Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Bommel »

Dank heer Eli.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Ribbon »

Graag zou ik hier ook even een balletje opgooien over Old Dominion Corncobs. Deze heren maken naar eigen zeggen traditionele corncobs in de trend van de 19e eeuw met bamboo-stelen.
We specialize in traditional corn cob pipes handcrafted from our own unique heirloom Indian corn cobs and individually fitted with natural bamboo stems. Our corn cob pipes are faithful recreations of historically accurate pipes from the mid-1800s through the turn of the 20th century.
Afbeelding

http://www.olddominionpipe.com/

Zijn er mensen die al ervaringen hebben met pijpen deze relatief nieuwe firma?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door gezel »

Ken deze corncob niet.
De prijs, daar kan je geen bult aan vallen.
Het mondstuk lijkt me minder.

Op site van http://country-pipes.webnode.nl/estate- ... cond-hand/ staat een Roberto Santia Ultimate corncob
die wel zou kunnen bevallen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Ribbon »

Ik zou Santia niet zo snel met Old Dominion vergelijken afgezien van dat ze hetzelfde materiaal gebruiken. Het gebruiken van bamboe voor het mondstuk is wat onconventioneel, maar ik zou het daarom zeker niet op voorhand afschrijven. Santia heeft overigens ook pijpen met bamboe mondstuk, maar dat terzijde.

Overigens staan er op de site van Riccardo Santia zelf nog veel meer.

http://www.rsantiapipes.com
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Asmodeus »

Bij een van mijn MM Legends constateerde ik zojuist dat de bodem is doorgebrand na ca. 20x roken. Is dit iets wat ik moet accepteren van zo'n goedkope pijp of kan het hier een productiefout betreffen? Ik betreur het wel dat ik al zo snel afscheid moet nemen van zo'n fijne pijp. Weet iemand een adres in de regio Rotterdam waar ze naast de Legend ook andere MM's verkopen ?

arwen
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 sep 2013 07:41

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door arwen »

@ asmodeus : niet te vlug afscheid nemen van de pijp ... In een grabbag had ik er twee waarbij de bodem sponsachtig was en eruit viel. Ik heb alle slechte materie zo goed mogelijk verwijderd om een mooi rond gat te krijgen. Nadien boven in de pijp een plastiekzakje gestoken gevuld met zand. Dan de opening in de bodem gevuld met kneedbaar hout (zakje diende om ergens een tegendruk te maken) en goed laten uitharden. Daarna buitenkant vlak schuren en de twee pijpen gaan nu toch al een redelijk aantal keren roken mee ...

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Vloeibaar hout :shock: geen goed idee gezien de synthetische harders die erin zitten . Gewoon een bruyere plug erin zetten en hij gaat weer jaren mee.


Godfrey

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Paasei »

Mijn eerste gedacht ook, Godfrey.
Kneedbaar hout is goed om aan de buitenkant es een putje te vullen, maar nooit in direct contact met brandende tabak !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Asmodeus »

@arwen, godfrey,paasei
Bedankt voor alle adviezen. Het is inmiddels opgelost: na verwijdering van het stickertje onder de bowl bleek er een doorgerijpt maiskorreltje te zitten wat een beetje loszat. Bij van Dalen Cigars in Rotterdam hebben ze mij zonder enige aarzeling een nieuwe gegeven.
Mocht het nog eens gebeuren: Kneedbaar hout zie ik ook niet zo zo zitten; de 2 soorten die ik in huis heb bevatten allerlei narigheid die ik niet in wil ademen.
Als ik een bruyere plug wil gebruiken moet ik dan een stukje van bijvoorbeeld een 'slooppijp' op maat snijden en dan lijmen met pipe mud?

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door gezel »

Heb op de site van MM gelezen dat de cobs afgesmeerd worden met 'plaster of Paris", om gaten en gaatjes te vullen.
Afbeelding
Plaster of Paris = gips.
Aan de structuur te zien van het gips in mijn corncobs heb ik het vermoeden dat het gipspoeder niet met water maar met witte houtlijm is vermengd.
Heb zelf nogal eens verdunde witte houtlijm gebruikt om fossielen en sculpturen uit zacht mergel te conserveren.
PS: plaatje aanklikken om alle foto's te bekijken.

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Dit is gips/ parish oftewel een vuurvaste samenstelling hiervan gemengd met beendermeel . De huidige witte houtlijm bevat ook chemische stoffen dus die het beste niet gebruiken.


Godfrey

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door gezel »

Voor de spijtoptanten van de laatste zending cobs door BNN verzorgd, zie ik net dat Countrypipes
de gentlemen en leespijp cob in zijn assortiment heeft.

Ik heb ze beiden van de laatste zending en kan ze van harte aanbevelen. :sherlock:

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

gezel schreef:Voor de spijtoptanten van de laatste zending cobs door BNN verzorgd, zie ik net dat Countrypipes
de gentlemen en leespijp cob in zijn assortiment heeft.

Ik heb ze beiden van de laatste zending en kan ze van harte aanbevelen. :sherlock:
Yep voldoende voorraad :)

Godfrey

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Marielle32 »

Vraagje bij deze corncob kunnen er tabaksresten onderin de kop achter het mondstuk achterblijven hoe lossen jullie dat op?
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door janneman »

:D Niet; dat is gewoon mijn noodvoorraad tabak :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Marielle32 »

janneman schreef::D Niet; dat is gewoon mijn noodvoorraad tabak :D
Zo had ik het nog niet bekeken hahaha
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Wowbagger »

Ik herken het. Je zou het kunnen oplossen door de bodem te vullen met zogeheten pipe-mud. Dat is een mengsel van as en speeksel dat bij het drogen uithard. Ik zelf heb geen moeite met dat kleine beetje tabak weggooien.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Eliminator »

Geduld en doorroken, voor je het weet zit de ruimte onder het rookkanaal dicht, koolresten hopen zich daar op en verhelpen het probleem vanzelf.
Pipe-mud kan uiteraard, sommige zweren erbij, zelf nog nooit gebruikt en rook de cob's met veel plezier !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Asmodeus »

Na een keer een doorbrander te hebben gehad heb ik mijn cobs dichtgesmeerd met pipe mud. Je moet ze dan wel een paar dagen laten drogen en de pijp zal dan een paar rooksessies een beetje muf smaken, maar daarna kun je ze gewoon tot de bodem leegroken net als een gewone bruyèrepijp. Ook verwijder ik het uiteinde van de steel dat in de ketel uitsteekt volledig

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door The_Undertaker »

Eliminator schreef:Geduld en doorroken, voor je het weet zit de ruimte onder het rookkanaal dicht, koolresten hopen zich daar op en verhelpen het probleem vanzelf.
Pipe-mud kan uiteraard, sommige zweren erbij, zelf nog nooit gebruikt en rook de cob's met veel plezier !
+1.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Bommel »

Gewoon roken, het lost zich vanzelf op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Freark »

Sinds ik meer pijp rook, inmiddels 4-6 per dag, merk ik dat ik steeds vaker naar een corncob grijp. Voor het rechttoe-rechtaan roken denk ik dat er weinig tot geen andere pijpen zijn die mij beter bevallen. Bruyere- of olijfhouten pijpen hebben wel aantrekkingskracht (wat heet, deze week heb ik er nog een gekocht en in WW komen er nog vier bij), maar dat zit dan meer in de vorm, het vakmanschap en de verzamelwoede (a.k.a. PKZ), niet zozeer in de functie. Er zijn uiteraard prima rokende andere pijpen, maar beter rokend dan een corncob?
Uit een corncob laat zich alles roken, je kan ze desnoods meerdere keren op een dag roken, ze liggen lekker in de mond en kosten bijna niks. Mijn voorkeur gaat uit naar de MM Pride, het goedkoopste gefilterde model van nog geen vier en een halve dollar. Een klassieker van gering gewicht, mooi formaat en meer dan voortreffelijk in de mond te klemmen. Het meest simpele plastic mondstuk past zowel links als rechts van de hoektanden perfect bij mijn gebit, het voelt aangenamer aan de tanden en kiezen dan acryl doordat het zachter is en je hoeft niet bang te zijn voor tandafdrukken. Als je er doorheen knaagt -na vele keren roken- kost een nieuw mondstuk nog geen 50 dollarcent. De kop heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven, maar wie maakt zich daar druk over voor zo'n prijs.
Ik denk er over om binnenkort maar eens een half dozijn Prides met een half dozijn reserve mondstukken te bestellen bij Aristocob. Dat zou wel voldoende zijn voor de dagelijkse behoefte gedurende een jaartje. De andere pijpen zou ik dan kunnen reserveren voor zon- en feestdagen. Moet ik natuurlijk wel de PKZ overwinnen, maar dan heb ik in ieder geval nog de troost van de PTKZ.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Asmodeus »

Freark schreef:Sinds ik meer pijp rook, inmiddels 4-6 per dag, merk ik dat ik steeds vaker naar een corncob grijp. Voor het rechttoe-rechtaan roken denk ik dat er weinig tot geen andere pijpen zijn die mij beter bevallen. Bruyere- of olijfhouten pijpen hebben wel aantrekkingskracht (wat heet, deze week heb ik er nog een gekocht en in WW komen er nog vier bij), maar dat zit dan meer in de vorm, het vakmanschap en de verzamelwoede (a.k.a. PKZ), niet zozeer in de functie. Er zijn uiteraard prima rokende andere pijpen, maar beter rokend dan een corncob?
Uit een corncob laat zich alles roken, je kan ze desnoods meerdere keren op een dag roken, ze liggen lekker in de mond en kosten bijna niks. Mijn voorkeur gaat uit naar de MM Pride, het goedkoopste gefilterde model van nog geen vier en een halve dollar. Een klassieker van gering gewicht, mooi formaat en meer dan voortreffelijk in de mond te klemmen. Het meest simpele plastic mondstuk past zowel links als rechts van de hoektanden perfect bij mijn gebit, het voelt aangenamer aan de tanden en kiezen dan acryl doordat het zachter is en je hoeft niet bang te zijn voor tandafdrukken. Als je er doorheen knaagt -na vele keren roken- kost een nieuw mondstuk nog geen 50 dollarcent. De kop heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven, maar wie maakt zich daar druk over voor zo'n prijs.
Ik denk er over om binnenkort maar eens een half dozijn Prides met een half dozijn reserve mondstukken te bestellen bij Aristocob. Dat zou wel voldoende zijn voor de dagelijkse behoefte gedurende een jaartje. De andere pijpen zou ik dan kunnen reserveren voor zon- en feestdagen. Moet ik natuurlijk wel de PKZ overwinnen, maar dan heb ik in ieder geval nog de troost van de PTKZ.
Helemaal mee eens, de prijs/kwaliteitverhouding van deze fijne pijpen is mijn ogen echt onverslaanbaar. Mijn favoriet is de Diplomat, vanwege de 'normale' ketelinhoud en de iets dikkere ketelwanden. Daar ga ik er ook eens een paar van bijbestellen bij een volgende bestelling tabak.

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Smokomang »

Ik heb er nu twee een in de roulatie een freehand en een diplomat en idd ik moet zeggen ik pak er vaker naar dan ik zelf dacht
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door The_Undertaker »

Ja, hier ook, als ik weet dat ik even minder aandacht heb dan pak ik al gauw een corncob. Ze lijken gemakkelijker in het gebruik dan bijv. een bruyere met betrekking tot de vochtopname e.d. maar het kan ook dat ik me dat inbeeld.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Het zijn fijne en droge rokers , maar om nou te zeggen dat ze een kwaliteitspijp overstijgen :shock: nee dat nu ook weer niet . Een Lada rijdt prima maar een Mercedes rijdt fijner :lol: Je komt in beide droog en comfortabel van a naar b , oftewel de tabak verbrand en wordt tot u genomen in zowel de Lada als de Mercedes , maar toch net effe anders :wink:

Godfrey

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Smokomang »

En godfrey59 ook daar ben ik hethelemaal mee eens. Zeker 's avonds wil er voor gaan zitten en genieten dan is een corncob het niet. In het begin dacht ik corncob leuk om te leren dan weg maar deze twee blijven in de roulatie en rook ze niet dagelijks maar toch wel wekelijks
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door The_Undertaker »

Dat ben ik met je eens ,maar het lijkt alsof ik bij een corncob minder snel last heb van de bekende pruttel/natte prop dan bij een bruyerepijp. Daarom pak ik laatstgenoemde ook voornamelijk wanneer ik er de rust voor heb om er eens goed voor te zitten, en corncobs wanneer ik te jachtig ben ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door gezel »

De helft van de 3 a 4 pijpen die ik per dag rook zijn cobs.
Ook de houten cobs roken prima en doen niet onder voor de corncobs.
Ik denk dat de superieure rookkwaliteit van een cob mede het resultaat is van de ruime boring en het vochtabsorberend vermogen van zowel de cob als het gebruikte hout.
Daarbij is er ruimte onder en naast de tige, daar waar de tige in de ketel steekt, dat indien nodig een aanzienlijke hoeveelheid vocht opneemt.

Bruyere daarentegen, neemt naar mijn ervaring nauwelijks tot geen vocht op.
Hooguit word er vocht opgenomen in de cakelaag en iets in het filter, voor zover de filter gebruikt word.

Van de churchwardens die ik bezit vind ik de cobwarden het beste roken.

Van "echte kwaliteitspijpen" heb ik geen benul.
De duurste pijpen die ik heb zijn tussen de 60 en 70 euro.

Ben wel benieuwd of onze pijpenmakers zich eens willen wagen aan een houten cob.
Zo'n vergroot garenklosje met ingeplakte tige lijkt me een stuk gemakkelijker te draaien dan een traditioneel bruyere pijp.
8p

Godfrey59

Re: Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Bericht door Godfrey59 »

Klopt wat je opmerkt over de diameter van het rookkanaal . Al een hele tijd merk ik dat pijpen met een ruimer rookkanaal in ieder geval voor mij fijner roken . Mijn eerste Ser Jacopo die ik ooit bestelde had ik bijna terug gestuurd omdat ik dacht dan hij de verkeerde boor gebruikt had . Met gemak kunnen er twee ragers langs elkaar in . Blijkt dat de meeste van zijn pijpen zo gemaakt worden , en juist dat deze het makkelijkste roken uit mijn assortiment :lol:

Godfrey

Plaats reactie