Meerschuimen dromen

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Meerschuimen dromen

Bericht door Claude »

Nee, geen plaatjes. Die hoop ik van jullie eventueel te zien :D

In mijn bijna 40 jaar pijproken heb ik nog nooit een meerschuim pijp gerookt of bezeten. De bekende klauwen, of hoofden, of hele dorpjes aan een steel – zo zag ik ze ooit van de bekende Turkse maker Ismet Bekler – zijn niet mijn ding.
Dus altijd uitgekeken naar mooie klassieke modellen. Een mooie bulldog, een apple, een brandy, desnoods een hoge dublin, en die natuurlijk altijd gevonden van producenten als Andreas Bauer. Maar nu het probleem: altijd en bijna zonder uitzondering zijn deze pijpen erg groot naar mijn eigen behoefte die niet verder reikt dan bijvoorbeeld 13 cm. Dan nog meer: dat mondstuk, hoe goed zit dat vast? En zit er een plastic buisje in? Al die dingen hebben me altijd belet een meerschuimer te kopen, en dat terwijl ik van veel mensen weet dat het juist het summum is! En ik kan niet ontkennen dat sommige klassieke modellen in hun hel wit wel erg aantrekkelijk zijn.

Een tijd geleden zag ik de mooiste modellen die ik ooit heb gezien van een Amerikaanse pijpenmaker, Walt Cannoy: http://waltcannoy.com/the-meerschaum-collection/

Wederom allemaal 15 of meer centimeter en destijds dus laten voorbijgaan.

Nu mijn vraag aan jullie: wie weet er kleinere klassiek en zeer mooi gemaakte meerschuim pijpen? En wat is toch de reden dat ze zelden klein zijn? En wie helpt me aan een naam van een maker of aan een mooie kleine meerschuimer zelf?

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Jekke »

Ik heb deze zomer in Oostenrijk eentje aangeschaft....aangezien ik ook geen fan ben van lange pijpen, viel deze me direct in de smaak.
Met een lengte van 12 cm kon ik perfect leven.
De maker is Konçak Meerschaum. veel vind ik daar niet van terug buiten deze link:https://pipedia.org/wiki/Koncak
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Wowbagger »

Heb hele mooie korte gedrongen modellen gezien van deze maker: https://nl-nl.facebook.com/HCOR-Meersch ... 123606964/

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Afficionado »

met een beetje zoekwerk nog steeds te vinden op het net.

Dit jaar gekocht voor een appel en een ei.

Peterson block meerschuim 314

Afbeelding
Happy smoking

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Claude »

Jekke schreef:Ik heb deze zomer in Oostenrijk eentje aangeschaft....aangezien ik ook geen fan ben van lange pijpen, viel deze me direct in de smaak.
Met een lengte van 12 cm kon ik perfect leven.
De maker is Konçak Meerschaum. veel vind ik daar niet van terug buiten deze link:https://pipedia.org/wiki/Koncak
Afbeelding
Mooi pijpje!

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Claude »

Wowbagger schreef:Heb hele mooie korte gedrongen modellen gezien van deze maker: https://nl-nl.facebook.com/HCOR-Meersch ... 123606964/
Dat ziet er veelbelovend uit. Dank voor de tip, ik ga er iets mee doen denk ik.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Robbie-san »

Ik heb een paar meerschuimen pijpen in mijn bezit en ik moet zeggen dat elke keer wanneer ik zo'n pijp rook, ik altijd verbaasd ben over de plezierige manier van roken van een meerschuimen pijp.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Eliminator »

Bij Altinok hebben ze naast de versierde pijpen ook hele fraaie 'standaard'-modellen.

Mijn eerste bestelling daar werd een fiasco, maar moet daar wel eerlijk bij zeggen dat ze het zonder morren allemaal in orde hebben gemaakt en mij een nieuwe pijp hebben toegezonden, al met al toch best een gedegen service dus.

https://www.altinokpipes.com/9mm-filter-pipes
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Meerschuimen dromen

Bericht door NoneNicer »

Wowbagger schreef:Heb hele mooie korte gedrongen modellen gezien van deze maker: https://nl-nl.facebook.com/HCOR-Meersch ... 123606964/
Wow. En nog reverse calabashes ook... Hmm, budgetten zijn er om te breken niet? [emoji6]

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Ribbon »

Momenteel heb ik een ongerookte Bauer te koop staan; http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=9918

Een prachtige pijp, maar inderdaad een flinke omvang. Ik rook net als jij niet al te groot, en vind het dan jammer om zo'n zeldzaam ding te gaan roken als ik 'm later om die reden links laat liggen.

Overigens is het 'amberite' mondstuk bevestigd met een soort stift, wat trouwens wel heel solide en stevig overkomt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Kiske

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Kiske »

5 meerschuimers in mijn collectie. Allen worden het meest gerookt. Ten eerste vanwege de rookeigenschappen, ten tweede omdat deze pijpen veel sneller dan exemplaren van bruyere weer droog en "fris" zijn.

Mijn advies: doen! Mocht je geen pijp vinden die klein genoeg is, kun je een pijp ook halfvol stoppen.

Gebruikersavatar
pacco
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 nov 2011 11:15

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door pacco »

zoek naar imp pijpen in turkije

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door robvoorburg »

De laatste jaren rook ik niet anders meer, meerschuim
is voor mij het ultieme.

Meerschuim kan anders dan vaak gezegd en geschreven
wordt veel meer aan. Gewoon buiten roken en desnoods
in warme toestand neerleggen op koude ondergrond
gaat probleemloos, met de blote hand vasthouden
vormt geen probleem en levert later op de kleurver-
wisseling weinig problemen op.

In zwaar weer zo'n pijp roken raad ik af, maar dan laat
je je houten pijp toch eveneens binnenboord?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door janneman »

Het heeft bij mij vooral lang geduurd voor ik een echte Meerschuimer had die daadwerkelijk opvallend goed rookte. Ik had een spektakelstuk, maar dat was pers-meerschuim, had een lange nauwe kop en een te nauw rookkanaal (al werd dat laatste simpel opgekost door eens even zelf met een boortje aan de slag te gaan).
Een andere meerschuimer die ik al lang had was de Peterson K&P; geen slechte roker, maar op de een of andere manier ook niet opvallend goed.
Wat me wel al heel lang opviel was hoe aangenaam pijpen met een meerschuim inzet rookten; die hebben me geholpen om toch te blijven zoeken. Helaas bleken die pijpen met meerschuiminzet niet heel duurzaam; bij twee gevallen is de meerschuim inzet inderdaad stuk gegaan. De enige overlevende is nog steeds een aangemae en goeie roker, maar wordt gewoon veel minder gerookt omdat ik tegen die tijd veel pijpen had, en zelfs tegen en echt geweldige meerschuimer aanliep.
Dat is mijn Büyükcopur, een vrij normale vorm (maar met dat fijne gaatjes patroon dat veel meerschuimers hebben). En dit is nu eindelijk de pijp die me van de kwaliteit van meerschuim overtuigt heeft. Ik rook hem geregeld, en hij rookt uitstekend. Ik rook hem niet buitenshuis of zo, het is zoiets als mijn 'zondagse' pijp, iets wat ik maar af en toe opsteek, als ik er eens echt van kan gaan genieten.
Ik heb er onder andere niet meer omdat ik in feite al meer pijpen heb dan me lief is. Maar ergens jeukt het nog steeds; omdat dit zo'n aangename roker is, en omdat ik hem voornamelijk thuis en in alle rust rook, wil ik eigenlijk ook nog wel een leespijp van meerschuim hebben. Toch weer iets meer een spektakelstuk, zeg maak, liefst met een mooie en nogal versierde steel, en een kop die wat meer aan oude Turkse pijpen doet denken. De perfecte vorm ben ik nog niet tegen gekomen, maar het heeft geen haast.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Asmodeus »

Ik kreeg mijn eerste meerschuimen pijp pas een paar maanden geleden van een vriend, een vrij grote bent dublin. Ik vind het echt voortreffelijk roken en ik hoop nog eens een wat kleiner exemplaar te kunnen kopen voor een aantrekkelijke prijs. Gewoon een rechte billiard of zo, group 2 à 3.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Sidekickelvis »

Ik heb twee gefilterde meerschuim pijpen. Dat is het summum qua droog roken, hoewel ik gister een slurpertje had.... Maar dat ligt niet aan de pijpen maar aan mijn gulzige roken. Maar perfecte smaak en weinig tot geen ghost in meerschuim. Koop wel een goeie, Altinok of Altinay bijvoorbeeld. Dat is het wel waard.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Claude »

Dank iedereen voor de mooie verhalen/tips!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door robvoorburg »

Wowbagger schreef:Heb hele mooie korte gedrongen modellen gezien van deze maker: https://nl-nl.facebook.com/HCOR-Meersch ... 123606964/
Hier word ik hebberig van, wat een prachtige stukken
zitten er tussen.

Gebruikersavatar
Nunsman
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 aug 2013 16:29
Locatie: 's Gravenhage

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Nunsman »

Afbeelding
Een adelaarsklauw met ei. Genieten met een single malt. [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moi, je ne suis pas un fumeur

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Claude »

Heb inmiddels twee pijpen in de maak. Zal tzt foto's laten zien.

dan5102
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jan 2014 15:37
Locatie: 3510 Hasselt-België

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door dan5102 »

Goede pijpen. Verschil in aankoop:25 jaar.

Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door robvoorburg »

dan5102 schreef:Goede pijpen. Verschil in aankoop:25 jaar.

Afbeelding
Links een meerschuimen pijp uit Tanganjika, deze waren veelvuldig op
de markt in de jaren 70 van de vorige eeuw.
Ze zijn wat zwaarder dan pijpen uit blockmeerschuim en ze verkleuren,
ook na veelvuldig roken weinig meer, roken goed.

De rechter zou uit blockmeerschuim kunnen zijn.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door robvoorburg »

Over meerschuim gesproken, andere aanwendingen dan het
vervaardigen van pijpen heb ik niet kunnen vinden.

Ooit zag ik een foto van een schaakspel, waarvan de stukken
uit meerschuim zouden zijn gesneden en een verdwaalde
pijpenstopper.
Blijkbaar niet voor herhaling vatbaar gebleken.

Kiske

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Kiske »

robvoorburg schreef:Over meerschuim gesproken, andere aanwendingen dan het
vervaardigen van pijpen heb ik niet kunnen vinden.

Ooit zag ik een foto van een schaakspel, waarvan de stukken
uit meerschuim zouden zijn gesneden en een verdwaalde
pijpenstopper.
Blijkbaar niet voor herhaling vatbaar gebleken.

In Turkije heb ik beeldjes, doosjes, kruisbeelden, vingerhoedjes, sieradenboxen, kandelaars, potjes, flesjes, sigaren/sigarettenpijpjes, fotolijstjes, en allerlei andere prullaria en kitscherigheid gezien. Zelfs hele mooie grote stukken die vlot over €5.000,= moesten opbrengen.

Vooral de sieradendoosjes schijnen in sommige delen van Turkije erg gewaardeerd te worden door de plaatselijke schonen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door robvoorburg »

Kiske schreef:
robvoorburg schreef:Over meerschuim gesproken, andere aanwendingen dan het
vervaardigen van pijpen heb ik niet kunnen vinden.

Ooit zag ik een foto van een schaakspel, waarvan de stukken
uit meerschuim zouden zijn gesneden en een verdwaalde
pijpenstopper.
Blijkbaar niet voor herhaling vatbaar gebleken.

In Turkije heb ik beeldjes, doosjes, kruisbeelden, vingerhoedjes, sieradenboxen, kandelaars, potjes, flesjes, sigaren/sigarettenpijpjes, fotolijstjes, en allerlei andere prullaria en kitscherigheid gezien. Zelfs hele mooie grote stukken die vlot over €5.000,= moesten opbrengen.


Dank voor de toevoeging Kiske, wist ik niet.

Vooral de sieradendoosjes schijnen in sommige delen van Turkije erg gewaardeerd te worden door de plaatselijke schonen.

suijkerbuijk
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017 21:04

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door suijkerbuijk »

kijk eens op ebay .
staat vol met pijpen en alle maten en materialen .
Mijn eigen pijpen die ik besteld heb komen uit frankrijk.

oja en als je afvraag waarom ik niet koop in nederland zelf?
te duur vs ebay en als ik toch online moet gaan bestellen is het gelijk verzekert met mijn visa kaart.
Omdat er bij ons geen tabak zaak is die pijpen verkoopt.
Ik mog blij zijn dat ik een blik pijp tabak kon vinden in een zaakje (had nog maar 4 blikken in die zaak staan)

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Meester W »

Ik weet van Freark dat hij een fraaie rechte klassieke MS bezit

Undertaker heeft er dacht ik ook een klassieke afgelopen keer bij Schimmel gekocht

Contacteer de luitjes eens

Zelf heb ik er twee. Zo’n gesneden roverhoofdman. Cadeau van een Turkse cliënt ca 25 jaar geleden De andere is een klassieke gebogen Artinok. Brave rokers
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door polleke »

Ik bezit een ms pijp als hoofd van Socrates of zo , maar rook hem zelden omdat het te klein is .

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Claude »

polleke schreef:Ik bezit een ms pijp als hoofd van Socrates of zo , maar rook hem zelden omdat het te klein is .
:D

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Meerschuimen dromen

Bericht door Tobias Tobit »

Ironisch dat men twijfelt aan de inhoud van het hoofd van Socrates.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Plaats reactie