MR BROG

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

MR BROG

Bericht door Laurens487 »

Om het nieuwe aanwinsten topic niet te hoeven vervuilen met een pijpje van €16,- maak ik dit topic maar even aan.

Ik heb de pijp nu drie keer gerookt met rode ster. Volgens de meesten niet de manier om een pijp te roken, maar goed als we daar mee kunnen leven, ieder zijn ding zou ik zeggen.

Wat opvalt aan het pijpje is dat het perenhout erg licht qua gewicht is, daardoor blijft de pijp met zijn grote ketel prettig in de mondhoek hangen. Het mondstuk is precies goed voor mijn gebit en ik merk dat ik de platte mondstukken prettiger vind dan de wat rondere. Het is een 9mm filterpijp en de filters passen prima dus er lekt weinig tot geen lucht langs.

Het roken zelf en de smaak:
Het is een dikwandige smalle hoge ketel die af fabriek al voorzien was van een koollaagje, niet erg dik, maar net genoeg om niet op het kale hout te hoeven roken.
Iedereen die wel een snoeiafval heeft gestookt: inderdaad zo ruikt het :mrgreen:
Wel moesten de eerste twee keer het geboorde gat van ketel naar het mondstuk (vergeef me het gebrek aan technische termen, ik vul ze graag aan) nog even verkoold worden want dat is er blijkbaar later in geboord. Dat was ook niet erg netjes want er kwamen toch nog veel spaanders uit.
Hij rookt verder heerlijk! Trekt prima, is makkelijk te stoppen en heel gemakkelijk tot de bodem leeg te roken. De kop wordt ook niet warm, althans niet warmer dan Bruyere maar dat kan dus ook te maken hebben met de dikke wand.

Qua smaak, mis ik alleen een beetje de smaak van de tabak, maar ik geloof niet dat er een smaak van perenhout vrij komt, of het moet zo zijn dat die twee elkaar opheffen, maar dat weet ik pas als er een mooie dikkere koollaag in de pijp zit.

Ik zal het topic regelmatig aanvullen met mijn bevindingen want mijn ervaring tot nu toe is dit echt een grote aanrader voor een gooi en smijtpijp voor in de auto of tijdens festivals waar je nog wel eens een keer iets minder voorzichtig met een pijp bent of hem kwijt kunt raken. Ik heb vanaf de eerste keer al genoten van het roken en het gaat me steeds beter bevallen dus voor het geld is het echt een toppijp en hij ziet er nog niet eens zo heel erg cheap-ass uit.

Ik heb vanmiddag een filmpje gemaakt van de eerste keer roken:

http://youtu.be/lZQedpPmSBQ

en hij krijgt voorlopig echt een vast plekje in mijn "werkassortiment"

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door Sidekickelvis »

Grappig, ik heb me laatst via MP een ongelakte appelhouten pijp gescoord voor een tientje exc.verzenden en dat is nu eigenlijk mijn favoriete pijp. Hij is nogal knullig afgewerkt en de steel is er gewoon ingelijmd volgens mij maar rookt prettig en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het appelhout een extra zoete toets aan de tabak geeft. Ben er iig blij mee en voor een tientje kun je je kop natuurlijk niet stoten. Ben benieuwd of dat perenhout ook zo'n zoete smaak afgeeft ....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door Robert »

Die dingen staan toch vaak op E-Bay??
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door MilleLuci »

Leuk filmpje! You and your pipe happy together!!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door metaltommy »

ze hebben een website
http://mrbrog.com/
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door Laurens487 »

Ik heb hem via e-Bay inderdaad.

En ik merk nog niet echt iets van een zoete, of andere for that matter, smaak die het perenhout aan de tabak zou geven.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door teunis »

Als het blok waar de pijp uit gemaakt is goed is behandeld - daarmee bedoel ik het hele proces van inwateren, het drogen en 'ontgiften' - zou de pijp neutraal moeten smaken... :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door The_Undertaker »

Ik ben benieuwd naar de bevindingen over langere tijd. Heb de pijpjes inderdaad ook ontdekt op het grote boze internet, en de prijs is aantrekkelijk te noemen. Zelf wil ik de pijpencollectie wat uitbreiden, zodat ik ook soms eens wat meer pijpjes op een dag kan roken :-?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door gezel »

Hier idd
Ben zeer benieuwd.
Ziet er op ebay erg aantrekkelijk uit.

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door Laurens487 »

Naar aanleiding van een PM van Johnny The Undertaker, maar eens even een update.

Ik ben nog steeds erg grote fan van deze pijp! Ik rook hem dagelijks, hij stopt heerlijk, makkelijk te leren en aan te voelen, het mondstuk past nog steeds perfect er zijn alleen wel een paar minpuntjes natuurlijk.

Het gat naar de tige (als ik het begrip goed heb) komt een paar mm te hoog in de ketel uit.

Het is lastig de camera erop te laten focussen maar hier twee fotootjes van de binnenkant van de ketel.

Afbeelding

Afbeelding

De pijp is wel tot de bodem leeg te roken maar op het laatst moet je de tabak wel goed richting het gat duwen als een dijkje. Ook is omdat ik er totaal geen ervaring mee had!, de koollaag tricky. Fruithout is al niet erg duurzaam en hoewel de pijp al een koollaagje had bij aankoop was het gat er later ingeboord dus dat was nog blank hout. Daardoor is het met mijn niet aanwezig zijnde techniek een beetje taps ingebrand. Ook is wel te zien dat er stukken uit de koollaag zijn gevallen en dat de pijp op een paar puntjes is ingebrand. Jammer, maar volgens mij volledig te wijten aan mijn techniek van inroken.
Dat moet ik nog onder de knie krijgen.

Verder rookt het pijpje nog prima, het is echt een van mijn favorieten zeker voor de prijs/kwaliteit verhouding. Op de uiterlijke afwerking is nog steeds niks aan te merken en het ding is gewoon goed gebouwd, met bovenstaande opmerkingen in het achterhoofd.

Ook is het pijpje een beetje bijgekleurd:

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik er ook niet echt voorzichtig mee, want ik gebruik het als een werkpijp, dus als ik bezig ben hangt de Brog op mijn lip zodat ik er niet echt op hoef te letten, met een Peterson vind ik dat zonde, maar desondanks komt het regelmatig voor dat ik hem twee of drie keer per dag stop.

Kortom, voor zover mijn kennis reikt is het gewoon een fantastisch ding om je collectie uit te breiden met wat meer pijpen om je verzamel en waardevolle pijpen te ontzien. Het ding smaakt met zowel baai, als black cavendish goed. Een beetje neutraal tov mijn bruyere pijpen, maar goed dat maakt hem uitermate geschikt voor mijn doel.

Ik zou het zien als een werkpijp of voor tijdens het autorijden oid, een rustige teugpijp voor ontspanning 's avonds na het werk is het volgens mij niet, daar zijn de bruyere pijpen beter en smakelijker voor.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door metaltommy »

leuk dattie zo goed bevalt! keep em comming die updates erg leuk om te lezen
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door The_Undertaker »

Dank voor de update :wink:

Denk dat ik er binnenkort maar eens wat ga aanschaffen. De kwaliteit is dus wellicht iets minder dan bruyere, maar de prijs is daar dan ook weer naar. Een leuk merk om de pijpencollectie wat mee uit te breiden dus, en het zijn dan ook inderdaad pijpen waar je iets minder voorzichtig mee hoeft te doen ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door gezel »

Dank voor de beschrijving van je ervaring Laurens.
De Mr. Brog modellen, prijs en kwaliteit spreken me wel aan.

Thijzer

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door Thijzer »

Nu ben ik een zeer on-frequent bezoeker van dit forum, althans qua bijdragen. Maar ik moet toch even mijn ervaring met mr. Brog delen.

Ik kreeg gisteren na slechts 4 dagen mijn Brog #14, een churchwarden. Ik werd op het idee gebracht door Django Unchained (goeie film overigens) waarin de slavenhandelaar Candie zo'n pijp rookte. Ik dacht: dat kon nog wel eens een comfortabel ding zijn. Maar de prijs van Big Ben's leespijp (zelfde soort pijp) was me wat te gortig voor het proberen alleen dus ik trok mijn stoute schoenen aan op Ebay en vond voor 14 euri deze pijp.

Hij is gemaakt van perenhout, voorgekoold en goed geboord. Het mondstuk is van plastic en voorzien van een soort metalen plugje dat als filter moet dienen, dus geen 9mm. Beetje slordig gelijm maar goed, dat zie je niet zitten als hij in de kop zit (zit goed vast, draait niet zomaar). Het geheel weegt erg weinig, wat wel fijn is als hij losjes in de mond hangt.

Ik heb 'm de eerste keer niet vol gestopt om rustig te beginnen, met Voortrekker. Daarna de fik erin en kijken wat er gebeurt. Nou, dat viel me niet tegen. Hij trekt goed maar door de lange steel natuurlijk iets zwaarder. De pijp is fijn in de luie stoel vast te nemen zonder je teveel te moeten bewegen (echt iets voor de luie roker) en de kop werd niet echt warm. Hij is ook vrij dik, in verhouding tot de binnendiameter van de ketel. Aangezien ik er geen uren aan hoef te lurken, vind ik een kleine ketel ook wel fijn, dat spaart een hoop toebak die je niet oprookte. Hij ligt netjes in de hand, al heb je met grote handen misschien een iel pijpje.

Ja, voor die 14 euri is het natuurlijk een fijn pijpje. Ik moet 'm nog wat langer gebruiken om te zien hoe hij zich houdt. De dunne steel lijkt mij nog het zwakste deel, dat is toch een beetje China-plastic en ik ben benieuwd of die mijn gebruikersgewoontes bij die lengte overleeft. En of de lui me op straat niet gaan nastaren want je hebt toch een lang gevaarte in je mondhoek hangen...

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door MfOx »

Leuk om je ervaringen te lezen. Zou je ook een foto van die pijp kunnen plaatsen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

(PS Volgens mij word het wel op prijs gesteld als je jezelf zou willen voorstellen in het desbetreffende topic (Even voorstellen :)).

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: De Poolse, perenhouten Mr. Brog nr. 51.

Bericht door The_Undertaker »

Thijzer schreef: En of de lui me op straat niet gaan nastaren want je hebt toch een lang gevaarte in je mondhoek hangen...
Haha, met een churchwarden over straat, jij strijder! Ook ik ga gewoon met de pijp in de kaak over straat, geen probleem, maar een churchwarden is net gek zat :wink:


MfOx schreef:(PS Volgens mij word het wel op prijs gesteld als je jezelf zou willen voorstellen in het desbetreffende topic (Even voorstellen :)).
Dat zou ook nog leuk zijn, kunnen we zien wie er achter het lid Thijzer schuilt :)


Zelf heb ik inmiddels ook een Mr.Brog bestelling gedaan, 6 pijpen in totaal (2 voor mezelf, 1 voor Probinski, en 3 anderen voor 2 andere vrienden, wellicht later ook hier op het PRF te vinden..) Ben benieuwd hoe ze roken!

Hopelijk zijn ze voor W-Wezel binnen, en deels ingerookt, dan kan iedereen ze eens in levende lijve aanschouwen. Aan de foto's te zien zal er wel e.e.a. aan de afwerking schorten, maar we gaan 't beleven!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Godfrey59

Mr Brog

Bericht door Godfrey59 »

Mr Brog is een pijpenproducent / familiebedrijf in Polen welke al sinds 1948 pijpen in handarbeid produceert .( ongeveer 4000 stuks per maand )
Veel van hun productie wordt naar de USA verstuurd .

Ik ben deze zomer op hun bedrijf geweest en ze maken zeer goede kwaliteit tegen een lage winkel prijs .
Al hun pijpen zijn perfect afgewerkt en doen niet onder voor bv Big Ben Gubbels in Roermond waar ik eerder een bezoek heb gebracht .
Veel van hun pijpen worden in Pearwood , Olijfhout of Wijnwortelhout gemaakt , en natuurlijk ook de normale bruyere .

Mr Zibi de grote baas zelf maakt ook zeer fraaie staaltjes van freehand pijpen ( als hij er tijd voor heeft ) deze worden verkocht onder zijn eigen naam Zibi .

Het is een fabel dat andere houtsoorten onderdoen voor bruyere niet qua hardheid en ook niet qua looks . vaak heeft een andere houtsoort zelfs een mooiere tekening als bruyere maar smaken verschillen natuurlijk .
Persoonlijk vindt ik dat Pearwood zachter rookt en bij veel gebruik van de pijp minder bitter en zuur gaat smaken als bruyere maar dat is mijn persoonlijke mening .

Onze handelsonderneming is dan ook vanaf begin dit jaar importeur van Mr Brog pijpen in Nederland en zijn we gestopt met Falcon , Dr Phillips en Dr Grabow .

Groetjes
Godfrey

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Mr Brog

Bericht door Robert »

Heb je nog wat falcon bowls in de aanbieding liggen??
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Mr Brog

Bericht door hagar666 »

Leuke info....dit ga ik zeker in de gaten houden.....zag wel een leuke churchwarden voorbij komen op MP.
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mr Brog

Bericht door Sidekickelvis »

Laurens heeft toch een Mr Brog??
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Mr Brog

Bericht door Readburd »

Beste Godfrey,

T.a.v. de perenhouten pijpen, waar ik wel benieuwd naar ben is het materiaal en de kwaliteit van de mondstukken, kun je daar iets over zeggen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Mr Brog

Bericht door The_Undertaker »

Godfrey59 schreef:Al hun pijpen zijn perfect afgewerkt en doen niet onder voor bv Big Ben Gubbels in Roermond waar ik eerder een bezoek heb gebracht .

Hier wil ik toch even op inhaken. Dit bericht heeft toch wel iets weg van een verkooppraatje. :-T

Ik wil niemand tegen het zere been schoppen [-X , maar aangeven dat alle Brog's niet onder doen voor Big Bens, dat vind ik wat ver gaan. Zelf ben ik in bezit van een drietal Big Bens, en een tweetal Mr. Brogs. De prijs/kwaliteit verhouding van de Brog is zeker niet slecht, eigenlijk ook erg goed. Een van de 2 mr. Brogs vind ik echt voortreffelijk roken, maar de afwerking laat wel degelijk wat te wensen over. Niet dat je echt mag klagen voor het geld, maar ze doen zeker wél onder voor een de Big Bens in mijn collectie.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Mr Brog

Bericht door Readburd »

Sinds een paar maanden heb ik een tweetal Mr Brog pijpen in mijn bezit. Hieronder volgt een kleine review.

Mr Brog 40
Afbeelding

Dit is mijn eerste perenhouten Mr Brog. Na ervaringen hier en op andere fora gelezen te hebben wilde ik dit wel eens proberen als kluspijp.

Lengte: 15cm
Boring: 20,5 mm
Diepte: 31 mm
Gewicht: 32 gr

Positief:
- Netjes afgewerkt
- Licht van gewicht
- Smaak was gelijk prima; ik merk vooralsnog geen verschil met bruyère (3/5)
- Algeheel rookgedrag is goed (4/5)
- Mondstuk voelt redelijk goed in de mond aan (3/5)
- Geen filter

Negatief:
- De mr brog modellen vind ik over het algemeen simpelweg lelijk, dit model was redelijk, maar houdt niet over.

Mr Brog 31
Afbeelding

Deze heb ik onlangs aangeschaft nadat ik in een ander forum dit model voorbij zag komen. Waar ik hierboven nog aangaf over het algemeen de Mr Brog modellen lelijk te vinden, vond ik deze gelijk prachtig. Ik ben sinds kort in de ban van nosewarmers en deze deed mij denken aan de Barbados serie van Big-Ben maar die vind ik nog vrij fors. Ik hoopte dat deze wat kleiner/compacter was.

Lengte: 12cm
Boring: 18 mm
Diepte: 28 mm
Gewicht: 25 gr

Positief:
- Goed afgewerkt behalve dat het mondstuk net niet perfect aansluit op het hout (klein beetje ruimte ertussen)
- Licht van gewicht
- Gelijk weer goed van smaak (4/5)
- Algeheel rookgedrag is oke maar nog te weinig gerookt om een goed oordeel te geven (3/5)
- Algeheel rookgedrag is heel goed (4/5)

Negatief:
- 9mm filter (het is dat het model zo mooi is, anders had ik deze laten liggen)
- Mondstuk is qua model echt heel goed, MAAR ik weet niet wat het is, het materiaal of de zachtheid, het voelt niet lekker aan alsof ik er ieder moment doorheen bijt, maar toch is het niet zacht. Het is moeilijk te omschrijven. Het lijkt alsof er een reactie plaatsvindt tussen het mondstuk en mijn tanden waardoor het als het ware stroef aandoet en daarmee niet prettig voelt/proeft. Het verschil is ook best wel groot met het mondstuk van de nr. 40, maar die is wel een stuk smaller wat mogelijk het verschil verklaard.
- [Update 1/6/2013] Met het vervangen van het mondstuk door eentje van het verbeterde materiaal van Mr Brog (met dank aan de NL importeur), is de ervaring gewoon goed. Het enige is echter dat al vrij snel (diepe) tandjes ontstaan en aangezien ik dit nog bij geen enkele andere pijp van mij heb geconstateerd, ben ik een beetje bezorgd voor de lange termijn.

En daarmee realiseerde ik ook gelijk wat een kwalitatief merk onderscheid van minder goede merken, namelijk dat een goed mondstuk voor mij essentieel is voor de algehele rookbeleving.

Concluderend ben ik niet tevreden over Mr Brog, maar ik weet niet of ik ze blijf roken vanwege het mondstuk wat niet prettig aanvoelt. Mocht het mondstuk kapot gaan, dan overweeg ik nieuw mondstuk van acryl/eboniet te laten maken.


Toevoeging: dit zijn mijn persoonlijke observaties; ik pretendeer niet objectief te zijn, mogelijkerwijs dat anderen positieve als negatieve ervaren en andersom.
Laatst gewijzigd door Readburd op 01 jun 2013 09:44, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Mr Brog

Bericht door hagar666 »

Haai Readburd,

Thanx voor je verslag.....maar wat betreft je negatieve punten...ik denk dat die puur een kwestie van smaak is.
Dus dat verschilt per persoon....de meeste modellen vind ik wel cool......smaken verschillen.
En die beleving met verschillende mondstukken kan ik inkomen.
Die heb ik ook met andere merken...en kan mijn vinger er ook niet opleggen.
Somige voelen als rubber aan...en plakken aan mijn lippen...terwijl anderen rokers die ervaring weer niet hebben met dat betreffende merk.

Ik hoop zeer binnenkort ook een Mr. Brog te kunnen aanschaffen.....want ik ben reuze benieuwd naar de prijs/kwaliteit verhouding.
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Godfrey59

Re: Mr Brog

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

De mondstukken komen momenteel bij een andere leverancier vandaan en zijn een heel stuk beter geworden ( voelt niet meer goedkoop aan ) ook de passing in de kop is aangpakt .

Verder zijn er een aantal nieuwe modellen in productie genomen . En is er veel vraag naar de Churchwarden wat volgens mij momenteel een trend is het worden .

Godfrey

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Mr Brog

Bericht door Readburd »

Godfrey59 schreef:...De mondstukken komen momenteel bij een andere leverancier vandaan en zijn een heel stuk beter geworden ( voelt niet meer goedkoop aan )...
Hmm, laat nu het mondstuk waar ik problemen mee heb, 2 weken oud zijn. Het mondstuk van de Mr Brog 40 is van begin januari en voelt toch anders en hoewel ik de suggestie deed dat het aan de vorm zou kunnen liggen -het mondstuk van de 40 is een stuk smaller- zou het wellicht ook met bovenstaande ontwikkeling te maken kunnen hebben.

Als het mondstuk van de Mr Brog 31 inderdaad eentje uit de nieuwe serie is, dan is het er -voor mij in ieder geval- niet beter op geworden.

Aan de andere kant, het feit dat mijn nr 31 maar 2 weken oud is, wil natuurlijk niet zeggen dat die ook onlangs uit de fabriek is gekomen en zou het zelfs mogelijk kunnen zijn dat dit nog een ouder productiemodel is dan mijn nr 40.

Vraag aan Godfrey59: kun jij achterhalen of de nr 31 een ouder dan wel nieuwer model is i.v.m. de nr 40? Oftewel de vraag heeft mijn 31 een oud danwel nieuw mondstuk.

Wat het mogelijk nog lastiger maakt is dat ik mijn nr31 gekocht heb via Ebay van iemand uit Litouwen (remocon_world), maar dat er ook nog een andere versie van de nr31 te koop is via Ebay uit Duitsland (thofima). Bij deze laatste heb ik mijn nr 40 overigens gekocht.

Hierbij de 2 verschillende versies naast elkaar:

Mr Brog 31 (thofima)
Afbeelding

Mr Brog 31 (remocon_world) -dit is mijn versie-
Afbeelding

In mijn ogen zit er verschil in, maar mogelijk dat ik het mis heb. De verschillen zijn m.i. een 'taille' en (mogelijk als gevolg van) een hogere ketelrand bij de onderste versie.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Mr Brog

Bericht door lestat »

Denk dat de verschillen veroorzaakt worden door het perspectief van de foto
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Mr Brog

Bericht door hagar666 »

En en en???? Is de site al in de lucht???? :D
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Mr Brog

Bericht door The_Undertaker »

Readburd schreef: Positief:
- Goed afgewerkt behalve dat het mondstuk net niet perfect aansluit op het hout (klein beetje ruimte ertussen)
Dit zou voor mij al niet meer onder 'positief' vallen. Nu moet ik wel zeggen, bij mijn mr.Brogs sluit dit wél perfect aan, maar de 6 Brogs die ik in handen heb gehad, kwamen geen van allen door de pijperagerstruuk (ik kon niet gemakkelijk de rager tot in de ketel doorsteken, en nee, het waren geen filterpijpen). Ondanks dat , is 1 van mijn Mr.Brogs, een soort Prince modelletje, toch wel een van m'n favoriete rookhoutjes geworden voor de bepaalde zoetere tabakken van goede kwaliteit (W.O.Larsen)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Mr Brog

Bericht door Readburd »

The_Undertaker schreef:
Readburd schreef: Positief:
- Goed afgewerkt behalve dat het mondstuk net niet perfect aansluit op het hout (klein beetje ruimte ertussen)
Dit zou voor mij al niet meer onder 'positief' vallen. Nu moet ik wel zeggen, bij mijn mr.Brogs sluit dit wél perfect aan, maar de 6 Brogs die ik in handen heb gehad, kwamen geen van allen door de pijperagerstruuk (ik kon niet gemakkelijk de rager tot in de ketel doorsteken, en nee, het waren geen filterpijpen). Ondanks dat , is 1 van mijn Mr.Brogs, een soort Prince modelletje, toch wel een van m'n favoriete rookhoutjes geworden voor de bepaalde zoetere tabakken van goede kwaliteit (W.O.Larsen)
Daar valt iets voor te zeggen, maar afwerking is meer dan alleen de aansluiting van het mondstuk en ik kan alleen spreken over mijn eigen twee Mr Brogs. Ik heb een Stanwell waar ook wat ruimte zit tussen het mondstuk en de tige en mijn Winslows (200 en 300) zijn minder netjes afgewerkt; zij dat het mondstuk bij de Winslows wel heel erg goed en netjes aansluiten. Het grote verschil tussen de laatstgenoemde pijpen en de Mr Brog in kwestie is dat allen handgemaakt zijn (deze stanwell toevallig ook) en de Mr Brog -hoogstwaarschijnlijk- machinaal en die zijn gewoon 'strakker'.

Over alles bekeken vind ik dat mijn Mr Brogs een nette afwerking hebben, vandaar dat het bij positief staat vermeld.

Plaats reactie