het ideale pijpenkabinet...

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

het ideale pijpenkabinet...

Bericht door janneman »

Afbeelding .......... Afbeelding

Nee, ik ben nog niet met de bouw van een pijpenkabinet begonnen, en dat kan ook nog lang duren voor ik eraan begin. Ik ben er pas een jaar of 10 over aan't piekeren (sedert de dag nadat ik mijn huidige pijpenrek af had zeg maar), dus het kan nog wel even duren... Maar het leek me wel leuk om mijn eigen afwegingen eens op een rijtje te zetten, en te kijken wat anderen daar zoal aan toe voegen.

Eerst eens even: wat is er zoal mis met mijn huidige rek? Om te beginnen heeft het ding geen deurtjes. Dat levert als voornaamste nadeel op dat de stelen in het licht staan, en dus sneller verkleuren; nu moet ik alle pijpen minstens 1 keer per jaar serieus goed poetsen, als ze in het donker zouden staan zou dat vermoedelijk heel wat minder worden (ze staan wel in de schaduw, dus het is al minder). Bijkomend voordele van deurtjes of iets dergelijks is dat stof minder kans krijgt; nu moet ik het rek geregeld helemaal leeg maken om het eens goed af te stoffen.

Een ander nadeel is dat het rek niet aan alle pijpen die ik normaal rook plaats biedt; zo heb ik een paar meerschuimers die ik toch graag in hun foedraal wil bewaren, en daarvoor is eigenlijk geen plaats (de plank waar nu mijn tabak staat was daar van origine voor bedoeld).

Het vorige punt raakt ook al aan iets anders; in feite is tabak minstens even belangrijk als de pijpen, en daarvoor zou dus ook wat meer plaats mogen zijn. Misschien niet voor de 'ijzeren voorraad' tabak, die is beter af als hij niet voor het grijpen ligt, maar er mag toch wel een ferme plek voor tabak ingeruimd worden; niet alleen wat open is, maar ook een soort van assortiment. Mijn eigen kleine tabakswinkel zeg maar.

Verder mis ik 'troep-ruimte'. Nu staat het pijpenrek op een tafeltje, en dat hele tafeltje is bezaaid met allemaal losse troepjes die bij het pijproken horen; asbakken, een vaasje voor pijpenragers, een paar foedralen met pijpen, aanstekergas, lucifers, pijpen die even schoongemaakt moeten worden en ga zo maar door (op de foto van mijn huidige rek is de zaak speciaal voor de foto even opgeruimd...). Bij het bouwen en inrichten van boekenkasten heb ik al snel geleerd dat je een hele kast opgeruimd kunt houden als je één of twee vakken gericht reserveert voor troep; de plek waar je tijdschriften, boeken waar je in bezig bent en dergelijke snel even in kunt mikken. Zoiets hoort ook bij een pijpenkabinet, denk ik.

Het laatste probleem met mijn huidige rek is meer esthetisch van aard. Nu zie je alle pijpen, en eigenlijk zie je daardoor geen enkele pijp echt goed. Het zou denk ik beter zijn als er in het kabinet één ruimte is, misschien met wat glazen schappen en een lampje erboven, waarin je een soort van presentatieruimte hebt. Beter 5 of 10 pijpen echt in het zonnetje, dan een hele kast...

Een nieuw rek zou alle bovenstaande problemen moeten oplossen, en nog wat extra plek aan pijpen moeten bieden ook. Toch?

Dat laatste is meteen een van de eerste punten van twijfel. Lege plekken in een rek smeken om gevuld te worden, en dat is misschien een extra drijfveer die de meesten van ons nu net niet nodig hebben. :? Als die lege plekken niet in het zicht zijn valt die schade dan misschien wel weer mee.

Een andere vraag is of wel alles op één plek bij elkaar moet. Ik noemde al de ijzeren voorraad, die misschien beter in mijn berging kan blijven, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen hun spullen net zo gemakkelijk op ene paar plekken opbergen. In mijn geval is dat niet echt een optie; ik zit krap in mijn ruimte, alles wat ik elders opberg veroorzaakt daar weer een probleem. Voor mij mag dus alles bij elkaar komen.

In grote lijnen is het nieuwe pijpenkabinet wel duidelijk:
- plaats voor 80 tot 100 pijpen, de meesten niet in het zicht.
- een (half?) open ruimte voor losse troep die ik bij de hand wil hebben zoals asbakken, tafel-pijpen-rekje, wat losse pijpen waar ik iets mee moet, de open tabak en allerlei klein grut.
- een flinke ruimte voor tabak.
- een aantal laden voor losse pijpentroepjes zoals ragers, lucifers, onderhoudsspullen en dergelijke.

Over de feitelijke indeling blijft ook dan nog genoeg te piekeren over... Mijn eerste idee was eigenlijk om mijn huidige kast gewoon te verdubbelen; stel je een 2e kast van nagenoeg gelijk model voor, zaag die van boven naar beneden door, en schroef die met de achterkant naar voren en met scharnieren aan de zijkanten tegen de eerste kast op. Twee deuren die openzwaaien, met in de deuren plaats voor pijpen, in de achterkast plaats voor pijpen, en onder een plank voor tabak en troep die eens zo diep is, en 4 laatjes die eens zo diep zijn. Nadeel: geen display, en ik vrees dat de kast voorover zal kieperen als de deurtjes met pijpen iets te zwaar zijn (gemengde berichten in het lokale nieuwsblad: Pijproker verpletterd onder eigen pijpenkabinet).

Maak 3 deuren in plaats van 2, met in de middendeur glas voor een display-ruimte, en laat de onderkant met laatjes en plank iets verder naar voren komen. Zet er nog een grotere kast of lade onder voor tabak, en dan zitten we ongeveer op de kasten die ik de afgelopen weken ben aan't schetsen geweest. Al met al zou het wel werken, maar ik ben toch niet helemaal zeker of dit nu is wat ik wil. Ik zou ook kunnen kiezen voor de meeste pijpen in brede en niet te hoge laden, en de tabak in de twee gesloten (?) zijkasten. Misschien iets gemakkelijker te maken, en misschien geeft het ook nog wat meer ruimte voor een leuke display-ruimte. Enfin, ik pieker nog maar vrolijk even verder...

Wordt vervolgd...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Janneman; Hetgeen je omschrijft moet denk ik niet zo moeilijk zijn om te maken. Alleen moet je er wel 100% zeker van zijn wat je wilt...:) En das het moeilijke eraan. Ikzelf wil een pijpen kastje maken, maar ik heb nu teveel tabak om in een kastje te plaatsen. Dus het zal dan een grotere kast moeten worden. En daar hebben wij te weinig ruimte voor. Plus mijn partner zal het niet echt top vinden. Een speciale kast voor je pijpen... je lijkt wel gek... Dus... nog ff piekeren over het hoe en wat... Succes met jouw gepieker...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Hoe de exacte vorm ook gaat worden, het is sowieso een doordachte keuze, veel succes !
Afbeelding

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

De ideale kast is toch gewoon een inloopkast :D?

Ik zie al een aantal forumleden bij Janneman thuis uit hun dak gaan à la Heineken reclame :lol:

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Afbeelding Whaaaaaaaaaa Afbeelding


:wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Harmen schreef:De ideale kast is toch gewoon een inloopkast :D?

Ik zie al een aantal forumleden bij Janneman thuis uit hun dak gaan à la Heineken reclame :lol:
:shock: :D :D :D Ik zie vooral mezelf uit mijn dak gaan :D :D :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Inderdaad, hoewel je nog twijfelt, al op zijn minst goed over nagedacht.

De tabak lijkt inderdaad een ruimere plaats te verdienen.

Niettemin vond ik je oude pijpenkabinet wel iets hebben hoor. Zoiets kan ik best zelf wel gebruiken. Ik las in een andere topic hoe je die gebouwd had (meen ik mij te herinneren), maar heb je nog enig idee (ruw geschat) van de totale vervaardigingsprijs? Misschien begin ik er zelf wel eens aan in de nabije toekomst.

Groetjes
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Even opgezocht, 10 jaar geleden was nog de gulden-tijd; ik heb toen 140 gulden uitgegeven, dat zou iets van 65 euro zijn (al komt daar dan wel weer 10 jaar inflatie bij, en ik vrees dat ik nu gewoon 150 euro voor dat ding zou reserveren. Dat is dan wel alles bij elkaar; de pot beits was ongetwijfeld pas half leeg, ik heb vermoedelijk ook wel een nieuw setje boortjes gekocht, en bepaalde onderdelen zoals profiellatjes en koperen knopjes kosten onevenredig veel geld.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

OK, bedankt. Dat is dan iets om in de komende maanden eens uit te proberen.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Even voor de goeie orde; ik ben bepaald geen meester-houtbewerker, en ik heb ook geen echte werkplaats. Ik heb een boormachine, een handzaag en een decoupeerzaag (waar ik geen rechte lijn mee kan zagen :-)) en werk half buiten (het zagen) en half in de woonkamer (alles wat wat minder rommel maakt).

Ik denk dat dit soort dingen voor de meeste mensen best te doen is. Ik gebruik gewoon vurenhout, en beits om het later een mooi kleurtje te geven. Het nadeel van vurenhout is dat het te zacht is voor echt mooie houtverbindingen, maar het voordeel is dat het goedkoop is en dat schroeven een stuk gemakkelijker is dan een mooie zwaluwstaart-verbinding :-)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Net wat ik zoek, ik ben ook niet zo superhandig maar kan me iet of wat uit de slag trekken met een zaagje, schroevendraaier en boormachien.
Dus goed te lezen dat het doenbaar is voor een amateur. Thx
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Janneman; Gewoon zo door blijven gaan zoals je nu doet. Als je een echt werkplaats hebt dan gaat de charme en de romantiek voor een groot gedeelte verloren, vindt ik persoonlijk...
@Jarnogab; kijk eens op de site van twocousins.com, daar hebben ze heel leuke ontwerpen en uitvoeringen. Dan heb je iig meerdere voorbeelden voor wat je misschien zelf wilt/kunt maken.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ah, heel goed, die was ik alweer vergeten:

http://www.twocousinspiperacks.com/TCPR ... index.html
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Leuke site om ideeën op te doen!
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Dit is een leuk systeem zeg, origineel en de pijpen worden op een fraaie manier tentoongesteld zo !


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Eliminator schreef:Dit is een leuk systeem zeg, origineel en de pijpen worden op een fraaie manier tentoongesteld zo !


Afbeelding
Ooit.... :roll:

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ja.... Ooit. Maar dan wel twee maal zo hoog en drie keer zo breed, met een mega onderkast waar heeeel veel tabak in kan. Ik denk dat mijn ideale aantal pijpen op tussen de 10 en 14 komt. Maar wel een giga voorraad aan tabak... :sw (T)
Ik heb nog een aantal wensen voor echt mooie freehand pijpen, en tussendoor spaar ik gewoon hier en daar wat blikken heel lekkere tabak...
:B
Laatst gewijzigd door St Patrick op 03 mei 2011 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:Ja.... Ooit. Maar dan wel twee maal zo hoog en drie keer zo breed
Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk :P

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5379
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

dit :

http://www.pipesandtobaccos.com/pataall ... 0.php?i7s1

is dan wel geen kabinet, maar ik vind het een prachtige staander.
Je moet maar es kijken naar de foto's van de 'geladen' staander.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Eliminator schreef:Dit is een leuk systeem zeg, origineel en de pijpen worden op een fraaie manier tentoongesteld zo !
Ik vind dat soort ophangingen maar niets, ik heb altijd schrik dat op lange termijn het mondstuk en vooral de passing van het mondstuk eronder gaan lijden doordat de hele kop naar beneden trekt aan het mondstuk...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

De klemmetjes die ze in winkel hebben zijn in twee varianten ook gewoon te koop:

Afbeelding

http://www.tecon-gmbh.de/product_info.p ... ts_id=1883

Dit is de met 'handvaten-plastic' overtrokken soort, je hebt ze ook met een bekleding van fluweelachtig materiaal, die hebben ze bij Heinrichs (maar ik zie ze niet online).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Janneman; Das een mooie site... Deze kende ik nog niet maar wat een assortiment zeg. Daar ga ik vanavond met een pijpje latakia eens even lekker voor zitten en doorheen scrollen... Thanx...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

blijft wel uitkijken met eenzijdige verkleuring ben ik altijd bang voor,
daarom heb ik gekozen om voorzijde ketel aan lichtkant te plaatsen ipv zijkant...


Eliminator schreef:Dit is een leuk systeem zeg, origineel en de pijpen worden op een fraaie manier tentoongesteld zo !


Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

St Patrick schreef:@Janneman; Das een mooie site... Deze kende ik nog niet maar wat een assortiment zeg. Daar ga ik vanavond met een pijpje latakia eens even lekker voor zitten en doorheen scrollen... Thanx...
:B
Let op, ernstig frustrerende site; ze hebben heel veel mooie spullen op foto staan, maar niet op voorraad (dan staat er ook geen prijs). Aan de andere kant wel een veilige site op die manier :P
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ik had al stiekem gekeken bij de te verkrijgen blokken Bruyere, en daar staan er idd een paar tussen waar geen prijs bij staat. Dus ook niet in het assortiment...:( Maar de overige items blijven over en daar valt nog voldoende kijkplezier uit te halen... Ik ga vanavond toch ook maar weer eens op de site van twocousins. Ff kwijlen bij de nieuwe ontwerpen pijpenkasten... Het wordt al met al een drukke avond... :lol:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

multiballs schreef:blijft wel uitkijken met eenzijdige verkleuring ben ik altijd bang voor,
daarom heb ik gekozen om voorzijde ketel aan lichtkant te plaatsen ipv zijkant...
Hmm,... over nagedacht ! Had ik niet zozeer bij stil gestaan,.. maar het ziet er wel leuk uit. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

@ Janneman (/ @ Martin)

Dat zijn handige klemmen, misschien ook iets voor Martin, had begrepen dat hij (zelf ingepakte) gereedschapklemmen gebruikte, als dit netjes met rubber omgoten is, is dat misschien wel een fraaie oplossing.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: het ideale pijpenkabinet...

Bericht door Victor Baarn »

janneman schreef:wordt ervolgd...
Beetje laat, ik lees het onderwerp nu pas, maar is het ook niet een optie om een onderbouw bij je huidige pijpenkabinet te maken waar je je romel in kwijt kunt? Enige nadeel is dat je dan nog steeds geen deurtjes hebt.

Plaats reactie