Pijpruimer

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Sidekickelvis »

Oh ja, bedankt voor het navigeren Eliminator!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Eliminator »

Sidekickelvis schreef:Oh ja, bedankt voor het navigeren Eliminator!
Welcome ! :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Sidekickelvis »

Ruimer is binnen! Meteen ff gebruikt om een opkalefater uit een Franse brocanterie te ruimen. W@erkt goed! er kwam een flinke koolllaag los en de pijp kan weer gerookt worden.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Pijpruimer

Bericht door JanSt »

Deze pijpruimer heb ik ook. 30 jaar geleden gekocht. Hoewel ik dus een lange tijd geen pijp meer heb gerookt en onlangs weer begonnen ben. Het het een zeer goed instrument. Werkt perfect. En kan dus een hele tijd mee. Gefeliciteerd
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Pijpruimer

Bericht door annie69 »

hier nog een pijpruimer annex stopper van pipemaster

werkt redelijk ze hebben scherpe kanten.
Afbeelding

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re:

Bericht door Paul Tummers »

Kynikos schreef:Afbeelding
Zoiets?
Mooi ding, laat het niet zo in je auto liggen want je hebt grote kans dat je problemen met de politie krijgt, die zien tegenwoordig in heel veel normale gebruiksvoorwerpen een wapen; voor beeld is een doodgewone keukenschaar die de eigenaar in zijn handschoenenkastje had liggen, deze had volgens de betrokken politiefunctionaris ingepakt moeten zijn.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Wallace schreef:Ik ben op zoek naar een pijpruimer en heb onderstaande gezien op internet.

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee? Prijzen variëren van €27,00 t/m €35,00. Hier komen dan nog verzendkosten bij.
Nu vind ik zelf €27,00 inclusief verzendkosten maximaal.
Ik gebruik deze al jaren, werkt goed als je maar heel voorzichtig begint en iedere keer maar een heel klein beetje bijstelt anders vreet hij zich vast.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Pijpruimer

Bericht door Wallace »

Paul Tummers schreef:
Wallace schreef:Ik ben op zoek naar een pijpruimer en heb onderstaande gezien op internet.

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee? Prijzen variëren van €27,00 t/m €35,00. Hier komen dan nog verzendkosten bij.
Nu vind ik zelf €27,00 inclusief verzendkosten maximaal.
Ik gebruik deze al jaren, werkt goed als je maar heel voorzichtig begint en iedere keer maar een heel klein beetje bijstelt anders vreet hij zich vast.
Sinds enkele weken heb ik deze ruimer in bezit, werkt inderdaad perfect
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Re:

Bericht door meindert »

Paul Tummers schreef:
Kynikos schreef:Afbeelding
Zoiets?
Mooi ding, laat het niet zo in je auto liggen want je hebt grote kans dat je problemen met de politie krijgt, die zien tegenwoordig in heel veel normale gebruiksvoorwerpen een wapen; voor beeld is een doodgewone keukenschaar die de eigenaar in zijn handschoenenkastje had liggen, deze had volgens de betrokken politiefunctionaris ingepakt moeten zijn.
Ik ga deze ook maken,maar dan van een driekante vijl!

Groet, Meindert
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Ik vond dit topic en trek het nog eens even boven.

Ben op zoek naar een pijpenruimer dus.
Is dat plastic geval van 9 euro wat? http://www.annonces.de/Shop/cgi-bin/his ... artikel_de
Wie heeft em en ben je er ook content mee? Does it do the job?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijpruimer

Bericht door maboc »

Zelf wel eens met een schuurapiertje aan de klus geweest. Dat werkt ook best aardig.
Denk dat de pijpenruimer wel een wat egaler resultaat veroorzaakt.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpruimer

Bericht door Dukdalf »

Beter te laat dan te vroeg geruimd...

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Nou, ik heb een Engels driepotertje waar een soort van mes aanzit.
Ik moet zeggen dat dat aardig gaat daarmee, maar je hebt nadien zo`n enorme deuk in je vinger, en na een aantal keren ook niet meer zo`n goesting om nog flink te ruimen ;p
Daarom vroeg ik me af of die plastic ruimer http://www.annonces.de/Shop/cgi-bin/his ... artikel_de (is toch plastic of niet?) iets zou zijn. Niet te duur en hopenlijk does the job.

Edit : de verzendkosten zijn ook niet mals zeg. Even duur als het ding zelf!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Normaal is alle waar naar zijn geld, echter de positive feedback geeft toch ook weer te denken.
Een ding is wel het overwegen waard; zoals ik het zie, wordt ook de bodem van de pot geruimd en het is nog maar de vraag of je dat wil.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Hmm, daar zit wat in Paul.
Zou zo`n senior dus beter zijn wellicht, die pakt geen bodem als ik die goed bekijk.
Overigens leek me dit ook wel erg leuk Amerikaanse ruimer
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Ziet er wel geinig uit, of het werkt weet ik niet.
Ik heb al meer als 30 jaar een instelbare ruimer, was toen niet goedkoop maar het werkt wel.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

De Seniors zijn ook instelbaar meen ik.
Ik vond die ook erg grappig ja, of het werkt, werkelijk geen idee. Zowiezo lijkt het ding mega groot, maar dat zal de foto zijn gok ik zo.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpruimer

Bericht door janneman »

Dolledokus schreef: Daarom vroeg ik me af of die plastic ruimer http://www.annonces.de/Shop/cgi-bin/his ... artikel_de (is toch plastic of niet?) iets zou zijn. Niet te duur en hopenlijk does the job.
Ik gebruik dat type ruimer al jaren, en wat mij betreft is dat de perfecte ruimer voor alles behalve mijn Falcon's (die vaak een nadrukkelijke V-vormige ketel hebben). Nadat ik die gekocht had kon de rest uiteindelijk de la in. Nu was die toen ik kocht wel vrij duur, maar volgens mij is wat je in je link had staan dezelfde als deze: http://www.haddockspipeshop.com/en/prod ... eamer-set/. Die ken ik, en die is zo goed als wat ik zelf heb. Koppen kunnen perfect naar één van de 4 maten toe geruimd worden, zonder hapjes of onregelmatigheden. En ik vind het inderdaad wel prettig dat hij echt tot op de bodem ruimt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Ik gebruik deze uitvoering al meer dan 30 jaar.
Aangezien ik mijn pijpen tot op de bodem leegrook vind ik het wel prettig dat hier wat exta kool blijft zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Hey dag Jan,

Jouw link van Haddocks is idd dezelfde als de mijne.
Had je deze al gezien overigens? Leek me de job ook wel te doen en nog een grappige ook.
Amerikaanse ruimer
Maar een berichtje gestuurd aan de man. Was alleen al leuk voor de heb ervan.

Zo heb ik niet direct een ruimer nodig, dus ik heb de tijd wat dat betreft, maar ik denk het komt er toch een keer van en aangezien ik last van pkz heb. Ach, je kijkt wat rond en bedenkt dat je een ruimer vast en zeker een keer nodig hebt. Dus waarom je huiswerk niet alvast gedaan ;)
Zodoende ook mijn vraag.
Tjah ik weet overigens niet hoe het zit met die ketel ruimen. Dit zal ook een persoonlijke kwestie zijn denk ik. De eene wel, de ander niet. Blijkt wel dat als jij ze al jaren hebt, dat het al geen prul is. Dus wellicht de moeite waard.
Ik moet zowiezo maar eens een x naar Haddock`s dek ik ;p

@Paul
Ja dat is zo`n senior toch? Misschien een andere naam, maar wel dat exacte type.
Ze lijken me allemaal geschikt eigenlijk. Qua beurs is de keus dan snel gemaakt hahah. 29 of 9 is toch een verschil.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Dolledokus schreef:Hey dag Jan,

Jouw link van Haddocks is idd dezelfde als de mijne.
Had je deze al gezien overigens? Leek me de job ook wel te doen en nog een grappige ook.
Amerikaanse ruimer
Maar een berichtje gestuurd aan de man. Was alleen al leuk voor de heb ervan.

Zo heb ik niet direct een ruimer nodig, dus ik heb de tijd wat dat betreft, maar ik denk het komt er toch een keer van en aangezien ik last van pkz heb. Ach, je kijkt wat rond en bedenkt dat je een ruimer vast en zeker een keer nodig hebt. Dus waarom je huiswerk niet alvast gedaan ;)
Zodoende ook mijn vraag.
Tjah ik weet overigens niet hoe het zit met die ketel ruimen. Dit zal ook een persoonlijke kwestie zijn denk ik. De eene wel, de ander niet. Blijkt wel dat als jij ze al jaren hebt, dat het al geen prul is. Dus wellicht de moeite waard.
Ik moet zowiezo maar eens een x naar Haddock`s dek ik ;p

@Paul
Ja dat is zo`n senior toch? Misschien een andere naam, maar wel dat exacte type.
Ze lijken me allemaal geschikt eigenlijk. Qua beurs is de keus dan snel gemaakt hahah. 29 of 9 is toch een verschil.
Het is inderdaad een flink verschil, was toen ook een rib uit mijn lijf want ik heb er toen iets van 69 gulden voor betaald, maar hij is nog steeds als nieuw.
Sommigen kunnen perfect met een mesje overweg, een ander gebruikt voor de grotere koppen gewoon grof schuurpapier , maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet en waarmee zolang het beoogde resultaat maar bereikt wordt?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Ja inderdaad. Stom, daar sta je dan eigenlijk niet eens meer bij stil.
Al deed je het met een aardappelmesje. Als het maar werkt.

Ik kijk even wat de man van de Amerikaanse doet, maar daar heb ik wel oortjes naar, alleen al omdat ie leuk is. God wie weet doet ie het nog goed ook.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpruimer

Bericht door robvoorburg »

Ooit heb ik de Amerikaanse ruimer gehad. Het ding is in ongerede geraakt.

Door middel van een veer kunnen beide zijden zich aan de ketel waar je deze
in stopt aanpassen.
Het vervelende van deze ruimer is de matige afwerking en de stugheid van
de geplaatste veer, waardoor er bij het in de ketel van je pijp gelijk een
vrij grote druk ontstaat op de te verwijderen koollaag, inclusief voortijdige
beschadiging van de koollaag op de plek waar de "mesjes" in de kop komen.

De senior kan je in de ketel stoppen en langzaam aandraaien, zodat een
gelijkmatige druk op de koollaag ontstaat en je de koollaag eenvoudig kan
schuren/schrappen.

Wanneer je de koollaag te dik laat worden loop je het gevaar dat de kop
zou kunnen knappen bij een rookbeurt. De koollaag en het hout zetten
verschillend uit. Is mij nog niet overkomen trouwens.

Een te dikke koollaag schijnt afbreuk te doen aan je genotsbeleving tijdens
het roken ervan. (vlakkere smaak, die ervaring heb ik overigens zelf niet
gehad)

Zorg dat je een dun koollaagje bij het ruimen laat zitten. Mocht je de pijp
onverhoopt tot op het hout ruimen, dan zit er niets anders op dan de pijp
opnieuw in te roken.

In meerschuimen pijpen laat ik geen koollaag ontstaan, schijnt ten goede te
komen aan de verkleuring van de pijp.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpruimer

Bericht door Sidekickelvis »

Paul Tummers schreef:Ik gebruik deze uitvoering al meer dan 30 jaar.
Aangezien ik mijn pijpen tot op de bodem leegrook vind ik het wel prettig dat hier wat exta kool blijft zitten.


Mijn Pijnackerse dealert heeft deze nog liggen voor 25 eur meen ik. Als ik hem naar je verzend zou dat 6,75 kosten gok ik. Is iets goeikoper dan via een site.... Heb um zelf ook en werkt perfect!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijpruimer

Bericht door Paasei »

@ Dolle :
Hoe meer pkz je hebt, hoe langer het zal duren eer je aan het ruimen dient te gaan.
Beter iets te laat ruimen dan te vroeg !

Die met de losse koppen heb ik ook en doet de job prima. Er zijn er hier ook die al jaren zweren bij een opgerold schuurpapiertje (oprollen met schuurkant naar buiten uiteraard, in de kop steken en dan tegen de oprolrichting draaien - past altijd perfect)
Zowel het schuurpapiertje als de losse koppen geven je volgens mij iets meer controle dan de senior reamer, die wat steviger te werk gaat.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Pijpruimer

Bericht door Dolledokus »

Hmm, dat schuurpapier spreekt me ook wel aan eigenlijk.
Ik heb de goede man van die amerikaanse ruimer een berichtje gedaan. Ik wil die gewoon voor de fun of it hebben. God wie weet werkt ze nog redelijk. Maar als ik lees wat Rob schrijft, dan betwijfel ik dat. Ach, voor de hebbes is ie ook leuk!

Bedankt voor je aanbod Sidekick, maar ik vermoed dat ik er of ooit een keer tegenaan loop of ik word heel goed in het papier-ruimen ;p
Maar dat schuurpapier kon em wel eens worden. Daar heb ik meer dan zat van en in alle diktes. Hebben we nog advies over de korreldikte? Of maakt dat niet uit. Wat is eigenlijk goed, een heel glad wandje of juist een beetje bobbelig?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Pijpruimer

Bericht door Paul Tummers »

Dolledokus schreef:Hmm, dat schuurpapier spreekt me ook wel aan eigenlijk.
Ik heb de goede man van die amerikaanse ruimer een berichtje gedaan. Ik wil die gewoon voor de fun of it hebben. God wie weet werkt ze nog redelijk. Maar als ik lees wat Rob schrijft, dan betwijfel ik dat. Ach, voor de hebbes is ie ook leuk!

Bedankt voor je aanbod Sidekick, maar ik vermoed dat ik er of ooit een keer tegenaan loop of ik word heel goed in het papier-ruimen ;p
Maar dat schuurpapier kon em wel eens worden. Daar heb ik meer dan zat van en in alle diktes. Hebben we nog advies over de korreldikte? Of maakt dat niet uit. Wat is eigenlijk goed, een heel glad wandje of juist een beetje bobbelig?

Gewoon grof schuurpapier op de top van je wijsvinger en dan de kop draaien.
Een vinger is een uitermate gevoelig tastinstrument en je gaat dan ook zeer nauwkeurig werken.
Het is echter iets dat je beter buiten kunt doen met eventuele wind in je rug!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Pijpruimer

Bericht door Wowbagger »

Paul Tummers schreef:
Dolledokus schreef:Hmm, dat schuurpapier spreekt me ook wel aan eigenlijk.
Ik heb de goede man van die amerikaanse ruimer een berichtje gedaan. Ik wil die gewoon voor de fun of it hebben. God wie weet werkt ze nog redelijk. Maar als ik lees wat Rob schrijft, dan betwijfel ik dat. Ach, voor de hebbes is ie ook leuk!

Bedankt voor je aanbod Sidekick, maar ik vermoed dat ik er of ooit een keer tegenaan loop of ik word heel goed in het papier-ruimen ;p
Maar dat schuurpapier kon em wel eens worden. Daar heb ik meer dan zat van en in alle diktes. Hebben we nog advies over de korreldikte? Of maakt dat niet uit. Wat is eigenlijk goed, een heel glad wandje of juist een beetje bobbelig?

Gewoon grof schuurpapier op de top van je wijsvinger en dan de kop draaien.
Een vinger is een uitermate gevoelig tastinstrument en je gaat dan ook zeer nauwkeurig werken.
Het is echter iets dat je beter buiten kunt doen met eventuele wind in je rug!
Anders krijg je dit soort taferelen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Pijpruimer

Bericht door maboc »

robvoorburg schreef:...
...
Wanneer je de koollaag te dik laat worden loop je het gevaar dat de kop
zou kunnen knappen bij een rookbeurt. De koollaag en het hout zetten
verschillend uit. Is mij nog niet overkomen trouwens.
Zonder te willen zeggen dat dit niet zo is, lijkt bovenstaande mij vreemd. Als ik voel/merk hoe bros die kookllaag is tov. het hout zou ik denken dat het nogal meevalt. Als er al iets knapt is het de koollaag lijkt mij.
Ik denk zelf dat een erg koude pijp heel snel opwarmen door te snel/te heet te roken een groter gevaar is voor knappen.
Een te dikke koollaag schijnt afbreuk te doen aan je genotsbeleving tijdens
het roken ervan. (vlakkere smaak, die ervaring heb ik overigens zelf niet
gehad)
...
...
mmmm. dat is wel interessant eigenlijk. Ik zou juist denken dat een wat dikkere koollaag meer smaakjes kan herbergen. Nuja....dat zou nog steeds kunnen betekenen dat je een soort "gemiddelde smaak" krijgt die dan ongetwijfeld wat afgevlakt/gemiddeld zal smaken. Nuja...ook niet zo'n ervaring mee.
--
Cheers maboc

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpruimer

Bericht door robvoorburg »

Zoals geschreven Maboc, heb ik het verhaal van horen zeggen/lezen,
zelf in de praktijk nooit enige hinder/schade van ondervonden.

Een erg koude pijp aansteken lijkt mij inderdaad niet raadzaam, ik bewaar
mijn pijpen daarom altijd op kamertemperatuur, of "verwarm" de pijp
eerst enige tijd voor in mijn handen, alvorens aan te steken.

Bedenk dat de ene tabak een hardere koollaag achterlaat dan de andere.

Plaats reactie