Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

corncob

Bericht door Hanske »

heren,

Ik heb voor het eerst een corncob pijp gekocht en gerookt... ik moet zeggen dat ik het nogal vond tegenvallen.. de smaak is radicaal anders dan een bruyere pijp.. maar in mijn geval niet ten goede... op het einde smaakte de tabak naar verbrand hout...

iemand anders ervaring mee??

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Jan Kusters schrijft er geloof ik iets over..

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

pim123 schreef:Jan Kusters schrijft er geloof ik iets over..
kon het niet vinden. Weet je misschien waar ik het kan vinden....
rook de pijp nu voor de 2e keer en kan zeggen dat de smaak iets beter is...

het rookt wel zoeter dan een bruyere pijp...

groet
Hans

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Uit 'een goed begin':

" Om redenen die ik elders uitleg, heeft een pijproker doorgaans meer dan één pijp nodig. Tenzij U geld over heeft, raad ik U niet aan om meteen een heel rek pijpen te kopen, er is namelijk een kans dat het hele pijproken uiteindelijk niet bevalt. Maar aangezien een pijp in feite maar één keer per dag gerookt kan worden, zal zich al snel de behoefte voordoen aan meer dan één pijp. Een goedkope tussenoplossing is eventueel één of twee maïskolfpijpen kopen. Ze zien er misschien wat vreemd uit; geel, en ze doen denken aan stip of tekenfilmfiguren (Popeye en Ollie B Bommel komen in gedachten). En ze hebben geen eeuwig leven. Maar als U ze ergens kunt vinden dan zijn ze niet duur, zonder verder inroken te gebruiken, en ze smaken uitstekend. "

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Corncob blijkt dus mais te zijn leerde google mij (nav de openingspost). Krijg er inderdaad een popey-beeld bij. Kan me ook nog herinneren dat een Amerikaanse generaal uit WO2 zulke pijpen rookte.

Jan Kusters is wel postief over een corncob pijp iig.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

Victor Baarn schreef:Corncob blijkt dus mais te zijn leerde google mij (nav de openingspost). Krijg er inderdaad een popey-beeld bij. Kan me ook nog herinneren dat een Amerikaanse generaal uit WO2 zulke pijpen rookte.

Jan Kusters is wel postief over een corncob pijp iig.
is idd een Amerikaanse vinding maar wel met een Nederlands tintje de oprichter in missouri was van Nederlandse origene...

mac arthur was de generaal die hem bekend heeft gemaakt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_MacArthur

groet
Hans

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Yep, dat is hem. Gezien de lengte van zn wikipedia pagina heeft ie meer gedaan dan alleen pijproken :shock:

Op de Nederlandstalige Wikipedia-site ook in beeld met een maispijp

Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: corncob

Bericht door dr. Watson »

Hanske schreef:heren,

Ik heb voor het eerst een corncob pijp gekocht en gerookt... ik moet zeggen dat ik het nogal vond tegenvallen.. de smaak is radicaal anders dan een bruyere pijp.. maar in mijn geval niet ten goede... op het einde smaakte de tabak naar verbrand hout...

iemand anders ervaring mee??
Dan ben je de houten steel aan de binnenzijde aan het oproken.
Zelf heb ik ook een maiskolfpijp en hij bevalt me goed. Alleen omdat de steel dicht bij het midden zit heb je het gevoel dat er nog tabak in zit en steek je de pijp weer aan terwijl de tabak op is.
Als maiskolf niet bevalt zal een meerschuimen pijp ook niet bevallen. Want uiteindelijk is de pijp van hetzelfde materiaal gemaakt.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

meerschuim= toch een soort fossiel? hoe kan dat dan hetzelfde als maiskolven zijn

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Meerschuim is een steensoort, een corncob is gewoon een maiskolf. Hebben dus niets met elkaar te maken qua materiaal. Of ze hetzelfde rookeffect hebben weet ik niet.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

pim123 schreef:Meerschuim is een steensoort, een corncob is gewoon een maiskolf. Hebben dus niets met elkaar te maken qua materiaal. Of ze hetzelfde rookeffect hebben weet ik niet.
klopt idd ik denk dat de verwarring bij dr Watson is ontstaan door de companyname van de producent van de corncob nl. "Missouri Meerschaum Company" http://www.corncobpipe.com/

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

na zo'n 5 pijpjes verder met de corncob moet ik zeggen dat de smaak beter is... wat wel blijft is de zoetheid van het materiaal.... ik geef toch nog steeds de voorkeur aan een bruyere pijp maar de corncob is wel iets om eens gerookt te hebben.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

het lijkt wel of het na een tijdje niet meer uitmaakt welke tabak je in de pijp stopt... smaakt allemaal hetzelfde... ik verkies dus zeker bruyere!

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

kan ook een voordel zijn...kan je af met de goedkoopste rommel die er te koop is :D

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Allemaal,

Ik schreef er inderdaad wel eens over...

Ik beschouw corncobs als een goed lapmiddel. Zeker, je ziet er uit als Popeye, en jawel, ze smaken anders. Hier lezend realiseer ik me dat ik in mijn verhaal over pijproken nog wat dingen aan het hoofdstukje over maiskolfpijpen moet toevoegen. Mijn dank aan Hanske en Dr. Watson, door jullie commentaar hier kan ik mijn verhaal over pijproken verbeteren! Altijd welkom, dit soort berichten!

1: ze smaken zeker anders dan bruyere. Net zoals meerschuim of steen anders smaakt. Beter gezegd, Bruyere heeft ook zo zijn eigen smaak, en aangezien we nu allemaal voornamelijk bruyere roken zijn we dat als normaal gaan beschouwen. Of de smaak bevalt of niet is een persoonlijke aangelegenheid. Voordeel is in elk geval dat een maiskolf geen fortuin kost.

2: Ook een maiskolfpijp moet ingerookt worden. Het is alleen heel anders inroken dan Bruyere, je kunt hem meteen volstoppen, geleidelijk inroken is hier minder noodzakelijk. Ik zal dat ook in mijn verhaal gaan bijwerken. Hier is de tekst die in de toekomst een keer komt te staan:

Deze pijpen hoeven niet op de normale manier ingerookt te worden, je kunt ze meteen de eerste keer al volstoppen. Die eerste keer is dan geen onverdeeld genoegen; losse vezels en dergelijke in de kop maken dat de eerste keer meer naar kampvuur dan naar tabak smaakt… De pijp voor de eerste keer roken grondig schoonmaken met desnoods wat schuurpapier en een vochtig stuk keukenrol helpt al. Dat stukje schuurpapier kan ook meteen de scherpe kantjes van het mondstuk halen. Goedkope pijpen zijn nu eenmaal niet voor niets goedkoop…
Na een paar keer roken is de smaak prima, zij het anders dan een houten pijp. Er blijft vrij lang een zekere zoetheid in de smaak. Verder is het raadzaam om een maïskolfpijp niet echt tot op de bodem leeg te roken. Ergens komt het moment waarop je de steel begint op te roken, en het is raadzaam om net iets eerder te stoppen.

3: Corncob, maiskolf, het is een pijp die echt van een bepaald soort maiskolf gemaakt is. Het heeft niets met meerschuim te maken, dat is echt iets heel anders. De naam Missouri Meerschaum is de fabrieksnaam, en het is een beetje een grapje. Corncobs roken doorgaans goed droog (net als meerschuim) en zijn erg licht in gewicht (net als meerschuim). Aan de andere kant zijn ze extreem goedkoop, geheel in tegenstelling tot meerschuim. Missouri Meerschaum is zoiets als een klein scootmobiel een 'bejaarden Rolls Royce' noemen. Je kunt met allebei van A naar B rijden en je zit droog...

Ik beschouw ze vooral als beter dan een slechte bruyere pijp. Als je geen 50 euro of meer aan een pijp wilt uitgeven, koop dan liever een corncob dan een bruyere pijp van 10 euro. En zelfs dat is geen wet, een heel enkele keer kom je in mandjes of aanbiedingen prima bruyere pijpen tegen voor weinig geld. De kans op zo'n gelukje is klein, je moet dan wel echt weten waar je naar zoekt.

Groetings, Janneman

O ja, en corncob neemt sneller en sterker de smaak van een bepaalde tabak aan... Als je in een corncob alles door elkaar rookt wordt het inderdaad een allegaartje in smaak Hanske.
Laatst gewijzigd door janneman op 19 aug 2009 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

Janneman dank voor je toevoegingen en alles wat ik van je geleerd heb!

groet
Hans

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Janneman,
je bent, in 't Vlaams gezegd, "machtig" ...
lustige en gesmaakte reis- en doeverhalen en een snedige, uiterst gewaardeerde pen, die de meest verstokte niet-roker doet beseffen dat hij aan het verkeerde eindje trekt ...
S

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Zijn er hier eigenlijk rokers die corncobs in de vaste rotatie hebben zitten? Ik ben ooit begonnen met een cob, die ik laatst op zeer lompe wijze heb gesloopt, maar dat terzijde. Ik vind het heel erg makkelijk roken. Ze zijn zonder veel problemen meerdere keren per dag te roken, goedkoop, en bovendien zeer licht. Kwestie van tussen de tanden parkeren en je kan je met nuttige zaken bezig gaan houden. Bovendien zijn ze best stevig. Dat in combinatie met de prijs maakt het een prima pijp voor de minder verfijnde situaties. Ik denk dat ik er binnenkort maar weer een paar moet aanschaffen.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Yes, goeie start gemaakt met CornCob. Heb ze nog, 2 stuks, pak ze als ik zin heb.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Kynikos schreef:Zijn er hier eigenlijk rokers die corncobs in de vaste rotatie hebben zitten?
Ik heb er sinds kort een, en die is met stip een van de pijpen geworden die ik het meest rook. Niet alleen omdat hij makkelijk en goed rookt, maar ook omdat ik niet beducht ben om hem te roken. Mocht het een keer fout gaan, dan kan ik goedkoop weer een nieuwe kopen! Ik merk dat ik dat idee niet heb bij bv. mijn Genod. Die is niet meer te koop, dus daar ben ik veel voorzichtiger mee. Nee, die corn cobs zijn een blijvertje voor mij! (Ik houd ook wel een beetje van houtje-touwtje en simplisme :) ) Ik ben van plan om nog dit jaar meerdere te kopen als ik een goedkoop adresje kan vinden.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Rob schreef:Ik ben van plan om nog dit jaar meerdere te kopen als ik een goedkoop adresje kan vinden.
Aristocob op Ebay. Zie ook zijn video's op Youtube!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

drfretboard schreef:
Rob schreef:Ik ben van plan om nog dit jaar meerdere te kopen als ik een goedkoop adresje kan vinden.
Aristocob op Ebay. Zie ook zijn video's op Youtube!
Da's grappig. Is dat een soort vulling voor in metalen pijpen a la Falcon? Dat heb ik nog nooit eerder gezien.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Rob schreef: Da's grappig. Is dat een soort vulling voor in metalen pijpen a la Falcon? Dat heb ik nog nooit eerder gezien.
Maar de vraag in hoeverre dat nog verkrijgbaar is; maar Aristocob is vooral een Username van een Youtuber/Ebayer die ook Corncob's verkoopt!

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Sinds gisteren heb is dus mijn eerste Corncob. Hoewel het ding er bizar uitziet is het eigenlijk al een van mijn favoriete pijpen. Hij rookt en smaakt heerlijk en die grote kop ligt heerlijk in de hand en wordt niet te heet.

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Heb een bestelling van GL Pease tabak uit de US ontvangen samen met 2 corncobs. Ze zijn zeker niet de mooiste pijpen uit mijn verzameling maar ze roken zeer aangenaam.

De eerste poging was op einde een beetje een openhaard smaakje, maar dat probleem is uiteindelijk snel verdwenen. Was eigenlijk van plan om ze te gebruiken om diverse nieuwe tabakken uit te proberen. Maar gezien Janneman's waarschuwing dat een corncob snel de smaak van een tabak aanneemt, zal ik ze in plaats daarvan reserveren voor een specifieke tabak.

Over the GLP tabak later meer in tabak subforum, maar de eerste ervaringen met Barbary Coast zijn zeker positief.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

marcel schreef:Heb een bestelling van GL Pease tabak uit de US ontvangen samen met 2 corncobs. Ze zijn zeker niet de mooiste pijpen uit mijn verzameling maar ze roken zeer aangenaam.

De eerste poging was op einde een beetje een openhaard smaakje, maar dat probleem is uiteindelijk snel verdwenen. [...]
Bijzonder, dat had ik ook. Ik denk dat het bij mij kwam omdat het vuur dicht bij het stokje kwam (het verlengde van het mondstuk/tige in de ketel).

Grappig om te lezen dat veel lezers hier op het forum zo goed te spreken zijn over de rookkwaliteiten van een corn cob. Zo zie je maar: goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn!

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Hoe zit het met de filters van de corncob?

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

dr. Watson schreef:Hoe zit het met de filters van de corncob?
De mijne heeft geen filter. Ik zag wel dat Aristocob ook Corncobs met filter had, maar dat zijn geen standaard 9mm filters heb ik het idee.
Laatst gewijzigd door AlbertE op 21 okt 2009 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

AlbertE schreef:
dr. Watson schreef:Hoe zit het met de filters van de corncob?
De mijn heeft geen filter. Ik zag wel dat Aristocob ook Corncobs met filter had, maar dat zijn geen standaard 9mm filters heb ik het idee.
Papieren wegwerp filtertjes speciale maat. Werkt uitstekend.
't is dat ik nu zo'n verzameling pijpen heb om in te roken, anders bestelde ik nog wat cobs ;-)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

drfretboard schreef:
AlbertE schreef:
dr. Watson schreef:Hoe zit het met de filters van de corncob?
De mijn heeft geen filter. Ik zag wel dat Aristocob ook Corncobs met filter had, maar dat zijn geen standaard 9mm filters heb ik het idee.
Papieren wegwerp filtertjes speciale maat. Werkt uitstekend.
Aanvankelijk wist ik niet dat er een filter in zat, dus ik heb de mijn gemold door een rager er doorheen te trekken met alcohol. Hij ging dus opzwellen en is vervormd geraakt. Er staat "Medico filter" op. Ik heb gezocht op internet, maar er zijn er verschillende van. Ik moet het nog eens uitzoeken welke in de mijne moeten.

Plaats reactie