TATTOO-TUPOO-PIPOO

Alles over de pijp zelf...
drfretboard

Re: tupoo

Bericht door drfretboard »

Ik zou er niet dood mee gevonden willen worden. :roll:

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: tupoo

Bericht door Master-Fan »

gisteren de 2e van links gekocht ( plaatje van het net ).

Afbeelding

Ik wilde het weleens proberen voor de prijs. Het rookt makkelijk, maar inderdaad anders dan een " gewone" pijp. Een grappig hebbe ding, maar niet echt een serieuze pijp.....
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: tupoo

Bericht door janneman »

Master-Fan schreef:Ik wilde het weleens proberen voor de prijs. Het rookt makkelijk, maar inderdaad anders dan een " gewone" pijp. Een grappig hebbe ding, maar niet echt een serieuze pijp.....
Precies de juiste instelling voor dit soort pijp! Het zijn de ' rare gebakjes' van de pijprokerswereld, en soms toch wel leuk voor de heb. En soms -dat geld wat mij betreft in elk geval voor de Tattoo- blijkt het nog mee te vallen ook.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Master-Fan »

sinds ik de Pipoo heb geplaatst op het forum is er wel het een en ander aan onduidelijkheid ontstaan. Over waar welke vandaan komt en dat ze op elkaar zouden lijken. Nu zullen ze ongetwijfeld vanuit hetzelfde idee zijn ontstaan om pijproken hipper te maken. Maar daar houd de vergelijking wat mij betreft ook op.

De Tattoo : gemaakt door Gubbels. De pijp is van kunststof en met een fancy lak gekleurd. De ketel is van keramiek. Het mondstuk is van plastik en voelt goedkoop aan. Het ziet er ook goedkoop uit want op het monstduk zie je een scherpe deelnaad van de matrijs lopen, zelfs scherp aan de tong. ( heb even geen macro's geschoten ).

De Pipoo : gemaakt voor Vauen. De pijp is van Bruyere hout met een fancy lak gekleurd. De ketel is ook van Bruyere. Het mondstuk is echt subliem gefabriceerd, mooi acrylaat, mooi gepolijst en geen deelnaad te vinden. Wel heb ik het bevestigings busje ( waarmee mondstuk aan de kop vast gaat ) extra vast moeten zetten ( bleef soms in de kop zutten maar met een beetje lijm opgelost).

De kop van de tatto is een stukje groter dan die van de Pipoo. De Pipoo is ook ontwikkeld om te gebruiken met vauen tabaksrolletjes. Echter kan er ook prima gewone tabak in. Eigenlijk zijn ze niet te vergelijken, behalve dan dat ze onconfessioneel zijn ten opzichte van traditionelere pijpen. Als ik een winnaar moet aanwijzen qua afwerking dan wint de Pipoo met grote voorsprong. Qua rookgenot ben ik er niet uit, ik vind ze beiden op hun eigen manier prettig roken. De Tattoo meer als gewone pijp qua rookduur, maar qua smaak en beleving toch anders dan een traditionele pijp. De Pipoo qua rookduur veel korter dan een traditionele pijp. Alleen rookt deze wel redelijk hetzelfde als een traditionele pijp, waarschijnlijk omdat de kop geheel van bruyere hout is.

Nu de vergelijkings foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat ik hiermee wat opheldering heb geleverd rondom deze twee bijzondere pijpen.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: vergelijk Tattoo - Pipoo

Bericht door janneman »

Dank je! Het is in één klap duidelijk dat het hier echt over twee totaal verschillende pijpen gaat! Dit maakt in elk geval duidelijk dat ik nooit Pipoo's en Tattoo's verwisseld heb, dat verschil in afmetingen is niet iets waar ik langs zou kijken. Ik heb dus inderdaad heel vaak de Tattoo nog gezien, ook laat in de jaren '90 en zelfs recent.

Aangaande het mondstuk van de Tattoo, ik zit te denken, maar kan het me niet herinneren; misschien heb ik dat wat bijgeschuurd na aankoop. Dat doe ik best wel vaak; even een waterproof 1200 schuurpapiertje hier- en daarlangs halen om wat scherpe kantjes weg te halen.

Voor de tattoo was er oorspronkelijk ook een speciale tabak, maar ik heb die nooit gehad, en heb geen idee van wat dat was.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: vergelijk Tattoo - Pipoo

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik wil zon pipoo voor "voor de lessen relaxen".
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: vergelijk Tattoo - Pipoo

Bericht door Toon »

Tja, zo'n tattoo heb ik als 18 jarige (hm. 20 jaar geleden dus) ook gehad.
Als toen fervente shag-roker vond ik het best lekker.
Inderdaad wel wat gedoe, met zo'n busje met tabaksblokjes.
Aan die busjes zat, als ik me goed herinnerde, een ingebouwde tamper. :D

Da's wel weer luxe
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: vergelijk Tattoo - Pipoo

Bericht door Rob »

Op Rob's verlanglijstje: een felgekleurde Vauen Pipoo (de kleur moet dan matchen met m'n overhemd, dat vindt de vrouw zo leuk).

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: vergelijk Tattoo - Pipoo

Bericht door robvoorburg »

Bedankt, duidelijk verhaal.
De pijp heb ik nooit gerookt, de bijbehorende tabak wel.
Alhoewel lang geleden herinner ik een zoete mixture, waar
ik me wel doorheen sloeg.
De inhoud van het onhandige doosje deed ik per omgaande
in een tabakszak. (zo'n doosje kan toch niet door een
pijproker verzonnen zijn)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: vergelijk Tattoo - Pipoo

Bericht door Rob »

Rob schreef:Op Rob's verlanglijstje: een felgekleurde Vauen Pipoo.
Hoewel, heb ik er wel een nodig? Om dit helemaal te snappen moet je het volgende weten: ik heb een bakje met pijpen die niet behoren tot m'n topexemplaren. Die toppers zitten namelijk in een leuk kistje, of ze staan ergens in de kamer te pronken. Ik rook in het algemeen niet veel dus je voelt 'm al aankomen: ik kijk eigenlijk nooit meer in dat bakje met de mindere goden want een topper gaat altijd voor. Laatst keek ik er per ongeluk toch weer wel in en wat zie ik: een pijpje van Chinese makelij, ooit eens gekocht op Marktplaats toen ik nog driftig experimenteerde met pijpvormen en -grootte en ik nog niet veel pijpen had. Deze pijp is een kruising tussen een Vauen Zeppelin (alleen qua vorm dan) en een Vauen Pipoo:

Afbeelding

Het is een grappig pijpje, er kan zelfs een filter in! Op een afstandje is het net of ik een dikke sigaar in m'n mond heb.

En hoe rookt 'ie?
Tsja. Is het wel roken? Je moet weten, ik rook nooit heel lang. Een half uur is echt lang voor mij, meestal hou ik het op vijftien minuten of ik moet echt op een bijeenkomst zitten, dan hou ik het langer vol. Maar de ketel van deze pijp lijkt meer op een forse deuk dan een echte ketel. Ik denk dat ik in vijf minuten wel klaar ben. Eigenlijk betekent dat dit een ideale pijp is om te roken vanaf m'n parkeerplek naar m'n werkplek. Dat loopt in ongeveer 5 tot 7 minuten, door een bosje.
Dus: misschien komt dit pijpje stiekem toch weer in het kistje met toppertjes...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Eliminator »

Verzameltopic t.b.v. de Tattoo, Tupoo en Pipoo pijpen,..... graag toekomstige vragen of opmerkingen over deze pijpjes in dit topic.
LET OP, het betreft dus niet de Pipo (de kleine Big Ben nosewarmer).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Timmy »

De tattoo was voor mij de reden om over te stappen. Ik kreeg hem kado van m'n toenmalige mme timmy. Als fervente Drumdraaier nam ik me meteen voor alleen nog pijp te roken en onmiddellijk op te houden met sigaretten. Ik herinner me de blokjes tabak nog goed, stopte er toch al gauw amphora in en kocht toen een bigben of hilson. Dus zodra de tattoo verscheen werd ik pijproker. Ondertussen is die tattoo niet meer in m'n bezit. Het pijproken is alleen door sigaarperiodes onderbroken, maar vaak van korte duur. (had altijd wel sumatraatje in de buurt in het geval de pijp weer in de andere jas zat... )

FredK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2014 20:13

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door FredK »

Hey allen, ik ben Fred en ik ben hier nieuw op het forum en eigenlijk stiekem alleen vanwege de tattoo pijp. Mijn vader rookte vroeger en als kind vond ik dat verschrikkelijk stinken natuurlijk. Totdat mijn vader een tattoo pijp aanschafte, de geur van die tabak vond ik echt heel lekker. Inmiddels is de pijp van mn vader al een tijd geleden in de prullenbak verdwenen en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Ik ben nou voor mezelf op zoek naar een tattoo met het liefst de originele tabak of een tabak met de zelf de eerste geur/smaak. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

XanderL

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door XanderL »

Ook voor mij was dit 25 jaar terug de start van een mooi tijdverdrijf. Ik meen onlangs in Breda bij mijn huisleverancier nog van deze pijpen te hebben gezien. Van die blokjes kan ik mij niks herinneren, ik rookte er toen altijd compaenen groen in (als ik het mij goed voor de geest haal was die redelijk te vergelijken met macbarren vanille).

Gebruikersavatar
BartVQ
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 jun 2013 11:06

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door BartVQ »

In Eindhoven liggen normaalgezien nog Tattoopijpjes :
http://pietvankuyk.nl/Toebehoren/Pijpen?merk=Big-Ben

FredK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2014 20:13

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door FredK »

Ik had piet van kuyk inderdaad al een mailtje gestuurd, geen voorraad maar ik moest over een weekje nog even mailen misschien dat hij dan meer wist.

FredK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2014 20:13

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door FredK »

Heeft iemand eigenlijk een idee welke tabak het meest in de buurt komt van de originele tattoo tabak?

Godfrey59

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

Tabak Muhlhausen had ze voor kort nog liggen , zo ook de bijpassende tabak . Verder kom je deze bij duitse shops nog geregeld tegen ( zie onderstaande foto als dit is wat je bedoeld ) In Nederland geef ik je weinig kans meer .

Hier zijn ze nog te koop :http://www.tabak-heinrich.de/start.html ... _pipoo.htm De tabak rolletjes zal een moeilijkere zoektocht worden .


Godfrey
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Sidekickelvis »

Zal eens vragen bij van Renssen en in Pijnacker. Die hebben nog wel eens wat liggen in een la.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

FredK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2014 20:13

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door FredK »

Bedankt voor de reacties in ieder geval. Godfrey, die bedoelde ik niet maar die hou ik wel in mn achterhoofd samen met de tupoo voor als de tattoo pijp echt niet meer te vinden is.

Godfrey59

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Godfrey59 »

FredK schreef:Bedankt voor de reacties in ieder geval. Godfrey, die bedoelde ik niet maar die hou ik wel in mn achterhoofd samen met de tupoo voor als de tattoo pijp echt niet meer te vinden is.

Ik zou voor de qualiteit toch voor deze kiezen :wink: model is nagenoeg hetzelfde . Mischien heeft Rudi er nog een liggen . Die heeft alle overgebleven pipoo,s opgekocht van BB een tijdje geleden.


Godfrey

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Sidekickelvis »

FredK schreef:Bedankt voor de reacties in ieder geval. Godfrey, die bedoelde ik niet maar die hou ik wel in mn achterhoofd samen met de tupoo voor als de tattoo pijp echt niet meer te vinden is.
In Pijnacker ligt er nog 1. Een Tattoo pijpje in een vreselijke gevlekt-bronzen kleurstelling. Prijs weet ik niet. Wat wil je max kwijt voor een Tattoo? Misschien kan ik wat regelen, ken de man redelijk goed en er is meestal wel wat te marchanderen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

FredK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2014 20:13

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door FredK »

Nou mn vriendin was het constante gesnuffel op Internet zat dus die heeft me gisteren een mooie groene tupoo gegeven met een pakje danste club black luxury dr bij :) dus in principe is mn zoektocht naar de pijp wel een beetje voorbij. Ik hou me wel aanbevolen voor een mooie zwarte tattoo :wink: nou nog leren om dat apparaat fatsoenlijk te stoppen en aan te houden. Voorlopig kost me dat nog een half pak lucifers per keer haha

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Bommel »

Ik zal je lief maar lief hebben en houden.
Het is heel lief van haar jou queste te beëindigen en ook nog een tabakje erbij. =D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door janneman »

Ha, gefeliciteerd! En dat aanhouden komt vanzelf wel, gewoon stug volhouden...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
BartVQ
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 jun 2013 11:06

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door BartVQ »

Een Vauen Pipoo heb ik vorig jaar nog kunnen bemachtigen, samen met die speciale tabak uit de ronde tubes.
Alleen, omdat de pijptabak in een tabaksblad zit opgerold (of zo ziet het er toch uit), doet hij me wel erg aan een sigaar denken qua geur en smaak..

Godfrey59

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Godfrey59 »

BartVQ schreef:Een Vauen Pipoo heb ik vorig jaar nog kunnen bemachtigen, samen met die speciale tabak uit de ronde tubes.
Alleen, omdat de pijptabak in een tabaksblad zit opgerold (of zo ziet het er toch uit), doet hij me wel erg aan een sigaar denken qua geur en smaak..
Voor zover ik van Vauen begrepen heb worden de tabaks tubes niet meer gemaakt , dus dat wordt op de normale manier vullen :lol: Ze staan her en der nog wel op de website,s maar alles out of stock.

Godfrey

whirlwind

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door whirlwind »

ik heb onlangs ( in een gekke bui ) een tattoo pijpje gekocht in de passage in den haag
daar zijn er nog verschillende kleuren te koop

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Victor Baarn »

Op het youtube kanaal van Gubbels trof ik een (TV?) programma aan waarin het gaat over de ontwikkeling van de Tattoo pijp. Interessant en ook nog eens een mooi tijdsbeeld.


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: TATTOO-TUPOO-PIPOO

Bericht door Chris »

Zo, stukje nostalgie

Plaats reactie