Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole story

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door hagar666 »

Ik kan me dat verhaal over je pa zo goed voorstellen!
Mooi verwoord kerel!

Enne mooi kissie Kiske....!!
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Bommel »

Die handenarbeid die je met woorden en beeldmateriaal met ons deelt krijgt na deze woorden een mooie en diepe betekenis die veel respect verdient.
Verder hult ik me in stilte en geniet ook van dit project al is het op afstand.
Afbeelding

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door kiske »

Update!

04-03-2012
Gisteravond de afwerklatten aangebracht. Helaas is het hout zo verd#mde krom dat ik er toch wat spijkertjes bij moest zetten. Schoonheidsfoutje ontdekt! door de vele lagen lak die voor het aanbrengen van deze latten al benodigd waren, is de afmeting van het kistje wat veranderd. Hierdoor staan de verstekken van de afwerklatten allemaal open pvd! (wat zou pa me uitgelachen hebben) Ik moet erbij zeggen dat ik echt geen zin heb deze latten opnieuw te maken. Als deze op maat zijn gemaakt, moet ik ze nog van 4 lagen grondverf en lak voorzien voor ik ze kan plaatsen en dan ben ik weer een week verder! Ze zijn d'r dus gewoon opgezet. Ik moet de binnenkant maar zo mooi maken dat daar de blikken naartoe worden getrokken. :wink:
Afbeelding

Vandaag de beschadigingen die zijn ontstaan door het aanbrengen van de afwerklatten bijgewerkt, de spijkertjes met lak aangestipt en de uitwellende lijmresten verwijderd. Eindresultaat van de buitenzijde wordt nu echt zichtbaar. Nu het koffertje lekker met rust laten en vanaf morgen beginnen met de blanke lak!
Afbeelding

Wordt vervolgt!

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Dat krom trekken herken ik idd, dat is ook de reden dat ik meestal mijn laten eerst helemaal verf voor ik ze op maat zaag en dan blank lak als alles aan elkaar zit.
Zo kan ik ook stukjes die eraf gesprongen zijn bijtippen of naden helemaal wegwerken.

Maar keep up the good work :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Dukdalf »

Da's mooi k*t, Kiske. Bijna aan het eind en dan dit. Zo te zien heb je de schade gelukkig wel grotendeels kunnen verhelpen. 't Is natuurlijk het paard in de kont kijken, maar ik denk dat je vader gezegd zou hebben dat hij eerst de latten gemonteerd had voor er een blik verf openging :wink: .

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door kiske »

Dukdalf schreef:Da's mooi k*t, Kiske. Bijna aan het eind en dan dit. Zo te zien heb je de schade gelukkig wel grotendeels kunnen verhelpen. 't Is natuurlijk het paard in de kont kijken, maar ik denk dat je vader gezegd zou hebben dat hij eerst de latten gemonteerd had voor er een blik verf openging :wink: .
Pvd! Je lijkt m'n ouwe heer wel! :wink:

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Deadl0ck »

Stiekem, als ik dit zo eens lees en in de gaten hou, ben ik best ontroerd, en ook een beetje jaloers.

Niet alleen op je vakkennis (als zou ik van mezelf zeggen dat ik ook meer houtbewerking kennis heb dan menig stadsmens. Van mijn vriendenkring ken ik niemand die met een kolom boor om zou kunnen gaan bijvoorbeeld en meer dan de helft zou niet met een instelbare verstekzaag om kunnen gaan, of weten hoe je een begin zet met een handzaag; maar ook om die band die jij voelt, iets wat ik eigenlijk nooit gekend heb. Ik heb de tranen in mijn ogen staan, ik ben diep geraakt door je verhaal, en ik weet ook dat soms, om die band te kunnen voelen, de pijn het dan zeker waard is, en misschien zelfs niet eens merkbaar op het moment zelf. Ik ben diep geraakt, en ben blij dat je je op deze manier nabij je vader kunt voelen. Je stopt niet alleen een boel van jezelf in je koffer, maar ook je vader. Een mooie gedachte.
Groet, Mark

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door kiske »

Update!

07-03-2012
De eertse laag blanke lak had ik veel te dik opgezet. Resultaat, vreselijke zakkers en een laag die maar niet wilde drogen. :? Jammer, maar helass. Ik had ook nog nooit met blanke lak gewerkt en al doende heb ik nu geleerd. Komt goed!

Na enkele dagen deze laag weer weggeschuurd en een nieuwe zwarte laklaag aangebracht. Vanaf morgen opnieuw met de blanke lak aan de gang.

Toch niet stil gezeten! De stof waarmee de binnenzijde wordt bekleed alvast grofweg op maat gemaakt voor de opberggedeelten/vakindelingen. Deze zijn de moeilijkste. De bekleding van de zijkanten van de koffer zijn gewoon rechtoe rechtaan.

Pijpenopberggedeelte, grofweg opgesteld om een beeld te vormen.
Afbeelding

Tabak en parafernalia opberggedeelte, grofweg opgesteld om een beeld te vormen.
Afbeelding

Detailfoto tabak en parafernalia opberggedeelte.
Afbeelding

Wordt vervolgt!

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Dr. Jefferson »

Ziet er (nog steeds) super uit!
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Keep up the good work Kiske,

Ik gebruik voor mijn blanke lak altijd Glitsa parketlak.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Eliminator »

Geweldig leuk om te volgen en volgens mij gaat dit een puik kistje worden, één kleine note, ik zie alleen ruimte voor ronde blikken, misschien een klein hoekje vrijhouden voor een flake blikje ?
Afbeelding

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door kiske »

Eliminator schreef:Geweldig leuk om te volgen en volgens mij gaat dit een puik kistje worden, één kleine note, ik zie alleen ruimte voor ronde blikken, misschien een klein hoekje vrijhouden voor een flake blikje ?
Bedankt voor je positieve commentaar. De vakken zijn vierkant, en allen groot genoeg voor een 100grams blik, dus dat kan allemaal ruim worden gevuld met diverse blikken!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Eliminator »

Ah, zie het nu ik de foto's vergroot (had ik alleen bij de pijpen gedaan om deze even goed te kunnen bezichtigen), dacht eigenlijk dat de ruimte voor de blikken de vorm hadden van de blikken,.. maar die zijn vierkant, dan pas 't,........ niks gezegd :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Dukdalf »

Het wordt mooi! Waar werk je? Als je werkruimte nu niet verwarmd is kan het inderdaad dagen duren voor een laag goed doorgehard is. Zeker als je een beetje te royaal opzet :wink: . Als je net als BBN met Glitsa werkt zou ik je aanraden een klein proefstukje te doen: ik heb wel eens heel nare ervaringen gehad met Glitsa en een onderlaag die niet voldoende hard was (toen heeft mijn vader zich kromgelachen). Ware het mijn kist geweest zou ik gaan voor een knikkerblik blanke lak: voor vier euro een superstrak resultaat en lekker snel droog. Kan dat zwart nog even drogen terwijl je naar de bouwmarkt fietst :mrgreen: .

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door kiske »

Dukdalf schreef:Het wordt mooi! Waar werk je? Als je werkruimte nu niet verwarmd is kan het inderdaad dagen duren voor een laag goed doorgehard is. Zeker als je een beetje te royaal opzet :wink: . Als je net als BBN met Glitsa werkt zou ik je aanraden een klein proefstukje te doen: ik heb wel eens heel nare ervaringen gehad met Glitsa en een onderlaag die niet voldoende hard was (toen heeft mijn vader zich kromgelachen). Ware het mijn kist geweest zou ik gaan voor een knikkerblik blanke lak: voor vier euro een superstrak resultaat en lekker snel droog. Kan dat zwart nog even drogen terwijl je naar de bouwmarkt fietst :mrgreen: .

Thx!

In m'n garage met een bouwkachel die het op 12 graden houdt.

De lak is een parketlak die heel dik is van flexa. Daar had ik nog niet eerder mee gewerkt. Nu weet ik een heel stuk meer. Komt goed! En een enkel foutje accepteer ik hoor! Mijn 2e klus in jaren, dat kan ook niet perfect zijn. Ik ga voor 90%! ;p

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door kiske »

Update!

09-03-2012
Gisteren en vandaag heel vroeg de laatste laklagen aangebracht. Ik moest de lak verdunnen met thinner, dus het droogde lekker snel. Resultaat was dat vandaag, dan eindelijk, ik met het binnenwerk en de afwerking kon beginnen! En het ging zo lekker en voortvarend, dat ik hem helemaal af heb!!!!

Alle overgebleven foamgedeelten bekleed.
Afbeelding

Aan de zijkanten binnenzijde koffer het beklede foam geplaatst.
Afbeelding

Foamgedeelte en vakindeling opberggedeelten geplaatst.
Afbeelding

Opberggedeelten bekleed.
Afbeelding

Hierna de scheidingsplaat die ervoor moet zorgen dat de inhoud van de beide kofferzijden netjes op zijn plaats blijft tijdens vervoer bekleed.

Eindelijk konden toen het hang en sluitwerk, de handgreep en de beschermhoeken definitief geplaatst worden. Hieronder 2 foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Doordat de 2-zijdig met foam beklede tussenplaat door klemmen alles net jes op z'n plaats houdt, springt de koffer bij het ontsluiten vanzelf een beetje open.
Afbeelding
Afbeelding

Hierdoor kun je de tussenplaat bij het verder openen tegen 1 zijde aangedrukt houden en het kabinetje helemaal openen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De beklede tussenplaat wordt om beschadigingen te voorkomen onder het liggende gedeelte van het kabinetje gelegd, het opstaande gedeelte kan tegen een muur of iets dergelijks rusten. Misschien dat ik er nog een kettinkje tussenmaak zodat het zelfstandig open kan blijven staan.
Afbeelding

Overzicht pijpengedeelte
Afbeelding

Detail overgang pijpengedeelte/parafernaliagedeelte.
Afbeelding

Detail pijpengedeelte/ruimte voor ragers.
Afbeelding


Ik ben erg trots met het eindresultaat, zodra ik ergens buitenshuis verblijf en ik zet dit koffertje op z'n plaats, zal zodra ik het openmaak en z'n plekje geef, ik direct een gevoel van, ja, ik ben thuis hebben! Dat was mijn streven en dat is me gelukt. Op enkele schoonheidsfoutjes na, denk ik echt een mooi en kwalitatief stukje werk neergezet te hebben. Dit draagbare kabinetje gaat mij nog vaak vergezellen op vele vakanties en er daarbij voor zorgen dat het gek moet lopen wil ik me niet overal thuis voelen!

Hopelijk inspireert dit draadje meerdere mensen om iets wat zoveel voldoening geeft te gaan maken. Hopelijk maken ook zij er dan een draadje van zodat ik daarvan mee kan en mag genieten!

Ik heb de eerste post van dit topic aangepast zodat het gehele proces stap voor stap wordt weergegeven.
Laatst gewijzigd door kiske op 09 mar 2013 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Animalis

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Animalis »

Kiske heel mooi gedaan!!! Een project om trots op te zijn! En inderdaad het is inspirerend om in een fotoreportage / verhaal te lezen wat er allemaal mogelijk is.

Ga zo door zal ik maar zeggen!

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Bananabox-Ninja »

Wow respect Kiske, erg netje gedaan.

=D>


Ik hoop hem in het echt eens te mogen aanschouwen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet, work in progres.

Bericht door Dukdalf »

Erg netjes geworden, Kiske: =D> .

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door janneman »

Ha, het was een klus, maar de moeite waard Kiske, het eindresultaat is schitterend!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door Dr. Jefferson »

Is echt mooi geworden!
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door MilleLuci »

Naice!!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door lestat »

zeer mooi vakmanschap om trots op te zijn. Het was leuk om mee heel het proces te kunnen volgen =D>
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
IvoL
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jan 2013 23:48
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door IvoL »

Prachtig!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door Eliminator »

Ziet er top uit Kiske, chapeau !
Afbeelding

kiske

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door kiske »

Bedankt voor de complimenten. Wordt er altijd een beetje verlegen van. :oops:

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door Wallace »

Prachtig gemaakt Kiske, complimenten. =D>
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door JanSt »

Wat een prachtig pijpenkabinet en wat mooi beschreven. Ik heb hele verhaal in een keer gelezen en mijn complimenten. Ook de Side story van je vader. Mijn vader is onlangs overleden en hij had nog een aantal attaché koffertjes. Ik heb het vermoeden dat deze wel makkelijk om te bouwen zijn. Je hebt mij op een idee gebracht en ik heb genoten van het hele verhaal. Veel plezier met je pijpenkabinet.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door St Patrick »

Zeer mooi eindresultaat.... toppie vakwerk.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Kiskes draagbare pijpenkabinet is klaar!!!!! The whole s

Bericht door jarnogab »

Knap gedaan hoor!
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie