Meetstaafjes voor rookkanaal

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Ribbon »

Kortgeleden las ik een artikel in een blog over de grootte van rookkanalen. De 1 geeft de voorkeur aan 4 mm terwijl de ander pas bij 4,3 mm een goede trek zonder al te veel gegorgel ervaart. Rookkanalen worden vaak ook groter geboord, wat tot aardig wat discussie leidt op verschillende sites, maar dat terzijde.

Ik ben dus op zoek naar metalen staafjes van verschillende diameters om de rookkanalen op te meten. Ik hoop zo meer info te kunnen krijgen over de pijp, en welke diameter het best aansluit op mijn manier van roken. Wie weet waar ik deze staafjes kan verkrijgen?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Paasei »

Misschien ben al wat vooruit met een steenboortje?
Die heb je dan wel enkel in 'ronde' millimeters, maar geven mss al een idee.
Voordeel van een steenboortje is dat het niet zo vlijmscherp is en dus niet zo makkelijk iets zal beschadigen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door gezel »

In een ijzerwarenzaak hebben ze ijzerdraad in heel veel verschillende diktes.

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Bruyère »

Ik zou ook aan een boortje denken. Zo houd ik trouwens mijn rookkanalen vrij. Wanneer na een tijdje de teerlaag te dik wordt en het rookkanaal te eng, dan ga ik er, in de hand weliswaar, met een houtboortje door. Je voelt heus het verschil tussen teer "wegboren" en hout. Het hout is zo hard dat met een boortje tussen de vingertoppen er geen schade kan ontstaan.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Ribbon »

Ik ben ondertussen op het net gaan zoeken, en vond wat ik zocht, maar schrok nogal van de prijs van meetpennen. Dit zijn pennetjes met verschillende diameters om 'gaten' te meten.

Echter, boortjes zijn waarschijnlijk net zo betrouwbaar en misschien wat goedkoper in de aanschaf. Weet iemand wat de meestgebruikte maten zijn voor de rookkanalen? Zo tussen de 3,5 en 5,5 mm.?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Massis »

ik zou niet voor steen of houtboren gaan, maar voor metaalboren. De reden daarvoor is dat ik weet dat ze daar ook mee geboord hebben. Een betonboor heeft overigens de "vleugels" aan de kop die nogal vervelend zijn, en een houtboor heeft een scherpe punt die schade kan toebrengen. De metaalboor is dus ook het veiligst om mee te meten.

Persoonlijk boor ik op 3.5mm normaal gesproken. Mits alles mooi uitgelijnd vind ik dat een prima diameter die goede resultaten geeft.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Ribbon »

Dank voor de tips heren.

@Massis: Jij boort op 3,5 mm., maar wat zijn de uitersten zo'n beetje denk je?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Dukdalf »

Robb schreef:Ik ben ondertussen op het net gaan zoeken, en vond wat ik zocht, maar schrok nogal van de prijs van meetpennen. Dit zijn pennetjes met verschillende diameters om 'gaten' te meten.

Echter, boortjes zijn waarschijnlijk net zo betrouwbaar en misschien wat goedkoper in de aanschaf. Weet iemand wat de meestgebruikte maten zijn voor de rookkanalen? Zo tussen de 3,5 en 5,5 mm.?
Als je het verstandige advies van Massis opvolgt en voor metaalboortjes kiest moet je een heel eind komen met 3 tot en met 5 millimeter. Kleinere respectievelijk grotere rookkanalen zijn volgens mij erg zeldzaam. Met halve millimeterstappen heb je dan 5 boortjes nodig en ben je voor een paar euro klaar. Hou er wel rekening mee dat een boortje van 3mm waarschijnlijk te kort zal zijn om gemakkelijk bij je rookkanaal te kunnen komen zodat je ook een houder o.i.d. nodig hebt. Als je het nog gedetailleerder wilt aanpakken dan zijn metaalboren ook wel leverbaar in kwartmaten, zij het dat die wel iets duurder zijn dan de standaardmaten. Een alternatief daarvoor kan een stelletje boortjes in 'imperial' maten ofwel inches zijn. Gezien je voorliefde voor de Engelse pijp zouden die nog wel eens van pas kunnen komen :mrgreen:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door janneman »

Hier nog iemand die gewoon lange metaalboortjes in de hand gebruikt om zijn rookkanalen schoon te houden. En inderdaad, met 2,5 tot 4,5 ben je doorgaans wel rond. De meeste pijpen die ik heb zijn 3 of 3,5. Ik zou zeggen dat die boortjes ook meteen een perfect meetinstrument zijn.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Ribbon »

Volgende week maar is langs de gereedschapswinkel. :)

edit: dit is trouwens het (spraakmakende) artikel van Neill Archer Roan over het veranderen van de pijp. Een deel ervan gaat dus over het opmeten/ groter boren van het rookkanaal.

http://www.apassionforpipes.com/neills- ... llers.html
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Bart Iron »

Bij metaalboren kan je ook kiezen voor tienden van millimeters en halve millimeters.
Bij steenboren gaat het per hele milimeter.

Dan heb je voor niet al te veel geld een mooie set.
https://www.prof-tools.nl/showgroup.asp?Grp=409&Lang=1

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Ribbon »

Kijk, naar zoiets was ik dus op zoek. Thanks Bart :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Winslow Collector

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Winslow Collector »

Inderdaad gewoon enkele metaalboortjes. Het feit dat deze boortjes (zoals hierboven al werd aangegeven) schade kunnen toebrengen aan het rookkanaal is vrij eenvoudig op te lossen: de boor omdraaien en met de gladde kant meten.

(wel oppassen dat de vingers dan niet beschadigd raken :P )

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Meetstaafjes voor rookkanaal

Bericht door Massis »

ik zou zorgen dat je in huis hebt:
in mm:
2.5
3
3.2 (komt vrij veel voor)
3.5
4
4.5
5

En als je echt precies wil gaan, alle maten in inch rond 3/8" ook nog eens :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Plaats reactie