Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door Jekke »

Hoewel de feestdagen me niet echt kunnen boeien en ik altijd blij ben dat die dagen voorbij zijn, was er op 1 januari toch een klein lichtpuntje in de "feestdagen". Mijn schoonmoeder gaf me een oud kartonnen doosje met opdruk Butz-Choquin/St-Claude. Verbaasd opende ik het doosje en in de pouch zat een pijpje, naar mijn vermoeden bijna niet gerookt. Er waren enkele kleine bitemarks en in de ketel een klein beetje zwart, hetgeen me deed vermoeden dat ze maar eens eenmalig getest was en nadien terug is opgeborgen. Deze namiddag de pijp een reinigingsbeurt gegeven en het resultaat was een proper en leuk ogend rokertje. Op de pijp stond de vermelding Butz-Choquin Virginia 1504. Effe gegoogled, maar niets gevonden....en bij deze de vraag aan de forumleden: wat zou de leeftijd zijn van dit stukje hout? Mijn schoonvader was geen roker meer (30 jaar geleden gestopt, en dan enkel sigaretten), dus die was het niet. Zijn vader was wel een roker, maar die is al 10 jaar overleden, en in de 24 jaar dat ik die man ken heb ik die nooit met een pijp gezien. Mijn schoonmoeder wist ook niet meer te vertellen, dus bij deze: tips zijn welkom. In ieder geval blij met de nieuwe aanwinst en benieuwd hoe hij rookt.
Voor de reiniging:
Afbeelding
Na de reiniging:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door George Bertram »

Dat is wel een leuk kadootje.
Veel plezier met de pijp en benieuwd naar de ontdekkingstocht naar deze pijp.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door polleke »

Leuk stukje pijp ! Ben benieuwd wie deze keer de info kan geven ![emoji848]

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door junksculp »

Hele mooie pijp, ik ben ook benieuwd naar de leeftijd. Geniet ervan, ketel heeft echt een mooie vorm.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door robvoorburg »

Lastige klus, BC is een Frans merk (Saint Claude) aan de hand
van het kartonnen doosje zou ik zeggen jaren 60 vorige eeuw.

Het verbaasd mij dat er naast merknaam en nummer, Virginia op
de hals staat, zou er eerder het zwarte blad uit roken.

De importeur voor Nederland van dit merk bestaat niet meer, dus
ook hier loopt het spoor dood.

BC is/was? een goed en betrouwbaar merk, niet meer, maar ook
niet minder.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door Jekke »

Vermoedelijk ergens tussen 1970 en 1980.....als ik de opdruk op het doosje lag geloven want ik denk niet dat een producent 20 jaar gaat uitpakken met een trofee, hahaha.
In ieder geval heb ik nu ook een estate pijp in mijn collectie....lol.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door robvoorburg »

Jekke schreef:Vermoedelijk ergens tussen 1970 en 1980.....als ik de opdruk op het doosje lag geloven want ik denk niet dat een producent 20 jaar gaat uitpakken met een trofee, hahaha.
In ieder geval heb ik nu ook een estate pijp in mijn collectie....lol.
Afbeelding
Een oud-collega redde zichzelf dan door te zeggen
een late zestiger..
Ik erken schuld daarentegen.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door meindert »

zeer mooie pijp van een prima merk!!! rook ze met genoegen , vragen over het juiste jaartal , vraag mijn vriend Arno, hij graaft
in het verleden van oude pijpen!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door NoneNicer »

Voor wat het waard is: Butz Choquin maakt net als veel andere pijp makers series op basis van de uiterlijke kenmerken. De Virginia serie, is wat ik via eBay kan vinden een oudere serie die op een pasgebeitste (Virgin) pijp moet lijken. Het getal is de shape die in de fabriek is gebruikt van de mal.
Dan nog het doosje en de mogelijke pijpensok, dat is wat lastiger om te zeggen. Uit ervaring weet ik dat niet alle pijpen worden verkocht met het doosje of de pijpensok. Het komt regelmatig voor dat er geen nodig is of juist er een wordt meegegeven die niet bij de serie hoort. Juist in de hogere segmenten (applicaties, soorten hout toegevoegd, freehand modellen, zilver of messing etc) kennen een speciale verpakking en/of pijpensok gemaakt voor de serie.

In een winkeltje in Enschede heb ik zo eens bij een mandjespijp toch een doosje en sok gekregen, maar het was al jaren oud, zeker 10 jaar gezien de schrijfwijze van het logo en slogans van het bedrijf. Zo weet je dus nooit precies hoe oud het is. Wellicht kun je er een e-mail aan wagen, wellicht weten ze bij BC wel meer. Ze spreken/schrijven bij de marketing afdeling aardig Engels heb ik begrepen...

De twee uit Frankrijk afkomstige pijpen die nu op eBay staan hebben beide flinke vulsels, goed zichtbaar. Als dat bij de jouwe niet het geval is, weet je in elk geval dat je of een van de betere hebt, of dat ie dus inderdaad erg weinig is gerookt.

Veel plezier er mee!

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door Jekke »

Bedankt voor de reacties heren.....
Het is wel leuk om iets te krijgen dat al wat leeftijd heeft, en dan zoek je er natuurlijk het verhaal achter. Naar de financiële waarde erachter zoek ik niet, interesseert me ook helemaal niet.....maar het zal wel eentje zijn voor in de collectie die me hopelijk goed zal bevallen.

1974
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2016 15:49

Re: Nieuwjaarscadeau Butz-Choquin vraagje.

Bericht door 1974 »

Beste Jekke,
Heb zelf een BC Virginia 1269 in de verzameling. Heeft m'n ouwe heer 20 jaar geleden nieuw in een Franse tabakswinkel gekocht. Hoop dat dat helpt.

Plaats reactie