ERIK NORDING

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: ERIK NORDING Keystone filter pipe

Bericht door meindert »

danielb schreef:Heeft er iemand ervaring met zo'n "Nording Eriksen Keystone filter pipe"?
Mijn broer heeft er een voor mij besteld, ze komt volgende week mijn kant uit.

http://www.danishpipeshop.com/product.a ... KaTifZ0zZ4

Een (nieuw) systeem van Eriksen, of is het een moderne bewerking van de Falcon...

Niet duur, lichtgewicht, rookt koel en droog.
De pijp body is gemaakt van een speciaal ontwikkeld hittebestendige hars in Denemarken.
De Briar ketel is vervangbaar, maar in plaats van de schroefdraad zoals bij Falcons, is er een rubberen afdichting.
Als filter wordt er een soort absorberende Vulkanische klei gebruikt. Deze klei absorbeert heel veel vocht, en voorkomt condensatie in de ketel.

groet,
danielb
Ik ben heel benieuwd naar je rookervaring straks met deze pijp!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: ERIK NORDING

Bericht door rivulus »

Ik vraag me af of dit hetzelfde spul is

http://www.zeolite-products.com/pages/p ... uarium.php
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
danielb
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:58
Locatie: West-Vlaanderen, België

Re: ERIK NORDING Keystone filter pipe

Bericht door danielb »

De Pijp Nording Eriksen Keystones kreeg ik samen met een blik keystone Nording Filters (ongeveer 20 gram).
De kop in Briar zit niet vastgeschroefd zoals bij een Falcon. Er is een rubberen ring onderaan de kop die de aansluiting met de body afdicht.

Bij het inroken van de pijp was er de eerste twee-drie keren een lichte vinyl smaak. Daarna verdween die, en ik moet toegeven, de pijp rookt redelijk droog. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een Falcon-systeempijp net iets droger en vooral koeler rookt.

Die vulkanische kleikorrels zijn geen wondermiddel, maar helpen wel om het sap uit tabak te absorberen.
Ze zijn ook perfect als vervanger voor de ringfilter in een Falcon.
De kosten ervan zijn te verwaarlozen, met een extra zakje van 100 gram bovenop de 20 gram die bij de pijp stak, ben je er wel een tijdje mee zoet.
Je hoeft er trouwens niet telkens opnieuw verse korrels in te doen.
Met relatief droge tabak zoals Semois, mag je zeker een paar beurten overslaan.

Al bij al een redelijke pijp voor weinig geld. En alle onderdelen zoals de bowl, body en het mondstuk zijn afzonderlijk te koop, en eenvoudig te vervangen. Al vraag ik me wel af hoelang de rubberen afdichtingsring rond de pijpenkop het zal uithouden.
De afwerking kan beter, zoals scherpe randjes aan het mondstuk, maar dit kan je met heel fijn schuurpapier verhelpen.

Nording Eriksen keystone filter pipe review:
https://www.youtube.com/watch?v=b5AzCVF5YVY

@ rivulus
Vulkanische Zeoliet korrels zullen zeker evenveel vocht opnemen, daarvan heb ik er hier nog zo'n 20 kg staan.
Deze gebruikte ik vroeger om op de bodem van mijn vogelkooien te strooien als grondbedekking. Maar of ze net zo zuiver zijn zoals de Keystone Nording Filters valt te betwijfelen.
Zeoliet bevat nogal wat fijn stof dat je best niet inademt. Na drie dode vogels in een paar weken tijd, wist ik het wel :cry:
Het ergste van alles is besluiteloosheid.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: ERIK NORDING Keystone filter pipe

Bericht door rivulus »

danielb schreef:@ rivulus
Vulkanische Zeoliet korrels zullen zeker evenveel vocht opnemen, daarvan heb ik er hier nog zo'n 20 kg staan.
Deze gebruikte ik vroeger om op de bodem van mijn vogelkooien te strooien als grondbedekking. Maar of ze net zo zuiver zijn zoals de Keystone Nording Filters valt te betwijfelen.
Zeoliet bevat nogal wat fijn stof dat je best niet inademt. Na drie dode vogels in een paar weken tijd, wist ik het wel :cry:
Ah, daar heb je een punt. Er zijn nogal wat silicaat achtige zaken waarvan je het stof niet in je longen wilt hebben. Bij dat aquarium spul stond trouwens wel dat het de bedoeling is dat je het van te voren wast om het stofvrij te krijgen. Dat lijkt me voor die Nordings eigenlijk ook een goed idee. Zelfs als ze nu stofvrij zijn krijg je bij langere opslag vers stof doorat de steentjes tegen elkaar schuren.

Ik heb ook nog ergens een doosje meerschuimkorrels rondzwerven, die worden ook verkocht om onderin een pijp te doen. Dan heb je nog kleikorrels. Sommige tabakssteentjes zijn gewoon gebakken bloempotklei, die absorberen ook als een gek.

Dit geeft me trouwens een ideetje voor falcon filters: met een holpijp ringetjes stansen uit dun balsa of karton. Op dit moment knip ik een stukje af van een pijpenrager, brand de haartjes af van het uiteinde en buig het in een ring. Dat is een stuk goedkoper dan de officiele falcon filters.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
danielb
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:58
Locatie: West-Vlaanderen, België

Re: ERIK NORDING Keystone filter pipe

Bericht door danielb »

Zijn we hier met dat filtergedoe op het verkeerde subforum bezig, ik weet het niet.
Maar toch nog even dit in verband met filters in de Falcon en Norting Eriksen Systeempijp: met die zelf te maken balsa ringen breng je me op een idee.

Voor mijn vogelkooien heb ik me een pak hennep kernvezels aangekocht. Deze vezels absorberen twee keer zoveel vocht dan houtkrullen, en bevatten helemaal geen stof.
Het zijn heel dunne korte stukjes vezel. Die zal ik eens testen als filtermateriaal in mijn Nording Eriksen systeempijp.
We zien wel wat dit geeft.

Ja, het komt van de hennep plant, en nee, je wordt er niet "high" van...mijn vogels toch niet :)
Het ergste van alles is besluiteloosheid.

Gebruikersavatar
danielb
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:58
Locatie: West-Vlaanderen, België

Re: ERIK NORDING Keystone filter pipe

Bericht door danielb »

Voor wie denkt om in een Erik Nording Keystone filter pipe iets anders dan keystones als filter te gebruiken, komt bedrogen uit. Gebruik geen brandbaar materiaal (pijpenrager, balsahout...) zoals ik het probeerde met een op maat geknipte pijpenrager.
Tijdens het roken was er een verdacht brandluchtje, dat bij nader onderzoek de pijpenrager bleek te zijn die aan het smeulen was.

Enkel de Nording keystones of een ander onbrandbaar materiaal is als filter geschikt.
Het ergste van alles is besluiteloosheid.

Godfrey59

Re: ERIK NORDING

Bericht door Godfrey59 »

Waarom bij een dergelijk mooie pijp gaan klooien met zelfgemaakte filters ? De orginele kosten je echt geen rib uit je lijf :P
Indien moeilijk te krijgen werkt de losse Denicotea chrystal prima in dit type.

Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: ERIK NORDING

Bericht door rivulus »

Ik zou dat ook meer voor falcons doen, waar de orginele filters wel duur zijn en de tabak niet direct met de filters in aanraking komt.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
danielb
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:58
Locatie: West-Vlaanderen, België

Re: ERIK NORDING Keystone filter pipe

Bericht door danielb »

De Erik Nording Keystones zijn verkrijgbaar bij Haddock, moeilijk aan te komen zijn ze dus niet.
Het beste resultaat verkrijg je door de steentjes mooi in de pan te verdelen.
Die vreemde S-vorm houd de steentjes op hun plaats, zodat ze niet op een hoopje terecht komen.

Al bij al toch een goed alternatief voor een Falcon-systeempijp. Bovendien is de ketel groter dan de originele Falcon bowls.
De originele Falcon filters zijn duur, een Keystone Nording Filters Bag van 100 gram kost €12,99.
Daarmee doe je zeker 100-150 vullingen. De circa 15 steentjes die in de pan te zien zijn, wegen minder dan 1 gram.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het ergste van alles is besluiteloosheid.

Plaats reactie