FALCON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Falcon

Bericht door Tati60 »

Ik heb de voorbije dagen mijn mening over Falconpijpen moeten bijstellen. Mijn Falcon (met een dover- en applekop) was de laatste pijp die een opknapbeurt kreeg. Dat ging vrijeenvoudig : de steel was in geen tijd weer zwart en de koppen kregen een laagje was en glimden na opwrijven als nooit tevoren. Daarna de pijp - met minimale verwachtingen - ook weer eens opgestoken...

En dat viel reuze mee. De Falcon rookt koel en zacht en bijt niet op de tong. En mijn vooroordeel over het plastic mondstuk bleek ook al geen steek te houden: de pijp zit lekker in de mond en van de plasticsmaak was geen spoor meer. Ik ga hem dus weer meer roken... Het verstand komt niet voor de jaren ;-)

Een vraagje nog aan andere Falconrokers : is het schoteltje onder de kop na één pijp bij jullie ook zo nat? En wat doe je daartegen? Iemand ervaring met de Falconfilters?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Kreeg je niet een zakje dry rings erbij? Ze werken prima, gaan ong. 3 keer mee.

Die van mij trekt niet goed, ik denk dat de naad iets te ver gaat... Wel jammer. Moet een s kijken wat eraan te doen.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Joey Peters schreef:Kreeg je niet een zakje dry rings erbij? Ze werken prima, gaan ong. 3 keer mee.

Die van mij trekt niet goed, ik denk dat de naad iets te ver gaat... Wel jammer. Moet een s kijken wat eraan te doen.
Ik heb deze Falcon al zo'n vijftien jaar, dus dat zakje dry rings is inmiddels op :-)... of verdwenen :oops: ... Ik zal eens bij de tabakszaak informeren.

Mijn Falcon trok ook niet goed. Ik dacht dat de kop na aanschroeven te dicht in het onderstel verdween. Dus heb ik heel voorzichtig wat bijgeschuurd rond de opening onderaan in de kop. Hielp niks.

Bleek dat het koollaagje onderin de schuldige was. Ik heb de kop met de reamer bewerkt en de pijp rookt weer als nooit tevoren.

Zou je op zo'n ouder onderstel ook nieuwere koppen kunnen gebruiken?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Je kunt zelf dry-rings maken door een pijpenrager af te knippen en rond te buigen, en die in de 'pan' te leggen.
En bij mijn Super Twist -geen Falcon maar wel iets vergelijkbaars- heb ik een tijdje een dun touwtje als een soort van pakking gebruikt omdat hij vlase lucht aanzoog langs de schroefdraad. Werkte prima, maar na een aantal keren roken was dat niet meer nodig. Vermoedelijk was dat een vergelijkbaar effect als de losse steel van een pijp die lang niet gerookt is; na een paar keer is het over.

Groet Janneman

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Oude en nieuwe Falcononderdelen passen bij elkaar, zolang het effectief Falconkoppen zijn; Wegens een patentkwestie heeft Falcon in Engeland een tijd "Alco" verkocht; de schroefdraad is anders, en die koppen passen niet op de Falconstelen.
Het verstand komt niet voor de jaren
het komt mét de jaren ... en dat is ook niet te onderschatten

Erasmus, al is de Falcon dan ook maar een kneusje om te zien ... de loftrompetten mogen niet ontbreken
Ik rook ze zonder dry-ring; op 't eind van de rit uitvegen met een stukje keukenrol is perfekt.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Falcon

Bericht door Rob »

erasmus59 schreef:Een vraagje nog aan andere Falconrokers : is het schoteltje onder de kop na één pijp bij jullie ook zo nat? En wat doe je daartegen? Iemand ervaring met de Falconfilters?
Ik heb de mijne vanmiddag nog gerookt, en hij was weer redelijk vochtig. Ik doe er niets aan; gewoon aan het eind losdraaien en schoonvegen met een tissue.

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Falcon England

Bericht door derkbait »

Rommelmarktje bezocht afgelopen zondag en ineens voelde ik mij als een wesp gestoken twee pijpen in het zichtsveld verschijnen!!!!
Eerst meteen op een Terminus pipe gedoken waar ik later wel plaatjes van show. Zelfde die ik al heb geshowed!!
ernaast lag deze Falcon, en die moest natuurlijk ook mee.
Na 5 euries te hebben neergelegd voor beide pijpen ze mee naar huis genomen. Ze een tijdje aan het bekijken geweest....

De Falcon oogde geheel zwart en toen ik de kop eraf schroefde was het een en al teer en troep.. Nah ja.. Paar uurtjes in de alcohol en eens kijken..
In tussentijd maar even een pijpje gerookt. Daarna kon het boenen beginnen.. Hele avond bezig geweest dat ding schoon te krijgen maar het is me gelukt...

Daarna was de bruyere kop eraan toe om gereinigd te worden.. het geheel schoongekrabt en daarna aan het boenen!!!!! Ik kwam er achter dat de zwarte kop ineens een heel andere kleur begon te krijgen en na het geheel opgepoetst te hebben is dit het resultaat!!!!

Enige nadeel is nu dat de kop lek is na het schoonmaak werk. er trekt wat valse lucht mee als ik aanzuig en de kop dicht houd.. Wellicht na wat rookwerk slipt dat wel dicht en anders hou ik mij aanbevolen voor bruikbare tips...

Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

derkbait,

Er zit - of misschien beter : er hoort - een dichtingsringetje ( 0.3 mm dik ) op de schroefdraad, tussen kop en onderstel.
Voorzichtig afpeuteren en schoonmaken ... tenzij het al verschwunden is.

Falcon-roken is niet verslavender dan pijproken ( voorzet, iemand . . . ? ) maar het is gemakkelijker omdat een Falcon "andere" rookeigenschappen heeft dan een gewone pijp.

Maar als je met een half-versleten pijp begint dan is de lol er definitief af : nu echt doorbijten : slechte pot in de stoof, steel bijhouden, en een nieuwe pot ( met een intacte dichting ) kopen.

En roken. Je zal verrast zijn ...

S

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Bericht door derkbait »

Oh!! Dus ik moet een ringetje zien te vinden dus.. denk dat ik die wat beschadigt heb met het schoonmaken van de pijp.. Zin die te verkrijgen of moet ik een andere oplossing zoeken voor dat probleem???

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Geluk gewenst met je nieuwe aanwinst, en ik moet zeggend at hij er na je huisnijverheid heel goed uitziet!

Ik heb zelf geen Falcon, en ken de ringtruc dan ook alleen van horen zeggen, maar ik heb begrepen dat een pijpenrager onder langs de schroefdraad van de kop draaien en afknippen net zo goed werkt.

Afbeelding

Zo zien de echte Falcon Dry Rings er uit...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Big Smoker
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2010 13:14
Locatie: Maastricht

Bericht door Big Smoker »

Heb vandaag ook mijn nieuwe Falcon met meerschuimbeklede bowl gekregen die ik via Don Carlos uit Uden had besteld maar daar ik nu verkouden ben moet ik nog een paar daagjes wachten met hem te proberen en eens even gaan bedenken met welke tabak ik hem ga roken
het leven is veel te kort ,evenals de duur van een pijp roken



Groetjes Jean

Gebruikersavatar
derkbait
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:44
Locatie: 150
Contacteer:

Bericht door derkbait »

Kijk aan!! eel plezier emee het zijn wel apparte pijpen vind ik!! Ik heb haar nog niet gerookt ik moet eers wat ter afdichting regelen maar dat komt wel..

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Falcon info

Bericht door Bart Iron »

In deze draad kan informatie over de Falcon pijp geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

Falcon
Geschiedenis

De Falcon pijp is van oorsprong een Amerikaanse vinding, geboren uit de gedachte een pijp te maken die koel en droog rookt. Dankzij de opengewerkte aluminium steel wordt die koeling bewerkstelligd. De Falcon werd al in 1936 bedacht, en kent talloze tegenhangers die bekend staan onder de naam systeempijp. Sommige van die pijpen hebben een futuristische uitstraling.

De vervaardiging van de Falcon pijp komt pas na de oorlog op gang, aanvankelijk in Amerika. Vanaf 1958 wordt de Falcon ook in Engeland gemaakt waar de pijp nog verder wordt geperfectioneerd. Vooral in de jaren 1960 is de systeempijp een gigantische rage en iedere roker bezit er minstens één. Het merk Falcon is onmiskenbaar marktleider maar vergelijkbare producten komen ook in Franse en Italiaanse pijpenfabrieken tot stand.

Na 1970 neemt de productie af. Het pijproken wordt minder populair, maar bovendien is het moderne van de vinding er wel af. De Amerikaanse fabriek sluit haar deuren en de productie wordt door Engeland overgenomen. Uiteindelijk wordt de Engelse fabriek in 1993 aan Merton of London verkocht. De productie wordt onveranderd voortgezet al is een verdere terugloop onvermijdelijk.

Met name de laatste jaren is de Falconpijp weer in opmars. Vooral door jonge rokers wordt zij ontdekt als een ideale lichte pijp met een moderne uitstraling. Uiteraard is deze revival mede te danken aan de uitstekende rookeigenschappen want de pijp, die ook wel bekend staat onder de naam droogroker, is niet alleen aangenaam van gewicht maar rookt absoluut koel en droog. Daarnaast sluit het modernistische ontwerp van weleer goed aan bij de hang naar voorwerpen uit de fifties van een kleine groep jonge rokers.


Kenmerken

De voornaamste karakteristiek van de Falcon is de afschroefbare pijpenkop, die op een aluminium schaaltje past waaraan de steel vast zit. De steel van de echte Falcon heeft verder als kenmerk een getordeerd rookkanaal, dat vrij loopt tussen een soort frame steel die de ketel met het mondstuk verbinden. Het plastic mondstuk is aan de steel gesealed en kan er niet vanaf worden genomen.

De pijp wordt in twee hoofdmodellen geleverd: recht en gebogen. Beide versies bestaan in aluminium kleur en gemoffeld in het bruin van de bruyère. Ruime variatie ontstaat door de keus aan uitwisselbare ketels, zowel gezandstraald als glad afgewerkt. In het verleden bestonden ook pijpenkoppen met een gedraaide meerschuimen binnenketel en een versie geheel van meerschuim. Door afgenomen vraag worden die exemplaren tegenwoordig niet meer gemaakt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Mooie pijpjes zitten hier tussen, maar ik heb er nog nooit eentje gerookt. Denk dat deze makkelijker zijn mee te nemen, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een mooi bewerkt stuk hout.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Veel zinvolle informatie in het Nederlands over systeempijpen (waaronder Falcon) is te vinden op de site van het Pijpenkabinet: http://www.pijpenkabinet.nl/Artikelen/S ... mpijp.html

Gebruikersavatar
Pirx
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2011 06:53

Re: Falcon info

Bericht door Pirx »

Hier kan je mooi zien hoe een Falcon eigenlijk samengesteld wordt, is een heel interessante site met als ronkende titel "smoking metal". Het loont de moeite om hem eens te doorlopen.
http://www.smokingmetal.co.uk/pipe.php?page=364

Op onderstaande link heb je een mooi overzicht van de meest voorkomende modellen (met naam) en uitvoeringen.
http://www.mertonandfalcon.co.uk/pipes/ ... falcon.htm

Nu is dit basic, want zo weet ik dat begin dit jaar alle koppen te koop waren in kleurige uitvoeringen, geel, groen, paars, enz. (verschrikkelijk), maar men tracht er wel wat variatie in te brengen.
Begin dit jaar was er ook een extra korte uitvoering (ik dacht dat de steel -2,5cm korter was) waarop alle klassieke koppen passen.
De Oude Leeuw heeft vaak van speciale uitvoeringen van Falcon (maar meestal heel beperkt dus ze zijn vaak snel weg).
http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&scat=160

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Falcon info

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Is eagle niet een zusterbedrijf van falcon?
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Pirx
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2011 06:53

Re: Falcon info

Bericht door Pirx »

Geen idee,
Eagle is wel Italiaans, en Falcon door en door Brits...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

een dikke maand met heel veel Falcon.

Bericht door janneman »

Ik ben dit jaar uit Engeland terug gekomen met een compleet nest aan Falcons, en na een tijdje redelijk intensief Falcon roken is het misschien tijd om eens wat ervaringen op een rijtje te zetten. Ik kocht mijn pijpen bij een zaak die ook een internet winkel heeft: http://www.smoke.co.uk/index.html.

Afbeelding

Om te beginnen: ik rook de Falcons met veel plezier en vaak. Nu hoort dat in mijn geval wel bij nieuwe aanwinsten; de meest recente aanwinsten zijn heel vaak mijn favorieten, en in dit speciale geval is de aanschaf van een heel nest Falcons ook een beetje het toegeven aan een lang gekoesterde wens. Ik zal over een jaartje of zo dit bericht nog wat aanvullen, als dat kakelverse enthousiasme is weggeëbd.

Voorlopig kan ik wel alvast wat dingen concluderen.
1: Om te beginnen zijn de Falcon standaard koppen iets kleiner dan de meeste pijpen tegenwoordig. Heel globaal ongeveer 3/4e van wat ik nu als normaal zou willen bestempelen. In de praktijk betekent dit dat ik, waar ik met een normale pijp een uur rook, ik hiermee ongeveer 3 kwartier rook. Geen voor- of nadeel, maar wel iets om te weten.
Falcon heeft extra grote koppen, maar die heb ik niet, en daar kan ik dus weinig over zeggen. Op grond van uiterlijk vind ik ze wat groot uitzien voor het verder toch iele skelet van de pijp. Falcon heeft ook extra kleine koppen, de zogenaamde Bantam reeks, en daar heb ik er twee van (de meest linkse van de losse koppen op de foto is zo'n Bantam kop). Ik gebruik die graag voor de wat trager brandende tabakken zoals latakiablends en flakes. Een wat minder gebruikelijke beits hebben de Hunter koppen, die veel lichter bruin zijn. Ik vind die opvallend goed passen bij de donker geanodiseerde stelen die ik heb.
Door de kleinere en verwisselbare koppen rook ik nu met veel plezier op een terrasje meerdere pijpen met verschillende tabakken. Ik rook de Falcons onder andere zo vaak omdat ik hiermee ineens een reeks pijpen heb die korter duren; ik kan nu ook voor 1 kop koffie op een terrasje een pijp opsteken (met Bantam kop), of verschillende tabakken roken.

2: De Falcon's vragen om goed schoonmaken, maar door de afschroefbare kop gaat dit bij deze pijpen veel eenvoudiger dan bij normale pijpen. Bijna alle vuil verzameld zich in het pan-gedeelte net onder de houten kop, en even uitvegen met een stukje keukenrol maakt de pijp in één klap vrijwel helemaal schoon. De pijpenragers komen opvallend schoon uit de steel.

3: De rook is koel, en de pijpen hebben de neiging om scherpe kantjes van de tabak weg te halen. Zoiets als een filterpijp, maar de smaak lijkt beter behouden te blijven. Om op dit gebied alles te leren heb ik overigens meer tijd nodig, en ik zal hier over langere tijd nog wat aan toevoegen (ik heb bijvoorbeeld nog geen Falcon kop ingesteld op Latakia).

4: Het gat onderin de houten kop moet, zoals volgens mij Smoorder al elders schreef, goed schoon gehouden worden, anders gaat na verloop van tijd de pijp zwaarder trekken. Ik heb dat gat na 1 maand roken niet hoeven ruimen, maar goed uitvegen met een opgedraaid stukje papier is bij elke reiniging wel zinvol.

5: Terwijl de rook koel is, valt me op dat de pijp zelf warmer wordt dan ik gewend ben. Voor een deel is dit nu net waar het bij dit soort pijpen om draait; het aluminium neemt gemakkelijk warmte op en wordt dus warm. Zo wordt de warmte van de kop en rook afgevoerd.

6: ik vind het helemaal leegroken wat moeizaam door het gat onder in de kop; In dat 'putje zit bij mij vaak nog een heel klein beetje onverbrande tabak. Wel opvallend is dat de pijpen goed gelijkmatig branden. Alle ketels die ik heb hebben een conische vorm, dus de binnenkant van de kop wordt naar onder toe smaller. In het verleden vond ik dat die ketelvorm de neiging had om op het laatst wat te fel te gaan branden. De Falcons lijken daar geen last van te hebben.

7: De gebogen pijp die ik heb heeft een zogenaamd multi purpose bit (en geen dental bit zoals ik elders schreef), en ik vind dat een opvallend aangenaam bit.

8: Stinkende jatten (vingers dus). Als de kop niet goed aangedraaid is op de steel loop je kans op stinkende vingers. Ik merk dat ik de neiging heb nogal voorzichtig te zijn bij het aandraaien.

De Falcon folder die ik bij mijn pijpen kreeg...

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Het tasje dat ik heb komt van Dan Pipe (http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 17023.html), en draagt in niet geringe mate toe aan mijn lol; alles zo keurig en overzichtelijk bij elkaar...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door janneman op 27 sep 2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Lezenswaardig verhaal Janneman. Gebruik jij de Falcon filters, vouw je ze zelf uit
een rager, of rook je de pijp zo?
Graag zou ik een Falcon met meerschuimen kop kopen.
Falcon zelf schijnt deze niet meer te maken. Heb jij enig idee waar ik zoiets vandaan
kan halen?

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Falcon info

Bericht door Pieter »

Google zegt: http://www.pazyryk.co.uk/Falcon_Block_M ... Bowls.html

Ik krijg de indruk dat Falcon nooit dit soort koppen heeft gemaakt (lijkt me overigens ook wel logisch: een meerschuimen schroefdraad gaat geheid binnen de kortste keren kapot), maar dat het meer een soort 'hobby-projectjes' zijn van liefhebbers.

Ook op de site van Don Duco zijn voorbeelden van meerschuimen ketels op Falcon-pijpen beperkt tot ambachtelijke creaties, over dergelijke ketels van Falcon zelf wordt niet gesproken.

Ik kan er zo vlug nergens anders wat over vinden.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Nou, alvast bedankt voor de link.

Het schroefdraad is natuurlijk de zwakke plek in het verhaal.
Door te roken verhard meerschuim, maar het blijft
denk ik uitkijken

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Eliminator »

Falcon is en zal (denk ik ook) nooit mijn ding worden, hoewel tijden altijd kunnen veranderen uiteraard, maar hoe dan ook een interesante uiteenzetting van feiten die we toch weer met veel plezier hebben kunnen lezen.
Wie weet,.... ooit
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

robvoorburg schreef:Lezenswaardig verhaal Janneman. Gebruik jij de Falcon filters, vouw je ze zelf uit
een rager, of rook je de pijp zo?
Graag zou ik een Falcon met meerschuimen kop kopen.
Falcon zelf schijnt deze niet meer te maken. Heb jij enig idee waar ik zoiets vandaan
kan halen?
Rob, ik maak die filters onderin de pan van een stukje pijpenrager. Overigens geeft zo'n filter voor mij geen meerwaarde, ik laat het er tegenwoordig uit. Volgens de folder zijn er ook koppen met meerschuimen inlay te koop. Wellicht niet in Nederland, ik kon zelfs bij Schimmel geen international stem bestellen, zou niet meer worden gemaakt (?) maar was echter wel degelijk te bestellen in Engeland via internet. Misschien maakt Falcon ze niet meer (oude folder?), maar de detaillist zal ze vast nog wel hebben. Bovendien zijn zelfs met verzendkosten mee de stelen en koppen de helft van de Nederlandse prijs.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Ik sluit me aan bij wat teunis al over de meeste dingen schreef:

ik gebruik die filtertes - de dry rings- tot nu toe niet, ik wil in de toekomst wel nog eens even testen of de pijp daardoor soms nog schoner blijft, maar in feite lijk ik ze nergens voor nodig te hebben.

Voor wat betreft pure meerschuimkoppen; ook ik kan me, meerschuim kennende, eigenlijk niet voorstellen dat de schroefdraad het echt lang zou overleven. Aan de andere kant, als je zo'n kop één keer erop schroeft en dan laat altijd zitten zou het nog wel eens een hele tijd goed kunnen gaan, al wordt dan het schoonhouden van de pijp wel een probleem.

Falcon maakt wel de koppen met meerschuiminzet, tenminste volgens de winkel in Engeland waar ik mijn pijpen kocht. Hij had een berg, en ze zagen er verder precies hetzelfde uit, inclusief de gebruikte beits, als de Falcon koppen. Het foldertje komt uit de Falcon jaarpijp 2011 verpakking, dus zou redelijk actueel moeten zijn (zo is inderdaad de speciale Falcon ruimer die ze niet meer maken uit het foldertje verdwenen).
Ik ben eigenlijk altijd wat huiverig voor koppen met een meerschuim inzet, om dat mijn ervaring is dat die meerschuim inzet het vroeger of later begeeft. Tegelijk moet ik zeggen dat ik geen enkele ervaring heb met de falcon koppen met meerschuim inzet; wie weet houden die het beter.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Falcon info

Bericht door culann »

Dank Janneman voor weer een fraai stuk leesvoer over een van de pijpen in mijn collectie die, waarschijnlijk ook vooral dankzij de rook eigenschappen, me steeds meer aan het bevallen is. Zelf vind ik het nog steeds niet moedersmooiste, echter mijn vriendin juist vind 'm juist een van de weinige mooie exemplaren in m'n collecte, de rest vindt ze te oudbollig... Wat mij juist weeer de kans geeft om binnenkort nog wat extra koppen aan te schaffen ;) , ondanks dat ze vindt dat ik inmiddels wel genoeg pijpen heb.

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Falcon info

Bericht door culann »

Oh, en wat betreft de dryrings, ik gebruik zowel de originelen als verknipte en rondgebogen ragers. Maar eigenlijk vind ik het maar ondingen, zal ook eens zonder proberen te roken. Nog nooit geprobeerd eigenlijk...

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Falcon info

Bericht door Kapitein Haddock »

Uit de oude doos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kapitein Haddock op 06 jun 2012 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Falcon info

Bericht door Pieter »

Ik word bij het lezen van deze topic steeds meer gecharmeerd van de Falcon. Lijkt me eigenlijk wel wat om een setje met een paar extra koppen aan te schaffen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie