Pijpruimer

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijpruimer

Bericht door maboc »

robvoorburg schreef:Zoals geschreven Maboc, heb ik het verhaal van horen zeggen/lezen,
zelf in de praktijk nooit enige hinder/schade van ondervonden.
Ik zou wel vreselijk balen als het met overkwam zeg.
Een erg koude pijp aansteken lijkt mij inderdaad niet raadzaam, ik bewaar
mijn pijpen daarom altijd op kamertemperatuur, of "verwarm" de pijp
eerst enige tijd voor in mijn handen, alvorens aan te steken.
Bij mij staan de pijpen tegenwoordig in de woonkamer. Dus echt heel koud worden ze niet gelukkig.
Bedenk dat de ene tabak een hardere koollaag achterlaat dan de andere.
Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik ga er 'just for fun' eens wat op letten.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpruimer

Bericht door janneman »

Ik denk inderdaad dat de ene koollaag de andere niet is. Misschien door de manier van roken, misschien door de gebruikte tabak, maar sommige koollagen zijn eigenlijk heel kwetsbaar, terwijl andere koollagen zo hard als glas lijken te zijn.

Ik heb wel pijpen gezien die door een koollaag uit elkaar gedrukt waren, maar dan heb je het wel over een keiharde koollaag van een mm of 5 dik, met nog net een potlood-dik gat voor tabak in het midden! Ik heb er helaas nooit foto's van gemaakt, misschien daar Annie bij zijn opknappers soms wel eens zoiets tegen komt.

Edit: Ha, Kapitein Haddock had me ooit een foto gestuurd van iets dat in elk geval die kant op ging:
Afbeelding
Wat je hier ook ziet is dat de koollaag niet egaal is; naar rechtsboven is hij dunner, en je kunt ook een beetje zien dat hij dieper in de kop dunner is. En het zijn met name dat soort onregelmatigheden -in combinatie met een echt harde koollaag- dat uiteindelijk de pijp uit elkaar wringen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Zo! Das een flinke laag zeg.
Zo ver mag het toch in principe niet komen hè.
Allemachtig zeg, hij is echt royaal. ;p

Zeg, je kunt dus in principe je pijp zó lang niet ruimen, tot je een 5mm koollaag hebt? Of beter al van tevoren ruimen dan? Is 5mm de max in deze. Nou ja de max, de foto laat wel meer zien, maar wat acceptabel is en nog kan. Of ruim je al bij 3mm bijvoorbeeld?
Ik vergelijk het een beetje met een distributieriem vervangen dan maar.
Normaal gesproken bij ..tig...km word dat gedaan en anders om de zoveel jaar. Kan je daarvan ook spreken met ruimen dan? Dus of bij zoveel mm, of na zoveel rookbeurten?
Het zal natuurlijk ook verschil hebben in de zin van, welke tabak, welke pijp, want alles is van invloed heb ik inmiddels begrepen.
Machtig interessant overigens deze nieuwe hobby ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Dolledokus schreef:Zo! Das een flinke laag zeg.
Zo ver mag het toch in principe niet komen hè.
Allemachtig zeg, hij is echt royaal. ;p

Zeg, je kunt dus in principe je pijp zó lang niet ruimen, tot je een 5mm koollaag hebt? Of beter al van tevoren ruimen dan? Is 5mm de max in deze. Nou ja de max, de foto laat wel meer zien, maar wat acceptabel is en nog kan. Of ruim je al bij 3mm bijvoorbeeld?
Ik vergelijk het een beetje met een distributieriem vervangen dan maar.
Normaal gesproken bij ..tig...km word dat gedaan en anders om de zoveel jaar. Kan je daarvan ook spreken met ruimen dan? Dus of bij zoveel mm, of na zoveel rookbeurten?
Het zal natuurlijk ook verschil hebben in de zin van, welke tabak, welke pijp, want alles is van invloed heb ik inmiddels begrepen.
Machtig interessant overigens deze nieuwe hobby ;p
5mm is best veel hoor!
Als je een normale pijpboring hebt die ong. 23 mm is en je trekt daar dan nog eens 2x5=10mm vanaf hou je niet veel meer over.
Ik zelf doe niet echt aan meten, maar denk dat ik in de meeste pijpen een laag van 1 tot 2 mm heb, wordt hij dikker, wordt geruimd tot ong. 1 mm.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Paul Tummers schreef:denk dat ik in de meeste pijpen een laag van 1 tot 2 mm heb, wordt hij dikker, wordt geruimd tot ong. 1 mm.
Ik ren nog niet zo gek lang rond in deze wonderlijke wereld. ;p Maar ik gok dat ik er ook zo eentje ben/word Paul. Gewoon netjes bijhouden en op tijd ruimen. Des te beter voor je smaak en je pijp zelf lijkt me.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Pijpruimer

Bericht door gezel »

Ik ruim op tijd.
Ik houd niet van "enge" koppen. :roll:

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijpruimer

Bericht door maboc »

Die foto spreekt voor zichzelf zeg.
Zoveel koollaag heb ik nog nooit in een pijp gezien. En ik kijk toch al zeker wel een heel jaar mee 8)

Zover hoop ik het toch niet te laten komen zeg. Dan heb ik mijn schuurpapiertje al wel weer opgezocht. Tot nog toe zijn de laagjes kool in mijn pijpen dusdanig bros dat ik ze vrij eenvoudig kan verwijderen.

Neemt niet weg dat ik de woorden van RobVoorburg ter harte neem, en eens ga opletten of verschillende tabakken wezenlijk andere koollagen op leveren.
--
Cheers maboc

Animalis

Re: Pijpruimer

Bericht door Animalis »

Jeetje zeg wat een flinke kool laag. Op zich kan ik me wel in denken dat dit gebeurd, als ik naar mijn baas (76 jaar) kijk dan zie ik een pijp die constant gerookt word. Hij wisselt niet van pijp en heeft ook geen pijpenruimer. Met zijn duim drukt hij het tabak aan en wanneer hij uit gerookt is dan klopt hij de pijp leeg. Zijn pijp is gehavend en heeft zover ik kon zien ook een behoorlijke koollaag.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Eliminator »

Zolang de koollaag glad en regelmatig is kan hij best een tijdje mee, te snel ruimen is ook niet goed, mijn nadeel is dat ik vrijwel altijd buiten rook en dus de wind invloed heeft op mijn pijp.
Dat betekend dat de koollaag in mijn pijpen nooit echt netjes glad opgebouwd worden, en altijd vrij onregelmatig aangroeien, en daar ben ik bang voor.
Verschillen in de dikte van de koollaag betekend verschillende temperaturen in de pijpwand, en ik ben wat angstig voor scheurvorming (verschillende uitzettingen), dus ik ruim mijn meest gerookte pijpen eens per jaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpruimer

Bericht door janneman »

Animalis schreef:Jeetje zeg wat een flinke kool laag. Op zich kan ik me wel in denken dat dit gebeurd, als ik naar mijn baas (76 jaar) kijk dan zie ik een pijp die constant gerookt word. Hij wisselt niet van pijp en heeft ook geen pijpenruimer. Met zijn duim drukt hij het tabak aan en wanneer hij uit gerookt is dan klopt hij de pijp leeg. Zijn pijp is gehavend en heeft zover ik kon zien ook een behoorlijke koollaag.
Precies Animalis, dat is de manier waarop je dus zo'n koollaag kweekt. Dag en nacht dezelfde pijp, en ja, na een jaar of 5 -of langer- begint ene pijp er langzaam zo uit te zien. In de tijd waarin je baas vermoedelijk leerde roken was het dan ook heel normaal dat een pijp op gegeven moment gewoon stukgerookt was.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpruimer

Bericht door robvoorburg »

Zolang er geen zichtbare koollaag in je pijp ontstaan is, is je pijp
niet ingerookt.

Het aparte is dat de ene pijp/merk sneller ingerookt raakt dan de
andere.
Vroeger kreeg ik er met een nieuwe Petersons een punthoofd van
zolang als het duurde voordat er enige sprake van de aangroei
van een koollaagje was.

Aan de andere kant verbaasde ik me over de korte tijd die nodig was
bij een Winsløw.

Nadat er zich die "belangrijke" koollaag in je kop heeft afgezet kan je
een waardeoordeel geven over de rookeigenschappen van je nieuw
verworven dame.
Dus (zo is mijn ervaring) is de aankoop van een nieuwe pijp steeds
een avontuur.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Dolledokus schreef:
Paul Tummers schreef:denk dat ik in de meeste pijpen een laag van 1 tot 2 mm heb, wordt hij dikker, wordt geruimd tot ong. 1 mm.
Ik ren nog niet zo gek lang rond in deze wonderlijke wereld. ;p Maar ik gok dat ik er ook zo eentje ben/word Paul. Gewoon netjes bijhouden en op tijd ruimen. Des te beter voor je smaak en je pijp zelf lijkt me.
Ik denk zelf dat een goed onderhouden pijp beter smaakt en als het rookkanaal goed schoongehouden wordt heb je ook minder kans op schadelijke stoffen in je mond, lijkt mij minder ongezond als die vieze smurrie naar binnen slurpen die vaak ontstaat als je je pijp maar eens in de zoveel tijd schoonmaakt. Ik maak ze schoon na iedere keer dat ik ze rook, vooral het eind van het mondstuk niet vergeten waar het rookkanaal overgaat in een soort platte trechter.
Broenssoem ligt dat toevallig bij heerlen?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Sidekickelvis »

janneman schreef: Afbeelding
Mijn Lamboley opkalefater zag er zo uit en die heb ik met een senior reamer in vijf minuten weer open gekregen! Rookt nu weer als een malle!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Sidekickelvis schreef:
janneman schreef: Afbeelding
Mijn Lamboley opkalefater zag er zo uit en die heb ik met een senior reamer in vijf minuten weer open gekregen! Rookt nu weer als een malle!
Het is in ieder geval een pijp die iemand heel graag gerookt heeft.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Paul Tummers schreef: Broenssoem ligt dat toevallig bij heerlen?
Dat klopt volkomen Heer Tummers ;p
De oude schrijfwijze gebruikt van wat nu bekend staat als "Brunssum"
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Dolledokus schreef:
Paul Tummers schreef: Broenssoem ligt dat toevallig bij heerlen?
Dat klopt volkomen Heer Tummers ;p
De oude schrijfwijze gebruikt van wat nu bekend staat als "Brunssum"
Mocht jij op een van je tabaksinkopen toevallig op een adres aanlanden waar ze nog Friesche Heerenbaai verkopen laat het me dan weten svp?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Pijpruimer

Bericht door gezel »

Paul Tummers schreef: Mocht jij op een van je tabaksinkopen toevallig op een adres aanlanden waar ze nog Friesche Heerenbaai verkopen laat het me dan weten svp?
Een paar maanden geleden gekocht in Geleen.
Tabakszaak aan de Mauritslaan hoek Annastraat.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

gezel schreef:
Paul Tummers schreef: Mocht jij op een van je tabaksinkopen toevallig op een adres aanlanden waar ze nog Friesche Heerenbaai verkopen laat het me dan weten svp?
Een paar maanden geleden gekocht in Geleen.
Tabakszaak aan de Mauritslaan hoek Annastraat.
Moet ik daar ook binnenkort even binnenlopen, weet waar je bedoelt; bij Jan Engelen, mijn vaste sigaren/pijptabakleverancier toen ik nog in Sittard woonde,dank je!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijpruimer

Bericht door maboc »

Paul Tummers schreef:
Dolledokus schreef:
Paul Tummers schreef: Broenssoem ligt dat toevallig bij heerlen?
Dat klopt volkomen Heer Tummers ;p
De oude schrijfwijze gebruikt van wat nu bekend staat als "Brunssum"
Mocht jij op een van je tabaksinkopen toevallig op een adres aanlanden waar ze nog Friesche Heerenbaai verkopen laat het me dan weten svp?
Als je heel erg omhoog zit kan ik wel even bij je bij "De oude leeuw" in Rijswijk langsgaan, en naar je opsturen. Wordt dan wel een relatief duur pakje baai. Maar goed...je zegt 't maar.
--
Cheers maboc

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

maboc schreef:
Paul Tummers schreef:
Dolledokus schreef:
Paul Tummers schreef: Broenssoem ligt dat toevallig bij heerlen?
Dat klopt volkomen Heer Tummers ;p
De oude schrijfwijze gebruikt van wat nu bekend staat als "Brunssum"
Mocht jij op een van je tabaksinkopen toevallig op een adres aanlanden waar ze nog Friesche Heerenbaai verkopen laat het me dan weten svp?
Als je heel erg omhoog zit kan ik wel even bij je bij "De oude leeuw" in Rijswijk langsgaan, en naar je opsturen. Wordt dan wel een relatief duur pakje baai. Maar goed...je zegt 't maar.
Bedankt voor het aanbod, misschien moet er nog op terugkomen, maar ik ga eerst in Geleen proberen.
De 2 plaatsen waar ik normaal mijn tabak koop hebben navraag voor mij gedaan en het zou zijn dat men de produktie totaal heeft stopgezet.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijpruimer

Bericht door maboc »

Paul Tummers schreef:
maboc schreef:
Paul Tummers schreef:
Dolledokus schreef: Dat klopt volkomen Heer Tummers ;p
De oude schrijfwijze gebruikt van wat nu bekend staat als "Brunssum"
Mocht jij op een van je tabaksinkopen toevallig op een adres aanlanden waar ze nog Friesche Heerenbaai verkopen laat het me dan weten svp?
Als je heel erg omhoog zit kan ik wel even bij je bij "De oude leeuw" in Rijswijk langsgaan, en naar je opsturen. Wordt dan wel een relatief duur pakje baai. Maar goed...je zegt 't maar.
Bedankt voor het aanbod, misschien moet er nog op terugkomen, maar ik ga eerst in Geleen proberen.
De 2 plaatsen waar ik normaal mijn tabak koop hebben navraag voor mij gedaan en het zou zijn dat men de produktie totaal heeft stopgezet.
Okidoki. Aarzel niet om even te vragen mochten je vast adressen niet kunnen leveren.

Helemaal stop gezet? Ik hoop dat het een fabeltje is, want ik vind de Friesche Heerenbaai toch wel erg prettig om te roken.
Welnu we zullen het wel merken op den duur.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Als ik wat tegenkom zal ik aan je denken Paul.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
sp113438
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mei 2013 05:35

Re: Pijpruimer

Bericht door sp113438 »

Ik zoek een ruimer voor mijn Falcon pijpen.
Ik doe het tot dusver met mijn Zwiters zakmes met afgebroken punt.
Dat lukt wel een beetje, maar ik wou wel wat professionelers aanschaffen.
Falcon pijpen, Djeep Paris aansteker, Troost & Borkum Riff Tabakken

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Een reamer is niet verkeerd. Ligt hier ook. (senior pipe reamer) Dit gebakje bijvoorbeeld.

Afbeelding

Je hebt ook andere natuurlijk, maar die zijn vaak slopend voor je pijp. Dat is tenminste toch wat de tabakenist verteld en ik gok meerderen hier. The Rocket Reamer bijvoorbeeld. Lukt wel, maar je drukt je kop uit elkaar met zo`n ding. Das mijn idee althans. En die Senior reamer kan je exact afstellen naar je ketel. Werkt perfect. Check ebay eens of zo, vast te vinden. Ik had mazzel op Marktplaats voor een tientje!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Sidekickelvis »

Ik weet er 1 te koop voor €25. Mijn tabaksboer heeft er nog 1 liggen. Nieuw.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Heb er zelf een al meer dan 20 jaar, kan alleen maar positiefs er over melden, er is echter iets dat je wel in de gaten moet houden; ruim in meerdere kleine stappen, anders vreet hij zich in de koollaag vast en nog een opmerking; door de vorm van de mesjes of schrapers blijft er in een rechte tabaksketel onderin toch nog een flinke laag kool aan de wanden zitten terwijl de bodem wel geruimd wordt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpruimer

Bericht door robvoorburg »

Klopt Paul, ik gebruik hem meestal in combinatie met het Savinelli mes.

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Pijpruimer

Bericht door eka_nl »

Robb schreef:

Dit filmpje heeft me destijds doen besluiten de reamer te kopen die Paasei eerder aanprijst. Het scheelt ook een stuk in de pegels :wink:

Goed filmpje! Heb nog nooit een pijp schoon gemaakt en wil het toch eens gaan proberen. Dit is erg nuttig

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpruimer

Bericht door robvoorburg »

Te zijner tijd ontkom je er niet aan, laat altijd wat van de
koollaag zitten.

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Pijpruimer

Bericht door eka_nl »

nou, er staan een paar pijpen te koop bij de tweedehands winkel op de hoek die door de eigenaar gerookt zijn en erg vies. Nu dacht ik dat ik daar mooi op kan oefenen met opknappen. vandaar mijn interesse nu. Nou heb ik eigenlijk meer met die mesjes ipv die reamers. Ik hou wel van het degelijke handwerk. Wist niet dat dat kon, kende alleen die reamers

Plaats reactie