AliExpress

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
drfretboard
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 okt 2016 00:47

AliExpress

Bericht door drfretboard »

Ik zag dat er nog geen topic bestond voor de behandeling van het AliExpress-tabakspijpen onderwerp, dus bij deze!

Hierbij beschouw ik AliExpress als verzamelnaam voor alles wat er via die weg verkrijgbaar is, aparte aanbieders en merkjes onderscheiden lijkt me ondoenlijk en onpraktisch.

Een avondje browsen op https://nl.aliexpress.com/ leert dat er nogal wat artikelen worden aangeboden die onze interesse kunnen wekken, d.w.z. tabakspijpen en parafernalia.

Zijn er hier mensen die reeds ervaring hebben met de tabakspijpen van verschillende houtsoorten (palissander, ebben, e.d.) welke aldaar worden aangeboden, of met de pijptassen en tabakszakken?

Er worden ook bruyère pijpen aangeboden, de zoekterm 'briar' is een openbaring.
Bijvoorbeeld deze. Of deze.

Zelf was ik in de eerste plaats op zoek naar een pijptasje voor 1 pijp en een tabakszak.

Deze aanbiedingen leveren kennelijk een pijpentas (2-3 st.) inclusief een kunstlederen tabakspouch:

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: AliExpress

Bericht door Deadl0ck »

Er staan her en der wel dingen vermeld over pijpen uit china. In het kort: Niet doen.

Mijn eerste pijp was er ook een van aliexpress, was kapot gerookt binnen 50 gram tabak, en was zeker GEEN bruyere.

Daarbij komt: Bestellingen boven de 22 euro betaal je invoer rechten voor, en btw, als de douane je pakketje eruit vist, en ze zijn op het moment zeer gefocused op chinese pakjes, gezien de chinese webshops recent in het nieuws zijn geweest. Als het een merk ding is, heb je zelfs kans dat het gewoon vernietigd word. (zoals een pijpen tasje waar het big ben logo in staat, maar overduidelijk niet van big ben is...)

Verder: Je betaalt naar waarde. Ja, simpele dingen doen ze niet veel mis mee, maar de ervaring leert dat tasjes etc niet bijzonder geweldig van kwaliteit zijn. Het is dus wat je zoekt. Iets simpels waar je even mee vooruit kunt, maar niet jaren mee wilt doen? Zeker voor gaan. Als je er jaren van wilt genieten, kun je wellicht beter iets van hogere kwaliteit kiezen.

Ik koop al jaren dingen bij chinese webshops, evenals vrienden van mij, (tandenborstel koppen voor 2 euro in plaats van 15, ballonen, simpele gebruiksvoorwerpen, kabels, etc) maar dingen voor mijn pijp zou ik er niet vandaan willen halen, daar heb ik liever goede kwaliteit voor.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: AliExpress

Bericht door Tobias Tobit »

Ik heb daar ook zo'n pijpen tasje gekocht zogenaamd van vauen. Zeer handig ding maar je voelt wel dat het geen kwaliteit heeft. Wat mij wel heel erg tegen viel waar dat de binnenkant van de tabaks pouch bestond uit een rubberen schoonmaakhandschoen. Die heb ik dan ook niet gebruikt alleen als een soort divider.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: AliExpress

Bericht door Tobias Tobit »

Nu ik er over nadenk was mijn eerste pijp ook eentje van deze site na de diverse berichten overall ebbenhout op dit forum en het frauduleuze gebruik van deze naam in combinatie met houtsoort/kleur heb ik deze pijp niet meer durven roken. Ook had ik toendertijd een tweede pijp al in bestelling toen die aankwam was het zo duidelijk dat er geen hout aan te pas was gekomen bij de fabricage dat ik hem meteen heb weggesmeten toen hij eenmaal arriveerde.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: AliExpress

Bericht door Massis »

Pijpen kopen ginds is vragen om problemen in mijn ogen. Ondanks dat bijna alle export van bruyere tegenwoordig naar China gaat (zo hoorde ik o.a. van mijn bruyerezager) zijn de pijpen die je op aliexpress en vergelijkbare sites koopt zelden of nooit bruyere. Ook wanneer ze aangegeven staan als ebben ("ebony"), bedoelen ze meestal de kleur (= zwart), en niet het materiaal. De meeste chinese pijpen zijn van rosewood en andere hardhout soorten, die lang niet allemaal even veilig zijn om uit te roken.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: AliExpress

Bericht door Meester W »

Ik kan mij daar volledig bij aansluiten

Koop een Big Ben of een Jirsa voor ruim 50 euro dan heb je iets goeds

Kijk ook eens op de site van Haddocks in Maastricht. Keus te over en een goede service
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: AliExpress

Bericht door junksculp »

Of koop een goede pijp voor weinig via ebay.de, er zijn zat pijpen die beginnen met 1 euro en die je uiteindelijk kunt kopen voor een schijntje. :D

Gebruikersavatar
drfretboard
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 okt 2016 00:47

Re: AliExpress

Bericht door drfretboard »

Hihi, het is me niet per se direct te doen om een nieuwe pijp (mijn collectie :roll: ), alhoewel er ruimte is voor een aantal churchwardens, LOTR-achtige pijpen, kleipijpen en nog enkele meerschaums. :wink: :roll:

Goed om te zien dat hier al enkele mensen wat ervaringen hebben opgedaan met parafernalia en pijpen vanuit China.

Op het ogenblik ben ik met name in de markt voor een éénpijpetui met ruimte voor tabak.
Voor de korte termijn heb ik dan toch maar besloten iets te bestellen via http://kojager.nl/, nl. eentje van Bookwill.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: AliExpress

Bericht door Nekker »

Ik heb éénmaal 2 pijpentassen gekocht via AliExpress. Zonder dit te weten stond daar blijkbaar de merknaam van Big Ben en Savinelli in. Ik kreeg een brief van de douane waarin werd opgemerkt dat het hier om namaak ging. En dat zij contact zouden opnemen met beide merken. Wanneer zij wensten mij te vervolgen riskeerde ik een boete van 25.000€. Sinds die ervaring heb ik nooit nog iets besteld bij AliExpress. Tot mijn opluchting hebben beide bedrijven geen verdere stappen ondernomen. Ik gok dat dit schering en inslag is voor zulke bedrijven. Maar ik schrok toch wel enorm van dit bericht.

Wees dus voorzichtig.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: AliExpress

Bericht door NoneNicer »

Tobias Tobit schreef:Wat mij wel heel erg tegen viel waar dat de binnenkant van de tabaks pouch bestond uit een rubberen schoonmaakhandschoen.
Wow, hard gelachen en daarna heel erg sip, wat een bedrijf ben je als je dit serieus verkoopt.

Achja, zoals vaker in Azië, Same Same but Different
/edit: typo

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: RE: Re: AliExpress

Bericht door Tobias Tobit »

NoneNicer schreef:
Tobias Tobit schreef:Wat mij wel heel erg tegen viel waar dat de binnenkant van de tabaks pouch bestond uit een rubberen schoonmaakhandschoen.
Wow, hard gelachen en daarna heel erg sip, wat een bedrijf ben je als je dit serieus verkoopt.

Achja, zoals vaker in Azië, Same Same but Different
/edit: typo
Ze zijn er in ieder geval wel eerlijk over. Op Aliexpress kwam ik deze "Savinelli" pijp tas tegen. Weet niet waarom er dan sigaretten in de tabaks pouch zitten maar goed als je goed naar het plaatje kijkt zie je de huishoudhandschoenen binnenkant.
Afbeelding
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: AliExpress

Bericht door Paasei »

Dus echt gewoon een huishoudhandschoen met vingers er in?
Of bedoel je dat de rubberlining lijkt op het materiaal van een huishoudhandschoen?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: AliExpress

Bericht door Toon »

Haha, ziet er inderdaad uit als een ouderwetse Sorbo handschoen. Zelfs met dat profieltje.
Misschien zijn de vingers bedoelt voor de parafernalia. Duim voor een vochtsteentje, wijsvinger voor aansteker, middelvinger voor driepootje, etc.
Misschien hebben ze wel een gat in de markt gevonden.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: AliExpress

Bericht door Tobias Tobit »

Nee ik ben geen vingers tegen gekomen. Ik denk dat ze gewoon de grote delen gebruiken om de pouch redelijk waterdicht te maken.

Misschien dat ze aan afgekeurde stukken van het materiaal kunnen komen dat nog niet tot handschoenen is versneden.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: AliExpress

Bericht door Sidekickelvis »

Bij mijn weten zitten die rubber liningen ook in andere merken pijptassen. Het is volgens mij bedoeld om losse tabak in te storten die door het rubber minder uitdroogt of het leer verkleurd.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: AliExpress

Bericht door Paasei »

Sidekickelvis schreef:Bij mijn weten zitten die rubber liningen ook in andere merken pijptassen. Het is volgens mij bedoeld om losse tabak in te storten die door het rubber minder uitdroogt of het leer verkleurd.
Was ik ook aan het denken, dus zie het probleem niet... of is er zulks verschil in rubber?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: AliExpress

Bericht door Asmodeus »

Paasei schreef:
Sidekickelvis schreef:Bij mijn weten zitten die rubber liningen ook in andere merken pijptassen. Het is volgens mij bedoeld om losse tabak in te storten die door het rubber minder uitdroogt of het leer verkleurd.
Was ik ook aan het denken, dus zie het probleem niet... of is er zulks verschil in rubber?
Ik vermoed dat TT doelt op het feit dat zulk handschoenenrubber meurt als een bunzing

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: AliExpress

Bericht door Tobias Tobit »

En dat er knalgeel rubber in een bruin tasje wordt gebruikt en dat er slechts op bepaalde delen reliëf zit. Ik bedoel gewoon dat als je je merknaam op dit soort producten zet dat je dan niet langer serieus genomen wordt.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: AliExpress

Bericht door Bommel »

In een tabakszak behoort een voering van rubber te zitten en wel om de simple reden deze aan de binnenkant schoon te kunnen maken.
Ons kent ons, we roken tenslotte meerdere merken en soorten tabak.
Mocht het zijn dat bij aanschaf het nieuwe ruikt als een condoomfabriek, hoe deze ook moge ruiken, leg dan de tabakszak minimaal 24 open te samen met een kommetje azijn in een kleine afgesloten ruimten zoals een doos of grote box.
De Durex lucht verdwijnt als vanzelf en het is klaar voor uw tabak naar keuze.
Echter wissel u van tabaks soort onthoud deze tip want dan is ze ook bruikbaar, maar wel eerst het rubbertje uitkloppen en schoon maken met een vochtige niet pluizende doek.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: AliExpress

Bericht door robvoorburg »

Jaren 50/60 vorige eeuw rookten de meeste pijprokers slechts
1 favoriete tabak, voor hen was een tabakspot en de tabakszak
een prima oplossing.

Wanneer ik naar mezelf kijk dan zie ik frequent te wisselen tussen
tabakken, met andere woorden ik zou een hele rij tabakspotten
aan moeten leggen en dito tabakszakken, om te voorkomen dat
de verschillende luchtjes elkaar in de weg gaan zitten.

Math
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2016 15:40
Locatie: Beek (L)

Re: AliExpress

Bericht door Math »

Deadl0ck schreef:Er staan her en der wel dingen vermeld over pijpen uit china. In het kort: Niet doen.

Mijn eerste pijp was er ook een van aliexpress, was kapot gerookt binnen 50 gram tabak, en was zeker GEEN bruyere.

Daarbij komt: Bestellingen boven de 22 euro betaal je invoer rechten voor, en btw, als de douane je pakketje eruit vist, en ze zijn op het moment zeer gefocused op chinese pakjes, gezien de chinese webshops recent in het nieuws zijn geweest. Als het een merk ding is, heb je zelfs kans dat het gewoon vernietigd word. (zoals een pijpen tasje waar het big ben logo in staat, maar overduidelijk niet van big ben is...)

Verder: Je betaalt naar waarde. Ja, simpele dingen doen ze niet veel mis mee, maar de ervaring leert dat tasjes etc niet bijzonder geweldig van kwaliteit zijn. Het is dus wat je zoekt. Iets simpels waar je even mee vooruit kunt, maar niet jaren mee wilt doen? Zeker voor gaan. Als je er jaren van wilt genieten, kun je wellicht beter iets van hogere kwaliteit kiezen.

Ik koop al jaren dingen bij chinese webshops, evenals vrienden van mij, (tandenborstel koppen voor 2 euro in plaats van 15, ballonen, simpele gebruiksvoorwerpen, kabels, etc) maar dingen voor mijn pijp zou ik er niet vandaan willen halen, daar heb ik liever goede kwaliteit voor.
Ik heb 2x een ( goedkope) pijp besteld bij Aliexpress. Niets aan te merken op het toesturen en ontvangst van de pijpen, maar de pijpen zelf vallen me zwaar tegen. Een pijp wordt al vrij snel erg warm en in geen van beide pijpen kan genoeg tabak om even op mijn gemak een pijpje te roken. Voor mij dus niet voor herhaling vatbaar.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: AliExpress

Bericht door Stoker »

iemand hier toevallig hun pijp ruimers setjes al een geprobeerd ??
ben nu ook maar eens begonnen met de jacht op een mooi setje en zag dat hun ze daar op de site ook hadden..
is dat een 1 x gebruiken kwaliteit of valt dat mee ... ?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: AliExpress

Bericht door jerroen »

Ik weet niet of de senior set dezelfde kwailiteit is als de senior set die hier verkocht wordt.

Zelf in verband met het mogelijk kwijtraken 5 van onderstaande setjes gekocht, zodat ik er overal 1 heb liggen.

https://www.aliexpress.com/item/3-in-1- ... 12926.html

Toch wat mindere kwaliteit als in Nederland. Alle onderdelen draaien nogal makkelijk, dus een kwestie van hem goed vastpakken bij het gebruiken bij het tampen. Als je een los onderdeel gebruikt heb je daar weinig last van.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: AliExpress

Bericht door Deadl0ck »

jerroen schreef:Ik weet niet of de senior set dezelfde kwailiteit is als de senior set die hier verkocht wordt.

Zelf in verband met het mogelijk kwijtraken 5 van onderstaande setjes gekocht, zodat ik er overal 1 heb liggen.

https://www.aliexpress.com/item/3-in-1- ... 12926.html

Toch wat mindere kwaliteit als in Nederland. Alle onderdelen draaien nogal makkelijk, dus een kwestie van hem goed vastpakken bij het gebruiken bij het tampen. Als je een los onderdeel gebruikt heb je daar weinig last van.
Heb er zelf ook ooit een paar uit China laten komen. Kwaliteit is inderdaad minder, die van mij waren ook van veel dunner aluminium. (als in, bogen zo door.)

En heel eerlijk, voor het prijsverschil (60 cent voor een neppe czech tegen 2 euro voor een echte hier in de winkel) vind ik het 3 weken wachten, en de mindere kwaliteit niet waard.
Groet, Mark

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: AliExpress

Bericht door jerroen »

En heel eerlijk, voor het prijsverschil (60 cent voor een neppe czech tegen 2 euro voor een echte hier in de winkel) vind ik het 3 weken wachten, en de mindere kwaliteit niet waard.
Achteraf gezien meteen mee eens.
Ik zou daarom ook het risico niet nemen zo'n Senior pijpruimer te bestellen in China.
Ze hebben nogal de neiging daar om dingen er hetzelfde uit te laten zien of dezelfde naam te geven en vervolgens met ruim mindere kwaliteit te komen.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: AliExpress

Bericht door Deadl0ck »

Stoker schreef:iemand hier toevallig hun pijp ruimers setjes al een geprobeerd ??
ben nu ook maar eens begonnen met de jacht op een mooi setje en zag dat hun ze daar op de site ook hadden..
is dat een 1 x gebruiken kwaliteit of valt dat mee ... ?
Afhankelijk van welk setje je gezien hebt. Er vanuit gaande dat je de senior reamer bedoelt:

Een kloon van de senior pipe reamer kunnen ze weinig aan mis doen, kwaliteit zal lager liggen. de meest voor de hand liggende plekken van mis gaan zijn dat de draad waarmee de schrapers zijn vast gezet te zwak is, of dat de schrapers geen scherp genoeg randje hebben, of dat de interne verwijding kop niet taps loopt, maar gewoon rechtwandig is.

Maar of het weg gegooid geld is? Dat weet je eigenlijk pas als je het hebt. Gelukkig is de bescherming er niet verkeerd. Zo had ik al eens dremel hout frezen besteld, die totaal niet geslepen waren, of een bloeddruk meter die niet werkte naar behoren... wat video's later heb je je geld terug. Maar als de verkoper dwarst ligt kan het je ook zo 3 maanden kosten.

Anderzijds heb ik er ook een messen slijp oplossing gekocht waarvan de westerse uitvoering 350 euro moet kosten, voor 18 euro, en die werkt prima, zelfs nog beter na een paar kleine after market aanpassingen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: AliExpress

Bericht door Meester W »

Kijk eens bij DanPipe,een Duits bedrijf met een Duitse site

Zij verkopen een zeer goede pijpruimerset

Ik heb er eentje die reeds jaren goed en veilig werkt

Stel je geliefde pijpen toch niet bloot aan Chinese prullerij

Penny wise and pound foolish !
I wasn’t born to follow..

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: AliExpress

Bericht door robvoorburg »

Precies, goed spul kopen, het gaat je leven mee,
waarom beknibbelen op een paar lullige euro's.
Nooit iets chinees!

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: AliExpress

Bericht door Stoker »

dank u heren voor het goede advies ..
zal wel eens even bij de oude leeuw kijken of die niet wat voor mij heeft liggen

:-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: AliExpress

Bericht door Asmodeus »

Stoker schreef:dank u heren voor het goede advies ..
zal wel eens even bij de oude leeuw kijken of die niet wat voor mij heeft liggen

:-?
Bij de Oude Leeuw hebben ze pijpruimersets voor slechts €20. Die doen het uitstekend.

Plaats reactie