Pijpencarousel, een alternatief rek

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door janneman »

Ah, ja, ik zie het. Nog beter!
Wel even een dringende waarschuwing; knutsel even snel en slordig van (golf)karton een wandje van het rek in elkaar om te kijken hoe je pijpen erin gaan passen! Ik zie dat je de gaten nu tegen de achterwand aan hebt, dan moeten de gaten wel groot genoeg zijn, want met name gebogen pijpen komen wat naar voren bij het mondstuk. Ik heb mijn boven gaten ongeveer 2cm voor de achterwand. Misschien moeten de plankjes dan wat dieper dan 10 cm worden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Dank je, Janneman, dat had ik al gedaan om tot de maatvoering te komen. Vorm en afmeting van de gaten in de tekening zijn overigens nog niet goed, de onderlinge afstand wel. Het scheelt natuurlijk dat ik geen gebogen pijpen heb, als ik even afzie van de lichte buiging in prince-mondstukken.

Een gebogen rustieke pijp in een stijl-rek is ook om esthetische redenen minder geslaagd... :)
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door MilleLuci »

Thanks Janneman, dat bibliotheekkastje bedoelde ik. En is dus mooi in het klein in idd donkere beits maar ben ook benieuwd naar een andere versie. Zit in Rotjeknor een toffe zaak met een megakeuze in perspex. Alle kleuren en diktes, mooi te verwerken met schroefjes!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Sidekickelvis »

Dukdalf schreef:
Sidekickelvis schreef:
Dukdalf schreef: Of de loodgietersbranche veel PVC last weet ik niet, in de meeste gevallen lijkt lijmen me een handigere manier om een afvoertje in elkaar te zetten.
Weet ik wel, gebeurt nooit. Is natuurlijk veel te duur en veel te bewerkelijk.
Bij Boels huur je voor 36,- euro per dag uit de rubriek 'loodgietersgereedschap' een lasfohn inclusief een set moffen.

Voor PVC???

http://www.boels.nl/huren/installatiete ... asapparaat

Deze niet denk ik. Misschien voor hogedruk leidingen maar iig niet voor rioleringspvc. 20mm, 25mm en 63mm zijn geen rioleringsmaten namelijk.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door gewoon ik »

zonder het onderwerp verder te willen vervuilen.

Aan boord van enkele van mijn schepen zitten er nu pvc-leidingen die aan elkaar gelast zijn. Weerstanddraadje zit in de koppeling. Toestel aansluiten en klaar. Gaat pakken sneller dan lijmen, want je kan opbouwen en puzzelen en dan kan alles blijven zitten en kan je aansluiten en verbinden.
Nadeel is dat het duur is (zowel het toestel als de koppelstukken), dus aan boord hebben ze een pot lijm en de gewone koppelingen. Zo gaat het ook.
Het systeem is nog niet zo oud, dus Sidekickelvis, er is kans dat je het net mislopen hebt tijdens je werkzaamheden als loodgieter :wink:

Maar ik bracht verwarring, want ik zat met een ander materiaal in mijn hoofd dat wel te lassen is. Dus mijn excuses hiervoor.

@Dinck : ik ben wel fan van je ontwerp. Ikzelf krijg wel altijd de krul van platiek, maar ik kan voor jouw ontwerp (grootte, vorm, stijl, ...) geen enkel ander materiaal voorstellen dat voldoet aan je eisen (licht, makkelijk bewerkbaar, relatief goedkoop, ...).
Succes ermee.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

gewoon ik schreef:
@Dinck : ik ben wel fan van je ontwerp. Ikzelf krijg wel altijd de krul van platiek, maar ik kan voor jouw ontwerp (grootte, vorm, stijl, ...) geen enkel ander materiaal voorstellen dat voldoet aan je eisen (licht, makkelijk bewerkbaar, relatief goedkoop, ...).
Succes ermee.
Hm, ik heb inmiddels wat samples PVC-plaat bekeken en ik vind het inderdaad wel erg plastic, het doet mij te goedkoop aan. In eerste instantie had ik aan Delrin (ook bekend als POM) gedacht, dat is een echt mooie kunststof maar het schijnt heel moeilijk te verlijmen te zijn. Corian zou ook kunnen, alleen moet ik dan kiezen tussen 6 of 12mm en dan zou ik het ontwerp dus iets moeten aanpassen. Of toch maar in aluminium?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door gewoon ik »

aan alu heb ik ook zitten denken. Maar dan hoop ik dat je een mooie las kan leggen. Werken met poprevetten staat slordig vind ik. Met verlijmen van alu heb ik geen ervaring.

Ik weet niet of je kan werken met polyester of andere harsen? kan je mooi knutselen met een doek en zo maken. Geen idee of het mogelijk is in je ontwerp.
Je kan ook polyester platen maken en die verlijmen tot je vorm, maar ook dat weet ik niet of het haalbaar is.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar aluinium kan heel goed en vrijwel onzichtbaar worden gelijmd. De verbinding is zelfs zo degelijk dat bewerking achteraf, moffelen of poedercoaten, ook mogelijk is. Vliegtuigen worden tegenwoordig zelfs gelijmd!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door gewoon ik »

ahzo, in dat geval. doen.

Op je vlakken wel zien dat je (onzichtbare) ribben aanbrengt, of het gaat moeilijk zijn om dat mooi vlak te hebben (het gekende golvende patroon op blinkende alu) en houden.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Sidekickelvis »

gewoon ik schreef:zonder het onderwerp verder te willen vervuilen.

Aan boord van enkele van mijn schepen zitten er nu pvc-leidingen die aan elkaar gelast zijn. Weerstanddraadje zit in de koppeling. Toestel aansluiten en klaar. Gaat pakken sneller dan lijmen, want je kan opbouwen en puzzelen en dan kan alles blijven zitten en kan je aansluiten en verbinden.
Nadeel is dat het duur is (zowel het toestel als de koppelstukken), dus aan boord hebben ze een pot lijm en de gewone koppelingen. Zo gaat het ook.
Het systeem is nog niet zo oud, dus Sidekickelvis, er is kans dat je het net mislopen hebt tijdens je werkzaamheden als loodgieter :wink:
Ik ken dat systeem wel. maar dan voor PPR. Ook voor riolering maar zeker geen PVC. Welke kleur hebben die leidingen? Misschien dat dat systeem ook voor PVC werkt maar mijn gevoel zegt dat het niet echt stevig is....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

dinck schreef:Hm, ik heb inmiddels wat samples PVC-plaat bekeken en ik vind het inderdaad wel erg plastic, het doet mij te goedkoop aan. In eerste instantie had ik aan Delrin (ook bekend als POM) gedacht, dat is een echt mooie kunststof maar het schijnt heel moeilijk te verlijmen te zijn. Corian zou ook kunnen, alleen moet ik dan kiezen tussen 6 of 12mm en dan zou ik het ontwerp dus iets moeten aanpassen. Of toch maar in aluminium?
Bij 8mm dik alu hoef je denk ik geen ribben meer aan te brengen :wink: . Het frezen van de holtes waar je koppen in komen te staan zou mij dan het meest problematisch lijken, maar aluminium heeft natuurlijk wel een heel mooie 'look and feel'. POM verlijmen is inderdaad notoir lastig omdat het zo ongevoelig is voor oplosmiddelen. Als het materiaal echt je voorkeur heeft zou je nog een alleen mechanisch verbonden Delrin-constructie kunnen overwegen, met schroeven op een paar strategische plaatsen en de rest met deuvels. Overigens zijn er vele kwaliteiten PVC, van heel goedkoop tot uitgesproken luxe, en trouwens ook nog andere kunststoffen: acrylaat, ABS, polypropyleen, allemaal goed te verlijmen en te bewerken zij het niet altijd makkelijk te verkrijgen in 8mm plaat. Voor de uitdiepingen in de etages van je carrousel zou dat een voordeel kunnen zijn: je boort een rij gaten in de bovenste plaat en lijmt er een tweede onder.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Dank voor het meedenken, maar deuvelvarbindingen zie ik mezelf nog niet maken.

Er moeten inderdaad verschillende kwaliteiten PVC zijn en ook andere bruikbare kunststoffen, zoals je zegt is de verkrijgbaarheid wat problematisch. Ik blijf nog even verder zoeken naar alternatieven. Desnoods zou 8mm multiplex ook nog kunnen, maar zou dat ook gelijmd kunnen worden of moet ik dan ook met deuvels aan de slag?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

Ja, en in multiplex is dat zo ongeveer het meest lastig van alle houtprodukten. Mocht je een alternatief voor kunststof overwegen zou ik daarom voor MDF gaan. Goed te bewerken, uitstekend te verlijmen en spiegelglad af te werken. Deuvelen is overigens niet zo moeilijk: een goede DHZ-zaak verkoopt speciale deuvelsetjes waarmee het bijna een koud kunstje wordt :wink: .

Plaats reactie