Houten Tampers

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Ik zal wat foto`s plaatsen van ze. Ik heb vanmiddag een 4-tal tampers gedraait.
Niet onaardig al zeg ik het zelf, hoewel de meester altijd vind dat het beter kan, anders kan.
Hier zijn ze! Er volgen er vast nog meer. Leuk om te doen overigens!

Afbeelding

Afbeelding

Overigens heb ik wel nog een vraag omtrent de was. Als beste Carnauba nemen? Of mag voor een tamper ook enige andere was gebruikt worden? Of een olie misschien?
Ik kan alle kanten op wat dat betreft, maar wil er om het goed te doen, wel het beste op smeren natuurlijk!
Het is overigens gemaakt van de Accacia Robinia, dit is toch wel één van de hardere soorten in ons landje. Gedroogd willen de meeste houtbewerkers hier liever niet aangaan en doen dit dan het liefste nat. Ikzelf ben voorstander van droog! Ja ja, ik onderscheid me daarmee een beetje van het geijkte. Nadeel is wel dat er dan soms stukjes uit-knappen. Maar das het gevaar van en voor de smid ;) We hebben beveiliging voor ogen mond en neus, dus dat komt wel in orde!
Wat vinden we ervan? en welke was of olie had erop gemoeten? Of kan er op?
Alvast dank uiteraard.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Sidekickelvis »

Supergaaf!! Vind ze erg mooi. Houd wel van een mooi stukje houtwerk, zit altijd leven in. Over olie en was weet ik niks dus kan je verder niet helpen...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door MilleLuci »

Prachtig!! Heul mooi.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Dank Sidekick en Mille.

Persoonlijk vind ik de 1e en de 3e het mooiste. Maar iedereen heeft een andere smaak.
Het is erg leuk om te doen moet ik zeggen. Dus er zullen er vast meer volgen. En dan zijn ze vast wel verkrijgbaar voor forumleden, in ruil voor een lekker tabakje of zo ;)

De was daar kom ik nog wel uit denk ik, zal vast wel iemand op reageren. En aanstaande week komt er wat carnauba binnen. Zelf smelten, dat wel, maar dan heb je ook wat. Toch handig die vrienden in de houtwereld ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Sidekickelvis »

Die derde is ook mijn favoriet. Beetje was erop....Mooi stukje zilverwerk aan het tampende einde erom..... Ik zie hier een idee verschijnen....



Wat voor tabak? :mrgreen:
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Animalis

Re: Houten Tampers

Bericht door Animalis »

Mooi gemaakt mijn complimenten!!!! Als ik een olie kan aanraden is dat rauwe lijnolie en licht verdunnen met therpetine. wanneer de olie er goed in getrokken is hoeft het niet meer verdunt te worden. je hebt ook tungel olie wat ook een mooi kleur geeft.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Sidekickelvis schreef:Die derde is ook mijn favoriet. Beetje was erop....Mooi stukje zilverwerk aan het tampende einde erom..... Ik zie hier een idee verschijnen....



Wat voor tabak? :mrgreen:
Volgens mij is de derde zo ongeveer besproken of zie ik dat verkeerd?
Maar om antwoord te geven op je vraag. Ik ren nog niet zo heel lang rond in tabakland. Iets voor de beginner? (iets zoets?)
Deze leent zich het beste voor een wat brede kop, ze is beperkt door dat randje namelijk en je komt niet tot onderin daarmee. Dat is eventueel wel aan te passen hoor ;)
Zeg, werk jij met zilver dan Sidekick, dat je dat zegt? Dan kan je daar vast iets fraais van maken ja.

@Animalis
Dank voor compliment en de tip. Zeg waar krijg ik dat? Ik ken het wel overigens, maar waar haal ik dat vandaan?
Overigens een terpentijnwas mag die dan ook? (een lichte lijkt me het beste, heb drie kleuren als ik me niet vergis, maar ik zal morgen eens testen wat het doet met de houtkleur)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Sidekickelvis »

Dolledokus schreef:
Sidekickelvis schreef:Die derde is ook mijn favoriet. Beetje was erop....Mooi stukje zilverwerk aan het tampende einde erom..... Ik zie hier een idee verschijnen....



Wat voor tabak? :mrgreen:
Volgens mij is de derde zo ongeveer besproken of zie ik dat verkeerd?
Maar om antwoord te geven op je vraag. Ik ren nog niet zo heel lang rond in tabakland. Iets voor de beginner? (iets zoets?)

Tja, zoet zijn er een hoop.... Fruit-zoet of meer Vanille-zoet?? Als je van een Kersen-bom houd weet ik wel wat.... Verder zijn alle Havezaethe's aan te raden. Page en Edelman zijn fijne zoete tabakken.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Houten Tampers

Bericht door Dukdalf »

Rauwe lijnolie is de beste keus, maar lappen die je gebruikt met lijnolie altijd buiten leggen. Ze kunnen spontaan ontbranden!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Eliminator »

Erg leuk gedaan, de eerste sprinkt mij het meest in het oog, maar wat SKE al zei,... een zilverwerkje, of in ieder geval iets metaalachtigs, als tampvoetje zou het afmaken en blijft de tamper ook langer mooi van, anders beschadig je het hout denk ik snel.

Leuk gedaan !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Sidekickelvis schreef:
Tja, zoet zijn er een hoop.... Fruit-zoet of meer Vanille-zoet?? Als je van een Kersen-bom houd weet ik wel wat.... Verder zijn alle Havezaethe's aan te raden. Page en Edelman zijn fijne zoete tabakken.
Jaah fruit natuurlijk! Lekker hoor. Vanille klinkt ook akelig goed overigens. Vroeger at ik hele pakken vanillevla, dus we doen vanille, dat lijkt me wel wat ;p

@ Dukdalf
Dat is goed dat je dat zegt Dukdalf! Ik wist het wel, maar was dat inmiddels vergeten dus! Zal je gebeuren zeg!
Weet je met enige kans daar de achtergrond van, waarom dat dan zelf ontbrand? En is daar iets tegen te doen? (anders dan buiten leggen?)

@ Eliminator
Zie je wel, iedereen een andere smaak. Leuk is dat om dat te zien. Ja een afwerking zou niet gek zijn. Alleen ik ben geen ijzerwerker en kan daar geen kont van. En zou het dan geheel dicht moeten van onder ook of slechts een huls?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Eliminator »

Ik denk dicht, zodat het deel wat de gloeiende tabak aanraakt beschermd is,..... zou daar niet iets voor te koop zijn, een metalen busje van het één of ander,.... wat je kan verlijmen of iets,... een soort van vingerhoedje alleen dan kleiner,... we zullen de aankomende dagen eens gaan zoeken.
Er is zoveel te koop, alleen een beetje fantasie is wel nodig, als we gaan googlen op 'tamper voetje' komen we niet ver denk ik :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Lol, nee tamper-voetje gaat weinig opleveren ben ik bang. Ik zal ook eens wat brainstormen, meestal kom je wel op ideetjes. We steken wat koppen bij elkaar en komen er wel. ik zat zelf al aan koper te denken, redelijk makkelijk mee te werken. Maar een vaste vorm qua idee wat er met dat koper an moet? Geen idee!!
Komt wel, maar eens laten zakken en over denken.

Ik doe nog een rokertje, nee geen hele pijp meer, even een retje paffen en dan lekker knorren ;)
Fijne avond nog.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Sidekickelvis »

Eliminator schreef:Ik denk dicht, zodat het deel wat de gloeiende tabak aanraakt beschermd is,..... zou daar niet iets voor te koop zijn, een metalen busje van het één of ander,.... wat je kan verlijmen of iets,... een soort van vingerhoedje alleen dan kleiner,... we zullen de aankomende dagen eens gaan zoeken.
Er is zoveel te koop, alleen een beetje fantasie is wel nodig, als we gaan googlen op 'tamper voetje' komen we niet ver denk ik :mrgreen:


Of een voelertje uitgooien richting Milleluci....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Houten Tampers

Bericht door Sidekickelvis »

Dolledokus schreef:Lol, nee tamper-voetje gaat weinig opleveren ben ik bang. Ik zal ook eens wat brainstormen, meestal kom je wel op ideetjes. We steken wat koppen bij elkaar en komen er wel. ik zat zelf al aan koper te denken, redelijk makkelijk mee te werken. Maar een vaste vorm qua idee wat er met dat koper an moet? Geen idee!!
Komt wel, maar eens laten zakken en over denken.

Ik doe nog een rokertje, nee geen hele pijp meer, even een retje paffen en dan lekker knorren ;)
Fijne avond nog.


Er zijn messing en koperen soldeer-blindstoppen te koop in 15 en 12 mm. Hoef je alleen maar het hout in te klemmen/lijmen...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Houten Tampers

Bericht door Dukdalf »

Dolledokus schreef: @ Dukdalf
Dat is goed dat je dat zegt Dukdalf! Ik wist het wel, maar was dat inmiddels vergeten dus! Zal je gebeuren zeg!
Weet je met enige kans daar de achtergrond van, waarom dat dan zelf ontbrand? En is daar iets tegen te doen? (anders dan buiten leggen?)
Elke olie die droogt oxideert: een reactie met de zuurstof in de omgeving. Bij lijnolie verloopt die reactie zeer exotherm: er komt veel warmte vrij. Zoveel zelfs dat de olie zelf vlam kan vatten. Voeg daarbij een katoenen lapje en je hebt de binnenbrand waar elke brandweerman van droomt :mrgreen: . Zuurstofarm opbergen is het alternatief voor buiten leggen: onder water.
Laatst gewijzigd door Dukdalf op 01 apr 2013 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Houten Tampers

Bericht door Calinero »

Heel mooi Dolledokus, ik vind persoonlijk de eerste het mooist! :)
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Sidekickelvis schreef:
Er zijn messing en koperen soldeer-blindstoppen te koop in 15 en 12 mm. Hoef je alleen maar het hout in te klemmen/lijmen...
Verduld je hebt gelijk zeg!
Das een uitstekend ideetje zelfs, dat ga ik onderzoeken! Merci!
Sidekickelvis schreef:
Of een voelertje uitgooien richting Milleluci....
Mille? Kan je er wat mee?
Ik begrijp hieruit dat jij de zilverwerker bent hier?
Dukdalf schreef:
Elke olie die droogt oxideert: een reactie met de zuurstof in de omgeving. Bij lijnolie verloopt die reactie zeer exotherm: er komt veel warmte vrij. Zoveel zelfs dat de olie zelf vlam kan vatten. Voeg daarbij een katoenen lapje en je hebt de binnenbrand waar elke brandweerman van droomt :mrgreen: . Zuurstofarm opbergen is het alternatief voor buiten leggen: onder water.
En ook jij weer bedankt Dukdalf.
Das een helder iets. Onder water leggen dus of buiten.
Gevaarlijk goedje dus. Ook jij bedankt weer voor de tips ;p
Calinero schreef:Heel mooi Dolledokus, ik vind persoonlijk de eerste het mooist! :)
Dank je Cali.
Ik vind die eerste ook erg mooi ja. Zo niet de beste. Ik denk een combi van die en de 3e zou wat moois opleveren. Een poging wagen dan maar!
Laatst gewijzigd door Dolledokus op 01 apr 2013 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

kiske

Re: Houten Tampers

Bericht door kiske »

Heel fraaie werkjes!

Complimenten!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Dank je Kiske ;)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Houten Tampers

Bericht door Wallace »

Prachtstukjes dolledokus. =D>
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Dank je Wallace!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door Robert »

Leuk spul Dolle.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

Merci Discus!
Ik zou zeggen probeer het ook! Het is echt leuk om te doen. Wel een draaibank nodig en beitels uiteraard. ;p
Maar leuk! Ik weet in ieder geval wat ik vandaag ga doen. Das zoeken naar de oplossing voor de onderkanten en wellicht nog wat hout uitzoeken voor nieuwe. Heb nog ergens een stuk peer liggen en kersen kan ook mooi zijn. Linden is te zacht, maar het idee ontsproot om een Gandalfje te snijden (als het me lukt, das priegelig klein en niet mijn gebied eigenlijk, dat kleine dan hè) en die vervolgens bovenop een tamper te zetten. Zou moeten kunnen. Is iets voor de zomer denk ik, lekker buiten zitten snijden met een Mr Brog of zo, hmmm, geniet nu al van het idee!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Houten Tampers

Bericht door gezel »

Fraaie stukjes Dries.

Voor de metalen voetjes zou je eens naar het assortiment draadnagels ( spijkers ) kunnen kijken.
Die vind je in honderden, zo niet duizenden grotes, uitvoeringen en verschillende metalen.

Nageltje (spijkertje) inkorten, gaatje in de tamper boren, vastzetten, klaar.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door Robert »

Heb helaas geen draaibank en die komt er voorlopig ook niet.
Eerst maar eens kijken of ik de basistechnieken een beetje in de vingers kan krijgen.
Dan kan ik altijd nog het e.e.a. aanschaffen.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Houten Tampers

Bericht door Dolledokus »

gezel schreef:Fraaie stukjes Dries.

Voor de metalen voetjes zou je eens naar het assortiment draadnagels ( spijkers ) kunnen kijken.
Die vind je in honderden, zo niet duizenden grotes, uitvoeringen en verschillende metalen.

Nageltje (spijkertje) inkorten, gaatje in de tamper boren, vastzetten, klaar.

En alweer een super idee.
Hier kan ik veel mee hoor. Ik kan weer aan de slag. Eens rommelen in mijn zwaar verfomfaaide hok (moet echt opruimen, maar ja, waar gewerkt word, daar vallen spaanders!) en dan vind ik wel een en ander. Ik maak wel wat leuks ;p

@Discus.
Welke basis Disc? Snijden op de hand of andere houtbewerking wellicht?
Want zonder draaibank word de basis van draaien wel héél moeilijk, lol!
Overigens soms op mp te vinden voor een belachelijk prijsje, blijf wel af van Kinzo en consorten, leuk voor de hobby, maar snel stuk (waardeloze lagers o.a.), kijk naar desnoods een oude die wat geroest is (opknappen is ook leuk!), veelal zijn de wat oudere van geen foute kwaliteit, zo`n bankje scoor je mogelijk al voor 50 euro MET beitels! Dus duur hoeft het niet te zijn om alvast te kunnen starten.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: Houten Tampers

Bericht door MfOx »

Verdraaid mooi gemaakt Dolledokus. En ze zijn natuurlijk nog praktisch ook :)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4028
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door Martin Romijn »

Fraai !! =D>
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door janneman »

Zeer geslaagd Dolledokus!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie