verdwijnen als sneeuw voor de zon en voorkomt verdere barsten en te droog worden van de cob. Alleen voor cobs die met parish bewerkt zijn .


Godfrey

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Huub »

Hallo Fred,

Dat wist ik niet. Ik rook pas sinds verleden jaar Corn Cobs. In een de 5th Avenue, waarvoor Meindert het mooie groene mondstuk heeft gemaakt, komen inderdaad wat barstjes.
De kop is glad. Is die dan behandeld met Parish?

Waar koop ik coconut-cream?

Fijn weekend,

Huub

Godfrey59

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Godfrey59 »

Huub schreef:Hallo Fred,

Dat wist ik niet. Ik rook pas sinds verleden jaar Corn Cobs. In een de 5th Avenue, waarvoor Meindert het mooie groene mondstuk heeft gemaakt, komen inderdaad wat barstjes.
De kop is glad. Is die dan behandeld met Parish?

Waar koop ik coconut-cream?

Fijn weekend,

Huub
Hallo Huub , Als de kop glad is en gepolijst is dit met Parish/ plaster gedaan. Coconut cream gewoon de goedkoopste bij de Action .


Godfrey

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Asmodeus »

Godfrey59 schreef:
Huub schreef:Hallo Fred,

Dat wist ik niet. Ik rook pas sinds verleden jaar Corn Cobs. In een de 5th Avenue, waarvoor Meindert het mooie groene mondstuk heeft gemaakt, komen inderdaad wat barstjes.
De kop is glad. Is die dan behandeld met Parish?

Waar koop ik coconut-cream?

Fijn weekend,

Huub
Hallo Huub , Als de kop glad is en gepolijst is dit met Parish/ plaster gedaan. Coconut cream gewoon de goedkoopste bij de Action .


Godfrey
Zou je niet beter kokosolie gebruiken ? kokosroom bevat nogal wat water. Of bedoel je een huidverzorgingsproduct ?

Godfrey59

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Godfrey59 »

Asmodeus schreef:
Godfrey59 schreef:
Huub schreef:Hallo Fred,

Dat wist ik niet. Ik rook pas sinds verleden jaar Corn Cobs. In een de 5th Avenue, waarvoor Meindert het mooie groene mondstuk heeft gemaakt, komen inderdaad wat barstjes.
De kop is glad. Is die dan behandeld met Parish?

Waar koop ik coconut-cream?

Fijn weekend,

Huub
Hallo Huub , Als de kop glad is en gepolijst is dit met Parish/ plaster gedaan. Coconut cream gewoon de goedkoopste bij de Action .

Juist , die moet je hebben het zelfde wat op het tere huidje gaat :lol:

Godfrey


Godfrey
Zou je niet beter kokosolie gebruiken ? kokosroom bevat nogal wat water. Of bedoel je een huidverzorgingsproduct ?

Godfrey59

Re: Een nieuw type Corn Cob.

Bericht door Godfrey59 »

Jawel die voor op het huidje :lol:

Godfrey

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Lonny »

Filmpje wat ik tegenkwam over het productieproces van de Missouri Meerschaum Corn Cob Pipe.


Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Asmodeus »

Leuk filmpje, interessant om te zien dat ze na het gips ook nog vernis aanbrengen

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Lonny »

Die man die het gips aanbrengt doet dat in dit geval op een (Limited) Great Dane Egg.
Die worden niet meer zo veel gemaakt, of helemaal niet meer omdat ze problemen hadden met de onderkant van de pijpbol of zo iets.

14117378.jpg

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door cookiemonster »

Langzaam ontwikkel ik toch een oog voor pijpen en aanverwanten.
In het straatbeeld of in een voorbijstuivende auto pijprokende heren of op rommelmarkten en in curiosawinkeltjes ik zie steeds meer pijpen en tabaksdozen.
Misschien is het inbeelding en maar ik let er gewoon meer en meer op en daardoor lijkt het wel of er overal pijpattributen opduiken

Gezien bij mijn schoonmoeder op de keukenkast
Al meer dan twintig jaar staat deze pot op de kast, ze was mij nog nooit echt opgevallen.
Vorige week viel mijn oog er nog eens op, maar dat is toch een tabakspot vroeg ik haar.
Ja zegt ze en daarin zit de pijp van mijn overleden schoonvader, haar schoonvader dat is dus de opa van mijn vrouw.
Eventjes een foto ervan nemen voor het Forum.
Ik schat deze pijp minstens 40 jaar oud (volgens de familiegeschiedenis zeker van voor 1975!)
De tabakspot is misschien wel nog ouder
De pijp is een maiskolfpijp, het mondstuk zit geschroefd in de steel en er zit een metalen poetstok bij.
Hier zijn twee foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door robvoorburg »

Een gewone pijp CM, toch eentje om te koesteren!

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1589
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Geoff »

Mooie tabakspot!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Waarde Forumleden .


Na Heukelum als alle tabak en whatever de deur uit is start ik ( met welnemen van BBN ) :) weer een actie Missouri Corncob aankoop in de USA .
Zelf ben ik benieuwd naar hun nieuwe Hobbit en Churchwarden reeks , als ook hun Reverse calabash pijpen . Alle andere modellen zijn natuurlijk ook te bestellen alsook filters of onderdelen voor uw huidige MM .

Godfrey

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Bananabox-Ninja »

Je hebt mijn zegen Godfrey
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Plaats reactie