Een goed mes...

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

The_Undertaker schreef:Ik stel voor om vanaf nu metaaldetectiepoortjes bij de deur van de PRF-meetings te plaatsen :lol: :wink:
Zeker als de messen 154 cm lang zijn...
Ik weet toevallig dat Marc Den Haag zwaarden van die lengte heeft.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

Rob schreef:
The_Undertaker schreef:Ik stel voor om vanaf nu metaaldetectiepoortjes bij de deur van de PRF-meetings te plaatsen :lol: :wink:
Zeker als de messen 154 cm lang zijn...
Ik weet toevallig dat Marc Den Haag zwaarden van die lengte heeft.
:lol: 154cm betreft de staalsoort van het lemmet. Zulke grote zakken heb ik nou ook weer niet...

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Een goed mes...

Bericht door MaartenS »

Wowbagger schreef:
Rob schreef:
The_Undertaker schreef:Ik stel voor om vanaf nu metaaldetectiepoortjes bij de deur van de PRF-meetings te plaatsen :lol: :wink:
Zeker als de messen 154 cm lang zijn...
Ik weet toevallig dat Marc Den Haag zwaarden van die lengte heeft.
:lol: 154cm betreft de staalsoort van het lemmet. Zulke grote zakken heb ik nou ook weer niet...

Alleen intersant als het Battle ready zwaarden zijn..
de meeste winkel zooi is gehard RVS440 daar wil je echt niets mee doen,
tenzij je suicidaal bent , omdat die dingen afbreken bij de eerste redelijke slag.
Ook hebben de meeste een rattail in het gevest..
Dus als je flink uit haalt ,
rust slechts het gevest nog in je hand,
en de rest gaat er als een ongeleid projectiel vandoor. :mrgreen: :mrgreen:

Laatst gewijzigd door MaartenS op 27 mar 2015 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Een goed mes...

Bericht door Mikali »

Ik ben ook wel fan van de "japanse superstalen" zoals de s30v, s90v, etc etc. Daarnaast ook van het 12C27 sandvik staal (dit slijpt echt hééél makkelijk).
De japanse superstalen slijpen, naar mijn mening, het makkelijkst met de Shapton stenen, eerst de 320 grit, dan de 1000, en dan op de blauwe steen (4000) afwerken, en soms nog de coticule als ik een spiegelglans wil :mrgreen:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Een goed mes...

Bericht door Tobias Tobit »

Vrijwel alle zwaarden zijn uitgevoerd met een rattail. Is altijd zo geweest. Zolang dit van een goed carbonstaal is dat geen enkel probleem. RVS is echter broos en breekt sneller door de insluitingen van Chroom en Vanadium. Carbon houd het staal flexibel en zorgt ervoor dat een zwaard eerder buigt dan breekt.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Een goed mes...

Bericht door MaartenS »

Tobias Tobit schreef:Vrijwel alle zwaarden zijn uitgevoerd met een rattail. Is altijd zo geweest. Zolang dit van een goed carbonstaal is dat geen enkel probleem. RVS is echter broos en breekt sneller door de insluitingen van Chroom en Vanadium. Carbon houd het staal flexibel en zorgt ervoor dat een zwaard eerder buigt dan breekt.
Klopt, meeste europeese zwaarden hebben een rattail,ongehard en meestal toch redelijk van volume.
bij een battle zwaard is deze echter afgeklonken,gebout bij de pommel.

Bij de winkelzooi/beverwijk markt zooi, echter verdomd dun, vaak mee gehard,
en gewoon in het plastieken/ houtachtige handvat gestoken..
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Een goed mes...

Bericht door Tobias Tobit »

Helemaal mee eens!
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

Vandaag het jaarlijkse marktje in ons dorp. Helaas heb ik me niet kunnen bedwingen, de mkz was sterker dan ik....
Afbeelding
Enige minpunt: niet bepaald scheermesscherp geleverd. Maar verder zeker voor de prijs erg content mee! Mocht iemand dus goede slijptips voor beginners hebben...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Een goed mes...

Bericht door Rob »

Damast, mooi!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Een goed mes...

Bericht door robvoorburg »

Wowbagger schreef:Vandaag het jaarlijkse marktje in ons dorp. Helaas heb ik me niet kunnen bedwingen, de mkz was sterker dan ik....
Afbeelding
Enige minpunt: niet bepaald scheermesscherp geleverd. Maar verder zeker voor de prijs erg content mee! Mocht iemand dus goede slijptips voor beginners hebben...
Laguiole lijkt mij?

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

robvoorburg schreef:
Wowbagger schreef:Vandaag het jaarlijkse marktje in ons dorp. Helaas heb ik me niet kunnen bedwingen, de mkz was sterker dan ik....
Afbeelding
Enige minpunt: niet bepaald scheermesscherp geleverd. Maar verder zeker voor de prijs erg content mee! Mocht iemand dus goede slijptips voor beginners hebben...
Laguiole lijkt mij?
Geen echte merk Laguiole Rob, maar inderdaad wel van damast staal en een degelijke constructiekwaliteit.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Een goed mes...

Bericht door robvoorburg »

Slijpen is bijna een vak Wilfred, op Knifes & Tools kan je
veel informatie vinden ten aanzien van het bovenstaande.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Een goed mes...

Bericht door Tobias Tobit »

Één hele goede tip om je messen vlijmscherp te krijgen en te houden is het maken van een strop. Vlak stuk hout en daarop een oude leren riem plakken met de ruwe kant omhoog. En hier je mes regelmatig op aanzetten. Werkt nog beter met wat polijst pasta op de riem.

Voor het slijpen gebruik ik een edge pro. De slijphoek ligt dan vast en je kunt er weinig verkeerd aan doen. Helemaal handmatig slijpen met een Japanse watersteen bijvoorbeeld is eigenlijk alleen voor professionals. Je doet als particulier zoiets niet voldoende om het echt onder de knie te krijgen. Bovendien zijn die stenen niet te betalen zeker die met de fijnere grit. Die edge pro is eigenlijk al te duur voor een keertje. Mijn advies zou dus zijn laat de eerste keer laten slijpen door een prof en dan bij houden op de strop.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Een goed mes...

Bericht door roocker »

Al mijn messen zijn scherp door een zg wetsteen te gebruiken . Ook wel oliesteen genaamd . Zowel de keukenmessen als diverse andere zakmessen zijn echt scherp na het gebruik van de steen . Gewoon wat water en olie en de juiste hoek op de steen gebruiken . Een aanzetstaal vind ik vaak te heftig op het lemmet , snellere slijtage . Als ik na 15 min "wetten" klaar ben is mijn meest gebruikte zakmes weken lang scherp . Dit is een Buck titanium welke ik gebruik voor hoofdzakelijk wat wild te villen / slachten , en ook voor allerlei dagelijkse dingen .

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Een goed mes...

Bericht door Deadl0ck »

Tobias Tobit schreef:Voor het slijpen gebruik ik een edge pro. De slijphoek ligt dan vast en je kunt er weinig verkeerd aan doen. Helemaal handmatig slijpen met een Japanse watersteen bijvoorbeeld is eigenlijk alleen voor professionals. Je doet als particulier zoiets niet voldoende om het echt onder de knie te krijgen. Bovendien zijn die stenen niet te betalen zeker die met de fijnere grit. Die edge pro is eigenlijk al te duur voor een keertje. Mijn advies zou dus zijn laat de eerste keer laten slijpen door een prof en dan bij houden op de strop.
Edge pro's zijn fijne dingen. Een namaak edgepro met 4 grit stenen heb je voor 15 tot 30 euro, ongeveer 1/10de van de echte prijs (afhankelijk van de set) via bijvoorbeeld ebay, of chinese webshops. werkt geweldig. En ondanks de vaste hoek doe je er vaak goed aan de hoek zelf te controleren, om zeker te zijn van de goede hoek.

De goedkopere, zachte, minder kwalitatieve slijp stenen heb je ook voor 20-30 euro. Slijten veel sneller, en moeten vaker vlak gemaakt worden. Betere kwalitatieve stenen zijn prijziger, denk aan 70 - 150 euro. voor huis tuin en keuken gebruik is een enkele dubbel-grit steen vaak voldoende, voor betere resultaten zijn vaak twee of drie stenen nodig.

Wel is het zeker belangrijk te weten wat voor smeer middel je stenen nodig hebben. Zowel voor slijpsystemen als stenen. Japanse stenen zijn water, en moeten weken, in europa zijn de meeste stenen water stenen, echter belgische natuurstenen bijvoorbeeld behoeven alleen wat water op de te gebruiken kant, maar olie stenen worden hier ook verkocht, en in Amerika zijn olie stenen de meest voorkomende. Keramiek gebruikt geen smeermiddel, en diamanten stenen kunnen zonder gebruikt worden of met licht zepig water. Verkeerd of gemengd gebruiken is funest voor de steen, deze slibt dan dicht, waardoor de grit veel fijner word dan aangegeven, en je dus veel langer bezig bent.

Een aanzet staal word in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, niet gebruikt om te slijpen, maar de snede aan (of recht) te zetten, meer zoals een strop doet. Mits goed gebruikt vormt een aanzet staal de snede van het mes, zodat deze weer recht op het lemmet komt, in plaats van een helling naar links of rechts in de snede, wat de eerste stap in bot worden is. Er verdwijnt wel iets materiaal van de snede, maar in vergelijking tot slijpen is dit miniem. Stroppen van een mes doet hetzelfde, op een meer delicatere schaal, net zoals je voor het slijpen ook een grovere en minder grove korrel hebt.

Een goed mes kan een keer of 10 - 15 aangezet worden eer deze weer geslepen hoeft te worden. Dit is de reden dat een chef een aanzet staal gebruikt voor het werken, terwijl de messen 1x per 2 tot 4 weken geslepen worden, en barbier een straight razer stropt na elke keer gebruiken, omdat de hoek van van de snede in het scheermes zo delicaat is dat deze direct na gebruik al begint te vervormen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Een goed mes...

Bericht door Tobias Tobit »

Die namaak edge pro is inderdaad ook prima alleen de slijpstenen die je daarbij krijgt kun je beter gelijk weggooien. Deze zijn inconsistent en ook de vermelding op de stenen is op zijn minst twijfelachtig. Ik heb er ook ooit mee gewerkt bij een vriend van me. Het de originele stenen ben je met een paar passages per steen klaar. Met de namaak stenen moet je je behoorlijk in het zweet werken om een fatsoenlijk resultaat te krijgen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door L.deJong »

Je kunt ook kiezen voor de spyderco sharpmaker.
Werkt ook erg goed en is goedkoper.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Een goed mes...

Bericht door Wowbagger »

Dank voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Een goed mes...

Bericht door Deadl0ck »

Tobias Tobit schreef:Die namaak edge pro is inderdaad ook prima alleen de slijpstenen die je daarbij krijgt kun je beter gelijk weggooien. Deze zijn inconsistent en ook de vermelding op de stenen is op zijn minst twijfelachtig. Ik heb er ook ooit mee gewerkt bij een vriend van me. Het de originele stenen ben je met een paar passages per steen klaar. Met de namaak stenen moet je je behoorlijk in het zweet werken om een fatsoenlijk resultaat te krijgen.
Ik moet zeggen dat mij dat alles mee viel. Had ik inderdaad ook verwacht, maar met een volledig bot mes, na een braam te zetten met de 320 steen die ik heb, 20/10/6/3 passages gedaan weerszijde met de 600, toen 10/6/3 met 1500, toen 10/6/3/1 met de 3000, en dat was meer dan genoeg om een scheermes scherpe snede te krijgen, getuige de kale plek op mijn arm. daarbij gebruik ik mijn 120 steen om de andere stenen glad te houden (want het blijven goedkope snel slijtende stenen) en gebruik ik mijn 2000 steen eigenlijk niet. 20 minuten werk, en dat is redelijk gelijk aan de tijd die ik mensen met wetstenen zie gebruiken op youtube filmpjes.

Ongetwijfeld dat het met betere stenen sneller en beter gaat, maar voor 2 euro per steen, zijn deze dingen een stuk vriendelijker van prijs, wat voor mij als beginnend slijp hobbyist erg van belang is, gezien ik ook graag een pijpje rook! (en niet veel inkomen heb.)
Groet, Mark

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1616
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »

Aanrader.. ga voor een opinel no. 6. Legaal, perfecte maat en makkelijk scherp te houden. Bovendien perfect voor het random 'whittle' werk. Mocht je eens een poppetje willen maken tijdens het vissen als de pijp uit is.🙂
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Doodgewone Victorinox Farmer alox scale. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1616
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 13 aug 2021 21:30 Doodgewone Victorinox Farmer alox scale. :D
👍
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Zakmes.

Bericht door oehoe »

Neuroot en autisform als ik ben nog 'n zakmes gekocht na de -tig zakmessen die ik al heb. Ondanks de levenslange garantie (ik ben 63) kon ik 't niet laten om nog 'n Victorinox Pioneer Alox te verwerven naast één exemplaar dat ik al tot mijn eigendom toe kon rekenen. Ietskes dunner dan de Farmer waarvan ik (vergeef me) ook al enkele exemplaren bezit.

De meerwaarde van de Pioneer en Farmer zit in de priem. Scherp en in lijn met 't zakmes. 'n Ideaal gereedschapje om 'n pijp te ruimen van overtollig kool tot in de diepte.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 220
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Zakmes.

Bericht door Tirman »

er kan altijd nog een zakmes bij.. daar heb je nooit genoeg van.. het zijn net pijpen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zakmes.

Bericht door Wowbagger »

Laten we daar nou toevallig al een heel mooi draadje over hebben:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... &start=180

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Een goed mes...

Bericht door The_Undertaker »

En daarom samengevoegd :)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Een goed mes...

Bericht door oehoe »

Top! :wink:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1616
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zakmes.

Bericht door GR69 »

Tirman schreef: 26 apr 2022 14:08 er kan altijd nog een zakmes bij.. daar heb je nooit genoeg van.. het zijn net pijpen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Eens
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een goed mes...

Bericht door Arno »

Hellup! Ik ben mijn huidige keukenmes spuugbeu. Ooit verkregen via een spaaractie van een supermarkt. Ik krijg het niet meer echt scherp en als het scherp is, is het ook zo weer bot..

Nu zie ik hier in dit topic helaas door de bomen het bos niet meer.. Ik zoek een superdegelijk all-purpose (vlees, groente, vis etc.) keukenmes die in principe een leven lang kan meegaan en lang scherp blijft. Mag een paar honderd euro kosten. Tips?
Afbeelding

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1616
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Een goed mes...

Bericht door GR69 »

'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Plaats reactie