Tampers

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Tampers

Bericht door Henk de Jong »

Ik ben erg benieuwd wat jullie gebruiken om de tabak in je pijp aan te stampen, te "tamperen".
Ikzelf gebruik een 3-delig pijpbestek van Bruyere-hout merk Big Ben.

Greetz Henk
Laatst gewijzigd door Henk de Jong op 28 mar 2016 21:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik gebruik ook een drie delig bestek maar dan een merkloze van Tsjechie. Ik heb een keer een sjiekere gekocht maar ben die kwijtgeraakt.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ik gebruik een drie delig pijp bestek van laguoile.
Gewoon omdat ik deze erg mooi en funtioneel vond,plus dat ik een paar zakmessen van dat zelfde franse mes bezit.

gr ton

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Pijpgereedschap van Laguoile is inderdaad schitterend. Ik gebruik zelf een metalen driepotertje van Amphora. Da's meer nostalgie dan wat anders; ik kreeg 'm "erbij" van de verkoper toen ik mijn eerste pijp kocht, die gaat dus al twee decennia mee!

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

ik heb er meerdere maar de fijnste vind ik toch de tjechische 3 poot

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

idem.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ik gebruik ook de Tsjechische driepoot. Was een oudje die al rondje wasmachine heeft meegemaakt (daar knappen ze niet van op). Onlangs in tabakszaak voor 80 cent een nieuwe gekocht.

Maar... wat ik wel mooi vind is gewoon zo'n recht (stenen?) staafje die ze bijv bij wedstrijden gebruiken en dan zo mooi rond draaien tijdens het aanstampen. Waar koop je zoiets?
Zie hier:
Laatst gewijzigd door Victor Baarn op 03 sep 2009 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Ik heb ook meerdere van die driepootjes (of ze tjechisch zijn weet ik niet, zal er wel ergens op staan) aangezien die dingen zo goed als niks kosten. Die liggen door het hele huis zodat ik er altijd eentje onder handbereik heb. Ik heb ook een iets luxere met een "mesje" in plaats van een lepeltje. Die is iets zwaarder. Dat is wel wat fijner met aanstampen. Zo'n stenen tampertje is wel mooi, maar vind zo'n besteksetje toch handiger in gebruik.

Hoewel ik er nooit naar gekeken heb zou een goede pijpspeciaalzaak toch zo'n stenen tampertje moeten kunnen leveren.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

deze man maakt prachtige pijpenstampers! (steen, fossiel, ...)

http://www.romijntampers.tk/

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

stoffel schreef:deze man maakt prachtige pijpenstampers! (steen, fossiel, ...)

http://www.romijntampers.tk/
Leuke link. Dankjewel. Maar ik zoek nog even door naar gewoon een strakke tamper. Dit is de beroemde die iedereen hier wel heeft:

Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Het pijpestampeschoppeplukkertje...

Bericht door janneman »

Ha, mijn meest geliefde verzamelobject... Goedkoper dan een pijp, en eigenlijk heb je er nooit genoeg.

Onderweg of tijdens het schilderen heb ik meestal het 'gewone' driepootertje bij de hand, bij ons thuis bekend als pijpestampeschoppeplukkertje.

Als ik rustig ga zitten pijp roken heb ik een speciale 'tafel-stopper' met een voetje waar het stopperdeel instaat. Zo hou je de tafel ook nog eens schoon. Helaas heb ik die al jaren nergens meer te koop gezien, maar zelf maken moet ook mogelijk zijn, vooral als je iemand kent met een hout-draaibank. Men neme een mooie stopper, maakt niet uit welke, een houtblokje en een boor. En wat beits natuurlijk
Afbeelding

En nu voor de 1000 euro vraag: waar vegen jullie het stopperdeel aan af? Mijn broers leerden mij dat je het ding aan je -donkere- sokken kunt afvegen. Doe je dat niet, dan laat je een spoor van as achter, overal waar het ding gelegen heeft of als je het telkens in je zak stopt...

De meest strakke die ik ooit gehad heb -en kwijt geraakt ben- was ogenschijnlijk een zwart verchroomd metalen straafje, en als je op één rand drukte schoot de stompe prikker omhoog als een soort van stiletto. Niet heel practisch, maar wel heel cool om te zien. (de prikker wilde nog al eens per ongeluk tevoorschijn schieten als je gewoon met de stopperkant je tabak aandrukte, dat deed geen pijn maar was wel onhandig). Ik heb helaas geen idee van het merk van dat ding.

Het Duitse Vauen heeft wel een mooie strakke: een buisje waar aan een kant de stopper uit tevoorschijn kan glijden, en wara je de andere kant af kunt trekken als prikker.
http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16515.html Die weer gemakkelijk terugschuivende stopper is ook wel handig om de stoffige stopper een beetje op te bergen.

Groet, Janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 04 sep 2009 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Het pijpestampeschoppeplukkertje...

Bericht door AlbertE »

janneman schreef: En nu voor de 1000 euro vraag: waar vegen jullie het stopperdeel aan af? Mijn broers leerden mij dat je het ding aan je -donkere- sokken kunt afvegen. Doe je dat niet, dan laat je een spoor van as achter, overal waar het ding gelegen heeft of als je het telkens in je zak stopt...
Het driepootje is altijd een beetje tricky want daar komt vaak as aan de bovenkant van het stampertje te liggen dus voorzichtig eruit halen en aftikken. Net als door het hele huis driepootjes liggen, staan ook door het hele huis dozen tissues. Ik veeg ik daar het stampertje mee af. Ik ben alleen een thuisroker want als je elders rookt kan dat wat minder makkelijk zijn...papieren zakdoekjes mee dan maar.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Het pijpestampeschoppeplukkertje...

Bericht door Victor Baarn »

janneman schreef:Afbeelding
Die is mooooi!!! Prachtig stukje broccante wat ook nog eens mooi staat in huis. Daar moet ik maar eens aan zien te komen (bij gebrek aan een draaibank :lol: )

Mmm.... ik veeg mn tamper nooit af.. Rook alleen maar buiten dus zo kwalijk is dat niet.

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Ik heb ook die ijzeren uit czech republic.werkt goed.en ik spoel hem af onder de kraan.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Ik heb een tinnen tampertje in de vorm van Sherlock Holmes, gekocht in het Sherlock Holmes museum http://www.sherlockholmesmuseum.com/gallery.php?id=9

Ze hebben ook een sleutelhanger in de vorm van een pijpje... :)

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Verder heb ik deze reclame tamper van Niemeyer...
Afbeelding
Weet iemand waar dit getande dingetje voor bedoeld is ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Volgens mij om de koollaag uit te krabben als deze te dik wordt.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

waarvoor gebruiken jullie de priem?
nog nooit nodig gehad

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

stoffel schreef:waarvoor gebruiken jullie de priem?
nog nooit nodig gehad
Ik krijg wel eens dat ik de rager niet goed door het gaatje bij de kop krijg omdat er wat kool/as/tabak vastzit. Dat ruim ik dan met de priem.
Laatst gewijzigd door AlbertE op 05 sep 2009 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ahzo, het enige dat ik echt gebruik van de 3pikkel is de tamper

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

stoffel schreef:ahzo, het enige dat ik echt gebruik van de 3pikkel is de tamper
Het lepeltje toch ook wel? Om de as uit de kop los te maken en leeg te schudden. Kloppen schijnt niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ja het lepeltje soms, meestal valt de asse er zo uit bij mij

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Ik gebruik het lepeltje altijd om het as, eruit te scheppen en om wat vuil eruit te scheppen.

Janus

Bericht door Janus »

Victor Baarn schreef:
Maar... wat ik wel mooi vind is gewoon zo'n recht (stenen?) staafje die ze bijv bij wedstrijden gebruiken en dan zo mooi rond draaien tijdens het aanstampen. Waar koop je zoiets?
Zie hier:
Zo'n, staafje bij de wedstrijden is gewoon een stukje rond hout. bij iedere doe het zelfzaak verkrijgbaar. Stukje afzagen en je hebt er weer één.
Bij wedstrijden zijn ze overigens wel aan bepaalde afmetingen gebonden.

Janus

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Trouwens ik gebruik de priem altijd om het vuur aan te wakkeren. het blijkt dat waneer je pijp niet goed meer brandt je hem op die manier ken aanwakkeren.door rondjes te draaien in het midden van het tabak.net als een kampvuur zeg maar.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

heb dat eens gedaan met het schepje, ik kreeg gelijk een heleboel asse door de steel, die anders op de tabak lag maar nu voor het gat kwam te liggen en dus fijn genoeg was om op te zuigen.

drfretboard

Re: Het pijpestampeschoppeplukkertje...

Bericht door drfretboard »

janneman schreef:Ha, mijn meest geliefde verzamelobject... Goedkoper dan een pijp, en eigenlijk heb je er nooit genoeg.
Waar vind je al die excentrieke varianten?
janneman schreef: En nu voor de 1000 euro vraag: waar vegen jullie het stopperdeel aan af?
Keuken-wcpapier...!!?!?

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

doekje waar ik men pijp in pak en mee opblink, gewoon met je vinger
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

pim123 schreef:Ik heb een tinnen tampertje in de vorm van Sherlock Holmes, gekocht in het Sherlock Holmes museum http://www.sherlockholmesmuseum.com/gallery.php?id=9

Ze hebben ook een sleutelhanger in de vorm van een pijpje... :)
cool :D

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Drfretboard

Gewoon in elke zaak waar ik ooit komen even kijken en vragen wat ze hebben... Zoals Hanske zijn Sherlock Holmes stopper heeft gevonden. Op reis is in elke stad een bezoek aan tabakszaken een min of meer verplicht nummer; meer voor vreemde tabak en zaken als stoppers, dan voor pijpen. Ook oude winkeltjes in hoekjes en gaatjes zijn wat dat aangaat boeiend...

Vriendelijke groet, Janneman

Plaats reactie