Verkleuren freehand Winslowpijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

Beste forumleden
Ik ben in oktober vorig jaar met pijproken gestart en heb een Winslow freehand gekocht ik natuurlijk apentrots op dit mooie kunststukje.
Natuurlijkhel behoedzaam ingerookt volgens jullie instructies maar ben een beetje geschrokken toen de pijp zijn mooie glanzende kleur begon te verliezen en wat dof werd. Een collega van mij die een goedkopere Don Gustavo heeft glanst nog steeds even mooi alsof deze nieuw is. Weten jullie of het doffer worden van het hout normaal is?

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door rivulus »

Een high-end pijp zit in de carnauba was, die er naar verloop van tijd af gaat en er eventueel opnieuw kan worden op gedaan. Goedkope pijpen zijn soms voorzien van eeuwig glanzende traplak.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Paasei »

Heel normaal. Plaats eens een fotootje...
Warmte, vet van je handen, stof en rook...
Een snelle truuk?

wrijf de pijp als ze wat afgekoeld is een keer langs je neus of voorhoofd en den opblinken met katoen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

Ik weet "nog niet" precies hoe je een foto op deze site kan zetten.

Heb zelf ook al Canaubawas gekocht in Duitsland bij een internetwinkel in pijpassesoires en de pijp mee opgepoetst maar zo glanzend als deze in het begin was wordt hij nooit meer. :(
Ook mijn tweede Winslow Freehand geeft het zelfde resultaat, jammer want met die glanzende lak komen de grains zo mooi tot zijn recht.

En pijp langs je voorhoofd halen :?:

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door roocker »

Je voorhoofd en neus zijn de vetste huidplekken op je lichaam . Door het huidvet uit te poetsen glimt je pijp weer . !

Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

Dit zou dan toch zelfde resultaat moeten hebben als de Caunuba was?
Maar ik ga het i ieder geval eens proberen

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door roocker »

@maus : als je op plaats reactie klikt vind je links onder het typ veld opties - bijlagen . Klik op bijlagen en je kan uit een map een foto of afbeelding plaatsen .

Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

winslow 4.jpg
Dit zou het dan moeten zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door robvoorburg »

Mooie pijp, denk een D?

Ik ben juist blij wanneer het nieuwe eraf raakt door te
roken en naarmate de jaren verstrijken vind ik ze juist
in karakter toenemen, zeker wanneer er enig zilverwerk
op zit, want dat biedt dan een fraai contrast.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door dinck »

Als je carnaubawas gebruikt moet je ook aan een polijstmachine. Met de hand lukt het (al dan niet met voorhoofdsvet) heel goed met een fijne microvezeldoek.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

We gaan het beleven, langzaam komt de cake vanuit de onderzijde uit de ketel aangroeien.
Ben begonnen hem in te roken met baai maar dat vond ik niet echt een fijne beleving, na 10x baai gerookt te hebben heb ik dit spul aan de openhaard gevoerd die daar zichtbaar blij mee was :D

inmiddels ben ik verder gegaan met Harlkin van Winslow en ik moet zeggen daar wordt ik weer beetje vrolijk van, inmiddels af en toe overschakelend op Winslow 1. De pijp begint ook steeds beter te smaken. Kan nu ok op mijn gemak de pijp een uur aan de praat houden.
Ik heb via inernet ook Winslow 3 besteld omdat deze heel moeilijk verkrijgbaar is in Nederland maar hele goede recensies had op smaak en geur. Inmiddels heb ik ook een neuwe freehand bijgekocht een grade B met dubbel zilverbeslag omdat ik niet elke dag de zelfde pijp wil roken.Ik wordt wel langzaam een Winslow fan omdat de traditionele pijpen me niet zo aanspreken

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door meindert »

roocker schreef:Je voorhoofd en neus zijn de vetste huidplekken op je lichaam . Door het huidvet uit te poetsen glimt je pijp weer . !
Arno noemt dat kopvet!! :D :D
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Massis »

Carnaubawas is enorm hard en daardoor vrij duurzaam. Echter daardoor ook zo goed als onmogelijk om met de hand aan te brengen, gezien het simpelweg niet smelten wil.
De goedkoopste oplossing is een polijstwieltje in een boormachine.

Ik heb hetzelfde gemerkt bij mijn Winslows en vond het ook jammer, maar even langs de polijstmachine en hij glimt echt mooier als nieuw hoor :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

Dat kopvet wek perfect zeg,ik dacht das een 2 februari grap maar nee hoor het werkt.
Slijptol + Winslow :roll: dat durf ik echt niet hoor

De Carnauba was die speciaal voor de pijp gemaakt zou zijn werkt niet echt, je kan hem insmeren,inwrijven in laten trekken nogmaals wrijven maar resultaat is bedroevend.
Dat kopvet echter werk wel :B

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door The_Undertaker »

Wie heeft het dan over een slijptol? En over de carnaubawas, de oplossing om het goed te laten werken staat hierboven reeds beschreven...
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door rivulus »

Dit is dus hoe je carnauba was met een flanellen polijstwiel doet
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Arclaud »

Zo'n polijstmachine als die in het filmpje hierboven (ik heb het kleinste model van HBM) is wellicht een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan met betrekking tot het pijproken. Naast het opglimmen van de pijpenkoppen met carnaubawas laat je er ook verweerde mondstukken mee als nieuw uitzien. Mijn pijpjes krijgen minimaal een maal per jaar een onderhoudsbeurt op de machine.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Maus
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2016 14:06

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Maus »

Waar haal je zo'n blok was?
Ik heb was gekocht in een soort creme dus soort van "vloeibare" vorm, op het filmpje staat Canuba harde was

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door culann »

https://www.hazelaar.nl/product/1340807989
Dit zijn schilfers, maar au bain marie verwarmen en in een klein bakje gieten, en dan heb je een blokje.
De vloeibare versie moet je niet voor de pijp gebruiken, beter je auto mee in de was zetten. In de vloeibare carnauba was zitten stoffen die je zeker niet op je pijp wilt hebben...

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door rivulus »

Er zijn trouwens ook wel blokjes carnaubawas te krijgen (voor houtbewerkers), maar die zijn vaak vermengd met bijenwas. Als er teveel bijenwas is bijgemengd krijg je een wat zachtere waslaag op je pijp waar je makkelijk vingerafdrukken op achterlaat en die door de warmte van het roken wat plakkerig aanvoelt. Schilvers smelten is beter, dan weet je tenminste wat er in zit.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door Tati60 »

Arclaud schreef:Zo'n polijstmachine als die in het filmpje hierboven (ik heb het kleinste model van HBM) is wellicht een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan met betrekking tot het pijproken. Naast het opglimmen van de pijpenkoppen met carnaubawas laat je er ook verweerde mondstukken mee als nieuw uitzien. Mijn pijpjes krijgen minimaal een maal per jaar een onderhoudsbeurt op de machine.
Vraagje: mijn polijstwielen zijn versleten. Iemand een idee wat en waar ?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Verkleuren freehand Winslowpijp

Bericht door NoneNicer »

Tati60 schreef: Vraagje: mijn polijstwielen zijn versleten. Iemand een idee wat en waar ?
Onder andere bij HBM natuurlijk, maar er zijn ook polijstschijven (ik neem aan dat je de schijven zoekt en niet per sé de polijstmachine zelf?) via o.a. ebay te koop en diverse winkels voor pijpen opkalefateren.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.hbm-machines.com/
http://www.ebay.de/usr/polierbock?_trks ... 7675.l2559

Maar er zijn talloze mogelijkheden. Zelf bel ik altijd even enkele bouwmarkten langs, die hebben vaak ook wat liggen. Zelfs heb ik dit al gezien:

Plaats reactie