Peterson of kiribi kabuto

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Mr michell
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2017 10:59

Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Mr michell »

Dag beste prf-leden.

Omdat ik de plastieken wegwerp pijpaansteker die ik momenteel gebruik niet echt vind passen bij het hele klassevol gebeuren dat het pijproken is, ben ik op onderzoek gegaan naar een wat kwaliteitsvoller vuurdoosje. De eerste dingen die ik tegekwam waren -uiteraard- de corona old boys, mooie aanstekers maar toch wat te hoog geprijsd naar mijn mening. Na wat verder rond te zoeken ben ik kiribi aanstekers tegengekomen, zelfde stijl maar slechts de helft van de prijs van een old boy.


Afbeelding
De aansteker in kwestie.

Na deze ontdekking nog een exemplaar tegengekomen, namelijke een peterson aansteker.
Deze ligt ongeveer in dezelfde prijsklasse als de kiribi (voor de prijs van de oldboy, kan ik me deze allebei aanschaffen.)

Afbeelding

Nu vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met een, of nog beter allebei, van deze aanstekers. Ik vind de peterson namelijk iets mooier, maar vind de kiribi dan weer handiger lijken door het 'vleugeltje' achteraan het klepje. De beslissing zou dus berusten op de bouwkwaliteit/duurzaamheid.

Alle hulp is welkom :)

Groet, michiel

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door rivulus »

Ik heb twee Petersons. Ze doen het na drie jaar nog steeds, maar ik maak ze wel regelmatig schoon. Omdat je pijpaanstekers kantelt boven de tabak slaat er veel roet op neer waardoor ze op den duur minder gaan werken als je ze niet schoonmaakt.

De Petersons zijn made in Japan, ik meen een Pearl Stanley. Mind, van wat ik heb gezien is een old-boy nog weer een tandje degelijker dan een Peterson. Met kiribi heb ik geen ervaring.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Mr michell
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2017 10:59

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Mr michell »

Bedankt voor je reactie,

Heb over de old boys nochtans vrij veel negatieve dingen gelezen. Maar ja, het is natuurlijk maar de vraag hoeveel zorg gedragen werd voor deze exemplaren.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Kees Flake »

Ik heb ook een Peterson is een geweldige aansteker voor binnen buiten is de vlam niet sterk genoeg.
Vullen is natuurlijk na gelang je rookt maar als je hem vult doe ik er minstens twee weken mee.
Kortom ik ben tevreden.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Mr michell
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2017 10:59

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Mr michell »

Nog snel een vraagje,
Waar heb je jouw aanstekers gekocht. Heb namelijk net eentje proberen bestellen, maar de site gaf de melding dat een 'restricted item' is en dus niet verzonden kan worden naar belgië..

Mr michell
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2017 10:59

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Mr michell »

Kees Flake schreef:Ik heb ook een Peterson is een geweldige aansteker voor binnen buiten is de vlam niet sterk genoeg.
Vullen is natuurlijk na gelang je rookt maar als je hem vult doe ik er minstens twee weken mee.
Kortom ik ben tevreden.
Bedankt, als ik weet hoe ik eraan geraak ben ik hopelijk ook snel in het bezit van zo'n ding :)

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Kees Flake »

Ik heb hem besteld bij een bestelling tabak bij Danepipe en peter Heinrichs heeft hem ook.
Succes.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door rivulus »

"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door robvoorburg »

Mijn algemene ervaring met aanstekers (ook de duurdere zoals
Dunhill en Carthier) dat ze geen van allen het eeuwige leven
hebben. Vroeg of laat ontstaat er onderhoud.

De Old Boy ging na twee jaar gebruik naar volle tevredenheid
jaarlijks op weg naar de firma Gubbels voor onderhoud.

Van de Dupont aanstekers heb ik zelden negatieve berichten
gehoord/gelezen, maar in de jaren 70 van de vorige eeuw
ging dit merk door voor patserig, om die reden nooit
gekocht, daarnaast kan je deze aansteker alleen vullen met
hun flesjes en dat stond mij tegen.

Om kort te gaan ik ben weer terug bij "af" en steek de pijp
aan met een lucifer.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Huub »

robvoorburg schreef:Mijn algemene ervaring met aanstekers (ook de duurdere zoals
Dunhill en Carthier) dat ze geen van allen het eeuwige leven
hebben. Vroeg of laat ontstaat er onderhoud.

De Old Boy ging na twee jaar gebruik naar volle tevredenheid
jaarlijks op weg naar de firma Gubbels voor onderhoud.

Van de Dupont aanstekers heb ik zelden negatieve berichten
gehoord/gelezen, maar in de jaren 70 van de vorige eeuw
ging dit merk door voor patserig, om die reden nooit
gekocht, daarnaast kan je deze aansteker alleen vullen met
hun flesjes en dat stond mij tegen.

Om kort te gaan ik ben weer terug bij "af" en steek de pijp
aan met een lucifer.
Rob.

Ik gebruik al 55 jaar niets anders dan lucifers.

Online
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Paasei »

Hier ook eigenlijk meestal lucifers.
Enkel buitenshuis de zippo met pipe-insert.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Meester W »

Kaarsenaanstekers met lange tuit van À Heijn

Navulbaar,en in diverse guitige kleuren
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door wiele »

IK gebruik ook wel de zippo met pipe insert.
Ik weet dat matches 860 van de youtube filmpjes gewoon een zippo gebruikt zonder.
Het heeft wel iets.

Mr michell
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2017 10:59

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Mr michell »

Er zijn een hele hoop mogelijkheden natuurlijk,
Wat me het meest aanspreekt in de aanstekers is de klassieke uitstraling. Ik heb onlangs van een winkel een doosje lucifers van de zwaluw gekregen, heeft ook wel iets, maar het is alles behalve duurzaam, als ik mijn pijp enkele keren moet aansteken is er op een week makkelijk een doosje door. Van de zippo's heb ik ook al veel goede dingen gelezen, maar persoonlijk heb ik met de exemplaren die ik al gehad heb (voor gewone sigaretten) niet al te beste ervaringen gehad.
Het onderhoud van de aanstekers vind ik niet erg, ik pruts wel graag wat aan dingen :)

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Stoker »

ik gebruik zowel aanstekers als lucifers.
heb nog niet echt een voorkeur om eerlijk te zijn ..
mijn aanstekers is de ene een echte pijp aansteker die bij mijn ZORR start pakket zat en de andere is een torch lighter van het merk Flaminaire
beide zijn na vul baar en dat is toch voor mij wel een must..
lucifers gebruik ik eigenlijk 2 maten kleine en grote
er zou eigenlijk nog een middel maat moeten zijn want de kleine zijn eigenlijk net te klein en de grote weer net te groot :P
maar kan ook aan mij liggen dat ik er wat langer over doe om de pijp goed aan te krijgen
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door capricorn »



een revieuw

gupper
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 jan 2016 18:02
Locatie: bij Zwolle

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door gupper »

https://www.thebackyshop.co.uk/categori ... e-lighters

Hier volgens mij het goedkoopst. Had de Peterson met Streepjes bijna gekocht maar zag toen op eBay een prachtige gouden old boy savinelli met hout inlay die in 1983 in een vitrine was gezet en er niet meer uit was gekomen. Was wel stuk duurder. Maar ja typisch gevalletje akz volgens mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door junksculp »

Ik gebruik ook altijd lucifers, ik vind dat bij een pijp horen. Een zippo is toch niet geschikt voor een pijp, je proeft de benzinesmaak.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Asmodeus »

junksculp schreef:Ik gebruik ook altijd lucifers, ik vind dat bij een pijp horen. Een zippo is toch niet geschikt voor een pijp, je proeft de benzinesmaak.
Er zijn anders genoeg pijprokers die zweren bij hun Zippo met pijp-insert. Ik ben daar een van. De benzine proef je slechts enkele seconden. Voor het aansteken van een verse pijp gebruik ik lucifers, de Zippo om bij te vlammen.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Eliminator »

Kwestie van de zippo niet direct na ontsteken boven de pijp te houden, een seconde of twee wachten doet wonderen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Peterone »

Ik lig tussenbije wakker van aanstekers.
In het verleden had ik de Ronson Varatronic van Opa-Vader-Zoon (3e generatie hoester) maar dom genoeg aan mijn broertje gegeven als aandenken aan onze inmiddels dode Pa toen ik in een vlaag van verstandsverbijstering eens gestopt was.
Van Slingerland (toen bij mij op loopafstand) heeft zijn aanstekermonteur er jarenlang zijn eindejaarsbonus van kunnen geven, zo vaak bracht ik hem voor het onderhoud. Tegen de tijd dat hij aanstalten ging maken de zaak te sluiten kreeg ik alle reserve onderdelen mee die nog in de ladekastjes lagen.
Het ding heb ik zelfs eens in een bak grijze verf laten vallen zonder dat hij er mee stopte. En hij woog ook zomaar 3 ons.
Met een Zippo wil ik in dit tijdsgewricht liever niet gezien worden. Een Old Boy is gewoon te duur.
Voor alle "mooie" aanstekers geldt dat ze gegarandeerd leeg zijn op het moment dat je er niet op gerekend had, tenminste voor mij. En dan een reserve BIC in mijn zak, in de auto, in mijn la. Mijn lucifers zijn eigenlijk altijd vochtig, geen idee waarom trouwens.
Mijn ultieme wens zou zijn een BIC met het gat aan de zijkant en een wieltje om de vlam te verhogen.
Pas een mailtje van de Oude Leeuw ontvangen met een advertentie voor de Clipper die daar bij in de buurt komt. Maar 12 piek voor een semi weggooier...? En wat moet ik met die schaarsgeklede dames in dat mailtje? Die Bic's koop ik per 10 bij de groothandel voor maar een beetje meer.
Een Imco dan?
of toch een Dupont van Catawiki?
Of die Dunhill Old Boy voor €800?
Ik geef het op...

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door rivulus »

Deze wegwerp zie je ook her en der rondzwerven. Er bestaat zelfs een navulbare variant (niet deze geloof ik)
http://www.aanstekerwebshop.nl/Pijpaans ... steker-5x/
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door jerroen »

Deze zijn navulbaar 5 voor 12,99, maarja daar komt dan weer 7,90 verzendkosten bij

http://www.ebay.de/itm/Pfeifenfeuerzeug ... 1456828591

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: Peterson of kiribi kabuto

Bericht door Peterone »

Die van het PRF vermogen wat zeg!!
Zojuist geboden op een Ronson Varatronic, vrijwel ongebruikt, in doos met hoesje en de originele handleiding voor 30 piek!
Er gebeuren magische dingen sinds ik me hier ophoud.

Ook nog eens rondgeneusd voor zo'n Old Boy. Je vindt dergelijke dingen ook van Jean Claude en Silvermatch voor rond de 30 op E-bay. Er is dus veel meer keuze dan uitsluitend Corona. Ik zie wel waarom de Old Boy en zijn goedkopere zusjes de voorkeur zouden krijgen. Het model ziet er zeer bruikbaar uit.

Maar ja, ik ben straks gesteld als het geen marktplaats-rappalje blijkt te zijn. Zodra ik hem heb en met Gods gratie snap hoe ik hier plaatjes plaats, zal ik u allen de ogen uitsteken.

Plaats reactie