Tabakspijpen voor beginners

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Ignoro Iste »

Kom op Laafke, nog een paar berichten en je zit op meer dan 50 berichten vandaag. Waarschijnlijk een nieuw dagrecord! :mrgreen:

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

oeps sorry, ik met mn grote mond ook altijd.... :)

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door gezel »

Bommel schreef:Na zo'n 30 jaar weer eens een echte MM Corncob bij Schimmel aangeschaft en ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen andere pijp voor beginners zijn dan een goede Corncob.
En wel hierom.
Een beginner weet niet of de gestarte hobby een blijvende hobby is.
Pijproken is tenslotte van tabak genieten die een techniek met zich meedraagt die een lange termijn heeft.
Het is gecompliceerde manier van roken dat met oefenen naar genot kan brengen en vele hebben dat geduld niet.
Een Corncob pijp is goed koop in aanschaf, rookt goed droog, is makkelijk in de omgang die de beginner goed kan sturen in het beoefenen van de techniek.
Deze relatief goedkope aanschaf van het rookintrument stelt de beginner instaat om een wat kwalitatiever en duurdere pijptabak te kopen of zelfs meerdere tabakken ter afwisseling.
Zeker als de latente pijproker zich op forum eerst inleest en zich een weg heeft gebaand door de schrikbarende soorten " beginners " tabakken.
Met de Corncob is de beginner instaat direct te kunnen genieten van zijn of haar nieuwe hobby waarna het avontuur een volgend hoofdstuk kan ingaan.
Goed beschreven Bommel, helemaal mee eens.
Denk dat veel beginners opgeven omdat ze de techniek niet snel genoeg onder de knie krijgen.
Met een corncob kan men vanaf de eerste pijp genieten.
Een goed begin is het halve werk.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1617
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door GR69 »

Laafke schreef: 02 jun 2013 15:49 Hoi eka,

Jammer dat je niemand had die je kon adviseren, hetzelfde overkwam mij ook en ik had ook geen internet dus ook geen forum om navraag te doen. Ik heb in een ander topic over dit onderwerp al gezegd: zoek een handelaar die verstand van zaken heeft. Ik kwam bij het kopen van mijn eerste pijp thuis met een Tattoo inclusief dat doosje cubes en een stampertje.( Van ragers is niet gesproken daar kwam ik later pas achter) Deze "pijp" werd mij verkocht onder het mom van: Hier is veel vraag naar. Het roken was een ramp. In een andere zaak later een Amphora gekocht ivm het luchregelingssysteem want: dat zou zo goed zijn voor het droog roken van de tabak en de intensiviteit van de rook/smaak.
Hoe het anders kan vertelde een lid van een Duits forum. Veerig jaar geleden was pijp roken "cool" en was er een aanbieding van Lincoln. Een setje van pijp, stampertje en een pakje tabak. De verkoper vroeg aan de man: gaat U roken omdat het stoer staat of wilt U werkelijk pijproker worden?? Toen hij zei dat hij echt pijp wilde gaan roken zei de verkoper: Dan verkoop ik U de Lincoln niet. Nam hem mee naar de andere kant van de zaak en toonde hem een Pijp (ik weet helaas niet meer welk merk, wel dat het een klassiek engels model was) met de woorden: Dan moet U deze nemen, hij is duurder dan de Lincoln, U krijgt er geen pakje tabak bij maar hiermee kunt U pijproken leren. (40 jaar later rookt hij deze pijp iedere week nog een keer)
Kijk, dat bedoel ik met een serieuze verkoper.
Ik ben, zoals men hier op t forum wel weet, geen fan van Big Ben (vanwege de houding van Gubbels t.a.v het stellen van vragen) ik heb er wel 2.
Roken op zich goed als je het filter er maar uit laat, maar gezien de nieuwe modellen zal ik niet gauw een derde kopen(kan dus ook niet zeggen of het goede pijpen zijn,weet ook geen prijs, heb ze alleen maar gezien en ben doorgelopen.)
Als iemand mij vraagt wat is een goede pijp/tabak om mee te beginnen dan zeg ik: als je werkelijk serieus van plan bent om pijp te gaan roken trek dan een 100, 150 euro er voor uit en koop een Stanwell of een Peterson (zonder systeem) Zoek een tabak die zo natuurlijk mogelijk is (dus ook geen McBaren!!) maar neem, als het niet te duur mag zijn een Troost Cavendish bv. Wil je werkelijk een goede tabak erbij neem dan een Virginia evt gemixt met Burley en/of Cavendish of een VaPer. Kost meer dan een pakje Troost, is bijna niet te krijgen in Nederland (en zeker niet bij de Primera om de hoek, die verkoopt liever damesblaadjes en sexboekjes want daar is meer mee te verdienen) maar je geeft jezelf wel de gelegenheid om pijproken te leren en waarderen.
Maar dat is allemaal puur mijn eigen mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Veel succes!!
Bedankt! Waardevol advies. Hier kan ik wat mee!😊
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Plaats reactie