Advies gevraagd: een lichte pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DutchDuke
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:49

Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door DutchDuke »

Het kan nog net: iedereen op dit forum een fijn nieuw rookjaar gewenst.

Ik kom midden februari weer eens in Nederland op bezoek en wil van de gelegenheid gebruik maken om een pijp en wat tabak te scoren.

Hier in Taiwan rook ik alleen buiten (in de tuin of op het overdekte platte dak), en met het milde tot zeer hete weer hier kan dat vrijwel het hele jaar door. Ik heb echter altijd de kriebels in m'n gat en wil tijdens het roken wat om handen hebben: onkruid trekken, stukje hout schuren, met mijn kip spelen...... Aard van het beestje, kan er niets aan doen. :?

Mijn huidige mandjespijp is wat te zwaar om de hele tijd in de mond te houden. Ik moet vrij hard bijten en dat wordt na een minuut al te veel voor mijn kaken. Welke lichte pijp zouden jullie me aanraden om aan te schaffen? Rechte steel of gekromd? Hoe groot de inhoud van de kop?

Ik verblijf in februari tussen Arnhem en Wageningen en zal zeker een bezoek aan Lensen in Arnhem brengen. Als ik gericht naar iets kan zoeken kan de keuze sneller gemaakt worden, dus alle aanradingen zijn welkom en worden zeer gewaardeerd.

Een warme groet uit Taiwan.

Hans

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door Asmodeus »

Ik kan je ten zeerste aanraden om in dat geval enkele corn cobs aan te schaffen. Zijn vederlicht, roken voortreffelijk en kosten heel weinig. Ik klem er ook altijd graag een tussen de tanden als ik in de tuin werk.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door Kees Flake »

Je kan ook Bones pijpje kopen zijn kleine pijpjes maar voortreffelijke rokers.
Succes.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door robvoorburg »

Een beetje tabakswinkel heeft een weegschaaltje, Van Renssen
in Delft gebruikt een oude brievenweger, neem voor de
zekerheid zelf iets mee.
Weeg hetgeen je wilt kopen. Tussen 40/50 gram valt goed
tussen de kaken te houden.

Mocht je een kromme pijp overwegen, dan kan deze beduidend
zwaarder zijn, maar dan moet de kromming dusdanig zijn dat
je het gewicht als het ware niet ervaart; je zou een pijp moeten
"passen" om dat te weten.
Hiervoor zijn speciale rubbertjes voorhanden die je om het
mondstuk schuift.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door Eliminator »

Ook ik zou je de corncob pijpjes willen adviseren, inderdaad om de reden dat ze fijn roken, niets wegen en lekker goedkoop zijn, al deze redenen zijn al genoemd, maar ook omdat losse mondstukjes geleverd kunnen worden voor, wel, bijna niets.
Zeker als je een 'bijter' bent is dat ideaal.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door NoneNicer »

Omdat he terecht Taiwan noemt als thuishaven, heb ik een klein beetje het gevoel dat de corncobs de luchtvochtigheid niet zo geweldig gaan vinden.

Even gezocht en het omgekeerde is het geval!
https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... uggestions

Om precies jouw reden heb ik laatst bij Haddocks ook een Morgan Bones pijp besteld. Het zijn pijpen die niet 'perfect' zijn qua uiterlijk (kan een pit in zitten of andere oneffenheid) maar zijn daardoor ook weer goed geprijsd. De variant die ik heb uitgezocht is standaard lengte, maar wel slechts 38 gram. Omdat ik ook graag buiten klus en klem, heb ik geleerd dat een pijp voor dat doel niet meer dan 40 gram moet wegen. Gebogen kan helpen, en korter ook, maar ik vind met de kortere de rook dichtbij de ogen niet fijn.

Succes!

Gebruikersavatar
DutchDuke
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:49

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door DutchDuke »

@NoneNicer: je was me voor, ik wilde net vragen of corn cobs niet snel beschimmelen in het vochtige klimaat hier, maar kennelijk niet dus. Leuk artikel, trouwens. Qua prijs zijn corn cobs ook voordelig, dus ik zal er zeker een aantal aanschaffen, misschien met extra mondstukken. Ik ga ook eens kijken naar die Bones pijpen, misschien is dat ook wat.

We zitten hier in het winter regenseizoen: luchtvochtigheid 90% overdag tot 99% in de nacht. Het heeft in de afgelopen drie dagen 130 mm geregend en dat loopt hier zonder problemen weg. M'n sla staat wel te verpieteren in de tuin, helaas. Met een 17 graden is het niet erg koud maar er komt een koudefront uit Siberie aan, dus het gaat zakken naar een graad of 12 de komende paar dagen. Daarna gelukkig weer terug naar wat mildere temperaturen.

Bedankt voor de adviezen, allemaal!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door janneman »

Ook ik sluit me aan bij de corncob aanbevelers, en bij het artikel; al kamperend kwam ik er al snel achter dat Nederlands voor- en najaarweer niet ideaal waren voor een pijp ik een klamme tent. Corncobs bleken een stuk vriendelijker onder die omstandigheden. En voor dat geld...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door NoneNicer »

Even nog over de cobs, er zijn diverse leden die al eens via aliexpress de Chinese variant hebben besteld. Er is een gerede kans dat deze cobs je niet gaan bevallen vanwege de bouw kwaliteit. Het wordt derhalve afgeraden deze te kopen. Voorbeelden via dit en andere fora geven aan dat er voor de bodem stopverf of andere materialen zijn gebruikt die niet hitte bestendig zijn of sterker nog toxisch al ze in aanraking komen met open vuur. Het product kenmerkt zich door minder dan €2 per stuk te kosten.

De aanrader is dus om de producten van Missouri Meerschaum te kopen waarbij er nog iets van garantie wordt gegeven. Let wel op dat er vaak nog import kosten worden geheven op deze producten.

Gebruikersavatar
DutchDuke
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:49

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door DutchDuke »

Ik zie dat je bij Missouri Meerschaum direct kan bestellen, dus dat gaan we maar doen met aflevering in Taiwan. Scheelt weer in de bagage die ik mee terug moet nemen uit Nederland.

Trouwens, ik koop niets uit China, tenzij het niet anders kan. Het Chinese spul dat we hier in Taiwan kunnen kopen is de wat betere kwaliteit, maar als we echt wat goeds willen hebben kopen we Japans. Kan ook in China gemaakt zijn, maar naar Japanse maatstaven en dat merk je. Als het om gereedschap gaat koop ik echt alleen dingen die gemaakt zijn in Japan zelf. Het staal dat ze in China gebruiken is te zacht en roest veel te snel. Kwaliteit loont bij het werken met goed gereedschap.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Advies gevraagd: een lichte pijp

Bericht door Afficionado »

Misschien ook even een Falcon overwegen. Rond de 40 gram en hangt hele dagen in mijn mond tijdens het werken.
Happy smoking

Plaats reactie