Nording Eriksen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Nording Eriksen

Bericht door smoorder »

Nording Eriksen Keystone ...
dat rare kunststof pijpje met meerschuimsteentjes in het kuipje.
In Valencia heb ik een "nieuwe" versie gezien : een min of meer kalebasvormige ketel met een meerschuim inzet. Té klein naar mijn zin, ze is dus in Valencia gebleven.
'k heb mijn Nording nu bijna twee jaar, en het blijft - na een kleine inkorting van de steel - éen van mijn favorietjes.
Intussen heb ik een ketel van 70 mm hoogte gedraaid, wat in de wagen een zekere handenvrije reserve biedt.

S.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Nording Eriksen

Bericht door The Fonz »

Ik vind het ook nog steeds een bijzonder en praktisch pijpje dat doet wat het moet doen. Zelf heb ik er drie bowls bij en dat maakt het ook nog eens tot een ideaal reispijpje, dacht ik.
Die nieuwe modelletjes met meerschuimen inzet zijn voor mij ook echt te klein.

Zelf een ketel gedraaid, Smoorder? Knap hoor! Het bewijs is er natuurlijk nog niet (... :wink: ) maar toch: petje af!
Hoe heb je dat geregeld met die schroefdraad en met de pakking?

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Nording Eriksen

Bericht door smoorder »

ja, bewijzen ...
da's andere koek.
'k ben nog steeds matig depressief ingevolge de stroopactie van Photobucket en ik ben dus nog niet aan de slag gegaan om een andere opslag-doorlink-aanbieder te vereren.
Ik heb een versie zonder schroefdraad : de ketel zit vast met een rubberring.
S.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Nording Eriksen

Bericht door Massis »

smoorder schreef:Nording Eriksen Keystone ...
dat rare kunststof pijpje met meerschuimsteentjes in het kuipje.
In Valencia heb ik een "nieuwe" versie gezien : een min of meer kalebasvormige ketel met een meerschuim inzet. Té klein naar mijn zin, ze is dus in Valencia gebleven.
'k heb mijn Nording nu bijna twee jaar, en het blijft - na een kleine inkorting van de steel - éen van mijn favorietjes.
Intussen heb ik een ketel van 70 mm hoogte gedraaid, wat in de wagen een zekere handenvrije reserve biedt.

S.
Was dat deze?

Afbeelding


Ik ga binnenkort eens zelf proberen zo'n systeempijp te maken, maar dan met een "onderstel" dat ook van bruyere is ipv goedkoop kunststof, eens kijken wat dat geeft :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Nording Eriksen

Bericht door The Fonz »

Nog even een domme onnauwkeurigheid van mezelf rechtzetten: natuurlijk is er bij dit systeem helemaal geen schroefdraad (zoals bijvoorbeeld bij Falcon). Het is zoals Smoorder zegt: de kop wordt middels een nylon of rubber ring (aan de onderkant van de kop) als het ware op de pan van de steel "geklikt".
In ieder geval werkt het tot nog toe prima.


Afbeelding



Afbeelding
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Nording Eriksen

Bericht door smoorder »

ja,
dat is ze;
probleem met bruyère : de wanddikte; in kunststof is dat 2.5 mm; in hout wordt dat - omdat je met dosse èn kwartier werkt als je een rondje draait minimum 5 mm, anders vliegen je kwartierstukken in 't rond bij de minste druk. En dan is 5 mm nog nipt, geloof me.
je kan dan 5 mm nemen voor het onderstel, en het onderste stuk van de ketel 12 mm smaller draaien ( 2 x 5 mm om de wanddikte te overbruggen, en dan nog 2 x 1 mm om rubberring wat speling te geven )
Geprobeerd en van teruggekomen, en waarom ? Uit dat "gat" ,onderaan in de ketel komt dus een massa vocht, niet al te proper. Dat hoopt zich op in "het sas" dat naar je steel gaat. Als dat alu is, zoals bij Falcon en honderd andere, of kunststof, zoals bij Eriksen, dan wrijf je dat er met een stuk keukenrol uit; als dat hout is, dan kruipt dat in het hout; in tegenstelling tot ingerookt pijphout, waar dus een zekere poreuze, lees : opslorpvaardige kollaag aanwezig is, die eveneens bereid is om na een rusttijd dat vocht af te geven, kruipt dat in de poriën van warm, bloot hout; voor je twee dagen verder bent stinkt die pijp ellendig.
Voor zover mijn observatie.
Als je er een omgekeerde kalebas van maakt dan is de vochtverspreiding over de oppervlakte wat groter. Mss is dat een oplossing; en dan ineens, in éen arbeidsgang de kritische passing van de steel overbruggen; ketel(vrouwtje)-mannetje/haaks tussenstuk/vrouwtje - mannetje mondstuk ... - waarop ik wél een patent neem !
groeten,
en draaien !
S.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Nording Eriksen

Bericht door polleke »

Wat is nu eigenlijk het voordeel van zo n systeempijp ? Zal het misschien nooit goed meegekregen hebben maar waar liggen de voordelen tegenover de ( gewone) pijp ?[emoji848][emoji53]

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Nording Eriksen

Bericht door robvoorburg »

polleke schreef:Wat is nu eigenlijk het voordeel van zo n systeempijp ? Zal het misschien nooit goed meegekregen hebben maar waar liggen de voordelen tegenover de ( gewone) pijp ?[emoji848][emoji53]
Mogelijk snijdt het mes aan twee kanten: voor de consument
betekent het dat je voor wat minder geld een pijp kan roken
uit een metalen "onderstel" , maar met een bruyère of
meerschuimen kop, voor de fabrikant betekent het dat hij uit
een knol bruyère, of een blok meerschuim meer koppen kan
halen.

Dit soort pijpen kwamen frequent op de markt in de jaren
60/70 van de vorige eeuw, voor zover mij bijstaat is het merk
Falcon een van de weinigen die de storm der tijden wist te
overleven.

In zijn algemeenheid zijn mijn ervaringen met zo'n pijp niet
negatief.

suijkerbuijk
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017 21:04

Re: Nording Eriksen

Bericht door suijkerbuijk »

Volgens mij als ik zo kijk bij de falcon pijp
en ja ik heb er een gehad en de pijp met schoonmaken verziekt.

Is dat de metalen deel niet hoef te drogen na het roken.
Koppen zijn ook sneller droog omdat de vocht bij het roken op het metalen bodem komt met een vocht filter er in.
deze pijpen kan je dus sneller opnieuw roken .
de voordeel van een metalen bodem is ook dat het makkelijker schoonmaken is en niet de tabak smaak intrek in de pijp.
De kop is ook makkelijker schoon te maken .

zo ver is begrepen heb is dat de rook koeler is door de metalen pijp deel.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Nording Eriksen

Bericht door The Fonz »

Voor geïnteresseerden: onder het kopje "Pijpsoorten en merken" in het "Forumoverzicht" vind je nog twee hoofdstukken over deze pijp c.q. dit systeem. Daarin is een en ander zeer uitgebreid getest en beschreven én vergeleken met het Falcon systeem.
Deze hoofdstukjes heten: "Nording System" en "Eriksen Keystone Pipe System".

Persoonlijk blijf ik van mening dat de pijp c.q. het systeem, ook voor starters én voor diegenen die geen kapitalen aan pijpen willen of kunnen uitgeven, beslist zeer de moeite waard is. Bovendien kan de pijp eventueel een zeer ruwe behandeling verdragen: erg handig als je bijvoorbeeld graag een pijpje rookt tijdens het tuinieren, klussen, enzovoorts.

Met vriendelijke groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Nording Eriksen

Bericht door Massis »

smoorder schreef:ja,
dat is ze;
probleem met bruyère : de wanddikte; in kunststof is dat 2.5 mm; in hout wordt dat - omdat je met dosse èn kwartier werkt als je een rondje draait minimum 5 mm, anders vliegen je kwartierstukken in 't rond bij de minste druk. En dan is 5 mm nog nipt, geloof me.
je kan dan 5 mm nemen voor het onderstel, en het onderste stuk van de ketel 12 mm smaller draaien ( 2 x 5 mm om de wanddikte te overbruggen, en dan nog 2 x 1 mm om rubberring wat speling te geven )
De pijpen die ik gemaakt heb als reverse calabash hebben een diameter van zo'n 20mm op de tige, en een wanddikte van slechts 2-3mm. Het acryl mondstuk past daar strak in (luchtdicht) en toch is van breken geen sprake.
Ik zie dan ook niet in waarom dat anders zou zijn wanneer beide delen van hout zijn, met wat opening tussen die opgevuld wordt door een flexibele rubberen ring. De hoeveelheid druk daarbij lijkt me verwaarloosbaar.

Maar goed, the proof of the pudding is in the eating zeggen de britten, ik ga het een keer proberen :-)

Het probleem zal'm eerder zitten om iets na te bootsen zoals de vraagtekenvorm in de keystones, om te voorkomen dat de lucht recht op recht richting mondstuk trekt.

Over vocht maak ik me weinig zorgen, daarvoor dienen net de keystones...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Nording Eriksen

Bericht door The Fonz »

In plaats van de "vraagteken vorm" misschien iets van een aantal "schotjes" of een soort van mini labyrintje, met rechthoekige vormen?
Het gaat er inderdaad "slechts" om dat de, eventueel gebruikte, keystones een plekje hebben maar vooral dat de lucht/rook stroom enigszins wordt omgeleid en dat er voldoende ruimte is in het pannetje onder de ketel. Of zoiets... (in zoverre lijkt het dan weer sterk op het idee van de reverse calabash).
Wat mijn ervaringen (en die van Godfrey destijds) betreft, werkt dit systeem beter dan het Falcon systeem, wellicht juist omdat de rook niet zomaar rechtstreeks vanuit de ketel het roer in wordt gezogen?

Ben echt nieuwsgierig naar wat het uiteindelijk gaat worden en hoe het er dan uit gaat zien.

Overigens: alleen al een of meerdere leuke pijpenkoppen zou al alleraardigst zijn want de huidige keuze is zeer beperkt. Wat mij persoonlijk betreft, doen het pannetje en het roer (allemaal van nylon) prima hun werk: nu en uit de tests destijds blijkt telkens dat het systeem de rook heel goed koelt (beter dan de Falcon!) en dat het allemaal heel makkelijk en goed schoon te maken is.
Wat dat nylon betreft: zoals ook al eerder uitdrukkelijk vermeld, dient het roer en het pannetje echt even "gesopt" te worden anders geeft het een vervelende bijsmaak. Na een sopje is die in ieder geval helemaal weg.

In ieder geval: veel succes!

Met vriendelijke groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Nording Eriksen

Bericht door Massis »

is ie niet vaatwasserbestendig ? :lol:
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Nording Eriksen

Bericht door The Fonz »

Da's een goeie! Ik heb, eerlijk gezegd, geen flauw idee...
Het desbetreffende pijpje van mezelf heb ik gewoon met een sopje - en een ragertje natuurlijk - afgesopt en op die manier ook weer gedroogd (wat keukenpapier of zo en een schoon en droog ragertje). Kwestie van een paar minuten.
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Nording Eriksen

Bericht door smoorder »

zoals ik zei : draaien ! :)
- 't labyrint; misschien een vraagteken in rvs, en er gewoon "instampen" , bovenkant gelijk met onderkant ketel ?

Nording koeler dan Falcon ? dat weet ik niet;
Cooler dan 'n aluminium Falcon wel ! de meeste mensen snappen het woord design niet, en denken dat je met een carburatoronderdeel in je mond rondwandelt, dus Nording ziet er normaler uit. De kunststof-Falcon kan er niet aan tippen.
Persoonlijk vind ik Falcon nog een tikje properder; als ze begint te borrelen : kopje eraf, stukje keukenrol door het pannetje, eens in de steel blazen en dat ook nog opdeppen, kopje er terug op en verderroken.
Nording heeft dan iets meer reserve voor het geborrel begint, maar en passant even droogmaken zit er niet in.
De afwasmachinebehandeling heb ik nog niet geprobeerd. Zolang ik niet in het oudemannenhuis zit maak ik er een punt van om m'n pijpen handmatig proper te maken.
't blijft al bij al een aangename pijp.
S.

Plaats reactie