inroken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roadrunner
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 okt 2016 11:33
Locatie: sint-niklaas (B) o-vl

inroken

Bericht door roadrunner »

goede middag dames en heren


ben onlangs terug begonnen met pijproken ( dikke week)
rook nu dagelijks men pijpke met mac baren vanilla , like it .
heb vandaag voor de eerste maal men manger ingerookt (1/3 gevuld) met holger danske original tobacco taste
is deze geschikt hiervoor ? denk het wel , maar vraag het toch liever nog es effe :?

heb ook nog semois van florina , maar is totaal niet mijn ding qua tabak en vermijd ik dus liever ( nieuwe pouche ongeopend)
liefhebbers welkom , eventueel ruil met sampletje extreem zoet .
heb neptune online besteld , hier niet te krijgen , mss bevalt deze me beter.
en is zoals ik er hier op PRF kan uithalen zeer geschikt voor het inroken , ook een favorietje van velen alhier blijkbaar dus kan ik niet
echt anders dan es proberen niwaar :)


fijne dag nog aan allen
mvg roadrunner

Gebruikersavatar
Stein_be
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2016 21:56

Re: inroken

Bericht door Stein_be »

Dag roadrunner,
Ik ben mijn aller eerste pijp aan het inroken met "voortrekker" de tabakszaak had me deze aangeraden.. is niet slecht van smaak maar ik krijg hem soms te fel op de tong helaas :(


Rook nog eentje
Zijt tevree
Zo zult gij zeker lange leve.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: inroken

Bericht door Jekke »

Blijkbaar is de start van het pijproken bij velen hetzelfde: een pijpje en een pakje vanille tabak. Ook ik ben zo begonnen en een stevige "tongbite" was het resultaat, hahahaha
Intussen ben ik qua smaken veelzijdiger geworden, ik lust wel eens zoet (Nutty cut, Sweet Kilarny, Bagpipers dream, enz...), maar ik heb ook veel smaak van de zwaardere soorten en ik heb een lichte voorkeur naar flake-tabak.
Dit is deels te wijten aan eigen nieuwsgierigheid en ook voor een groot stuk aan de vele toffe reviews over tabakssoorten van de mede-forumgebruikers, waarvoor mijn dank heren......sommige soorten tabak zijn blijvers, anderen eenmalig maarja, smaken verschillen voor iedereen.
Voor het inroken van een nieuwe pijp gebruik in Semois van Manil

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: inroken

Bericht door Geoff »

Persoonlijk vind ik een Semois en zeker die van Manil (een Semois recht voor de raap) niet echt geschikt voor inroken, daar een Semois nogal een sterke ghost nalaat. Maar zoals reeds geschreven: dit is een persoonlijk iets.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: inroken

Bericht door Stoker »

hier heb ik mijn pijpen toto nu toe allemaal met Dansk Blue Sky in gerookt ..

Mijn ZORR pijp (eerste ) , Peterson Churchwarden en nu me Peterson Kerst pijp 2016

door dat ik nu steeds moet in roken met een schone tabak ( zonder smaakje ) heb ik pas echt door hoe vies ik eigenlijk de tabak smaak vind :P

Maar ja in roken moet nu eenmaal gebeuren en doe dat dus ook maar omdat dat ten behoeve komt van de pijp .. liever doe ik wat langer met de pijp :D dan maar een x of 15 een wat mindere smaak ..

misschien doe ik wel wat te veel inroken maar dan denk ik maar weer liever een x te vaak dan te weinig he
zo doe ik dus 5x 1/3 5x half / 2/3 en 5 x vol en soms nog wel een paar x vaker ( als ik de tel kwjt ben geraakt )

moet wel zeggen dat ik van mening ben dat de pijpen beter gaan roken naarmate ze beter in gerookt zijn /worden
Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk

geduld hoort bij pijp roken en in roken is zeker een van die dingen waarbij geduld komt kijken :D

GR

Stoker

:-? :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
roadrunner
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 okt 2016 11:33
Locatie: sint-niklaas (B) o-vl

Re: inroken

Bericht door roadrunner »

vind het inroken van een pijp helemaal niet erg
ben vrij geduldig op dat gebied , ook liever een keertje meer dan te weinig

vind gewoon de inrooktabakken niet te pruimen :mrgreen:
ben een zoetekauw en dan is de inrooktabak voor mij vrij flets om te roken
kan ook aan mij liggen natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: inroken

Bericht door Sidekickelvis »

roadrunner schreef:vind het inroken van een pijp helemaal niet erg
ben vrij geduldig op dat gebied , ook liever een keertje meer dan te weinig

vind gewoon de inrooktabakken niet te pruimen :mrgreen:
ben een zoetekauw en dan is de inrooktabak voor mij vrij flets om te roken
kan ook aan mij liggen natuurlijk :wink:
Waarom rook je dan niet gewoon met zoete tabak in? Nu zit je jezelf eerst minstens 15 keer te ergeren......
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: inroken

Bericht door Stoker »

roadrunner schreef:
vind gewoon de inrooktabakken niet te pruimen :mrgreen:
ben een zoetekauw en dan is de inrooktabak voor mij vrij flets om te roken
Voor mij precies hetzelfde van daar dat ik dat dus doe met Dansk Blue Sky ..
Sidekickelvis schreef: Waarom rook je dan niet gewoon met zoete tabak in? Nu zit je jezelf eerst minstens 15 keer te ergeren......
Zou zoet meten zijn maar ik proef het niet echt :P
als iemand hier een betere / zoetere weet zou ik dat ook graag horen :D
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
roadrunner
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 okt 2016 11:33
Locatie: sint-niklaas (B) o-vl

Re: inroken

Bericht door roadrunner »

was men Manger beginnen inroken met holger danske original tobacco taste
en zet ik nu maar effe door , nog een keertje of 3 - 4 en zou het goed moeten zijn

volgende wss de kelpy gaat gelijk met een zoete tabak ingerookt worden (winslow nr 1 )
gaat inderdaad snel tegensteken als je iets rookt wat je niet lekker vind :mrgreen:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: inroken

Bericht door janneman »

Begin een nieuwe pijp vooral niet met een tabak die je normaal nooit zou roken! Het moet een genoeglijke en geleidelijke kennismaking zijn, geen martelgang voor je iets eindelijk echt mag opsteken.

Ik ben zoiemand die inderdaad met baai inrookt, onder andere om de reden die Stein-be noemt ('maar ik krijg hem soms te fel op de tong'). Baai laat nogal duidelijk merken dat je wat snel of stevig zit te roken, en die waarschuwing wil ik bij een nieuwe pijp wel hebben. Maar heel belangrijk: ik rook normaal ook geregeld baai, het is zelfs in sommige periodes mijn meest gerookte tabak geweest. Als je normaal nooit baai rook, die niet lekker of altijd scherp vindt, kies dan vooral iets anders, iets dat je beter ligt.

Het lijkt me wel voordeel te hebben als de tabak die je kiest niet meteen de meest sterk smakende tabak uit je eigen normale gebruik is; iets neutraler is misschien beter om een pijp te leren kennen. Dat is voor mij inderdaad de reden om normaal niet met Semois in te roken; ik vind dat een heerlijke tabak (heeft bij mij lang de baai vervangen) maar hij heeft een wat sterkere smaak.

En het is ook verstandig om een tabak te nemen die je normaal gesproken gemakkelijk rookt, niet iets dat 50 keer aansteken vergt of altijd in een moeras pruttel eindigt.

Al met al; vooral niet forceren. Neem voor het inroken een gemakkelijke tabak waar je goed mee uit de voeten kan. Wat minder sterke smaak en goed branden helpen. Maar maak er vooral een genoeglijke kennismaking met de nieuwe aanwinst van.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
roadrunner
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 okt 2016 11:33
Locatie: sint-niklaas (B) o-vl

Re: inroken

Bericht door roadrunner »

thanks janneman (T)

vond het echt een marteling (inroken met semois of andere natuurlijke tabak)
is totaal niet mijn ding deze tabaksoort :mrgreen:

heb ondertussen al enkele lekkere zoete tabakken gevonden die me erg bevallen
winslow nr1
peterson connoisseur`s choice
sweet killarney
sunset breeze
Cellini forte
stanwell melange
Mac baren vanilla cream

heb ook nog de kentucky bird , de eene keer bevalt hij en dan weer niet .
rook hem nochtans steeds uit dezelfde pijp waar ik nog niets anders in heb gerookt , vind ik maar raar
weet niet goed wat er van te vinden !!!! een twijfelaarke :)

maar soit , de ontdekkingsreis gaat voort en we zien wel wat voor lekkers we allemaal nog tegen komen
gaan er nog aardig wat zijn denk ik



mvg roadrunner :sherlock:

Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2015 23:43
Locatie: Guttecoven (Sittard-Geleen)

Re: inroken

Bericht door Ruud »

Is inkoken van een pijp noodzakelijk als je de beheersing heb om een pijp helemaal goed leeg en droog te roken?

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: inroken

Bericht door The_Undertaker »

Ieder z'n eigen voorkeur natuurlijk, maar volgens mij is het inroken bedoelt omdat menigeen bij het volle bak roken van een nieuwe pijp, onderin niet droog en daarmee niet leeg uitkomen. Als je dat probleemloos lukt, dan zie ik in ieder geval niet waarom je 'm volgens de normale weg zou moeten inroken. Maar ik kan het mis hebben..
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2015 23:43
Locatie: Guttecoven (Sittard-Geleen)

Re: inroken

Bericht door Ruud »

Begrijp de gedachte erachter, maar waarom eerst onder de ketel roken ( de eerste 5x terwijl de rest van de ketel niet gebruikt wordt. Is toch eigenlijk zonde.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: inroken

Bericht door Sidekickelvis »

Het vormen van een mooie egale koollaag in de ketel helpt (en niet een klein beetje) bij dat probleemloos leegroken. Ik ken denk ik niemand die een verse, onbehandelde ketel vanaf de eerste vulling schoon leeg rookt zonder problemen. Bij behandelde ketels is inroken veel minder nodig is mijn ervaring.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: inroken

Bericht door cookiemonster »

Ik denk mijn volgende pijp in te roken met "oud Brugge" een gemakkelijke tabak maar misschien zal hij de pijp te veel met de smaak inpalmen?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: inroken

Bericht door Sidekickelvis »

Zelfs de meest nadrukkelijke ghost is weer uit een pijp te roken. Niet denken dat je met een baaitabak je pijp om zeep helpt....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: inroken

Bericht door Paasei »

Sidekickelvis schreef:Zelfs de meest nadrukkelijke ghost is weer uit een pijp te roken. Niet denken dat je met een baaitabak je pijp om zeep helpt....
Heb je eigenlijk ooit al eens een lakeland geprobeerd?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: inroken

Bericht door Sidekickelvis »

Paasei schreef:
Sidekickelvis schreef:Zelfs de meest nadrukkelijke ghost is weer uit een pijp te roken. Niet denken dat je met een baaitabak je pijp om zeep helpt....
Heb je eigenlijk ooit al eens een lakeland geprobeerd?
Sterker nog, regelmatig zelfs. Hou daar wel van. Ik rookte de ergste Lakeland die ik ken(Canon Plug) uit een meerschuimen pijp en na een rookbeurt of 10 was de Ghost weg. Het kan dus wel.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: inroken

Bericht door Asmodeus »

Sidekickelvis schreef:
Paasei schreef:
Sidekickelvis schreef:Zelfs de meest nadrukkelijke ghost is weer uit een pijp te roken. Niet denken dat je met een baaitabak je pijp om zeep helpt....
Heb je eigenlijk ooit al eens een lakeland geprobeerd?
Sterker nog, regelmatig zelfs. Hou daar wel van. Ik rookte de ergste Lakeland die ik ken(Canon Plug) uit een meerschuimen pijp en na een rookbeurt of 10 was de Ghost weg. Het kan dus wel.
Misschien dat meerschuim wat poreuzer is en de ghost iets makkelijker te verdrijven ? Ik zie dat bij mijn Cannon Plugpijp niet in
10 rookbeurten gebeuren.

Plaats reactie