FALCON

Alles over de pijp zelf...
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: FALCON

Bericht door robvoorburg »

Er zit een Dublin tussen, een model dat ik met plezier
voor flakes gebruikte.

Kachelpiep
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2016 02:02

Re: FALCON

Bericht door Kachelpiep »

Ik zag 'm ook, lijkt mij uit heel het Falcon assortiment de meest geschikte kop voor flakes, de smalste boring. Heel erg bedankt voor de tip!
robvoorburg schreef:Er zit een Dublin tussen, een model dat ik met plezier
voor flakes gebruikte.

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: FALCON

Bericht door Tati60 »

Mocht iemand er ooit aan denken - ik besef dat die kans klein is - een gebogen Falcon in bruine uitvoering te verkopen, dan hou ik me warm aanbevolen.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: FALCON

Bericht door dinck »

Ik dacht al dat ik een gebogen bruine op ebay had gezien, even opgezocht en een andere (nieuwe) gevonden: http://www.ebay.de/itm/FALCON-EXTRA-BEN ... Sw9r1WB7N0
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: FALCON

Bericht door Deadl0ck »

Ik blijf me erover verbazen dat deze pijpen nieuw uit engeland te krijgen zijn voor 35 tot 40 euro...

Misschien eerdaags toch eentje bestellen voor de brexit. Misschien een international model. Dit ondanks dat ik in de loop der jaren al mijn flacons doorverkocht heb...
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: FALCON

Bericht door Meester W »

Dat is niet duur zeg. Ik kocht ze vroeger ( 30 jaar geleden ) voor 25 gulden en heb ze nog immer als autopijp Those were the days..

Zeer goede rokers met een fijn nylon mondstuk,niet te zwaar voor een hand aan het stuur en de andere op de knie van mijn secretaresse. Of zo
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: FALCON

Bericht door The_Undertaker »

Meester W schreef: Zeer goede rokers met een fijn nylon mondstuk,niet te zwaar voor een hand aan het stuur en de andere op de knie van mijn secretaresse. Of zo
:lol: :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Harry
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 aug 2017 09:40

Re: FALCON

Bericht door Harry »

Beste mensen, ik kan aan een ongebruikte Falcon komen met 2 koppen, nog in de verpakking, die volgens de verkoper uit de jaren '50 komt. Ik heb al 2 pijpen, maar vrees dat ik aan het aankoopvirus lijd. Is 30 euro een goede prijs hiervoor ?
En zou het kwaad kunnen dat de koppen al een dikke 50 jaar in de verpakking zitten, qua smaak?

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: FALCON

Bericht door The Fonz »

Drie tientjes voor een ongebruikte/nieuwe Falcon mét twee koppen, lijkt me beslist een koopje!
Tegen de kop, aan de bovenkant van de schroefdraad, zit een dunne nylon ring die als een pakking functioneert. Ik neem aan dat zo'n ringetje de tand des tijds prima heeft doorstaan. Uiteraard moet je de koppen gewoon inroken, net zoals je dat bij iedere nieuwe (ongebruikte) pijp zult moeten. Ik kan me niet voorstellen dat de leeftijd van die koppen een probleem zou zijn. Daarbij ga ik er natuurlijk wel van uit dat ze niet zijn gebarsten of zo door uitdroging maar die kans lijkt me uiterst gering.
Als je graag een Falcon wil hebben dan zou ik zeggen: doen! Het grote voordeel van twee koppen blijft natuurlijk dat je, na afkoeling (!) de koppen gewoon verwisselt en vervolgens vrolijk kunt verder paffen.

Er zijn ongetwijfeld (fervente) Falcon rokers op ons forum die hun licht hierover willen laten schijnen...

Succes!

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: FALCON

Bericht door janneman »

Ik verwacht dat die oud ekoppen nog prima zijn, inderdaad alleen even kijken naar de ring onder de kop en boven de schroefdraad.

Niet speciaal voor Falcon, meer in het algemeen; ik heb gemerkt dat leeftijd rauwe pijpen zoet maakt... Anders gezegd, ik heb ondertussen een paar keer in mijn omgeving mogen vaststellen dat pijpen die wel heel erg lang in een winkel hadden liggen verstoffen beter smaakte dan het ontbreken van een merk (Of het merk 'Real Briar') deed vermoeden. Ordinaire mandjespijpen die vroeger scherp en zuur smaakten, blijken als ze 30 jaar onder de toonbank hebben gelegen ineens een stuk beter te smaken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: FALCON

Bericht door rivulus »

Doen! Eur 30 is een koopje voor zo' n setje.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Harry
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 aug 2017 09:40

Re: FALCON

Bericht door Harry »

Bedankt, even wachten op reactie van de verkoper op mijn laatste vragen. En dan hopelijk snel te bewonderen bij 'nieuwe aanwinsten'

Harry
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 aug 2017 09:40

Re: FALCON

Bericht door Harry »

Ik krijg geen reactie meer, dus ik laat het lekker zitten. Heb bij de Oude Tijd mooie betaalbare pijpen gezien, dus ga binnenkort daar shoppen. Ook leuk!

Repelsteel

Re: FALCON

Bericht door Repelsteel »

Ik heb zojuist een zevental pijpen ontvangen, allen redelijk oud, (ik bevraag het forum misschien nog ter determinatie van mijn aanwinst).
De verkoper contacte mij via marktplaats dat er zich een koper had aangediend voor 1 van de pijpen en dat hij 50 euro bood.
Het pakketje zat waarschijnlijk al op de bus. Bijzonder aardig van de verkoper was dat hij het email adres van de geïnteresseerde heeft doorgegeven, voor het geval ik de pijp kwijt wilde.
Het ging om “die pijp met metalen steel”.

Een Falcon dus.
Pijp is redelijk mooi met wat patina, de bowl is wat viezig, mondstuk is onbeschadigd.
Ik moet hem nog schoonmaken, heb de pijp dus nog niet gerookt.

Ik heb de geïnteresseerde gecontact, tot op heden nog geen reactie.

En nu mijn punt.
Iemand neemt de moeite om op marktplaats foto’s af te speuren naar interessante pijpen.
Weet een Falcon te herkennen, biedt speciek op deze pijp, maar biedt vervolgens meer dan de
nieuwwaarde.

Ik ben een absolute beginner op pijp gebied, maar heb ik nou een super speciale Falcon uitvoering te pakken, zijn de prijzen afgelopen week enorm gestegen of heeft de verkoper gewoon geen idee?
Hoe dan ook, contact de verkoper mij dan ga ik hem of haar eerst attenderen op de nieuwprijs.
Voelt niet goed om iemand een poot uit te draaien, al dan niet vrijwillig.

Tot zover mijn Falcon annecdote

Mooie pijp trouwens, weet niet of ik hem wel kwijt wil.

Gr

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: FALCON

Bericht door Jekke »

Ik blijf een Falcon een buitenbeentje vinden in de pijpen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ze wel graag rook. Ik bezit een straight en een bent, de laatste heb ik tweedehands overgenomen van een forumlid en ik heb ze 1 keer gerookt.....maar mijn voorkeur blijft de straight. Voor een ritje met de wagen of een dagje in de bossen tijdens het jachtseizoen vind ik ze ideaal.....een andere kop erop en je kan direct terug roken, de prijs valt zeer goed mee en je hoeft geen 3 á4 pijpen mee te nemen. Momenteel nog een restantje Frog Morton aan het oproken van gisteren en ze smaakt me zeker.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: FALCON

Bericht door polleke »

Ik lees vanalles over Falcon , een pijp die ik nog niet heb ! En laat staan gerookt heb , krijg wel steeds meer intresse om het eens te proberen [emoji848]is er eventueel een tip over welke eerste kop dan te nemen ?

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: FALCON

Bericht door polleke »

Afbeeldingheb nog wel dit ( gebakkie ) maar dat kon me niet echt bekoren zeg maar[emoji12][emoji851]

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: FALCON

Bericht door roocker »

@Polleke : Je hebt een PB

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: FALCON

Bericht door Sidekickelvis »

polleke schreef:Afbeeldingheb nog wel dit ( gebakkie ) maar dat kon me niet echt bekoren zeg maar[emoji12][emoji851]
Dit is een Jima pipe of the year als ik me niet vergis. Is wat specialer dan een Falcon imho.... Leuk ding dat je gewoon moet bewaren om het aparte systeem. Roken moet je lekker uit hout doen, met geen andere frustels dan misschien een filter....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: FALCON

Bericht door polleke »

Sidekickelvis schreef:
polleke schreef:Afbeeldingheb nog wel dit ( gebakkie ) maar dat kon me niet echt bekoren zeg maar[emoji12][emoji851]
Dit is een Jima pipe of the year als ik me niet vergis. Is wat specialer dan een Falcon imho.... Leuk ding dat je gewoon moet bewaren om het aparte systeem. Roken moet je lekker uit hout doen, met geen andere frustels dan misschien een filter....
Het roken doe ik inderdaad het liefst uit hout ,maar het zag er toen leuk uit en vult de collectie nog wat aan[emoji12]en een mens is nooit te oud om wat te proberen !,[emoji56][emoji41]

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: FALCON

Bericht door Sidekickelvis »

polleke schreef:
Sidekickelvis schreef:
polleke schreef:Afbeeldingheb nog wel dit ( gebakkie ) maar dat kon me niet echt bekoren zeg maar[emoji12][emoji851]
Dit is een Jima pipe of the year als ik me niet vergis. Is wat specialer dan een Falcon imho.... Leuk ding dat je gewoon moet bewaren om het aparte systeem. Roken moet je lekker uit hout doen, met geen andere frustels dan misschien een filter....
Het roken doe ik inderdaad het liefst uit hout ,maar het zag er toen leuk uit en vult de collectie nog wat aan[emoji12]en een mens is nooit te oud om wat te proberen !,[emoji56][emoji41]
Is ook een grappig ding, heb er zelf ook 1 gehad. En zijn nu redelijk zeldzaam geworden.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: FALCON

Bericht door cookiemonster »

Inderdaad volgens mij is dit ook een Jima pijp
Weinig mensen weten dat dit een pijp is uit de jaren '60 want op het doosje staat "pipe of the year 2000"
Maar dit was omdat deze pijp in de jaren '60 bijzonders futuristisch was en daarom de reclame slogan "pipe of the year 2000" meekreeg.
Ze rookt volgens vele gebruikers voortreffelijk.
Op dit forum vind je veel info over deze pijp en ook op youtube zijn er filmpjes te vinden.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: FALCON

Bericht door robvoorburg »

Sidekickelvis schreef:
polleke schreef:
Sidekickelvis schreef:
polleke schreef:Afbeeldingheb nog wel dit ( gebakkie ) maar dat kon me niet echt bekoren zeg maar[emoji12][emoji851]
Dit is een Jima pipe of the year als ik me niet vergis. Is wat specialer dan een Falcon imho.... Leuk ding dat je gewoon moet bewaren om het aparte systeem. Roken moet je lekker uit hout doen, met geen andere frustels dan misschien een filter....
Het roken doe ik inderdaad het liefst uit hout ,maar het zag er toen leuk uit en vult de collectie nog wat aan[emoji12]en een mens is nooit te oud om wat te proberen !,[emoji56][emoji41]
Is ook een grappig ding, heb er zelf ook 1 gehad. En zijn nu redelijk zeldzaam geworden.
Eind jaren 60 werd deze pijp (Frans product) verkocht als:
De pijp van het jaar 2000, helaas heeft ze het niet gered.
Ze bestond uit kunststof en metaal en de pot, die de
indruk wekte uit meerschuim te zijn, was dat ook niet,
geen idee wat het dan wel was, toch rookte deze pijp
niet slecht.
Het enige beweegbare deel was het buisje in de steel,
deze kon je naar achteren schuiven om er het "filter"
uit te schudden.
Het filter was een stukje "gedraaid draad" dat je kon
vervangen indien gewenst.

In aanschaf waren ze indertijd niet duur, maar vraag
me niet op de man af hoeveel dan precies.
Wanneer ik moet gokken, tussen 25 en 50 gulden.

Mocht ik ooit nog eens de hand kunnen leggen op
een nieuwe, dan ben ik bang dat ik dat zou doen,
want deze pijp had iets aparts.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: FALCON

Bericht door polleke »

robvoorburg schreef:
Sidekickelvis schreef:
polleke schreef:
Sidekickelvis schreef: Dit is een Jima pipe of the year als ik me niet vergis. Is wat specialer dan een Falcon imho.... Leuk ding dat je gewoon moet bewaren om het aparte systeem. Roken moet je lekker uit hout doen, met geen andere frustels dan misschien een filter....
Het roken doe ik inderdaad het liefst uit hout ,maar het zag er toen leuk uit en vult de collectie nog wat aan[emoji12]en een mens is nooit te oud om wat te proberen !,[emoji56][emoji41]
Is ook een grappig ding, heb er zelf ook 1 gehad. En zijn nu redelijk zeldzaam geworden.
Eind jaren 60 werd deze pijp (Frans product) verkocht als:
De pijp van het jaar 2000, helaas heeft ze het niet gered.
Ze bestond uit kunststof en metaal en de pot, die de
indruk wekte uit meerschuim te zijn, was dat ook niet,
geen idee wat het dan wel was, toch rookte deze pijp
niet slecht.
Het enige beweegbare deel was het buisje in de steel,
deze kon je naar achteren schuiven om er het "filter"
uit te schudden.
Het filter was een stukje "gedraaid draad" dat je kon
vervangen indien gewenst.

In aanschaf waren ze indertijd niet duur, maar vraag
me niet op de man af hoeveel dan precies.
Wanneer ik moet gokken, tussen 25 en 50 gulden.

Mocht ik ooit nog eens de hand kunnen leggen op
een nieuwe, dan ben ik bang dat ik dat zou doen,
want deze pijp had iets aparts.
Deze pijp heeft kleine bijtsporen , maar is verder eigenlijk wel gaaf , heb hem gecleand ( is overigens al einkele jaren in mijn bezit ,maar weinig gerookt) bedankt voor de info !! Toch intressant[emoji12][emoji1303]

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: FALCON

Bericht door polleke »

Dankzij Roocker een mooie Falcon pijp nu in mijn bezit [emoji1303][emoji1305][emoji122]met een paar onversmadelijke sampels voor klein Paultje !![emoji12][emoji12][emoji56][emoji56][emoji41][emoji1305]

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: FALCON

Bericht door polleke »

De sampels zijn passe en ik ga ze zeker aanschaffen ![emoji12]en de Falcon heeft zijn tweede sessie achter de rug [emoji1303]lekker licht pijpje !

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: FALCON

Bericht door roocker »

Mooi te lezen ! Veel plezier en rookgenot in de toekomst.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1589
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: FALCON

Bericht door Geoff »

Heb voor Kerstmis twee Falcon stelen en 6 koppen gekocht om compact mee op reis te kunnen gaan; zelfs met de rugzak.

Maar omdat beelden meer zeggen dan woorden:


Afbeelding

Afbeelding

En er is nog wat plaats over om wat meer tabak mee te nemen of i.d.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: FALCON

Bericht door Arno »

Leuk Geoff!
Afbeelding

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: FALCON

Bericht door George Bertram »

Ziet er goed uit Geoff
Fumo et Emergo ;p

Plaats reactie