Vullingen en imperfecties herkennen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
drfretboard

Vullingen en imperfecties herkennen

Bericht door drfretboard »

Kunnen jullie omschrijven en hopelijk illustreren met behulp van afbeeldingen hoe je duidelijk een 'vulling' of het verschil tussen een mindere kwaliteit hout en een betere kunt herkennen?

Ik lees in het Pijpenbrevier dat het ideaal een zo gelijkmatig mogelijke tekening van het hout is, met de grootst mogelijke dichtheid.

Kun je een voorbeeld geven van het verschil?

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

vullingen kan je zien aan een lichter vlekje in het hout, goed afgelijnd en egaal van kleur, een beetje koffie met melk achtig ze zijn gevaarlijk aan de rand van je kop en in je steel. zelf heb ik er nog nooit last van gehad alhoewel ze wel een doorn in het oog zijn voor de estetische waarde van je pijp. Mijn meeste kennissen weten niets van pijpen af dus die merken het ook niet op 8)

kwa figuren op het hout is het kwestie van smaak, ik vind veel krulletjes en zo juist mooi
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Als je ze koopt zijn vullingen vrijwel onzichtbaar. De beits van de pijp zit namelijk ook op de vulling die daardoor precies als hout uitziet. Je kunt met heel goed en minitieus kijken op zoek gaan naar plekken waar de nerf 'niet logisch' is. Gebruik gerust een loep... Zijn de nerven in de omgeving streepjes en zit er dan ineens een nerf die veel breder is over 1 millimeter lengte? Het kan natuurlijke variatie zijn, of een vulling... Glimt een plkeje anders dan de rest? Kan een vulling zijn...

Na een aantal keren roken worden ze beter zichtbaar:
Afbeelding
De vulling verkleurd anders dan het hout, of de beits blijkt minder goed op de vulling te houden. Maar goed, dan heb je de pijp dus al gekocht.

Of een pijp wel of geen vulling heeft is in de allereerste plaats een kwestie van vertrouwen in de fabricant (niet de winkel, zelfs een deskundige winkel kan ze niet ruiken). Sommige fabrikanten gebruiken geen vullingen maar brengen die pijpen uit als B-merk, andere fabrikanten hebben verschillende 'grades' waarbij alleen de topgrade pijpen gegarandeerd zonder vulling zijn. Over het algemeen is de prijs daarbij wel een betrouwbare indicatie; bij een pijp onder de 300 of 400 euro ben ik niet verbaasd als er een vulling in blijkt te zitten. Aangezien ik geen pijpen van boven de 400 euro heb verwacht ik dus eigenlijk in vrijwel al mijn pijpen vullingen. Enige uitzondering: mijn Dunhill, omdat die normaal gebruik maken van B-merken. Ik heb dan ook nog nooit met een loep in een winkel gestaan om een pijp zonder vullingen te zoeken, ik weet dat ik te goedkoop koop om daarop te rekenen.

Uiteraard hoeft een goedkopere pijp geen vullingen te hebben; een fabricant kan ervoor kiezen om de fout gewoon als fout te laten zitten, of het hout vertoonde geen fouten maar de pijp is nu eenmaal machinaal in een normale goedkope productielijn gemaakt, en was ook verder niet bijzonder. Zoiets kan bij Big Ben of Stanwel wel voorkomen. Ik heb in elk geval 1 Big ben waar ik tot nu toe nog geen vulling in ben tegengekomen. Probleem is dat ik die ook niet zo heel vaak rook, misschien is de pijp gewoon nog te 'nieuw'.

Ik moet nog eens zoeken en kijken of ik ergens wat voorbeelden van de verschillende nervaturen vandaan kan halen. Probleem bij foto's is dat je altijd maar een klein stukje van een pijp ziet, terwijl een mooie nervatuur vooral indruk maakt over het geheel van de pijp.

Groet, Janneman

de bolle
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2009 10:26
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel

Bericht door de bolle »

Zo zag mijn Parker er uit na 2 weken roken...

Afbeelding

Ik heb de pijp via het net in Engeland gekocht, dus dan vraag je je toch af hoe je het probleem opgelost krijgt. Ik heb de foto naar de leverancier gestuurd, die heeft hem naar de fabrikant gestuurd en die heeft laten weten dat ze een nieuwe pijp sturen, nadat ik mijnj oude ingeleverd heb. Komt dus goed.

Jan

Plaats reactie