Aanstekers & Lucifers?

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
heerenpijp

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door heerenpijp »

Freark schreef:
meindert schreef:Jelle van Delden op e Joure!!
Komsto út Fryslân?
En Heerenpijp: wegblijven bij die Van Delden, voordat hij je een pijp aansmeert! :mrgreen:
It sit sa .

En sa moat it wêze .

Foar advys ( en tenei alle nije pipen ) gean ik s^under twivel nei wergea ( meindert de bjusterbaarliike piipmeitsjer ) .

Foar tabak en in praatsje ( en miskien in oanstekker ) nei de jouer..

Fryslân boppe .

Sels de ferlotten piip giet bij fersin :mrgreen: nei Beltsum .

Meikoarten in Frysk foarum om mar efkes of topic te bliuwen.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door The_Undertaker »

heerenpijp schreef:Fryslân boppe .
Fryslân boppe! Hollân yn'e groppe!

Zo was 't toch?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

heerenpijp

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door heerenpijp »

Tsja. Ondanks mijn verhaal hierboven zou een Corona Pipemaster mijn vooroordeel ontkrachten. Bovendien is de wens een lange gebruiksduur. Daarmee is de kern van de vraag beantwoord want ik k an niet anders dan ervaringen van gebruikers accepteren. Het hoeft dus niet per se vuursteen te zijn.
Dukdalf schreef:Eigenlijk moet ik ook een poging te wagen dit draadje weer in de richting van het juiste spoor te krijgen, met een vraag aan heerenpijp: ik denk je bezwaar tegen een electronische ontsteking wel te begrijpen, maar in de praktijk hoef je daar niks van te merken. Integendeel zelfs: ik gebruik een Corona Pipemaster en die draait langer op een volle tank dan een Old Boy.
Laatst gewijzigd door heerenpijp op 29 aug 2015 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

heerenpijp

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door heerenpijp »

Idd on topic de kern is, of een aan steker beter met vuursteen kan worden uit gevoerd ipv electronisch. DE voorkeur gaan uit naar corona maar als subthema vraag ik me af of iets goedkoper eventueel ook kan.

Ik zal mijn aanstekers op de foto zetten. Het zal toeval zijn. Gezien vele tevreden weggooi-aansteker gebruikers Ongeacht het al of niet schudden van de butaanbus, pogingen tot ontluchten oid, ze zijn goed gevuld en doen het dan prima. Ok, de vlam wordt wat minder naarmate de vulling afneemt en het regelen van de vlam kan alleen met schroevendraaier. Na een paar dagen is het 15x klikken en soms doet ie het weer. Maar nogmaals het zal toeval zijn. De jobon gaat bovendien zeer snel leeg. De zorr ging een maand tot 6 weken goed. De silver match is eigenlijk de beste maar die kreeg ik gratis en ik heb m niet weer kunnen vinden.
Misschien ben ik wat neurotisch maar kom op zeg. Voor 6 tientjes kunnen wij als westerse techneuten, na een eeuw of iets minder toch iets maken dat een paar jaar werkt??
In ieder geval tips zat, en een lokale tobacconist vertrouwen die evt garantie kan geven lijkt nog de beste tip. Electronische ontsteking zal misschien geen probleem zijn, maar dan hecht ik toch wel het meest aan een grote tank, dus ruimtebesparing Door een vuursteenontsteking.

Foto volgt morgen
Dukdalf schreef:Eigenlijk moet ik ook een poging te wagen dit draadje weer in de richting van het juiste spoor te krijgen, met een vraag aan heerenpijp: ik denk je bezwaar tegen een electronische ontsteking wel te begrijpen, maar in de praktijk hoef je daar niks van te merken. Integendeel zelfs: ik gebruik een Corona Pipemaster en die draait langer op een volle tank dan een Old Boy.
Laatst gewijzigd door heerenpijp op 29 aug 2015 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

heerenpijp

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door heerenpijp »

dinck schreef:Wat ik op electronische aanstekers tegen heb is dat ze kapot gaan en dan niet meer gerepareerd kunnen worden, althans dat is mijn ervaring met anstekers in de klasse tot zo'n € 50-60.
Zet hier het verhaal van Dukdalf weer tegen en wat is dan weer wijsheid. Meer dan 60 euro voor een aansteker betekent dat j m wil laten repareren. Als dat nieuwprijs is, heeft het geen zin. De vraag is nu, is een vuursteen aansteker zonder moeilijke electronische poespas betroubaarder. Ik denk van wel, als ik logisch denk. Dukdalf en anderen logenstraffen dst weer. Ik vrees dat het een gok zal blijven

Winslow Collector

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Winslow Collector »

Asmodeus schreef:Maak je je met die jetflame geen zorgen om je ketelranden van je pijpen ?
Niet alleen dat, maar wat is er lekker aan om je tabak te roosteren aan het begin van de rooksessie? Idem bij sigaren, met alle respect, maar een dure longfiller aansteken met de intense hitte van een jetflame? En je ziet die dingen zelfs in advertenties in sigarenmagazines. :shock:

Voor mij een zo traag mogelijk brandende vlam (de "kracht" van een lucifervlammetje). Nadeel is dan wel, dat bij de minste wind de aansteker uitwaait. Maar goed, ik rook mijn pijpen dan ook niet graag buiten als het waait.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door capricorn »

Een goedkope alternatief is bv een gas-insert met softflame voor de ZIPPO

Pellie
Berichten: 721
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Pellie »

Winslow Collector schreef:
Asmodeus schreef:Maak je je met die jetflame geen zorgen om je ketelranden van je pijpen ?
Niet alleen dat, maar wat is er lekker aan om je tabak te roosteren aan het begin van de rooksessie? Idem bij sigaren, met alle respect, maar een dure longfiller aansteken met de intense hitte van een jetflame? En je ziet die dingen zelfs in advertenties in sigarenmagazines. :shock:

Voor mij een zo traag mogelijk brandende vlam (de "kracht" van een lucifervlammetje). Nadeel is dan wel, dat bij de minste wind de aansteker uitwaait. Maar goed, ik rook mijn pijpen dan ook niet graag buiten als het waait.
Sigaren aansteken met een jetflame is prima te doen. Gewoon genoeg afstand nemen en licht roosteren, niet de volle vlam er in 1 keer op uiteraard. Het vergt ook een beetje ervaring, ik heb experimenten gedaan met zelfde sigaren aansteken met jetflame, gewone vlam en lucifers en ik proefde geen verschil in de sigaren en ze smaakten allemaal even lekker.
Bij een pijp kan ik me voorstellen dat je met een jetflame de kop idd kunt verbranden, maar met ook hier enige ervaring denk ik ook dat het best kan. Heb het nog niet geprobeerd, want ik vind met een normale vlam dat het ook prima gaat, maar buiten zou een jetflame best een uitkomst kunnen zijn.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door dinck »

heerenpijp schreef:
dinck schreef:Wat ik op electronische aanstekers tegen heb is dat ze kapot gaan en dan niet meer gerepareerd kunnen worden, althans dat is mijn ervaring met anstekers in de klasse tot zo'n € 50-60.
Zet hier het verhaal van Dukdalf weer tegen en wat is dan weer wijsheid. Meer dan 60 euro voor een aansteker betekent dat j m wil laten repareren. Als dat nieuwprijs is, heeft het geen zin. De vraag is nu, is een vuursteen aansteker zonder moeilijke electronische poespas betroubaarder. Ik denk van wel, als ik logisch denk. Dukdalf en anderen logenstraffen dst weer. Ik vrees dat het een gok zal blijven
Tja, daarom schrijf ik er nadrukkelijk bij dat het mijn ervaring is. Misschien moet ik er ook bij zeggen dat ik mijn aanstekers waarschijnlijk meer gebruik dan de gemiddelde pijproker omdat ik ook shag rook.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door rivulus »

Ik heb aardig wat goedkope piezo's versleten voor ik het zat was en mijn Peterson kocht. Mijn conclusie is dat wat de piezo's sloopt is het horizontaal houden van de aansteker als je ze voor een pijp gebruikt. Tijdens het aansteken hangt het mechaniek deels boven de tabak, waardoor de vlam + de tabaksrook neerslaat in het mechaniek. Als je pech hebt slaat ook vocht neer, wat funest is voor piezo kristallen. Mijn Peterson wordt na een tijdje helemaal zwart van het roet. Dat is niet erg, een vuursteen mechaniek kan er tegen. Als ik zin heb maak ik hem eens schoon met alcohol.
De piezo'z daarentegen houden na een periode van toenemende onbetrouwbaarheid op een gegeven moment helemaal op met werken. Jet aanstekers hebben meestal een langere tuit en hebben er minder last van.

Piezo is prima voor sigaretten en sigaren waarbij de aansteker er onder wordt gehouden, maar voor pijp ga ik liever voor iets mechanisch.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door dinck »

Inmiddels (sinds vanavond) heb ik ook een Old Boy, met shape chart en tool, een onverwacht cadeau:

Afbeelding

Me happy, very happy!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door rivulus »

Daar ga je nog heeel lang plezier van hebben [emoji1]
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Asmodeus »

Leuke uitvoering met die shape chart [emoji106]

kiske

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door kiske »

dinck schreef:Inmiddels (sinds vanavond) heb ik ook een Old Boy, met shape chart en tool, een onverwacht cadeau:

Afbeelding

Me happy, very happy!

Dat mag ook gerust! Hele fraaie.
Ik heb precies dezelfde en in de loop der tijd patineert ie mooi en wordt ie alleen maar fraaier!

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door dinck »

kiske schreef: Ik heb precies dezelfde en in de loop der tijd patineert ie mooi en wordt ie alleen maar fraaier!
Leuk!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Arclaud »

Leuke en handige aanwinst, Dinck.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Janno »

Mooi cadeau Dinck!
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door dinck »

Vreemd hoe dingen soms gaan. Ik dacht altijd dat ik heel tevreden was met lucifers om mijn pijp aan te steken, maar blijkbaar was er onbewust toch een onvervuld verlangen. Waarom heb ik anders een Zippo met pijpinsert geprobeerd, waarom heb ik dit topic opgezocht? Door dit topic ben ik toch weer gaan kijken naar pijpaanstekers en ben weer gaan twijfelen. Ik zag op ebay een Dupont die ik wél mooi vond, maar hikte erg tegen de prijs (325,- !!) aan. Eerlijk gezegd trok een Old Boy mij niet erg aan, al vind ik het moeilijk om precies te zeggen waarom. En nu heb ik er een cadeau gekregen van een vriendin die ik maar een paar keer per jaar zie en die mij twee of drie keer op een terrasje in de weer had gezien met mooie pijpen, een mooie pijpentas, een mooie tamper en toen blijkbaar vond dat er nog iets miste. En zo komen er twee dingen totaal onverwacht bij elkaar. Ik heb de keuze niet zelf gemaakt, maar nu ik hem heb - en inmiddels ook gebruikt heb - besef ik dat ik niets anders meer wil.

edit: taalfoutje!
Laatst gewijzigd door dinck op 31 aug 2015 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Ribbon »

Leuk dinck.

Mijn aanvankelijke scepsis t.o.v. een Old Boy heeft ondertussen plaats gemaakt voor een vrij hechte band met het apparaatje. Ik hoop voor je dat dit bij jou ook het geval zal zijn, al twijfel ik hier niet aan gezien het verhaal wat er aan vast zit. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

heerenpijp

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door heerenpijp »

Ik ben ooit met annejet vd zijl op stap geweest, zal ik haar eens opzoeken, en nog wat
Oude vriendinnen.............. :mrgreen: LOL LOL
Maar dat ie bevalt verbaasd me niks
Heeeel veel plezier ermee dinck
dinck schreef:Vreemd hoe dingen soms gaan. Ik dacht altijd dat ik heel tevreden was met lucifers om mijn pijp aan te steken, maar blijkbaar was er onbewust toch een onvervuld verlangen. Waarom heb ik anders een Zippo met pijpinsert geprobeerd, waarom heb ik dit topic opgezocht? Door dit topic ben ik toch weer gaan kijken naar pijpaanstekers en ben weer gaan twijfelen. Ik zag op ebay een Dupont die ik wél mooi vond, maar hikte erg tegen de prijs (325,- !!) aan. Eerlijk gezegd trok een Old Boy mij niet erg aan, al vind ik het moeilijk om precies te zeggen waarom. En nu heb ik er een cadeau gekregen van een vriendin die ik maar een paar keer per jaar zie en die mij twee of drie keer op een terrasje in de weer had gezien met mooie pijpen, een mooie pijpentas, een mooie tamper en toen blijkbaar vond dat er nog iets miste. En zo komen er twee dingen totaal onverwacht bij elkaar. Ik heb de keuze niet zelf gemaakt, maar nu ik hem heb - en inmiddels ook gebruikt heb - besef ik dat ik niets anders meer wil.

edit: taalfoutje!

heerenpijp

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door heerenpijp »

Asmodeus schreef:
Pellie schreef:Tjah, ik doe al 3 jaar met mijn jetflame van 7 euro. Doet het altijd :D Ach en als ze het na 3 mnd niet meer doen, koop je voor die paar euro weer een nieuwe, heb je ook nog eens wat anders ;-)
Maar ik snap ook best dat sommigen dure aanstekers kopen hoor....ieder zijn ding!!
Maak je je met die jetflame geen zorgen om je ketelranden van je pijpen ?
Hier een tevreden Zippo gebruiker trouwens, hoewel ik de laatste tijd voor de eerste aansteek graag een lucifer neem
Gister een jetflame gebruikt.
Man, das andere koek. Maar mijn mooie perenhout is er niet blij mee.
Je kunt het doseren maar ik schrok van het geweld. Niet voor mij.....

Er is een pijp-zippo met blauwe vlam zippo blue (zie youtube o.a.)
Lijkt me ook heftig en niet erg geschikt
Iemand ervaring??
Inmiddels ligt het budget op 100 eurie,

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door L.deJong »

heerenpijp schreef:
Asmodeus schreef:
Pellie schreef:Tjah, ik doe al 3 jaar met mijn jetflame van 7 euro. Doet het altijd :D Ach en als ze het na 3 mnd niet meer doen, koop je voor die paar euro weer een nieuwe, heb je ook nog eens wat anders ;-)
Maar ik snap ook best dat sommigen dure aanstekers kopen hoor....ieder zijn ding!!
Maak je je met die jetflame geen zorgen om je ketelranden van je pijpen ?
Hier een tevreden Zippo gebruiker trouwens, hoewel ik de laatste tijd voor de eerste aansteek graag een lucifer neem
Gister een jetflame gebruikt.
Man, das andere koek. Maar mijn mooie perenhout is er niet blij mee.
Je kunt het doseren maar ik schrok van het geweld. Niet voor mij.....

Er is een pijp-zippo met blauwe vlam zippo blue (zie youtube o.a.)
Lijkt me ook heftig en niet erg geschikt
Iemand ervaring??
Inmiddels ligt het budget op 100 eurie,
Ik heb de pipezippo blue, gebruikt maar (naar mijn mening) is dat toch meer voor sigaren, de vlam is veel te warm,
hierdoor kon ik de tabak niet lekker toasten, want de tabak werd meteen omgetoverd tot as.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: vuursteen aansteker gezocht CORONA ? NIET ELECTRONISCH

Bericht door Deadl0ck »

L.deJong schreef:
heerenpijp schreef:
Asmodeus schreef:
Pellie schreef:Tjah, ik doe al 3 jaar met mijn jetflame van 7 euro. Doet het altijd :D Ach en als ze het na 3 mnd niet meer doen, koop je voor die paar euro weer een nieuwe, heb je ook nog eens wat anders ;-)
Maar ik snap ook best dat sommigen dure aanstekers kopen hoor....ieder zijn ding!!
Maak je je met die jetflame geen zorgen om je ketelranden van je pijpen ?
Hier een tevreden Zippo gebruiker trouwens, hoewel ik de laatste tijd voor de eerste aansteek graag een lucifer neem
Gister een jetflame gebruikt.
Man, das andere koek. Maar mijn mooie perenhout is er niet blij mee.
Je kunt het doseren maar ik schrok van het geweld. Niet voor mij.....

Er is een pijp-zippo met blauwe vlam zippo blue (zie youtube o.a.)
Lijkt me ook heftig en niet erg geschikt
Iemand ervaring??
Inmiddels ligt het budget op 100 eurie,
Ik heb de pipezippo blue, gebruikt maar (naar mijn mening) is dat toch meer voor sigaren, de vlam is veel te warm,
hierdoor kon ik de tabak niet lekker toasten, want de tabak werd meteen omgetoverd tot as.
Een zippo blu is dan ook gewoon een jet flame, die niet instelbaar is, en met vuursteen ontstoken word in plaats van piezo.

En zoals ik al eerder opmerkte, hoort de vlam van een jetflame de tabak niet te raken. Die dingen branden rond de 1100 tot 1300 graden Celsius en geven gerichte hitte af. Met andere woorden, je dient aan te steken met de hitte die de vlam afgeeft, niet de vlam zelf, zoals bij lucifers of gewone gas of nafta aanstekers.

Deze hoge temperatuur is wat de jetflame juist zo geschikt maakt op te toasten, je kunt immers de temperatuur vrij gedoseerd controleren door de afstand tussen vlam en tabak te verkleinen of vergroten. Dit gaat beter met een gestuurde uitlaat zoals de jetflame, dan met een zachte vlam. Zo kun je de tabak net heet genoeg krijgen dat deze begint te krullen en te smeulen, vervolgens tampen, en ontbranden.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Eliminator »

Wat begon met een specifieke vraag (die inmiddels is beantwoord en heeft geleid tot een nieuwe aanschaf) is het een algemeen 'aansteker en/of lucifer'-topic'- topic geworden.
En dus samengevoegd met de reeds bestaande !
Afbeelding

Balthus

ST Dupont aanstekers

Bericht door Balthus »

Hallo,

Ik heb sinds kort een ST Dupont gouden gasaansteker.
Erg mooi ding, helaas werkt het niet (gas is op denk ik)
Blijkbaaar mag je Duponts enkel vullen met speciaal Dupont-gas. Het vergt ook ervaring (speciale methode)
Heeft iemand enig idee of er een Dupont-dealer rond Gent is? ik vind niks op google.

bedankt

Winslow Collector

Re: ST Dupont aanstekers

Bericht door Winslow Collector »

Balthus schreef:Hallo,

Ik heb sinds kort een ST Dupont gouden gasaansteker.
Erg mooi ding, helaas werkt het niet (gas is op denk ik)
Blijkbaaar mag je Duponts enkel vullen met speciaal Dupont-gas. Het vergt ook ervaring (speciale methode)
Heeft iemand enig idee of er een Dupont-dealer rond Gent is? ik vind niks op google.

bedankt
Zit Casa del Habanos nog in de Limburgstraat 60 in Gent? Daar heb je waarschijnlijk kans. Anders bel je ze vooraf even:
09 233 76 46

Draai het dopje van de vulopening en kijk in het dopje. Daar zit een stip verf in, waarvan de kleur overeenkomt met de kleur van de gas-ampul die je nodig hebt. Bijvoorbeeld rood voor de normale afmetingen, groen voor de slim-line modellen. Koop de juiste kleur vulling.

Het vullen van de Dupont aanstekers, en goed legen van de gas-ampul, is inderdaad een trucje:
De aansteker goed leeg maken, door even op het ventieltje te drukken waar je de aansteker moet vullen. Vaak hoor je nog een beetje gas ontsnappen (sissen).
Dan de aansteker 15-20 minuutjes in de diepvries leggen en de gas-ampul in de broekzak steken. Na die 15-20 minuten de (door lichaamswarmte in de broekzak) lichtjes verwarmde gas-ampul op de ijskoude aansteker draaien en de ampul loopt zo goed als geheel leeg in de aansteker. Lukt dat niet helemaal, dan even met het spulletje schudden. Door het transparante tuitje van de ampul kun je goed zien of de ampul geheel leeg is.

Succes.

Godfrey59

Re: ST Dupont aanstekers

Bericht door Godfrey59 »

Winslow Collector schreef:
Balthus schreef:Hallo,

Ik heb sinds kort een ST Dupont gouden gasaansteker.
Erg mooi ding, helaas werkt het niet (gas is op denk ik)
Blijkbaaar mag je Duponts enkel vullen met speciaal Dupont-gas. Het vergt ook ervaring (speciale methode)
Heeft iemand enig idee of er een Dupont-dealer rond Gent is? ik vind niks op google.

bedankt
Zit Casa del Habanos nog in de Limburgstraat 60 in Gent? Daar heb je waarschijnlijk kans. Anders bel je ze vooraf even:
09 233 76 46

Draai het dopje van de vulopening en kijk in het dopje. Daar zit een stip verf in, waarvan de kleur overeenkomt met de kleur van de gas-ampul die je nodig hebt. Bijvoorbeeld rood voor de normale afmetingen, groen voor de slim-line modellen. Koop de juiste kleur vulling.

Het vullen van de Dupont aanstekers, en goed legen van de gas-ampul, is inderdaad een trucje:
De aansteker goed leeg maken, door even op het ventieltje te drukken waar je de aansteker moet vullen. Vaak hoor je nog een beetje gas ontsnappen (sissen).
Dan de aansteker 15-20 minuutjes in de diepvries leggen en de gas-ampul in de broekzak steken. Na die 15-20 minuten de (door lichaamswarmte in de broekzak) lichtjes verwarmde gas-ampul op de ijskoude aansteker draaien en de ampul loopt zo goed als geheel leeg in de aansteker. Lukt dat niet helemaal, dan even met het spulletje schudden. Door het transparante tuitje van de ampul kun je goed zien of de ampul geheel leeg is.

Succes.

Zoo :shock: dat is even een operatie om een aansteker te vullen . Sinds twee weken in het bezit van een exacte China clone van onderstaande aansteker voor de hoge prijs van $ 9.50 inclusief verzenkosten :lol: Werkt helemaal goed , zwaar uitgevoerd met tamper en de hele reutemeteut in mooi zakje . Werkt het maar een jaar of zo laat ik dan wel weer een nieuwe komen ( als ik hem niet eerder ergens laat liggen wat vaak gebeurd bij mij :lol: )

Godfrey



Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Ik ben 'n petrol head. Zijn er naast de welbekende Zippo pijpaanstekers ook andere pijpaanstekers die gewoon op benzine draaien?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Wowbagger »

oehoe schreef:Ik ben 'n petrol head. Zijn er naast de welbekende Zippo pijpaanstekers ook andere pijpaanstekers die gewoon op benzine draaien?
De klassieker is de Nimrod pipelighter: http://www.ebay.com/bhp/nimrod-lighter

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Bedankt voor de tip. Ik heb 'n kleine collectie Zippo's (geen verzamelwoede, gewoon gebruiken die dingen) en 'n aantal benzine gedreven Ronsons variërend van de jaren dertig via de oorlog, fifties tot de huidige Chinezen. 'n Nimrod lijkt me 'n leuk hebbedingetje en conversation piece.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie