Pijpencarousel, een alternatief rek

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Ik liep al langer na te denken over een pijpenrek en vandaag was ik er uit, dit is het resultaat:

Afbeelding

Ik twijfel nog een beetje over een gesloten top waar ik een draagdop aan kan bevestigen of een open waar ik een bak in kan maken voor ragers en andere toebehoren, zoals te zien op volgende plaatjes:

Afbeelding Afbeelding

Het laatste plaatje laat de constructie iets beter zien:

Afbeelding

Het geheel moet onderin de voet een lager krijgen om soepel te kunnen draaien, door de afmetingen past het mooi op mijn tafel. Het geheel is gedacht in 8mm kunststofplaat (hard PVC) dat in kleuren van De Stijl wordt geverfd.

Ik kwam op dit idee omdat ik eerder al een dergelijk ontwerp had gemaakt voor mijn CD-verzameling (daar moeten 3 of zelf 4 manshoge zuilen voor komen, dus dat staat nog even in de ijskast - dure lagers voor nodig en het maken wil ik uitbesteden).
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Calinero »

Dat ziet er heel strak uit, goed idee, ook om het midden voor rages, etc. te gebruiken.
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

Interessant project, dinck. Hoe ga je die platen aan elkaar vastzetten?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Nekker »

Ik kijk graag uit naar de uitvoering. Het lijkt wat op een winkeldisplay dat je af en toe tegenkomt.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Dukdalf schreef:Interessant project, dinck. Hoe ga je die platen aan elkaar vastzetten?
Ondiepe groeven (1mm) voor de plaatsing en dan met 2componentenlijm verlijmen. Dat is de reden dat ik uiteindelijk voor hardPVC ga, daarmee kunnen ijzersterke verbindingen worden gelijmd. Acryl had ook gekund, maar dat is tamelijk kwetsbaar (en transparant, wat mij niet zo aanspreekt). Ik heb nog aan Delrin (ook bekend als Acetal of POM) gedacht, mooi van oppervlak en het voelt prettig aan maar dat is veel moeilijker te verlijmen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

Je hebt een freesmachine, begrijp ik. Krijg je met 2-componenten niet erg veel poetswerk rond de naden? Lijkt me wel erg mooi worden, al had ik zelf een andere kleurstelling overwogen :wink: .

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Mijn broer heeft een frees, ik heb helaas veel te weinig ruimte voor een machinepark. Het ontwerp van de carousel hangt daarmee ook samen, een gewoon rek aan de muur of op de tafel neemt teveel ruimte in beslag.

Ik voorzie geen problemen met lijmresten, een kwestie van dunne lijm (dus geen kierenvullende lijm) heel dun aanbrengen.

Het is een kwestie van smaak of je de kleuren mooi vindt, dat besef ik, maar ik heb nu eenmaal een voorkeur voor primaire kleuren. Wat in de tekeningen donkergrijs is wordt overigens zwart, maar het wordt er niet duidelijker op als ik dat in de tekening zou doen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Kees Flake »

Ziet er gaaf uit ben benieuwd naar het resultaat.
Succes toegewenst met maken.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Luys »

Dick, complimenten! Duidelijke SketchUp tekening; en ik denk dat zwart met primaire kleuren een mooi geheel word... Past misschien niet helemaal bij traditionele Bruyere pijpen (naar mijn idee), maar vind de moderne materiaalkeuze gecombineerd met primaire kleuren en zwart (altijd goed!), en her feit dat je er een caroussel van maakt, zeker een origineel concept!

Ik wens je veel succes met de uitwerking en bouw, en zie de foto's graag tegemoet :)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 187
Lid geworden op: 18 nov 2013 17:18
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Prutser »

Heel gaaf ontwerp Franz!
Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat worden, ga het zeker volgen.

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door Prutser op 01 jan 2014 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Stanwell

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Stanwell »

Ziet er deftig uit.
Uit je tekeningen maak ik op dat de pijpen met de kop naar beneden staan ?
In hout uitgevoerd zou ik het zelf graag hebben en met glas ervoor, maar dat bestaat niet.
Beetje als de roulerende whiskey-tafels, al dan met met wereldbol.

Erg functioneel en smaakvol.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Oh, maar in hout kan het toch ook? Alleen zou ik dan 12 of zelfs 15mm multiplex gebruiken, de maten zouden dan natuurlijk enigszins aangepast moeten worden. Een glazen deurtje zou ook kunnen, maar pijpen moeten mijns inziens wel kunnen ademen. Moeilijker wordt het pas als je de randen 'rustiek ambachtelijk' wilt afwerken.

Overigens is het geen origineel idee van mij, vroeger had je voor musicassettes ook al dergelijke carousels.

Afbeelding

Afbeelding
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Stanwell

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Stanwell »

Bovenstaand idee van jou is wel origineel.
Deze tijd kenmerkt zich teveel door Apple en Samsung gezeur over onbenullige patenten.
Laat je er niet door weerhouden.
Misschien maar maken wat je zelf wilt en kijken of mensen geinteresseerd zijn.
Ik hou het in de gaten.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door MilleLuci »

Mooi hoor Dinck! Ik moet ook direct denken aan van die oude mahonie houten bibliotheek draaikasten. Staat op mijn lijstje van ooit! Ben zeer benieuwd naar je creatie in wording!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Ah, maar dan krijg je zoiets:

Afbeelding

Dai vind ik beter passen bij gebogen pijpen... :D
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door MilleLuci »

Heel mooi! Vind hout toch beter passen om een mooie collectie neer te zetten.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Tja, alleen is er bij mij in huis op pijpenkoppen en snijplanken (in de keuken) na nauwelijks ongeverfd hout te bekennen; en dan gaat het om lucifers, tandenstokers en satehpennen... Ik denk dat ik hout gewoon niet mooi vind, pijpen met een te uitgesproken nervatuur laat ik ook liggen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door gewoon ik »

PVC dat valt toch aan elkaar te smelten ook? heb je geen lijm nodig, maar een oplosmiddel.
Ik dacht dat zo PVC-buizen aan elkaar gezet worden.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door janneman »

dinck schreef:Oh, maar in hout kan het toch ook? Alleen zou ik dan 12 of zelfs 15mm multiplex gebruiken, de maten zouden dan natuurlijk enigszins aangepast moeten worden. Een glazen deurtje zou ook kunnen, maar pijpen moeten mijns inziens wel kunnen ademen. Moeilijker wordt het pas als je de randen 'rustiek ambachtelijk' wilt afwerken.

Overigens is het geen origineel idee van mij, vroeger had je voor musicassettes ook al dergelijke carousels.

Afbeelding

Afbeelding
Wees gerust, zoals MilleLuci als schreef, het idee is nog wel wat ouder dan cassettes:
Afbeelding

En ik zie wel wat in zo'n De Stijl kastje, voor mensen die wat minder van het bovenstaand rustiek oud gedoe houden.

Uit ervaring zou ik overigens zeggen dat (glazen) deurtjes geen slecht idee zijn om stof buiten te houden; ventilatie kan misschien ook wat beperkter, met wat sleuven of gaatjes. Alleen past dat dan weer wat minder in De Stijl, maar goed, dat was ook 90 jaar geleden :D
Ik zou de bovenkant wel 'bruikbaar' maken, als tafeltje of eventueel als bergruimte in de centrale kolom(tabaksvoorraad die nog niet open is?). Ik denk wel dat het geheel zeer soepel zal moeten draaien; bij elk rammeltje schudden je pijpen alle kanten op. Je hebt van die draaiplateaus voor op tafel, en uit eigen ervaring weet ik dat je met een ring vol knikkers en een centrale as ook een heel eind komt...

Ik zou zelf inderdaad eerder voor multiplex gaan, sterk en gemakkelijk te bewerken, goed te lijmen en al. Mijn smaak is inderdaad wat rustieker, en donkere beits doet wonderen. En met profiellatjes van de bouwmarkt kun je randen gemakkelijk en fraai afwerken zonder ingewikkeld profielschaven of frezen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Sidekickelvis »

gewoon ik schreef:PVC dat valt toch aan elkaar te smelten ook? heb je geen lijm nodig, maar een oplosmiddel.
Ik dacht dat zo PVC-buizen aan elkaar gezet worden.
Nee, pvc kun je alleen lijmen. Het leent zich niet te lassen of smelten. Hoewel pvc lijm wel een oplosser bevat en dus een beetje werkt als solutie. Er is een kunststof die wel gelast kan worden, PPR heet dat geloof ik. Is iets heel anders. Voelt wat vettig aan en is niet zo glad als pvc. Is ook zachter en beter plooibaar. Meestal zwart, je ziet het vaak in de nieuwbouw tussen de funderingen liggen voordat de vloer gestort word.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Whitesnake

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Whitesnake »

Klopt Elvis!! (T)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

Helaas, toch niet :wink: . Ook PVC is te lassen want het is een zogenaamde plastische kunststof: het kent naast de bekende drie fasen vast, vloeibaar en gasvormig ook een plastische fase waarin het te lassen is. PVC is als een van de weinige soorten kunststof zelfs te lassen aan een andere kunststof, namelijk PMMA (acrylaat).

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Sidekickelvis »

Dukdalf schreef:Helaas, toch niet :wink: . Ook PVC is te lassen want het is een zogenaamde plastische kunststof: het kent naast de bekende drie fasen vast, vloeibaar en gasvormig ook een plastische fase waarin het te lassen is. PVC is als een van de weinige soorten kunststof zelfs te lassen aan een andere kunststof, namelijk PMMA (acrylaat).

Misschien wel. Maar het word in de meest gebruikte verwerkingen niet gedaan. Heb nog nooit een loodgieter een stuk pvc zien lassen. En heb toch twintig jaar in dat wereldje rondgelopen.

Anders gezegd: WIJ (algemene simpele hobbyisten zonder laboratorium) kunnen pvc niet lassen. En een pvc lasmachine is ook niet zomaar ergens te koop. Ik heb er nog nooit 1 gezien of verkocht iig.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

Je moet in staat zijn om je materiaal op exact de juiste temperatuur te brengen en de juiste hoeveelheid druk toe te passen (bij PVC rond de 0,15N/mm2). Een lasfohn (Leister is een bekend merk) staat nog wel eens op marktplaats te koop, lasdraad is ruim voorhanden en daarmee kun je als hobbyist ook kunststof lassen. In de motorwereld lopen redelijk wat goedwillende amateurs rond die gebarsten kuipen en zo lassen, want ook ABS is een plastische kunststof. Of de loodgietersbranche veel PVC last weet ik niet, in de meeste gevallen lijkt lijmen me een handigere manier om een afvoertje in elkaar te zetten.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Sidekickelvis »

Dukdalf schreef: Of de loodgietersbranche veel PVC last weet ik niet, in de meeste gevallen lijkt lijmen me een handigere manier om een afvoertje in elkaar te zetten.
Weet ik wel, gebeurt nooit. Is natuurlijk veel te duur en veel te bewerkelijk.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door jarnogab »

Ik vind het een top idee, al ga ook ik eerder voor een klassieke hout-uitvoering in donkere beits.
Bovenaan zou ik het geheel open houden, met plaats voor ragers e.d.
Maar je doet het natuurlijk zoals je zelf wil. In elk geval: applaus voor het idee, en ik kan niet wachten tot ik de foto's van het afgewerkte project zie.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Hm, het afgewerkte project... het komt er wel, maar ik ben bang dat het nog even zal duren. Het idee is er, maar voordat ik het materiaal koop wil ik ook nog wat verder denken totdat alles echt op zijn plaats valt.

Lassen klinkt leuk, maar om het netjes (glad) en maatvast te lassen heb je volgens mij echt wel wat ervaring nodig en dat heb ik niet. De materiaalsterkte is 8mm, met PVC krijg je dan gelijmd stevige verbindingen.

Waar het mij vooral om gaat is een compact rek op mijn bureautafel te hebben. Het opppervlak van dit ontwerp is nauwelijks groter dan een ouderwetse LP, heel wat kleiner dan die boekenkast jouw sfeervolle plaatje, Janneman! De ruimte in het midden is met ca. 12 x 12 en zo'n 45cm diep behoorlijk ruim, toch maar even nadenken over een uittrekbare koker voor wat tabaksblikjes, goed idee!

Ik heb nog wel nagedacht over multiplex maar ik heb het gevoel dat ik dan toch een dikkere plaat nodig zou hebben, bovendien komt daar dan nog bij dat het geheel geplamuurd, geschuurd en gelakt zou moeten worden. Zwart hard PVC heeft een mooie strakke oppervlakte die verder niet afgewerkt hoeft te worden, alleen de zaagvlakken moeten wat geschuurd en gepolijst. Wat ik zelf nog als alternatief zie is aluminiumplaat 8mm, helaas is dat behoorlijk duur maar ook weer duurzamer (kan overigens ook gelijmd worden!). Alles bij elkaar heb ik ongeveer 1,4 vierkante meter plaat nodig, best wel veel.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door Dukdalf »

Sidekickelvis schreef:
Dukdalf schreef: Of de loodgietersbranche veel PVC last weet ik niet, in de meeste gevallen lijkt lijmen me een handigere manier om een afvoertje in elkaar te zetten.
Weet ik wel, gebeurt nooit. Is natuurlijk veel te duur en veel te bewerkelijk.
Bij Boels huur je voor 36,- euro per dag uit de rubriek 'loodgietersgereedschap' een lasfohn inclusief een set moffen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door janneman »

Als je kunststof goed kunt bewerken is dat zonder meer het strakste op te zien. Als je daar enige ervaring mee hebt vooral doen! Mooie maat overigens, en gemakkelijk plaats voor 32 pijpen (4 kanten met elk 2x4 pijpen).

Ik zou zelf hout gebruiken omdat ik daar het handigste mee ben, en omdat dat het eenvoudigste te bewerken is. Voor de afmetingen die je noemt (ruwweg 30x30 cm, klopt met 4 of 5 pijpen per zijde) is 4 mm triplex voor de wanden ruim voldoende. De aanvullende sterkte komt dan vooral van de plankjes voor de pijpen; 1 cm dik en ongeveer 10 cm breed.

Een centrale koker voor tabaksvoorraad zou ik zelf vermoedelijk maken met een houten bodem en wat ijzerdraden omhoog als 'hengsel', al dan niet met een afdekplaatje of bakje voor losse spulletjes.

Voor het strak kleuren van het rek zou je eventueel plakfolie kunnen overwegen, dat is eenvoudiger dan goed lakwerk.

Leuk project!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Pijpencarousel, een alternatief rek

Bericht door dinck »

Kijk nog eens goed: per kant zijn er 3 etages van 4 pijpen elk, dus 48 pijpen in totaal!

Aan zo'n draadmandachtige oplossing voor de centrale koker dacht ik ook al meteen, het wordt al concreter..
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Plaats reactie