Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Rob »

Sinds een tijdje ben ik van plan om het metalen koffertje met pokerchips van mijn zoon achterover te drukken en geschikt te maken voor het vervoer van pijpen. Ik heb namelijk gemerkt dat het meenemen van m'n kistje (zie hieronder) naar bijvoorbeeld een bijeenkomst niet altijd even handig is, hoe mooi ik 'm ook vind.
Afbeelding
Het moet een eenvoudige klus kunnen zijn: de lade met chips, speelkaarten en dobbelstenen zijn in één beweging te verwijderen (en ook weer terug te zetten mocht hij er achter komen) en dan kan in de plaats daarvan een matje schuimrubber de pijpen op hun plaats houden.
Het enige probleem is: ik kan nergens schuimrubber krijgen. Zowel in Hillegom en Leiden zijn er wel winkels, maar dat is me natuurlijk teveel moeite en het is ook niet de bedoeling dat ik met 3 vierkante meter schuimrubber, geschikt als vulling voor je bank, thuiskom.

Maar vandaag kwam alles in een stroomversnelling. We zijn namelijk flink aan het opruimen: er is een nieuwe kast gekomen en allerlei stapels met frutsels en kleding kan nu verdwijnen in die nieuwe kast. En we komen ook een hoop rotzooi tegen die we meteen wegknikkeren (er zijn al tien zakken naar grofvuil gebracht! Ze kennen we daar nu al van gezicht; je ziet ze kijken van 'O, eens kijken hoeveel zakken hij nu weer heeft'). Een van de voorwerpen die op de nominatie stonden om weggegooid te worden, was een soort cassette om make-up in op te bergen. Je voelt 'm al aankomen natuurlijk: een ideaal object om mee te oefenen totdat het het echte werk begint!
Hieronder zien jullie de doos zoals ik 'm kreeg. Er zat een matje schuimrubber bij dat net te klein was.

Afbeelding

Vervolgens natuurlijk kijken welke pijpen we er in kwijt willen. De criteria zijn simpel: niet te lang (anders past 't niet) en het moeten pijpen zijn die ik graag rook op bijeenkomsten. Dus de BB Kalebas en de meeste Zeniths vielen wegens hun formaat al af. Hieronder zien jullie de pijpen die door de eerste schifting heenkwamen:

Afbeelding
Uitgestald op het schuimrubber zien jullie van links naar rechts: een Jolly Roger Buccanneer, een Big Ben Barbados, een Big Ben Pipo, een Saint-Claude Ermurie, een naamloze Apple / Prince en een pijp-Zippo op z'n kant. Bovenaan ligt een Zenith die klein genoeg is maar het qua ruimte niet meer haalde en een Raoul Amiel die toch te lang bleek.

Daarna ben ik de omtrekken gaan natekenen op het schuimrubber. En voilá, je ziet dat met een beetje creatief schuiven de Zenith toch nog mee kan!
Afbeelding
Met een half oog op de etappe naar Alpe d'Huez ga ik het schuim uitsnijden en telkens de pijp passen om te zien of het allemaal nog wel klopt.
Afbeelding
Het valt me op dat er al iets gaat gebeuren wat ik niet had voorzien: het schuim gaat trekken en wordt ook door de pijpen aan de kant geduwd op sommige plaatsen. Het vierkante matje is niet vierkant meer, maar vierkant met bobbelige vormen. Hopen dat het bijtrekt of niet opvalt in de cassette!
Uiteindelijk gaan alle pijpen op hun plaatsen, het driepotertje kan ik het hoekje linksonder en de schuimrubber gaat inclusief pijpen in de cassette. En het past nu wonderwel! Het te kleine matje blijkt nu prima in de cassette vastgedrukt te worden.

Afbeelding
Het experiment is al geslaagd, dit kan zo mee naar een bijeenkomst!

Volgend project: in het metalen koffertje. En dan moet er ook tabak bij kunnen. Bij het grofvuil kreeg ik een brainwave toen ik een schuimrubber matras bovenop de container zag liggen: of ik daar niet een stukje van mocht meenemen? Een stukje? Ja, zo ongeveer 20 bij 30 cm? De man keek me aan alsof ik gestoord was. Gauw ging ik trekken aan het matras dat snel ik stukken scheurde. Of meneer misschien een mes had dat ik kon gebruiken? ja hoor, hij ging wel kijken en kwam terug met een ijzerzaagje. Ook goed, denk ik dan. En op dat moment gebeurt het: de container wordt letterlijk onder m'n handen weggereden. Weg kans. "Kom morgen maar terug" was z'n welgemeend advies, "dan wordt het loeidruk. De vakantie begint en mensen gooien van alles weg. Als je om half vier komt kan je wat moois weghalen."
Dus morgen om half vier sta ik op scherp, kijkend naar een fraai stukje schuimrubber van 20 bij 30 bij 40 cm!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Bommel »

Dit zet mij aan het bedenken Rob.
Mag ik vragen hoe hoog de binnenkant is van het kistje?
Afbeelding

kiske

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door kiske »

Tipje!

Schuimrubber.nl

Belangrijkere tip!!! De weekmakers in het schuimrubber kunnen vlekken op je pijpen maken of ervoor zorgen dat het schuim zich aan je dames vastzet! Daarom altijd iets tussen de pijpen en het schuim! Vgl m'n draagbare pijpenkabinetje.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Rob »

Bommel schreef:Dit zet mij aan het bedenken Rob.
Mag ik vragen hoe hoog de binnenkant is van het kistje?
Bijna 4 cm.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Rob »

kiske schreef:Tipje!

Schuimrubber.nl

Belangrijkere tip!!! De weekmakers in het schuimrubber kunnen vlekken op je pijpen maken of ervoor zorgen dat het schuim zich aan je dames vastzet! Daarom altijd iets tussen de pijpen en het schuim! Vgl m'n draagbare pijpenkabinetje.
Twee goeie tips! Wat heb jij tussen schuim en pijp zitten?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Bommel »

Rob schreef:
Bommel schreef:Dit zet mij aan het bedenken Rob.
Mag ik vragen hoe hoog de binnenkant is van het kistje?
Bijna 4 cm.
Ik neem aan dat dit de binnenkant is?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Eliminator »

Hier op de markt (en vast op nog veel meer markten) kun je schuimrubber in meerdere dikten kopen in elke maat die je wilt,.... zo'n klein stukje zou wel eens een afval stukje kunnen zijn van mensen die hun stoelen ofzo opnieuw bekleden,... zou er gewoon eens gaan praten,.... lijkt me persoonlijk frisser dan een stuk van een oud matras afsnijden,... waar god mag weten wie op geslapen heeft, liggen zweten en voor nazaten heeft gezorgd (of in ieder geval geoefend),........ je wilt de pijp op een meeting toch weer in de mond nemen, neem ik aan :?
:wink:
Afbeelding

kiske

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door kiske »

Rob schreef:
kiske schreef:Tipje!

Schuimrubber.nl

Belangrijkere tip!!! De weekmakers in het schuimrubber kunnen vlekken op je pijpen maken of ervoor zorgen dat het schuim zich aan je dames vastzet! Daarom altijd iets tussen de pijpen en het schuim! Vgl m'n draagbare pijpenkabinetje.
Twee goeie tips! Wat heb jij tussen schuim en pijp zitten?
Mooi stukkie glimstof van de kwantum.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Dolledokus »

Rob, wat een top idee zeg.
Je brengt me op ideetjes. Zit al zo lang te denken over zelf iets te maken van een tasje/kistje/koffertje of iets dergelijks, waar er drie in mee kunnen. Maar dan wel iets leuks, moois en stevigs.
Dit is echt een goed idee van je, te gek gevonden zeg. Hahah en dan vooral het deel van het "ontfutselen" van die doos hahah!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Bananabox-Ninja »

Misschien niet een tip voor dit project maar wel handig om te vermelden:
Bij game-console verzamelaars wikkelen ze vetvrij bakpapier (papyrus) tussen de console/kabels en het piepschuim/schuimrubber.
Dit ter voorkoming van vlekken op de kabels en consoles.

Of:
Je overtrekt het schuimrubber met wat stof. :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Rob »

Bommel schreef:Ik neem aan dat dit de binnenkant is?
Ja, binnenmaten.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Rob »

Eliminator schreef:Hier op de markt (en vast op nog veel meer markten) kun je schuimrubber in meerdere dikten kopen in elke maat die je wilt,.... zo'n klein stukje zou wel eens een afval stukje kunnen zijn van mensen die hun stoelen ofzo opnieuw bekleden,... zou er gewoon eens gaan praten,.... lijkt me persoonlijk frisser dan een stuk van een oud matras afsnijden,... waar god mag weten wie op geslapen heeft, liggen zweten en voor nazaten heeft gezorgd (of in ieder geval geoefend),........ je wilt de pijp op een meeting toch weer in de mond nemen, neem ik aan :? :wink:
Ja, had ik ook al aan zitten denken :wink:
Ik ga als de tijd rijp is wel eens kijken naar een mooi stukje polyether en dat bekleden met een fijn lapje stof. Ik heb zelfs nog ergens leer liggen volgens mij, ik zal eens zoeken.

Gebruikersavatar
furioza
Berichten: 256
Lid geworden op: 08 jun 2013 18:42
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door furioza »

Dat ziet er goed uit. Zou ook wel een foto willen zien van het koffertje compleet.

Enne, het kistje hierboven, heeft mijn vrouw voor haar alledaagse gereedschapjes voor het handwerken. :lol:
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza


Kijk ook eens op: Furioza.nl

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Tussendoorprojectje: pijpenkoffertje

Bericht door Wowbagger »

Nog een tip, bij tuincentra en zo zijn vaak van die matjes te koop om op te knielen tijdens het tuinieren. Deze zijn van een behoorlijk stevig schuim gemaakt dat zich goed laat snijden. Heb het zelf ook vaak hiervoor gebruikt.

Plaats reactie