kirstenpijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

kirstenpijp

Bericht door antonius »

Professor Frederick K. Kirsten was a genuine American original. He first sailed to this country in 1902, as a cabin boy from Hamburg, Germany. After successfully rounding the Horn and eluding the shanghai gangs of the West Coast, he navigated the educational system at the University of Washington to become a Professor of Aeronautical Engineering.

Here, his inventive spirit took wing. He created the world-famous Kirsten Wind Tunnel, Air-washing equipment for factories, an air-cooled Utopian Bed, and, most notably, a revolutionary propeller which enables boats to stop and turn on a dime. (Today, in the same waters where he jumped ship almost 100 years ago, ocean-going vessels are landed by sturdy tugs driven by Kirsten cycloidal propellers, piloted by equally sturdy captains smoking cool Kirsten pipes.)

Rightly called the coolest pipe in the world, this latter innovation came about in 1936 when a doctor advised Professor Kirsten to switch from cigarettes. He quickly dreamed up a way to trap the moisture, tars and tongue-biting acids which attack the users of briar pipes. You hold the inspired results in your hands.

After almost 50 years, Kirsten pipes are still produced by the Kirsten family, faithfully following the basic designs of this father of invention. When we're not making pipes, the Kirsten factory keeps busy turning out close tolerance parts for the latest Boeing aircraft

FILL BOWL PROPERLY:

Slightly moisten the interior of the imported Mediterranean briar bowl, and pour in as much tobacco as the bowl will hold in one charge. Compress the charge as tightly as possible with the thumb, forcing tobacco against the wall of the bowl. The bowl will become uniformly carbonized if, during your first smoke, you smoke slowly and do not let the fire go out until all the tobacco is burned.

SMOKE SLOWLY:

Because the KIRSTEN pipe bowl is scientifically designed, the pipe will give you a long smoke. It will "breathe" freely and will stay lit without constant puffing. While dissipating heat, the KIRSTEN Radiator Stem must necessarily become warm, but it should never become uncomfortably warm... IF YOUR KIRSTEN RADIATOR STEM BECOMES TOO WARM TO HOLD COMFORTABLY, YOU ARE SMOKING TOO FAST!

REMOVE MOISTURE FREQUENTLY:

A surprising amount of condensate accumulates in the Radiator Stem during each smoke. This moisture should be removed frequently by withdrawing the valve and draining the stem. It is not necessary to drain after each smoke, because the Radiator Stem can hold condensate from several bowls full of tobacco without impairing the quality of the smoke.

BOWL CARE:

Prevent moisture from returning to the bowl from the Radiator Stem by turning the valve to the 'off' position before tapping ashes from the pipe. This care will insure a clean, sweet bowl at all times. Avoid cracking the bowl by removing any accumulation of carbon (over 1/8" thick) on the inner surface. DO NOT TIGHTEN THE BOWL ON THE STEM WITH ANY MORE THAN FINGERTIP PRESSURE. Before you put your KIRSTEN pipe in your pocket, or before you lay it aside, always turn the valve to the 'off' position. This will seal moisture inside the stem and will prevent it form entering the bowl if the pipe is tipped. If you discontinue using your KIRSTEN pipe for a time, clean it thoroughly first, as drying tars and tobacco oils may "freeze" the valve and mouthpiece to the Radiator Stem.

DIRECTIONS FOR CLEANING:

(1) Remove the valve. Clean it both inside and outside, using ordinary absorbent tissue.
(2) Blow into the mouthpiece to remove all of the moisture.
(3) Remove the mouthpiece and wipe it off with the tissue.
(4) Push a wad of tissue through the Radiator Stem using the ramrod on the mouthpiece assembly (see illustration).
(5) Replace the valve and mouthpiece, and your pipe is ready to smoke again.
(6) Occasionally use an ordinary pipe cleaner to clean out the mouthpiece. The valve and Radiator Stem may be washed in soap and water Periodically clean out the cross-slots of the bowl screw to prevent it from plugging.


REMOVE CARBON... BUT NOT TOO MUCH!

Do not let the carbon layer in your bowl become more than 1/8" thick. Thicker carbon may cause the bowl to crack.


gr ton

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Bedoel je deze pijp ?

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand daar ervaring mee ? Zelf heb ik wel eens een Falcon gerookt, maar daar was ik niet enthousiast van. Vooral het (plastic?) mondstuk gaf een bizarre bijt- en smaakervaring... Brrr...
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

erasmus59 schreef:Bedoel je deze pijp ?

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand daar ervaring mee ? Zelf heb ik wel eens een Falcon gerookt, maar daar was ik niet enthousiast van. Vooral het (plastic?) mondstuk gaf een bizarre bijt- en smaakervaring... Brrr...
ja precies,die heb ik en het is wel een van mijn favorieten geworden,rookt heerlijk droog,hoeft alleen maar af te koelen om weer te roken en het vocht kun je zo eruit laten lopen.
het schoonmaken is een fluitje van een cent,1 keukenrol papiertje is voldoende om de pijp te reinigen.
ik heb deze toen besteld bij de kirsten companie via premierpipes
http://www.premierpipes.com/kirsten.htm
en kreeg er nog een tweede kop kado met een handgeschreven bedankje op de rekening geschreven.
aardig toch???
je kan ze ook nog bestellen bij eliesfreehands en dan bij de metall vintages

gr ton

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

antonius schreef:ja precies,die heb ik en het is wel een van mijn favorieten geworden,rookt heerlijk droog,hoeft alleen maar af te koelen om weer te roken en het vocht kun je zo eruit laten lopen.
het schoonmaken is een fluitje van een cent,1 keukenrol papiertje is voldoende om de pijp te reinigen.
ik heb deze toen besteld bij de kirsten companie via premierpipes
http://www.premierpipes.com/kirsten.htm
en kreeg er nog een tweede kop kado met een handgeschreven bedankje op de rekening geschreven.
aardig toch???
je kan ze ook nog bestellen bij eliesfreehands en dan bij de metall vintages
Mijn grootste vrees gaat uit naar het mondstuk... Kun je zo'n pijp vlot in de mond houden? Is het mondstuk vergelijkbaar met een een exemplaar van vulcaniet of heeft het ook die plasticsmaak van de Falcons?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

het mondstuk van een kirstenpijp is van een harde soort plastiek die je goed in de mond kunt houden maar heeft absoluut geen plasriek smaak of iets degelijks.
het is wel een prettige plastieksoort
ik rook deze pijp met heel veel plezier,is gemakkelijk in onderhoud en het rookt mooi droog en koel.
je moet eens weten hoeveel rotzooi er achter blijft in de steel,puur bagger maar zonder het rare gepruttel

gr ton

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Mmm, ben erg benieuwd, zit wel te denken over de aanschaaf van zo'n pijp...
Kan alleen niet wijs worden uit de site, kan alleen de koppen vinden, pijpen lijken te ontbreken...
toch nog maar eens verder zoeken!

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Sorry, vind hem er meer uitzien als een medisch instrument dan als een pijp... :?

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

Heb meer het idee dat het een James Bond attribuut door Q bedacht met een geheim wapen er in. Een minivlammenwerper of zoiets, kun je je pijp inclusief kop in een ogenblik oproken. :lol:
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Bespeur ik iets van jaloezie????????? :twisted:
Ik zou zeggen probeer hem eerst maar eens voordat jullie een oordeel vellen :lol:
Want ik weet waar ik het over heb,ben een trotse eigenaar van een kirsten en kan jullie wel vertellen hij rookt geweldig,lekker droog,licht trekkend(geen filter nodig)en geen vieze smaak in je mond.
Hij is makkelijk schoon te maken en houd een hoop teer en vocht en andere rotzooi tegen die je anders in je mond krijgt.
Het is een van de weinige pijpen die je de hele dag door kunt roken :wink:
Dus eerst proberen 8) en dan pas oordelen heren :wink:

gr ton

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Maar antonius,

Hoe heb je iets besteld gekregen op die site? ik kom niet verder dan het bestellen van een ketel, maar de pijp zelf lijkt nergens te bekennen :P?
grt,
Harmen

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Volgens mij is een kirsten pijp beter als een falcon. Heb je ook nog een falcon?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Toen ik hem bestelde kon je gewoon een complete pijp bestellen maar ik heb ff op die site gekeken maar er is zeker iets veranderd.
Of de voorraad die deze zaak had is zeker op of zo,maar er zijn wel andere zaken die deze pijp ook verkopen.
http://www.tabak-heinrich.de/start.html
b.v hier kun je ze ook bestellen

veel suc6 ton

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Mmm, toch iets andere prijsklasse dan momenteel beschikbaar :lol:

mooi voor op t verlanglijstje!
Bedankt!

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Joey Peters schreef:Volgens mij is een kirsten pijp beter als een falcon. Heb je ook nog een falcon?
Ja joey ik heb ook nog een falcon,een hele oude weliswaar en npg van mijn vader geweest maar rookt nog als de beste en ik moet zeggen de kirsten rookt lekkerder,de falcon moet je eerst het vocht er uit laten lopen en dan pas de kop schoon maken anders komt het vocht in te veel in het hout.
Bij de kirsten sluit je gewoon het klepje.

gr ton

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik vind die Kirstens altijd iets heel stijlvols hebben, maar tegelijk zijn het wel erg vreemde gebakjes, vooral de . Art Deco modieus, zeg maar. Vooral zoiets als de Full bent Esquire, en dan in bronskleuren. Dat ding is bijna jaren 20 moderne kunst.

Afbeelding

Van de fabriek uit zijn ze me echt te duur, en 2e hands heb ik de meest opvallende modellen nooit gezien, maar als ik de goeie tegen het lijf loop dan wil ik zoiets echt nog wel eens hebben; ik heb werkelijk niets in mijn kast staan dat hierop lijkt.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

neen daar gaat de charme van pijproken wel aan me voorbij :roll:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

antonius schreef:Bespeur ik iets van jaloezie????????? :twisted:
Ik zou zeggen probeer hem eerst maar eens voordat jullie een oordeel vellen :lol:
Want ik weet waar ik het over heb,ben een trotse eigenaar van een kirsten en kan jullie wel vertellen hij rookt geweldig,lekker droog,licht trekkend(geen filter nodig)en geen vieze smaak in je mond.
Hij is makkelijk schoon te maken en houd een hoop teer en vocht en andere rotzooi tegen die je anders in je mond krijgt.
Het is een van de weinige pijpen die je de hele dag door kunt roken :wink:
Dus eerst proberen 8) en dan pas oordelen heren :wink:

gr ton
Als ik het goed begrijp heb je bij andere pijpen dus een vieze smaak in je mond. Dan rook je zeker geen andere pijpen meer. mij is het persoonlijk nooit zo opgevallen dat je een vieze smaak in je mond krijgt anders zou ik direct stoppen met pijp roken. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat deze Kirstens weinig met het traditionele beeld van een pijp te maken heeft. het is een rookinstrument en hij zal best lekker roken maar ik vind persoonlijk dat het roken niet alleen te maken heeft met hoe een pijp technisch in elkaar zit en rookt. Ik vind dat ook de charmes van een mooie bruyere pijp hier ook een rol speelt met hoe je het pijproken beleeft. Dus ook alles eromheen. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

Plaats reactie