Tabakspijpen voor beginners

Alles over de pijp zelf...
drfretboard

Tabakspijpen voor beginners

Bericht door drfretboard »

Aanvankelijk getiteld 'pijpen voor beginners' maar dat vond ik net iets te dubbelzinnig met het oog op de hedendaagse terminologie.

Welnu, dit onderwerp komt steeds vaker naar voren dus nu een permanent topic hiervoor, voor verdere verwijzing in de toekomst.

Over het algemeen is de consensus op dit forum dat de volgende merken kwalitatief uitstekende -en betaalbare- pijpen leveren:

* Big Ben
* Stanwell

Verder is vrijwel iedereen het erover eens dat er met gebruikte pijpen, 'estate pipes' in het Engels, helemaal niets mis is, mits in technisch goede staat en grondig schoongemaakt.

Op dit forum zijn er enkele aanbieders van gebruikte objecten wiens werk gelauwerd en reputatie gevestigd is.

Houd daarom aanbiedingen in de gaten van Annie69, Joe, Multiballs want dit zijn seriële opkalefateraars. Verder kun je eigenlijk geen miskoop doen als je bij forumleden koopt.

Ze zouden worden afgeschoten als er een klacht kwam en ze weten dat we daarvoor de juiste mannetjes hier in huis hebben. :wink:

Dan nu de aanvullingen van de andere forumleden:
Laatst gewijzigd door drfretboard op 29 mar 2011 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

En om deze beginnerspijpen mee te vullen (meestal toch de volgende vraag :wink: ) hier een topicje over tabak voor beginners !

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Dan heb ik ook nog wat snelle tips die natuurlijk ook in het boekwerk van Janneman staan http://pijprokersforum.forum2go.nl/pijp ... is-f8.html

- Doe de rager test. Past de rager makkelijk door het rookkanaal van mondstuk tot onderin de ketel.
- Kies een pijp waarbij het rookkanaal echt onderin uitkomt in de ketel
- Kies in het begin voor een rechte pijp. Dat is makkelijker om bij de eerste pruttelende geluiden even het vocht op te nemen door er voorzichtig een rager door te steken.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik zou er aan toe willen voegen: begin met een 9mm filterpijp. Een filter haalt de scherpe kantjes van de tabak, zeker bij een gesausde tabak (= tabak met smaakstoffen). Mocht je later tot de ontdekking komen dat je liever zonder filter rookt, dan kun je altijd nog het filter vervangen door een speciaal daarvoor bedoelde adapter.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ik zou het marktplein hier in de gaten houden,
komen soms wel leuke setjes voorbij...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Als je een pijp in een winkel aanschaft. Neem de pijp eerst even in de handen. Bekijk de pijp goed, de ketel, mondstuk, gewicht etc... De ogen kunnen soms een pijp willen, omdat deze er mooie en stijlvol uitziet, maar het gevoel kan soms hele andere dingen aangeven... Luister dan naar je gevoel...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Als starter zou je ook eens kunnen kijken naar een Falcon. Dit is een systeempijp. Zeg maar een metalen basis met verwisselbare bruyere koppen.
De meningen over het uiterlijk van deze pijp zijn verdeeld. De rookeigenschappen zijn alleszins redelijk tot goed te noemen. Ze kunnen al dan niet met een speciaal (stukje pijprager) filter gerookt worden.
De koppen zijn los te koop en redelijk van prijs.
De metalen basis is als recht en gebogen model verkrijgbaar. Je kan kiezen uit metaal of met kleur.
Er zijn veel ervaren pijprokers die nog steeds hun Falcon roken.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Big Ben heeft een starters kit met daarin een degelijke pijp, pijpgereedschap en ragers voor een redelijke prijs.
Volgens mij zit er ook een leuk boekje bij hoe de pijp te stoppen en te onderhouden.

Maar hiervoor kan je jezelf ook goed inlezen met de geschriften van Janneman.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Bommel schreef:Big Ben heeft een starters kit met daarin een degelijke pijp, pijpgereedschap en ragers voor een redelijke prijs.
Volgens mij zit er ook een leuk boekje bij hoe de pijp te stoppen en te onderhouden.

Maar hiervoor kan je jezelf ook goed inlezen met de geschriften van Janneman.
boekje zat er bij mij niet bij. zeker €50,-- voor rekenen. :D
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

pijpliefhebberrobin schreef:
Bommel schreef:Big Ben heeft een starters kit met daarin een degelijke pijp, pijpgereedschap en ragers voor een redelijke prijs.
Volgens mij zit er ook een leuk boekje bij hoe de pijp te stoppen en te onderhouden.

Maar hiervoor kan je jezelf ook goed inlezen met de geschriften van Janneman.
boekje zat er bij mij niet bij. zeker €50,-- voor rekenen. :D
Dan heb ik het mis, blijft alleen die geweldige forum over wat zeker meer waard is dan een boekje.
En vergeet niet de Pijprokersforum bijbel van Janneman.
Leesvoer genoeg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Bommel schreef:Big Ben heeft een starters kit met daarin een degelijke pijp, pijpgereedschap en ragers voor een redelijke prijs.
Volgens mij zit er ook een leuk boekje bij hoe de pijp te stoppen en te onderhouden.

Maar hiervoor kan je jezelf ook goed inlezen met de geschriften van Janneman.
Ik betaalde €44,- voor zo'n starterskit bij de Primera.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Vauen heeft ook zo'n kit.
Ze hadden ze wel eens bij Lidl volgens mij 25euro alleen waren dit geen witte punt (kwaliteitskenmerk van Vauen) versies.
Verder zijn het goede pijpen met een tooltje en een boekje over het stoppen in het Duits uiteraard en er zat een zakje ragers bij.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Over Vauen zijn de meningen nogal verdeeld wat betreft de kwaliteit/prijs verhouding. Daarbij vind ik de modellen die nieuw uitgebracht worden overgoten met een "modern jasje" zoals het feit dat de modellen gekleurd zijn. Verder staat Vauen erom bekend dat de pijpen in de onderste prijsklasse "stijf" staan van de kit. Ander nadeel is dat (voor zover mij bekend) Vauen uitsluitend 9mm fabriceert. Je kunt dus niet kiezen of je met of zonder filter wilt roken. Goed er bestaan adapters maar daar heb ik een apathie tegen. (Dat ze met filter werken is op zich wel te verklaren want de (sterk) gearomatiseerde tabakken worden in Duitsland het meest verkocht)
Als ik een beginner raad zou moeten geven:

Stanwell (probeer dan modellen te krijgen die in Denemarken zijn geproduceerd)
Peterson: heeft verschillende series waar bijzonder mooie exemplaren tussen zitten.
Design Berlin: helaas filterpijpen maar een goede pijp voor een redelijke prijs. Enkele modellen in het hogere prijssegment zijn zeer de moeite waard.
Chacom: een redelijke pijp voor een redelijke prijs. Vaak zijn het winkeldochters en is het mogelijk een deal te sluiten met de winkelier.
Butz Choquin: zelfde verhaal. Uitschieter is de leespijp die ze hebben.
Blakemar: een goede engelse pijp voor een redelijke prijs
Rattrays: een goede pijp voor een goede prijs

Soms heb je mazzel en kom je Parker, Orlik, Ashton, Georg Jensen enz. tegen. Als het model je aanstaat en de prijs bevalt je heb je een goede pijp.

Mocht je het geluk hebben dat je een winkelier treft die verstand van zaken heeft: stel alle vragen die je hebt. Op die manier kan hij jouw het beste van dienst zijn en je met goede raad bijstaan.
Hij heeft ook begrip voor het feit dat het kopen van een pijp tijd kost en zal je die tijd ook geven.

Over het gebruik van filters: zelf zou ik een beginner aanraden om een tabak te kiezen die gebaseerd is op Virginia/burley.(Liefst niet of licht gearomatiseerd) Dat kan heel goed een cavendish (= hollandse tabak) zijn.(Zelf zou ik niet gauw een baaitabak adviseren maar daar zijn de meningen over verdeeld.) Deze worden, als ze rustig gerookt worden, niet extreem heet, scheiden dus minder vocht af, branden niet op de tong.
Een filter neemt bij die tabakken een deel van de smaak weg. Doordat een filter een hindernis vormt zul je ondervinden dat een pijp zwaarder trekt. Je trekt harder waardoor de tabak heftiger gaat gloeien, meer vocht afscheid etc.
Kortom, ik ben geen voorstander van filters/adapters. Ook het gebruik van denicool kristallen raad ik af. Houd de tabak in je pijp zo natuurlijk mogelijk

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Over de witte punt: daar heeft Vauen strijd met Dunhill over geleverd. Dunhill heeft die zaak gewonnen en voor zover ik weet is het Vauen alleen toegestaan in Duitsland de witte punt te voeren. Mocht het inmiddels anders zijn dan laat ik me graag bij leren. (Door ziekte heb ik een tweetal jaar het pijproken niet kunnen volgen)

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door antonius »

over het algemeen genomen vindt wel dat vauen een hele goede service en garantie regeling,vergeleken met andere prominente merken.
ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden.
ik heb in duitsland in 2010 een vauen woody,maple met een bruyere inzet stuk gekocht,die na ruim een half jaar naar boven begon te komen(bruyrere inzet stuk).
na een bezoek iaan Dan Pipe in lauenberg een jaar later(2011)kreeg ik van Dan Pipe het advies om een mailtje naar vauen te wagen.
deze mailde mij terug dat ik de pijp naar hen terug moest sturen en als het een terechte klacht was ze de pijp weer zullen herstellen en op sturen.
na enkele weken(ik dacht 3) kwam de pijp met een nieuw inzet stuk geheel hersteld weer retour en dat alles zonder kosten weer terug en is keurig hersteld met de exuses van vauen.
de firma vroeg niet eens naar de aankoop bon want die had ik niet meer.
er bestaan toch nog firma`s die wel een goede garantie voorwaarden zonder tegensputteringen hanteren en toepassen.
in tegen stelling tot andere pijpen makers.
wil niet zeggen dat elke pijpen maker zo moeilijk doen maar er zijn er bij!!!!!breek me de bek niet open


gr antonius

Winslow Collector

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Winslow Collector »

Beste Laafke / Gerrit-Jan (provincie-genoot, zowaar),

Een leuk stukje en een goed initiatief om hier te reageren, maar hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik enkele kanttekeningen plaats. Met alle respect voor jouw inbreng, dus vat het niet persoonlijk of te kritisch op, a.u.b.

Ten eerste is het advies aan de beginner (zo lees ik het in ieder geval) doorspekt met persoonlijke meningen. Op zich niet erg, want je vermeldt het in ieder geval, dat het jouw eigen mening is. Maar het feit dat jij geen filterroker bent of adapters niet jouw ding zijn, kun je niet opleggen aan een beginner, vind ik. Integendeel zelfs: als een beginner met een beperkt budget wil gaan pijproken en hij weet niet of hij met of zonder filter wil gaan roken, zou ik de beginner juist een filterpijp aanraden. Zo kan hij namelijk, met filter of met adapter, beide ervaringen zélf proberen. Adviseer je een filterloze pijp, kan hij onmogelijk beide ervaringen opdoen.

Bovendien zijn er heel veel filterrokers, ook van Engelse blends en niet ge-aromatiseerde tabakken, die een filter prefereren om de scherpte van de tabak te verminderen. Een ieder heeft inderdaad zijn voorkeur, en dat is prima. maar je kunt moeilijk een echt pijprokersland als Duitsland als pijprokend volk over één kam scheren als zijnde aromatische rokers. Enig idee hoeveel daar op natuurlijke Virginia/Burley-basis en Engelse blends gerookt worden? Natuurlijk is een heel groot deel daar ook aromatisch, vergeleken met Nederland, maar dat heeft veel met de geschiedenis te maken omdat Nederland vroeger een echt baai-land was. Nu overigens niet meer, want er gaan heel veel bekende baaitabakken van de markt verdwijnen. Reden: niet genoeg omzet want de oudgediende baairokers stoppen definitief (sterven dus). Dus: als aanwas van onderaf meer jonge rokers van aromatische en Engelse blends. Dat Duitsland een typisch “filterland” is klopt wel.

Bovendien zijn goede filterpijpen zó gemaakt, dat deze nauwelijks zwaarder trekken. Ik rook al meer dan 25 jaar uitsluitend, zeer smaakvol, met filter en op de clubavonden altijd zonder filter (onderlinge wedstrijden op de 2 clubs waar ik lid van ben en af en toe een externe wedstrijd). Een goede filterpijp trekt niet zwaarder dan een niet-filterpijp. Omdat de boringen aangepast zijn voor het filter. Er zijn uitzonderingen, maar dat zijn dan juist de merken die zowel filterpijpen als niet-filterpijpen maken, zoals Peterson, Chacom en Butz Choquin.

Een heel belangrijke tip over beginnerspijpen mis ik in het verhaal. Namelijk om te proberen een recht model pijp te adviseren. Vindt een beginner een rechte pijp absoluut niet mooi, dan een medium-bent. Maar een rechte pijp rookt het meest comfortabel, zéker voor een beginner, om het trucje van het roken te leren. Een flink gebogen pijp slobbert te snel van het vocht voor de meeste beginners.
Ook spreek je je nogal negatief uit over Vauen. De gelakte pijpen van Vauen zitten echt niet vol met kit, want dan zouden zij teveel claims terugkrijgen van gebarste lak. Natuurlijk kan dit altijd gebeuren, maar ik ken ook bezitters van een Anne Julie pijp van 1400 euro waar de lak van afbladderde. Een pijpenmaker kan niet “in” het hout kijken en elke fabriek heeft zijn kwaliteitscontrole op wat wél zichtbaar is. Zo heb ik dit bij Pfeifenstudio Hartman (Desing Berlin) gezien en mijzelf als redelijk ervaren pijproker noemende moest ik daar toch af en toe heel goed kijken waarom pijpen in de afkeurbak lagen. Dat is bij andere fabrikanten niet anders. Natuurlijk is alle waar naar zijn geld.

En dan de tabakskeuze. Je raadt aan om een neutrale tabak te kiezen. Maar als je een beginner snel de pijp aan Maarten wilt laten geven (en ik ken er tientallen door jarenlang veel in een winkel geholpen te hebben, veel beginners op pijprookclubs heb zien komen en gaan wegens stoppen emt roken, enz.), moet je ze tabak laten roken die ze niet lekker vinden. Of (belangrijker) tabak die hun huisgenoten vinden stinken. Aromatische tabakken scoren vaak beter bij de omgeving en dat zal een beginner meer aansporen, dan thuis ook nog eens kritiek krijgen op de roomnote. Een beginner die aromatisch wil roken, om welke reden dan ook, kun je wel naar wat gemakkelijkere aromaten sturen, maar zeker niet de neutrale kant op dwingen.

En dan nog even een technisch dingetje: Cavendish is beslist GEEN Nederlandse tabak. Het is zelfs geen tabakssoort, maar het resultaat van een proces. Tabak wordt altijd tot platen geperst om te laten fermenteren en de aroma’s en smaken goed homogeen te krijgen. Dat persen gebeurt standaard zonder toevoeging van warmte en dan krijgen we de bruine tabakken in onze verpakking. Maar een deel laat men ook wel persen MET toevoeging van warmte. Hiervan wordt de tabak nagenoeg zwart, door de suikers uit de tabak die karameliseren. Dat zijn de zwarte vezels in onze verpakkingen. Dit persen mét warmte heeft als resultaat de naam Cavendish.

Over dat proces tussen Dunhill en Vauen over de witte stip weet ik niets, maar ik heb wel vernomen dat Vauen die stip eerder zou hebben dan Dunhill. Vauen bestaat sinds 1848 en Dunhill sinds 1893. Dus hoe dat precies zit weet ik niet, maar ik ben dan ook voorzichtig met uitspraken daarover.

Dus nogmaals, niet als persoonlijke kritiek maar enkele punten ter aanvulling.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Ik wil me niet bemoeien met de grote lijnen van deze discussie (mij te link :mrgreen: ) maar wel heb ik twee opmerkingen. Over de witte punt: Duitsland zou het enige land moeten zijn waar je twee merken pijp kunt kopen die allebei een witte punt hebben, maar zelfs bij Dunhill hebben ze inmiddels ingezien dat in deze tijden een dergelijke handelsbeperking gebaseerd op nationale grenzen lastig te handhaven is.
Als tweede een terzijde bij wat Winslow Collector zegt over cavendish: lang niet alle tabak die wij roken heeft een pers van binnen gezien en ik dacht dat cavendish van oudsher een aanduiding is voor een mengsel dat bestaat uit een deel geperste tabak, vaker wel dan niet aangevuld met een smaaktoevoeging. Een mixture daarentegen hoort volgens mij traditioneel gesproken uit ongeperste tabak samengesteld te zijn, en als derde hebben we dan de perstabakken als plugs, flakes en afgeleiden daarvan als de cube-cut.

Winslow Collector

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:Als tweede een terzijde bij wat Winslow Collector zegt over cavendish: lang niet alle tabak die wij roken heeft een pers van binnen gezien en ik dacht dat cavendish van oudsher een aanduiding is voor een mengsel dat bestaat uit een deel geperste tabak, vaker wel dan niet aangevuld met een smaaktoevoeging. Een mixture daarentegen hoort volgens mij traditioneel gesproken uit ongeperste tabak samengesteld te zijn, en als derde hebben we dan de perstabakken als plugs, flakes en afgeleiden daarvan als de cube-cut.
Hoe dat van oudsher ging weet ik niet. Tegenwoordig gaat het zoals ik schreef. Cavendish is de uitkomst van het proces persen met verhitting (met stoom), ongeacht welk mengsel van verschillende Virginia's en/of Burley's daarin zit.
Zeker zullen er blends zijn die niet geperst worden en anders versneden worden, maar volgens mij is dat niet veel meer. De meeste tabak wordt wél geperst, al dan niet met verhitting door stoom. Stoomverhitting tijdens persen = Cavendish. Sorry, ik kan er niets anders van maken, Dukdalf. :mrgreen: :wink:

Ik spreek uit de ervaring bij Planta, Mac Baren en DTM waar ik dit vorig jaar gezien heb tijdens onze rondreis Denemarken & Duitsland. Ook Kohlhase en Kopp werkt zo, weet ik, en daar gaan we dit jaar naartoe. Dan heb ik de grote fabrikanten wel gehad voor wat betreft onze "markt" in Nederland. Ook willen we dit jaar in combinatie met Kohlhase & Kopp (weer een rondreisje met een paar man) naar Rüdiger Will (van o.a. Reiner en Solani tabakken) en zien we hoe een "kleintje" dit doet.
Helaas hebben we geen Nederlandse tabaksfabrikanten meer, zover ik weet. Anders konden we dat eens dichterbij bekijken met een paar man.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Hallo Winslowcollector,

Qua keuze van de pijp: daar heb je inderdaad gelijk aan.
Filter: is inderdaad mijn eigen ervaring.
Cavendish: klopt het is een proces. Ik bedoelde alleen te zeggen dat het erg veel in Hollandse tabakken wordt gebruikt.
Ik bedoelde te zeggen: begin met een licht gearomatiseerde tabak, bijv Sail Regular,Classic,Troost special cavendish (en voor de smaak: Troost Slices, maar dan zit je gelijk met probleem dat dat een flake is)
Mocht iemand al wat ervarener zijn dan zou ik hem wijzen op Capstain ,Three Nuns en de Peterson tabakken.

Aromaten: die informatie heb ik van een duits forum en van het aanbod in de diverse i-net shops. Zeker er is ook een groot deel van de pijprokers die bijv. de engelse blends roken. Het aanbod is daar gewoon tig keer zo groot als bij ons in Nederland. (Een voorbeeldje: de tabakshandelaar in Vlissingen doet niet eens moeite om bijv. Peterson tabakken te bestellen....daar is toch geen vraag naar. Het winkeltje bij ons op de hoek heeft enkele Sail en Troost tabakken maar weigert om de slices te bestellen....zelfde reden.
Vauen: de service is van uitstekend niveau. Daar heb ik veel positieve verhalen over gehoord. De "kit", daar heb ik veel verhalen over gelezen en ik neem aan dat een lid van een forum niet zomaar een verhaal uit zijn duim zuigt. Ook voor mijn internet tijd hoorde ik die verhalen al. Ook toen werd er op gewezen dat Design Berlin eigenlijk een betere kwaliteit leverde dan Vauen. Ik kan helaas geen persoonlijk verggelijk maken want ik heb me altijd verre gehouden van Vauen. De DB's die ik heb zijn echter van perfecte kwaliteit

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef: Zeker zullen er blends zijn die niet geperst worden en anders versneden worden, maar volgens mij is dat niet veel meer. De meeste tabak wordt wél geperst, al dan niet met verhitting door stoom. Stoomverhitting tijdens persen = Cavendish. Sorry, ik kan er niets anders van maken, Dukdalf. :mrgreen: :wink:

Zoals een Brit zou zeggen: "I beg to differ."

Winslow Collector

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:
Winslow Collector schreef: Zeker zullen er blends zijn die niet geperst worden en anders versneden worden, maar volgens mij is dat niet veel meer. De meeste tabak wordt wél geperst, al dan niet met verhitting door stoom. Stoomverhitting tijdens persen = Cavendish. Sorry, ik kan er niets anders van maken, Dukdalf. :mrgreen: :wink:

Zoals een Brit zou zeggen: "I beg to differ."
:mrgreen: Zoals wellicht een andere Brit zou zeggen: “You’re entitled to your opinion, but a fact is a fact”. :wink:

Niet alleen heb ik dit zelf gezien bij de genoemde fabrikanten waar ik afgelopen voorjaar ben geweest (waarvan foto’s en uitleg in mijn reisverslag, elders op dit forum te benaderen), ook enkele zoekacties bevestigen dit:

http://www.tabakado.nl/tabakado-pijptabakken

http://pipedia.org/index.php?title=Pipe_Tobaccos

Maar goed, een ieder moet de werkelijkheid beleven zoals het hem/haar belieft. :roll:
Ik kan niet meer doen dan schrijven wat ik heb gezien en mij is verteld door de fabrikanten. Mij lijkt het, dat die mensen er toch aardig verstand van hebben. :mrgreen:
Als zij mij voorliegen, dan lieg ik in commissie. :?

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Vraag het maar na bij Rudiger Will zodra je hem spreekt.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Hallo Dukdalf,

Het proces zoals Winslowcollector beschrijft klopt volgens Pipedia ten volle. Het is ook naar mijn bescheiden mening een juiste omschrijving. Een aanvulling zou kunnen zijn dat de zgn English Cavendish fire cured Virginia gebruikt en een week onder pers houdt en daardoor een donkerder tabak is. Helaas geeft Pipedia geen merken waar Engelse Cavendish in zit. Dat zou ik best wel graag willen proberen.

http://pipedia.org/index.php?title=Pipe ... #Cavendish

Winslow Collector

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Hallo Dukdalf,

Het proces zoals Winslowcollector beschrijft klopt volgens Pipedia ten volle. Het is ook naar mijn bescheiden mening een juiste omschrijving. Een aanvulling zou kunnen zijn dat de zgn English Cavendish fire cured Virginia gebruikt en een week onder pers houdt en daardoor een donkerder tabak is. Helaas geeft Pipedia geen merken waar Engelse Cavendish in zit. Dat zou ik best wel graag willen proberen.

http://pipedia.org/index.php?title=Pipe ... #Cavendish
Met dien verstande, dat de curing van tabak iets anders is (en veel vroeger in het proces, want dat is het drogen van de bladeren voordat deze naar de fabrikant gaan) dan het fermenteren.
Daar is, ook op internet, best verwarring over. Curing, fermentation, pressed tobacco, Cavendish.

Enne... McLelland? Heeft die geen Engelse Cavendish in zijn assortiment?

Wat betreft verschillende curing-processen:
Air-cured tobacco is tabak die in goed geventileerde schuren (meestal palen met een dak erop, een schuur/loods zonder wanden) wordt opgehangen om te drogen. Meestal droogt de tabak daar 4 tot 8 weken. Air-cured drogen geeft een laag suikergehalte in het tabaksblad, dat de uiteindelijke tabak een lichte smaak geeft, en een hoog nicotinegehalte. Air-curing gebruikt men voor sigaartabak en burleytabakken.

Fire-cured tobacco is tabak die ook in schuren is opgehangen, maar deze schuren hebben dan wél wanden. Verder ondervindt de drogende tabak continue of in fasen de warmte-invloeden (en rook) van laag smeulende vuren, gestookt met hardhout. De duur van de droging is tussen de 3 dagen en 10 weken, afhankelijk van welk type tabak en welk proces. Fire-cured tabakken bevatten weinig suikers en veel nicotine. Fire-curing wordt toegepast voor pijptabak, pruimtabak en snuiftabak.

Flue-cured tobaccos is tabak die ook in een afgesloten schuur droogt, maar waar de schuur is voorzien van buizen (vaak rechthoekige kanalen) waar warme rook doorheen stroomt, afkomstig van een vuurbron buiten de schuur zelf. Het woord “flue” betekent dan ook zo’n buis/kanaal. Deze warme kanalen geven alleen warmte af aan de tabak in de schuur, in tegenstelling tot de vorige “fire-curing”, waar ook de rook invloed heeft op de drogende tabaksbladeren. Bij flue-curing warmt de tabak langzaam op, ondervindt geen invloeden van de rook en dit proces duurt normaal gesproken een week. Deze methode wordt gebruikt voor sigarettentabak en resulteert in een hoog suikergehalte en een gemiddeld tot hoog nicotinegehalte.

En tenslotte Sun-cured tobacco. Dit is tabak die niet in een schuur droogt, maar gewoon buiten, in de volle zon. Deze methode wordt gebruikt in landen als Turkije, Griekenland, Bulgarije en Roemenië en in de landen rond de Middellandse Zee. Sun-cured tabakken noemt men ook wel Oriënt-tabakken. Ze hebben een laag gehalte suiker en een laag nicotine-gehalte en worden meestal voor sigaretten gebruikt en in pijptabak.


@Dukdalf: zal ik zeker doen. En zijn verhaal en werkwijze naast die van de anderen leggen als vergelijk. Kan zijn dat Will een ander proces hanteert, maar DTM, Mac Baren en Planta verkopen een paar (honderdduizenden) kilogrammetjes meer (rond de anderhalf miljoen kg tabak per jaar) en hebben daardoor wellicht een andere werkwijze. Ben benieuwd hoe grootschailg of kleinschalig Will is. Wel een zeer vriendelijke vent.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Ik sluit me bij de beschrijving van Winslowcollector aan.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Alleen maar drogen is iets heel anders dan fermenteren en blenden, dus: "I still beg to differ".
Overigens klopt die omschrijving die je geeft van droogtechnieken ook niet helemaal. Vraag maar aan Rudiger :D

Winslow Collector

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:Alleen maar drogen is iets heel anders dan fermenteren en blenden, dus: "I still beg to differ".
Dat toon ik toch ook juist aan? Drogen voordat het naar de fabrikant gaat scheid ik al van het fermenteren bij de fabrikant. Ik begrijp zo langzamerhand niet waar je heen wilt, Dukdalf. Schrijf ik het onduidelijk op? :shock:
Dukdalf schreef:Overigens klopt die omschrijving die je geeft van droogtechnieken ook niet helemaal. Vraag maar aan Rudiger :D
Dat is de tweede keer dat je zonder verdere inhoudelijke argumenten naar de schijnbaar éénpersoons alwetende Rüdiger verwijst, terwijl ik je hier voorbeelden (en in mijn reisverslag alle foto's http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... Denemarken) genoeg aanreik. Ik laat het hier even bij in deze discussie, Dukdalf, want ik zie geen inhoudelijke argumenten. Sorry, maar zo wissel ik niet verder van gedachten. :roll:

Ik hoef geen gelijk te hebben, maar weerleg dan mijn schrijfsels inhoudelijk. :?

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Het spijt me zeer als ik je boos gemaakt heb, maar ik verwijs alleen maar naar Rudiger Will omdat jij verwijst naar je eerdere ervaringen en bezoeken bij blenders en je aankondigt dit jaar Will te gaan bezoeken. Ik denk te weten dat hij ervaring genoeg heeft om je correcte informatie te verstrekken maar verder heb ik niks met Will. Integendeel zelfs, en als jij graag wilt volhouden dat alle tabak die wij roken ooit geperst is geweest heb je bij deze mijn zegen. Ik vind het deze toon niet waard, in elk geval. Mijn bronnen zijn overigens de auteurs van het standaardwerk "The Pipe": Alexis Liebaert en Alain Maya, in de vertaling van Jacques P. Cole na te lezen op pagina 103 en verder plus wat persoonlijke ervaring op de mengvloer bij Murray's, Petersen en Niemeyer.

Winslow Collector

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:Het spijt me zeer als ik je boos gemaakt heb, maar ik verwijs alleen maar naar Rudiger Will omdat jij verwijst naar je eerdere ervaringen en bezoeken bij blenders en je aankondigt dit jaar Will te gaan bezoeken. Ik denk te weten dat hij ervaring genoeg heeft om je correcte informatie te verstrekken maar verder heb ik niks met Will. Integendeel zelfs, en als jij graag wilt volhouden dat alle tabak die wij roken ooit geperst is geweest heb je bij deze mijn zegen. Ik vind het deze toon niet waard, in elk geval. Mijn bronnen zijn overigens de auteurs van het standaardwerk "The Pipe": Alexis Liebaert en Alain Maya, in de vertaling van Jacques P. Cole na te lezen op pagina 103 en verder plus wat persoonlijke ervaring op de mengvloer bij Murray's, Petersen en Niemeyer.
Quote van mijn reactie van 5:55 uur:
Zeker zullen er blends zijn die niet geperst worden en anders versneden worden, maar volgens mij is dat niet veel meer. De meeste tabak wordt wél geperst, al dan niet met verhitting door stoom.
Dus ik heb nergens geclaimd dat ALLE tabakken geperst wordt en heb niemands neerbuigende zegen nodig.

Bovendien ben ik zeker niet boos, maar ik voer graag inhoudelijke gesprekken als het om feiten gaat of adviezen naar anderen. Maar goed, laat maar zitten verder. Blijkbaar zijn mijn ogen niet goed, begrijp ik het Engels en Duits niet van Per Jensen van Mac Baren en de mensen bij Planta en DTM en heb ik fata morgana's gefotografeerd. Mij allemaal best, Dukdalf. Jammer, maar met beter lezen (zie citaatje hierboven) en inhoudelijk reageren had het niet zover hoeven komen. :mrgreen:

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Nadat de beginnende roker allerhande heeft kunnen lezen over het tot stand komen van de tabak schoot me het volgende nog te binnen.
Als hij het forum doorleest en de enthousiaste verhalen over Falcon systeempijpen leest kan ik me voorstellen dat de gedachte: "dat is ideaal voor mij" opkomt.
Ik zet daar mijn vraagtekens bij. (Ik weet dat ik nu een heleboel liefhebbers tegen me in het harnas jaag)
M.i is bruyere (in combinatie met eboniet of acryl)het onovertroffen materiaal om de kleipijpen te vervangen, daar hoort geen ijzeren systeem tussen. Voeg daar het esthetische aspect bij, dan valt volgens mij deze pijp af. Ik heb zelf in een opwelling eens een Kirsten pijp gekocht en bij nadere inspectie viel deze pijp zo tegen dat er nog steeds geen gram tabak in verbrand is. Dat is al minstens 5 jaar zo, ik heb hem vaak in de hand gehad maar steeds viel de keuze op een bruyere pijp.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening en mijn raad: koop voor het geld dat je voor een systeempijp kwijt bent een bruyere pijp.

Plaats reactie